AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Del Skrevet 19. desember 2019 Heisann! Jeg vil studere klinisk psykologi i utlandet. Tenker på å enten ta hele utdanningen der, eller forsøke å «dele den opp» ved å ta bachelor hjemme og mastergrad ute. Ntnu skriver blant annet at det er mulig å søke på klinisk master i utlandet etter bachelor hjemme. Tenker på å dra tilItalia/Portugal/England. Er det noen som kjenner til folk som har gjort dette her før? Isåfall hvordan la de det opp og hvor dro de? Ble de psykolog i studielandet og jobber der/søkte de om autorisasjon i Norge etterpå? Hørt om at flere norske drar til universidad de madrid og studerer klinisk psykologi. Skal gi dette EuroPsy diplomet, og man kan søke om praksis i Norge etterpå. Går de hele graden der eller noe i Norge først? Takker på forhånd. Anonymkode: c7ca2...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblee Skrevet 19. desember 2019 #2 Del Skrevet 19. desember 2019 Jeg tar bachelor i Norge, og tenker søke klinisk master i Danmark. Krever B i snitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Del Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, Boblee skrev: Jeg tar bachelor i Norge, og tenker søke klinisk master i Danmark. Krever B i snitt. Det må du gjerne gjøre, men det gir det ikke autorisasjon som psykolog her hjemme. Anonymkode: 79d4f...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #4 Del Skrevet 20. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må du gjerne gjøre, men det gir det ikke autorisasjon som psykolog her hjemme. Anonymkode: 79d4f...196 Jeg tror heller ikke personen skal gå profesjonsstudiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Del Skrevet 20. desember 2019 Har flere venninner som har tatt bachelor på HIL og så søkt seg inn på master i Danmark. De jobber som psykologer i Norge nå. Anonymkode: 1bfb5...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #6 Del Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg vil studere klinisk psykologi i utlandet. Tenker på å enten ta hele utdanningen der, eller forsøke å «dele den opp» ved å ta bachelor hjemme og mastergrad ute. Ntnu skriver blant annet at det er mulig å søke på klinisk master i utlandet etter bachelor hjemme. Tenker på å dra tilItalia/Portugal/England. Er det noen som kjenner til folk som har gjort dette her før? Isåfall hvordan la de det opp og hvor dro de? Ble de psykolog i studielandet og jobber der/søkte de om autorisasjon i Norge etterpå? Hørt om at flere norske drar til universidad de madrid og studerer klinisk psykologi. Skal gi dette EuroPsy diplomet, og man kan søke om praksis i Norge etterpå. Går de hele graden der eller noe i Norge først? Takker på forhånd. Anonymkode: c7ca2...f47 Jeg hadde ikke turt å gjøre det. Hvis målet er å bli psykolog og kunne praktisere hjemme, så risikerer du å tape masse penger og tid da du sannsynligvis ikke blir psykolog her hjemme. Du ser jo hvordan det går med Ungarnpsykologene her hjemme. Bachelor og master i psykolog gir heller ikke gode muligheter for jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Del Skrevet 20. desember 2019 7 timer siden, Pipaluk skrev: Jeg tror heller ikke personen skal gå profesjonsstudiet. Det virker jo sånn, siden TS ønsker å søke «klinisk psykologi» og også snakker om å søke praksis etterpå? Og snakker om autorisasjon som psykolog? ELTE i Ungarn er vel også EuroPsy-godkjent. Det hjalp ikke, for å si det sånn. Jeg ville absolutt ikke tatt sjansen på en slik vei (master i England/Portugal/Italia/Spania) hvis jeg ville bli psykolog. Hvis man like gjerne kan tenke seg en jobb som ikke krever klinisk kompetanse (dvs master i psykologi) er det derimot ok. Problemet da er at med mindre man har utdanning fra et av eliteuniversitetene i England, vil ikke arbeidsgiver vite noe om studiet/universitetet du har gått på, og da kan det bli vanskelig å få jobb. Rettssaken med ELTE-studentene har vist at hvis man vil jobbe som psykolog i Norge, bør man studere i Norge. Alt annet er risikosport. Med mindre studentene vinner ankesaken - but that’s a big if. Når en av de som vitnet i rettssaken (mot studentene) mener at Norges psykologutdanning er verdens beste, sier jo det litt om selvtilliten og holdningene. Det hadde jo vært ganske uhørt om legeforeningen skulle sagt at norsk legeutdanning er verdens beste, eller at tannlegeforeningen skulle sagt at norsk tannlegeutdanning er verdens beste. Nå sier ikke jeg at dommen mot ELTE-studentene var feil - det har jeg ikke kompetanse til å vurdere. Det var åpenbart at det er forskjeller mellom utdanningen på ELTE og i Norge, men meningene var svært delte (også blant fagfolk) rundt betydningen av disse forskjellene. Det som imidlertid virket tydelig (jeg fulgte med på rettssaken) er at utdanningene som psykolog/master i psykologi/klinisk psykologi ikke er harmoniserte mellom europeiske land på samme måte som med f.eks medisin - det er ingen tvil om man utdanner seg til lege eller ikke. Men det ER tvil om hvilken utdanning som gjør at man kan bli psykolog (eller ikke) i ulike land. Dette tilsier at psykolog er en utdanning man bør ta i Norge, med mindre man ikke synes det er så farlig hvis man ikke får autorisasjon. Så får vi håpe at EU-landene klarer å bli enige om hva en psykolog er for noe! Anonymkode: 7b2f9...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Del Skrevet 20. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har flere venninner som har tatt bachelor på HIL og så søkt seg inn på master i Danmark. De jobber som psykologer i Norge nå. Anonymkode: 1bfb5...2a1 Det gjør jeg også. Men i mange år fikk jo ELTE-studentene også autorisasjon - før de plutselig ikke fikk det lenger. Det kan potensielt skje igjen. Anonymkode: 7b2f9...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblee Skrevet 20. desember 2019 #9 Del Skrevet 20. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må du gjerne gjøre, men det gir det ikke autorisasjon som psykolog her hjemme. Anonymkode: 79d4f...196 Jo, du kan bli psykolog i Norge etterpå, men må jobbe to år i praksis, som "lærling". De norske studentene kommer først hva gjelder praksisplasser, så du blir ikke prioritert, men muligheten er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #10 Del Skrevet 20. desember 2019 8 minutter siden, Boblee skrev: Jo, du kan bli psykolog i Norge etterpå, men må jobbe to år i praksis, som "lærling". De norske studentene kommer først hva gjelder praksisplasser, så du blir ikke prioritert, men muligheten er der. Vet ikke hvor du har dette fra, men det stemmer ikke. Kom gjerne med dokumentasjon på det du påstår her. Anonymkode: 79d4f...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #11 Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker jo sånn, siden TS ønsker å søke «klinisk psykologi» og også snakker om å søke praksis etterpå? Og snakker om autorisasjon som psykolog? ELTE i Ungarn er vel også EuroPsy-godkjent. Det hjalp ikke, for å si det sånn. Jeg ville absolutt ikke tatt sjansen på en slik vei (master i England/Portugal/Italia/Spania) hvis jeg ville bli psykolog. Hvis man like gjerne kan tenke seg en jobb som ikke krever klinisk kompetanse (dvs master i psykologi) er det derimot ok. Problemet da er at med mindre man har utdanning fra et av eliteuniversitetene i England, vil ikke arbeidsgiver vite noe om studiet/universitetet du har gått på, og da kan det bli vanskelig å få jobb. Rettssaken med ELTE-studentene har vist at hvis man vil jobbe som psykolog i Norge, bør man studere i Norge. Alt annet er risikosport. Med mindre studentene vinner ankesaken - but that’s a big if. Når en av de som vitnet i rettssaken (mot studentene) mener at Norges psykologutdanning er verdens beste, sier jo det litt om selvtilliten og holdningene. Det hadde jo vært ganske uhørt om legeforeningen skulle sagt at norsk legeutdanning er verdens beste, eller at tannlegeforeningen skulle sagt at norsk tannlegeutdanning er verdens beste. Nå sier ikke jeg at dommen mot ELTE-studentene var feil - det har jeg ikke kompetanse til å vurdere. Det var åpenbart at det er forskjeller mellom utdanningen på ELTE og i Norge, men meningene var svært delte (også blant fagfolk) rundt betydningen av disse forskjellene. Det som imidlertid virket tydelig (jeg fulgte med på rettssaken) er at utdanningene som psykolog/master i psykologi/klinisk psykologi ikke er harmoniserte mellom europeiske land på samme måte som med f.eks medisin - det er ingen tvil om man utdanner seg til lege eller ikke. Men det ER tvil om hvilken utdanning som gjør at man kan bli psykolog (eller ikke) i ulike land. Dette tilsier at psykolog er en utdanning man bør ta i Norge, med mindre man ikke synes det er så farlig hvis man ikke får autorisasjon. Så får vi håpe at EU-landene klarer å bli enige om hva en psykolog er for noe! Anonymkode: 7b2f9...919 Jeg refererte til innlegget over av boblee som skrev om bachelor i Danmark.jeg trodde ikke først det var snakk om å bli psykolog men der tok jeg feil!! Hvis dette er en snarvei til psykologtittelen så blir jeg bekymret for pasientsikkerheten Det var vel også en grunn til at de ikke lenger godkjente studiet i Ungarn, noen kom dit med bachelor fra et annet land for så å hoppe inn der til slutt Endret 20. desember 2019 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblee Skrevet 20. desember 2019 #12 Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvor du har dette fra, men det stemmer ikke. Kom gjerne med dokumentasjon på det du påstår her. Anonymkode: 79d4f...196 Det kan jeg ikke, da jeg fikk det til svar fra rådgiver på psykologisk fakultet, og de som studerer i Danmark selv. Antok det var sikre kilder, så hvis det ikke stemmer så må jeg bare beklage. Hvordan er det da? Hvis du kan fortelle meg hvordan det egentlig er😊 Endret 20. desember 2019 av Boblee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #13 Del Skrevet 20. desember 2019 8 minutter siden, Boblee skrev: Det kan jeg ikke, da jeg fikk det til svar fra rådgiver på psykologisk fakultet, og de som studerer i Danmark selv. Antok det var sikre kilder, så hvis det ikke stemmer så må jeg bare beklage. Hvordan er det da? Hvis du kan fortelle meg hvordan det egentlig er😊 Jeg tror du har rett. Jeg vet om en som gikk profesjon i Norge som kuttet ned studietiden med ett år, ved å studere i Danmark. Hun måtte jobbe et år ekstra for å få lisens da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #14 Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har flere venninner som har tatt bachelor på HIL og så søkt seg inn på master i Danmark. De jobber som psykologer i Norge nå. Anonymkode: 1bfb5...2a1 hva er HIL? Har de blitt godkjente psykologer fra Danmark? Endret 20. desember 2019 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #15 Del Skrevet 20. desember 2019 Her er det mange rare svar.. Til ts: Ingen av de landene du vurderer er lure land å studere i. I England kreves det mye praksis før man kan ta siste delen av studiet. Europsy er ingenting verdt når det kommer til å matche profesjonsstudiet i Norge. I motsetning til medisin, er det ikke en felles europeisk standard. Skal man til utlandet, et det Danmark og Sverige som gjelder. Grunnen til det er en felles avtale om at autorisasjon gjelder på tvers av disse landene. I dansk modell innebærer det å få autorisasjon at man jobber to år på lisens. I Norge får man autorisasjon så fort vitnemålet er klart fordi studiet er bygget opp på en annen måte. Man kan jobbe på lisens her i Norge eller gjøre det i Danmark og så få dansk autorisasjon som er godkjent i Norge. På lisens er man under veiledning og får noe lavere lønn, og jobben må være i spesialisthelsetjenesten, ikke i kommune, PPT etc. Det er ganske vanskelig å få jobb på lisens i populære områder, men et par timer ut av Oslo, vestlandet og Nord, er dette mulig å få. For å studere i Danmark kan man enten ta hele løpet der eller man kan ta bachelor i Norge. Skal man starte i Norge, er det Lillehammer som gjelder. De har bygget opp studiet slik at man ganske lett klarer å få den faglige kombinasjonen de danske universitetene krever. Anonymkode: 70796...939 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå