Gå til innhold

Bør hunden min avlives?

Anbefalte innlegg

Før dere kanskje hagler inn med vonde kommentarer, så la meg forklare.

Min datter ønsket seg valp. Jeg hadde lite penger til å kjøpe ren rase og ikke satte jeg meg inn i hvilken hund passer som familie hund heller.

På nettet fant jeg valper som gis bort. Det viktigste for meg var at hunden ikke ble stor. Mellom tre valper valgte min datter den - som var mest stille og redd.

Valpen var blanding av daks / taks og noe annet. I begynnelsen var han rolig. Det var akkurat slik hund som passet min datter. Så gikk dagene, ukene og valpen vokste. Han var sammen med meg overalt. I bilen, på tur, på jobb osv. Etter hvert ble hunden veldig aktiv og dessverre valgte meg som eier.

Han er idag 3 år. Han har bitt min datter, flere ganger. Han er sjalu på henne. I tillegg har han en voldsom aggresjon i seg. Han angrep en annen hund, fordi han røk båndet jeg holdt han i. Hunden virker utrygg og jeg føler at jeg ikke stoler på han.

Samtidig er han nydeligste gutt. Sover i senga mi hver natt. Vekker meg på morgenen. Hvis jeg er for treg så går han i veska mi og stjeler noe han vet han ikke får lov å ta 🙂

Liksom, hva skal jeg gjøre? Gi bort en hund som kan bite og er utrygg? Eller la han bo hos oss og være redd for mitt barn?

Jeg forstår idag at rase har MYE å si. Han er i tillegg veldig fysisk aktiv, selv om han er liten. Det som er underlig er at når noen har passet han, beskriver de han som veldig snill og skjønn. Ei mor med autistisk jente passet han i 2 uker og han passet på den lille jenta. Hvorfor er det så annerledes med meg og min datter? Hvis han er i senga mi og min datter kommer, så ligger han å knurrer dypt og er liksom klar til å angripe.

Huff, glad i Han. Men barnet mitt går først.

Anonymkode: d1c0c...254

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1332121-b%C3%B8r-hunden-min-avlives/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svaret. Har tenkt på omplassering, men føler det er mitt ansvar om han biter noen. Jeg vet ikke hvorfor han er usikker. Når han kom til oss var han bare 4 mnd gammel. Han reagerer spesielt på lange koster eller skaft, pinner. Da er halen med en gang mellom bena og ørene bak over. Er det vanlig?

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret. Har tenkt på omplassering, men føler det er mitt ansvar om han biter noen. Jeg vet ikke hvorfor han er usikker. Når han kom til oss var han bare 4 mnd gammel. Han reagerer spesielt på lange koster eller skaft, pinner. Da er halen med en gang mellom bena og ørene bak over. Er det vanlig?

Hunder kan være usikre på så mangt. Men da må man jobbe med å trygge dem på det, eks gi godbiter når de passerer noe skummelt eller hører et smell. 

Når det gjelder biting så må noen med god peiling se på samspillet og hunden for å lese hva som foregår. Kanskje kan det jobbes med, kanskje er det vanskelig. Det kan gå galt, du har et ansvar både for barnet og hunden for å ikke utsette noen av dem for ugreie situasjoner. Adskill dem inntil du har bestemt hva du vil gjøre videre. Lykke til! 

• Liker 2
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du opplyser selvfølgelig om alt slik til en ny eier, en person som har peiling på hund veit hva h*n klarer å ta på seg av problemhunder 

Anonymkode: f74b1...e67

• Liker 7

Du må få han omplassert til et hjem med noen som her evne til å ta seg av den. Så håper jeg forøvrig du har lært to ting - nr. 1 at du ikke kan bare ta på deg en hvilken som helst hund bare fordi størrelsen er riktig og hunden er søt, og nr. 2 - at hunder ikke er gaver, og skal i alle fall ikke gis til barn (?).

Anonymkode: 5faf3...710

• Liker 10
Gjest Promqueen

Det kan hende at han kan kastreres. Be dyrlegen om vurdering. Det kan gjøre han roligere. Men det kan ikke bare gjøres uten videre. Det kan gjøres hvis hunden viser tegn til å være urolig og aggressiv(?) etter vurdering av veterinær. Er jo vært et forsøk å forhøre med dyrlegen.

Annonse

4 minutter siden, Promqueen skrev:

Det kan hende at han kan kastreres. Be dyrlegen om vurdering. Det kan gjøre han roligere. Men det kan ikke bare gjøres uten videre. Det kan gjøres hvis hunden viser tegn til å være urolig og aggressiv(?) etter vurdering av veterinær. Er jo vært et forsøk å forhøre med dyrlegen.

Når vedkommende ikke har satt seg inn i hundeholdet så vil kastrering gjøre en usikker hund mer usikker, så nei, kastrering er ikke en problemløsning her

• Liker 10
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vedkommende ikke har satt seg inn i hundeholdet så vil kastrering gjøre en usikker hund mer usikker, så nei, kastrering er ikke en problemløsning her

Trenger ikke det. Å begrense hvor mye ville hormoner hunder er fulle av kan hjelpe. Men først og fremst tror jeg det beste er at denne hunden kommer til noen som kan hva de holder på med. Omplassering gjennom f.eks Tulu anbefaler jeg. De er veldig erfarne og drevne.

• Liker 1

Forsøk gjerne omplassering først til noen som kan hund. Men avliv heller enn å gi til noen som ikke vet 100% hva de driver med. 

Ta uansett hunden med til både veterinær og en anerkjent hundetrener før du tar valget og få en skikkelig vurdering av helse og atferd av noen med riktig kompetanse. 

Rasen som han er blanding av staves for øvrig Dachs og er en jakthund. 

Anonymkode: 55d76...936

• Liker 2
Annonse
Gjest Promqueen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brukte aldri ordet problemløsning. Men at konsultasjon Ang. kastrering med veterinær kanskje kan gjøre det mitt bedre. Det er jo aldri noe garanti, men veterinær kan også veilede

10 timer siden, SansaS skrev:

Hunder kan være usikre på så mangt. Men da må man jobbe med å trygge dem på det, eks gi godbiter når de passerer noe skummelt eller hører et smell. 

Når det gjelder biting så må noen med god peiling se på samspillet og hunden for å lese hva som foregår. Kanskje kan det jobbes med, kanskje er det vanskelig. Det kan gå galt, du har et ansvar både for barnet og hunden for å ikke utsette noen av dem for ugreie situasjoner. Adskill dem inntil du har bestemt hva du vil gjøre videre. Lykke til! 

Hei 🙂🙂🙂 Tusen takk for ett voksent og fint svar 👍

Jeg ser at mange skriver omplassering. Det som jeg har undersøkt og vurderer er å få hjelp hos en hundetrener. 

Det må være en god hundetrener, fordi problemet er ikke synelig med det samme. Altså, det er enkelt situasjoner som utløser hans adferd. Første inntrykket kan man oppfatte han som liten, livlig hund med forsterket han hund karakter 😉😊

Jeg glemte å nevne. Min datter er 11 år og brå nekter på at han skal avlives eller gis bort. Hun mener at det er vår hund, slik som den er.

Jeg sitter igjen med følgende alternativer:

1. Kastrering. (Men vil det ha effekt når han alt er 3 år).

2. Profesjonell hundetrener med veiledning.

3. Rose ham og gjøre han trygg på seg selv. 

Jeg vet ikke om omplassering er aktuelt. Fordi han er så knyttet til meg. Kanskje alle hunder er det, knytter til eieren sin. Ligger utenfor døren om jeg går på do. Ligger nesten oppe på meg om natten. Liksom må være i samme rom som meg. 

Takk for gode råd og innspill 😊

• Liker 1
10 timer siden, Promqueen skrev:

Man bør vel strengt tatt finne årsaken til problemadferdene enn å kastrere over en lav sko. Når en hund har adferdsproblemer må man finne årsåken, ikke må bare behandle symptomene. 

Høres ut som hunden har ressursforsvar. Og dachs er en jakthund som bør få brukt seg mye både fysisk og mentalt.

• Liker 1
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 🙂🙂🙂 Tusen takk for ett voksent og fint svar 👍

Jeg ser at mange skriver omplassering. Det som jeg har undersøkt og vurderer er å få hjelp hos en hundetrener. 

Det må være en god hundetrener, fordi problemet er ikke synelig med det samme. Altså, det er enkelt situasjoner som utløser hans adferd. Første inntrykket kan man oppfatte han som liten, livlig hund med forsterket han hund karakter 😉😊

Jeg glemte å nevne. Min datter er 11 år og brå nekter på at han skal avlives eller gis bort. Hun mener at det er vår hund, slik som den er.

Jeg sitter igjen med følgende alternativer:

1. Kastrering. (Men vil det ha effekt når han alt er 3 år).

2. Profesjonell hundetrener med veiledning.

3. Rose ham og gjøre han trygg på seg selv. 

Jeg vet ikke om omplassering er aktuelt. Fordi han er så knyttet til meg. Kanskje alle hunder er det, knytter til eieren sin. Ligger utenfor døren om jeg går på do. Ligger nesten oppe på meg om natten. Liksom må være i samme rom som meg. 

Takk for gode råd og innspill 😊

Er det datteren din som bestemmer i huset eller? Hun valgte hund, hun nekter at hunden skal omplasseres. 
du må trene hunden din! For nå virker det nesten som at du har latt den gjøre som den vil fordi den er så liten og søt. Du har foresten en hund som krever mye mental stimuli, sjekket du ut det før du skaffet den?? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...