AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 Har arbeidsgiver lov å dele grunnen til at jeg er borte fra jobb? Jeg mener ikke at han sier at jeg er borte, syk eller sykemeldt, men når han spesifiserer det på detaljnivå . F.eks: - Kari er borte fordi hun skal trekke en visdomstann. - Kari har omgangssyke, så hun kommer ikke i dag. - Barnet til Kari har time på sykehuset, så hun må gå klokken 12. - Kari har hatt blodpropp i leggen, så hun er sykemeldt. Det er ikke alt jeg ønsker at hele arbeidsplassen skal vite, men før jeg snakker med sjefen vil jeg vite hvor grensene går. Gjerne med henvisninger til lover. Anonymkode: ad7de...91b 1
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 Nei Det har arb givere selvfølgelig ikke lov til. 14
Brunello Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 Så lenge du er borte fra jobb på grunn av en helt uskyldig sykdom hos deg eller barnet, og du forteller leder om årsak, ser jeg ikke noe problem med at han forteller de andre hvorfor du er borte. Om du ikke vil at de andre skal vite at du trekker en tann, får du si fra. Tror veldig mange ikke tenker på at noen vil holde det hemmelig. 9
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 6 minutter siden, Brunello skrev: Så lenge du er borte fra jobb på grunn av en helt uskyldig sykdom hos deg eller barnet, og du forteller leder om årsak, ser jeg ikke noe problem med at han forteller de andre hvorfor du er borte. Om du ikke vil at de andre skal vite at du trekker en tann, får du si fra. Tror veldig mange ikke tenker på at noen vil holde det hemmelig. En har et særlig ansvar som arb giver, ville aldri sagt noe til de andre uten arb takers tillatelse 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 Nei. Ikke uten tillatelse fra arbeidstaker Anonymkode: a82f3...c9b 5
Brunello Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 9 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: En har et særlig ansvar som arb giver, ville aldri sagt noe til de andre uten arb takers tillatelse Arbeidstaker plikter ikke å oppgi annet enn at de er syke. Når man ringer inn og sier at man har omgangssyke, må man regne med at arbeidsgiver kan si det videre. 6
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Brunello skrev: Arbeidstaker plikter ikke å oppgi annet enn at de er syke. Når man ringer inn og sier at man har omgangssyke, må man regne med at arbeidsgiver kan si det videre. Vet at de ikke plikter å fortelle hva, men om en ringer syk inn og oppgir grunn spør jeg før jeg evt deler informasjon 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: En har et særlig ansvar som arb giver, ville aldri sagt noe til de andre uten arb takers tillatelse Selvsagt. Hvis arbeidstaker ønsker å dele dette med øvrige ansatte, så er det opp til ham/henne å gjøre det, men det skal ikke komme fra arbeidsgiver. Anonymkode: b172a...b80 3
Fru Uperfekt Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Hvis arbeidstaker ønsker å dele dette med øvrige ansatte, så er det opp til ham/henne å gjøre det, men det skal ikke komme fra arbeidsgiver. Anonymkode: b172a...b80 Da er vi enig
jokke1 Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 Gyldig sykefravær utover egenmelding har jeg fått inntrykk av at er en sak mellom arbeidstaker og lege eller gjeldende instans for behandling? Arbeidsgiver kan få vite det av deg, men det er f. eks leges ansvar å godta eller ikke godta din "sykdom".
Gjest Dævendøtte Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 (endret) Vi er et lite firma med under ti ansatte. Har jobbet sammen i mange år, vi omgås privat. Da sier det seg selv at det blir svært vanskelig med hemmelighold av årsak til sykemelding, men om en av mine ansatte virkelig ikke vil at grunnen til sykmelding ikke skal komme ut, så holder jeg selvsagt tett om det. Så hvis du ikke vil at noen skal vite årsaken til ditt fravær, er du ikke pliktig å opplyse om det og sjefen din skal i hvert fall ikke si noe til andre. Har funnet ut at den beste måten å drive firma på, er å ha ansatte som tåler en trøkk, som ikke sutrer og som jeg behandler som jeg selv ville blitt behandlet. Da slipper man i hvert fall unna "syke" ansatte. Endret 20. desember 2019 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 I motsetning til hva mange tror, både i det virkelige liv og i denne tråden, så har ikke leder en lovpålagt taushetsplikt om fraværsårsak. Vil du ikke at folk skal vite grunnen til at du er vekke gjør du best i å ikke fortelle det til leder, evt kan du jo si at h*n ikke skal si det videre. Om det er god ledelse å spre slik info er en annen sak. Anonymkode: 6f171...726 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 Sjefen min er så nøye på privatliv at han spurte meg om han kunne formidle at jeg var borte fordi moren min døde. Det setter jeg egentlig veldig pris på. Anonymkode: 85c22...617 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I motsetning til hva mange tror, både i det virkelige liv og i denne tråden, så har ikke leder en lovpålagt taushetsplikt om fraværsårsak. Vil du ikke at folk skal vite grunnen til at du er vekke gjør du best i å ikke fortelle det til leder, evt kan du jo si at h*n ikke skal si det videre. Om det er god ledelse å spre slik info er en annen sak. Anonymkode: 6f171...726 Man har taushetsplikt om personlige forhold, og under der kommer også årsak til fravær pga av sykdom. Skulle tatt seg ut at leder går rundt å forteller at Per er borte fordi han har et alkohol problem osv. Når en forteller til sin leder hvorfor man er borte har man tillit til vedkommende at det er en sak som blir mellom partene. Anonymkode: 76a6f...1fd 10
Sokkar Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, Dævendøtte skrev: Vi er et lite firma med under ti ansatte. Har jobbet sammen i mange år, vi omgås privat. Da sier det seg selv at det blir svært vanskelig med hemmelighold av årsak til sykemelding, men om en av mine ansatte virkelig ikke vil at grunnen til sykmelding ikke skal komme ut, så holder jeg selvsagt tett om det. Så hvis du ikke vil at noen skal vite årsaken til ditt fravær, er du ikke pliktig å opplyse om det og sjefen din skal i hvert fall ikke si noe til andre. Har funnet ut at den beste måten å drive firma på, er å ha ansatte som tåler en trøkk, som ikke sutrer og som jeg behandler som jeg selv ville blitt behandlet. Da slipper man i hvert fall unna "syke" ansatte. Om du er arbeidsgiver, så synes jeg det er en smålig grunn til ikke å holde det for deg selv. Hva arbeidstaket velger å dele til sine kolleger er helt og holdent et privat valg. Men dessverre for mange oppfordres det jo til åpenhet med arbeidsgiver (slik at det td kan legges til rette, eller arbeidsgiver kan få et perspektiv over varigheten på sykdommen ol), men det er jo jækla kjipt å være snill mot en arbeidsgiver som ikke evner å holde private ting for seg selv. Bekrefter jo bare at mange blir arbeidsgivere, men ikke alle er gode arbeidsgivere. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har taushetsplikt om personlige forhold, og under der kommer også årsak til fravær pga av sykdom. Skulle tatt seg ut at leder går rundt å forteller at Per er borte fordi han har et alkohol problem osv. Når en forteller til sin leder hvorfor man er borte har man tillit til vedkommende at det er en sak som blir mellom partene. Anonymkode: 76a6f...1fd Nei faktisk ikke. Moralsk sett bør man holde munn med mindre arbeidstaker sier at det er greit å informere kolleger, men det er ikke en lovpålagt taushetsplikt hos leder. Anonymkode: 6f171...726 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Sokkar skrev: Om du er arbeidsgiver, så synes jeg det er en smålig grunn til ikke å holde det for deg selv. Hva arbeidstaket velger å dele til sine kolleger er helt og holdent et privat valg. Men dessverre for mange oppfordres det jo til åpenhet med arbeidsgiver (slik at det td kan legges til rette, eller arbeidsgiver kan få et perspektiv over varigheten på sykdommen ol), men det er jo jækla kjipt å være snill mot en arbeidsgiver som ikke evner å holde private ting for seg selv. Bekrefter jo bare at mange blir arbeidsgivere, men ikke alle er gode arbeidsgivere. Jeg sier jo at jeg holder det for meg selv om arbeidstaker ønsker det. Og så forklarer jeg hvordan det eventuelt fungerer i praksis hos oss. Siden du siterte meg, så regner jeg med at du også skriver til meg. Da synes jeg du skal ta deg en bolle og lese hva jeg skrev en gang til. Bekrefter jo bare at mange leser det de egentlig vil lese på nett.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Hvis arbeidstaker ønsker å dele dette med øvrige ansatte, så er det opp til ham/henne å gjøre det, men det skal ikke komme fra arbeidsgiver. Anonymkode: b172a...b80 Enig i denne, men i mange firmaer er det slik. Gjerne mindre firmaer så deles mye privat på jobb. Dessverre er det mye dårlige ledere som ikke forstår slike ting, der jeg jobber tidligere snakker sjefen om alt i matpausene. Snakket dritt om alle som ikke var der, hadde bla en på lønnstiltak via nav. Skyldte på han for mange ting han ikke kunne noe for, samt stort sett bare dritt om alle andre som ikke var tilstede. Anonymkode: 0648b...e87
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 Dersom du deler denne informasjonen med lederen din, og IKKE presiserer at det ikke skal deles videre, kan lederen din velge å dele informasjonen videre. Jeg ville ikke gjort det selv, men det er ingen lover rundt dette. Jeg pleier aldri å oppgi hvorfor jeg er syk. Det har da ikke leder noe med! Anonymkode: 83b65...1aa 1
Whistler Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: .............. Jeg pleier aldri å oppgi hvorfor jeg er syk. Det har da ikke leder noe med! Anonymkode: 83b65...1aa Arbeidsgiver kan iht trygdeloven inndra retten til å benytte egenmelding. Å komme trekkende med at arbeidsgivers representant ikke har noe med hvorfor du er syk ved egenmelding bidrar neppe i riktig retning i så måte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå