Gå til innhold

Nevrologisk utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min barn skal ha en nevrologisk utredning, hun er 17 år. Jeg fikk tilfeldigvis vite det, da brevet lå på pulten hos dattera mi. Bør ikke jeg som foreldre innvolveres her. Ja vet 16 år er myndighetsalder når det gjelder å bestemme over egen helse. Men som foreldre har man jo viktig informasjon angående sitt barns oppvekst og hvordan hun er hjemme.Og også for at jeg best mulig skal kunne forstå og hjelpe min datter. Hun har ikke fungert på skole på mange år, så tror ikke det "bare" er en depresjon.

Anonymkode: 454c4...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis helsepersonellet trenger info fra deg så ber de datteren din om tilltalelse til å innhente det😊 

Neste gang du tilfeldigvis finner et brev, så bare la være å lese deg😊

Anonymkode: 1a968...e52

• Liker 1
Skrevet

Det var vel nevropsykologisk utredning?

Skrevet

Når man er fylt 16 år, kan man gå til lege uten at foreldre har innsynsrett i journal. Da gjelder taushetsplikten som for alle andre voksne mennesker.

Du skal ikke lese brev som ikke er til deg. Hadde du likt det om din egen mor hadde begynt å stille spørsmål om dine helseproblemer etter å ha sniklest et brev med innkalling til en undersøkelse? Det er akkurat samme sak. Det spiller ingen rolle at hun ikke er myndig. Hun er helsejuridisk myndig, og du har ingen ting med hennes sykehistorie eller legebesøk og utredninger å gjøre.

Anonymkode: c5173...25d

• Liker 7
Skrevet

Man har bare opplysningsplikt overfor foreldre ved barn over 16 dersom det er svært tungtveiende grunner. Type mistanke om vold eller livstruende sykdom.

Anonymkode: cbcc8...e94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...