Gå til innhold

Svettelukt i polyesterkjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en kjole på nett. Riktignok polyester med noe bling på. Kostet bare 500. Skulle være julekjolen dette året. Etter 3 timer på julelunsj på jobb, luktet jeg "kurry" fra armhulene og kjolen (den har lange ermer). Den hang ute gjennom natten i minusgrader, lukter fortsatt. Kan kun håndvaskes og tviler på den blir så fin i formen etter vask. Noe jeg kan gjøre for at jeg feks kan bruke den en gang til på julaften? Jeg svetter og lukter vanligvis ikke og jeg var nydusjet 30 min før jeg tok på kjolen, men dette var rart. Vil det hjelpe og putte kjolen i fryseren? Andre tips?

Anonymkode: 614b3...163

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stinker etter en time av alle plagg laget av plastikk. Det samme gjør min mor. 

Anbefaler å vrenge kjolen og vaske den på håndvaskfunksjonen i maskinen. Kjøp bomull eller noe annet naturlig neste gang, for å unngå lukten

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville prøvd å vaske den på finvask 40 grader med eddik som vaskemiddel. Gjorde det selv med to kjoler som stinket svette. Det fungerte utmerket og lukten forsvant. Dette var kjoler som egentlig ikke kunne vaskes, men siden de allerede var "ødelagt" av lukten tok jeg sjansen. 

• Liker 1
Skrevet

Prøvde å vaske de først med vanlig vaskemiddel, men det fungerte ikke. Eddik er løsningen på lukt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker zalo på alt som ikke går bort med vanlig vaskemiddel.

Siden kjolen er langermet, så vil jeg tipse deg om å feste et truseinnlegg i armhulen på kjolen. Da slipper du lukt, og polyesterklærne varer litt lenger 😊

Anonymkode: c2436...021

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville latt den ligge i bløt i eddikvann en stund, og så vasket den. Eddik er gull når det gjelder å fjerne vond lukt!

Anonymkode: e0350...b53

• Liker 1
Skrevet

Men det står at den ikke kan vaskes i maskin og jeg ser for meg at den mister all fasong etter vask? Vet det ikke var dyr kjole, men så for meg at den holdt gjennom diverse julesammenkomster denne julen og ikke bare vare 3 timer på julelunsj med jobben.

Truseinnlegg under armhulen vil ikke funke da ermene er litt gjennomsiktige.

Skrevet

Hvis kjolen ikke er skitten eller lukter vondt ellers, kan du prøve å bare vaske under armene på den. Samle stoffet i en tut og vask i lunkent vann og vaskemiddel. 

• Liker 1
Skrevet

Spray litt eddikvann under armene på den da? Vet ikke jeg. 🤔

Anonymkode: e0350...b53

Skrevet

Takker for svar alle sammen! Hvis jeg skal prøve å vaske bare under armene med eddik, bruker man ufortynnet eller tynner man den ut med vann?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar alle sammen! Hvis jeg skal prøve å vaske bare under armene med eddik, bruker man ufortynnet eller tynner man den ut med vann?

Du tynner ut med vann, ellers blir lukten alt for kraftig.

Jeg vasker sånne kjoler på ullvugge program, har alltid gått fint.

Anonymkode: cbd71...ea8

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle råd! Etter mye tenking kom jeg til som en sa over her, at jeg prøver å vaske den, selv om det står at den ikke skal vaskes. Den var jo evt likevel ødelagt av svettelukt. Jeg vasket den i maskin på 30 grader håndvask silkeprogram, minimal sentrifugering. Hadde mye, nesten 1 dl klar eddik i hovedkammeret. Ingen såpe og ingen mykemiddel. Tørket kjolen flatt på tørkestativ.

Kjolen ble perfekt. Holdt fasongen og INGEN svettelukt. Luktet bare friskt! TUSEN TAKK for råd om Eddik. Kan man bruke Eddik til annen type vask også? Feks tåfisluktende treningssko til mannen?

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjolen ble perfekt. Holdt fasongen og INGEN svettelukt. Luktet bare friskt! TUSEN TAKK for råd om Eddik. Kan man bruke Eddik til annen type vask også? Feks tåfisluktende treningssko til mannen?

Eddik på mannens treningsklær redder ekteskapet 😂 Her går det en flaske i måneden, minst. 

Legg sko/klær i bløt i eddikvann. Dynk klærne med eddik og la de ligge litt før vask. Hell i en en god klunk eddik sammen med vaskemiddel, eller som skyllevann. 

Er også det som redder klærne når jeg har fått svettelukt i syntetiske klær - slik du har erfart her. 

Anonymkode: 75719...a5d

Skrevet

Kan eddik brukes på alle stoffer? Bommull og ull? Av og til lukter det litt surt av håndklær, kan jeg vaske de med eddik? Bør man vaske med eddik eller ha det i skyllekammeret og såpe i hovedkammeret?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan eddik brukes på alle stoffer? Bommull og ull? Av og til lukter det litt surt av håndklær, kan jeg vaske de med eddik? Bør man vaske med eddik eller ha det i skyllekammeret og såpe i hovedkammeret?

Håndklær som lukter surt ville jeg vasket på høyere temperatur.

• Liker 2
Skrevet

Håndklær bør vaskes på 60 eller 90 grader.

Anonymkode: df4af...0d6

Skrevet
På 21.12.2019 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Eddik kan brukes til alt. Jeg bruker det i stedet for skyllemiddel, og har det da i beholderen for skyllemiddel :)  bruker du mye eddik vil det lukte litt når du tar klærne ut av maskinen, men lukten er helt borte når tøyet er tørt

Anonymkode: 9f0bd...f84

Skrevet
På 21.12.2019 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Håndklær som lukter surt ville jeg vasket på høyere temperatur.

Jeg har aldri vasket håndklær på mindre enn 60 grader. Ts

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eddik kan brukes til alt. Jeg bruker det i stedet for skyllemiddel, og har det da i beholderen for skyllemiddel :)  bruker du mye eddik vil det lukte litt når du tar klærne ut av maskinen, men lukten er helt borte når tøyet er tørt

Anonymkode: 9f0bd...f84

Da skal jeg prøve det! Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...