AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Hei, jeg lurer på om det er noen her med dyskalkuli som har søkt på studie med særskiltgrunnlag. Altså at du ikke har mattekarakter og får dispensasjon. Fikk dere avslag? Hva slags studie søkte du på? Fikk høre at det er svært sjeldent man kommer inn med det Anonymkode: 0139e...1f1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om det er noen her med dyskalkuli som har søkt på studie med særskiltgrunnlag. Altså at du ikke har mattekarakter og får dispensasjon. Fikk dere avslag? Hva slags studie søkte du på? Fikk høre at det er svært sjeldent man kommer inn med det Anonymkode: 0139e...1f1 Hei. Jeg har dyskalkuli. og klarte til slutt å få 2 på vitnemålet, (etter 2 år, og 6 forsøk ) jeg vet at man kan søke på realkompetanse, og at noen studier gir innpass så lenge det ikke involverer mattematikk. Ta kontakt med samordna opptak eller høyskole der du ønsker å studere. Lykke til, veldig synd en mattekarakter skal ødelegge så mye, jeg har kun 4 og 5 i alle andre fag. Anonymkode: 5bea9...e16 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #3 Skrevet 21. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har dyskalkuli. og klarte til slutt å få 2 på vitnemålet, (etter 2 år, og 6 forsøk ) jeg vet at man kan søke på realkompetanse, og at noen studier gir innpass så lenge det ikke involverer mattematikk. Ta kontakt med samordna opptak eller høyskole der du ønsker å studere. Lykke til, veldig synd en mattekarakter skal ødelegge så mye, jeg har kun 4 og 5 i alle andre fag. Anonymkode: 5bea9...e16 Jeg har motsatt problem fikk to’ere i norsk og 3/4 i historie og samfunnsfag..utrolig nok samme lærer. 5/6 i alke andre realfag.. norsk teller mye tyngre med 4 karakterer på vg3...jeg hadde oppsøkt privat timer. tror ikke på det med dyskalkuli ..rett og slett dårlig studiemetode. Jeg fikk utredning...og har ikke dysleksi men er bare helt ekstremt dårlig i språk... Anonymkode: c5508...0b9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #4 Skrevet 21. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har motsatt problem fikk to’ere i norsk og 3/4 i historie og samfunnsfag..utrolig nok samme lærer. 5/6 i alke andre realfag.. norsk teller mye tyngre med 4 karakterer på vg3...jeg hadde oppsøkt privat timer. tror ikke på det med dyskalkuli ..rett og slett dårlig studiemetode. Jeg fikk utredning...og har ikke dysleksi men er bare helt ekstremt dårlig i språk... Anonymkode: c5508...0b9 Hehe, hva du «tror på» er vel helt irrelevant. Anonymkode: 02913...4cb 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #5 Skrevet 21. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har motsatt problem fikk to’ere i norsk og 3/4 i historie og samfunnsfag..utrolig nok samme lærer. 5/6 i alke andre realfag.. norsk teller mye tyngre med 4 karakterer på vg3...jeg hadde oppsøkt privat timer. tror ikke på det med dyskalkuli ..rett og slett dårlig studiemetode. Jeg fikk utredning...og har ikke dysleksi men er bare helt ekstremt dårlig i språk... Anonymkode: c5508...0b9 Norsk teller jo ikke mer. Ja, du har fått fire karakterer i løpet av tre år. Men det har du jo også fått i feks matte, eller i andre programfag du har hatt over tre år. (Feks 1T, S1, S2, og én eksamenskarakter). Anonymkode: 67946...829
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #6 Skrevet 21. desember 2019 På 19.12.2019 den 23.02, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om det er noen her med dyskalkuli som har søkt på studie med særskiltgrunnlag. Altså at du ikke har mattekarakter og får dispensasjon. Fikk dere avslag? Hva slags studie søkte du på? Fikk høre at det er svært sjeldent man kommer inn med det Anonymkode: 0139e...1f1 Jeg hadde kun 5 og 6’ere på vgs, men var fritatt for karakter i matte. Kom inn på historie, men det var ikke lett. Fikk avslag fra samordna opptak, men universitet kontaktet meg personlig (?!) og jeg fikk studere Anonymkode: 237ef...9e2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #7 Skrevet 21. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har motsatt problem fikk to’ere i norsk og 3/4 i historie og samfunnsfag..utrolig nok samme lærer. 5/6 i alke andre realfag.. norsk teller mye tyngre med 4 karakterer på vg3...jeg hadde oppsøkt privat timer. tror ikke på det med dyskalkuli ..rett og slett dårlig studiemetode. Jeg fikk utredning...og har ikke dysleksi men er bare helt ekstremt dårlig i språk... Anonymkode: c5508...0b9 Du tror ikke på dyskalkuli? Det skal mye til for å ha det. Det handler ikke om at man er lat og ikke øver. Min dyskalkuli handler om at jeg blander f.eks 3 og 5, bytter rekkefølgen på tall. Jeg har hatt plenty med privattimer og ekstra mattelekser. Det er ikke sånn at du sier at du har stryk i matte og da sier de at du har dyskalkuli. Du må gjennom mange mange tester, som ikke bare går på matten, men også på psyken. Men tror du på dysleksi da? Anonymkode: 0139e...1f1 3
Pipaluk Skrevet 21. desember 2019 #8 Skrevet 21. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du tror ikke på dyskalkuli? Det skal mye til for å ha det. Det handler ikke om at man er lat og ikke øver. Min dyskalkuli handler om at jeg blander f.eks 3 og 5, bytter rekkefølgen på tall. Jeg har hatt plenty med privattimer og ekstra mattelekser. Det er ikke sånn at du sier at du har stryk i matte og da sier de at du har dyskalkuli. Du må gjennom mange mange tester, som ikke bare går på matten, men også på psyken. Men tror du på dysleksi da? Anonymkode: 0139e...1f1 Jeg bytter også om på tall og kan lese 15 som 51. Så regnskap er det siste jeg vil drive med. dyskalkuli er mer enn speilvending av tall. Det handler om grunnleggende dårlig matematikkforståelse. Mange med dyskalkuli kan ikke ta ansvar for egen økonomi og blir nærmest umyndiggjort av partner og familiemedlemmer på det område. Tenk å bare måtte handle med kontanter av frykt for å bli ruinert fordi du ikke forstår priser. Eller aldri lærer klokka? jeg hørte om ei som hadde klart å skjule handikapet sitt for alle i vennekretsen helt de foreslo å spille monopol☹️ 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #9 Skrevet 21. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: tror ikke på det med dyskalkuli ..rett og slett dårlig studiemetode. Jeg fikk utredning...og har ikke dysleksi men er bare helt ekstremt dårlig i språk... Anonymkode: c5508...0b9 Dyskalkuli er svært reellt. De som lider av dette har en hjerneskade. Anonymkode: e247e...cde
Pipaluk Skrevet 21. desember 2019 #10 Skrevet 21. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyskalkuli er svært reellt. De som lider av dette har en hjerneskade. Anonymkode: e247e...cde Eller ikke fått den hjelpen de trengte da de først sto fast 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #11 Skrevet 21. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyskalkuli er svært reellt. De som lider av dette har en hjerneskade. Anonymkode: e247e...cde Påstår du nå at de som har dyskalkuli har en hjerneskade? Anonymkode: 0139e...1f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå