Gå til innhold

Vanskelig 8-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8 år gammel jente. Alt med henne er en kamp! Jeg lurer på hva jeg gjør galt.. Det er en kamp fra vi står opp til sengetid. På morgenen har vi 1,5t på oss før vi må gå. Kommer oss ut i siste liten. Må mase om alt som skal gjøres og mase om at "nå må være rask". Etter skolen er det ok, vi gjør hver våre ting og spiser og ser på tv.

Målet er at hun skal sove før kl.21, men det blir sjelden sånn. Begynner med tannpuss/dusj kl.19, i seng 1930 for å lese bok og snakke litt sammen. Så prøver jeg å gå ut, men da er det alltid mer hun vil si. Hvis jeg er bestemt å bare går ut av rommet, klikker hun. Skriker, kaster ting og nekter å sove. Kunne jo bare latt henne holde på til hun ble trøtt, men vi har jo naboer å ta hensyn til..

Føler jeg må innføre nytt regime her, men synes det er vanskelig å holde på ett mønster. Før har jeg ligget ved siden av henne til hun sovnet, så begynte jeg å kile på ryggen til hun sovnet, men endte ofte med at jeg sovnet samtidig. Nå leser vi i nesten 30min og snakker. Ingenting hjelper. I helgene trenger jeg litt fri fra regler, så da sender jeg henne på sengen med iPad til hun sovner av det🤦‍♀️ I ukedager bruker vi ikke iPad, utenom de dagene hun kommer rett fra skole, for da kan dagen bli litt lang uten noe å gjøre hjemme/leke med venner.

Hvilke rutiner har dere på deres barn i samme alder, på morgen/kveld?

Anonymkode: 7567d...8d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det høres fryktelig slitsomt ut! 

har ei på 9 , men rutiner samme som før . Vekkes kl 7 , går på badet, kler på seg og kommer ned for frokost. 
går til skolen med storesøster. 
jeg drar kl 7 med lillesøster i bhg og på jobb.

går på badet ca kl 20 , evtv19.30 når hun dusjer. På rommet og leker, ser iPad / TV til hun legger seg rundt 21. Jeg går inn å sier natta og går ut, vært sånn i mange år, men selvfølgelig ulik leggetid .

Skrevet

Da min jente var åtte år, stelte hun seg kvart på sju. Så sang jeg et par sanger. Kvart over sju skulle det være stille. Og hun sovnet som regel innen halv åtte. Sto opp sju. Tenker at jenta di kanskje får for lite søvn. Her har det alltid vært slik at jo senere hun legger seg, jo verre er det å legge henne, og jo verre er det få henne til å sovne om kvelden. Kosetid har vi i stua før leggetid, og hun vet at når vi går i kjelleren for å legge henne, er det ikke noe tull som skal skje. Vi går rett på badet og så rett i seng. Det samme om morgenen. Det går greiere å komme seg ut når vi har dårlig tid, for da rekker hun ikke å sette i gang med noen «må bare-prosjekter.» Vi bruker ikke ipad i det hele tatt, og å ha den på sengekanten til en åtteåring er etter min mening idioti. Erstatt gjerne også TV-titting med litt mammatid, for skjerm før sovetid kan ødelegge for søvnen. 

Mitt råd er å snakke med henne. Lag avtaler om hvordan ting skal foregå, og hvilke konsekvenser det skal få om hun ikke gjør sin del av avtalen. Kan blant annet avtale at hvis hun legger seg fint i dag, skal hun få høre litt lydbok når hun legger seg i morgen. Og at hun ikke skal rope på deg med mindre det er noe veldig viktig. Husk at det et du som er sjefen, ikke barnet! 

Anonymkode: 84b89...f7b

• Liker 3
Skrevet

Konsekvenser her i huset, går på at jeg må ta fra henne ting. En leke, tid på ipad, tid med venner. Nå i jula, har jeg også truet med å ta en julegave for hver gang hun ikke oppfører seg, og har foreløpig tatt vekk to denne uken.. I det øyeblikket jeg utfører straffen/tar bort noe, sier hun rett ut at hun ikke bryr seg og tar det heller ikke opp i ettertid. Hun bryr seg ikke om straff/konsekvenser. Her må jeg hardere til verks, men hvordan? Synes ikke hun respekterer meg. Alle sier at det er så fint når foreldre setter seg ned med barna å snakker med de og forklarer hvorfor man er sint osv, men det hjelper jo ikke! Det roer situasjonen der og da, men gjentar seg neste dag. Dette går pågått så lenge, at det går utover livsgleden min. Jeg er aldri glad lenge nok av gangen, til at jeg kan belønne henne eller finne på noe gøy. Føler meg som en sur mamma hele tida, fordi vi ikke kan ha én knirkefri dag..

TS

• Liker 2
Skrevet

Bare gi henne en skjerm hun kan bruke hele tiden, da får du nok fred

Anonymkode: ea142...f03

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare gi henne en skjerm hun kan bruke hele tiden, da får du nok fred

Anonymkode: ea142...f03

🙄🙄

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvenser her i huset, går på at jeg må ta fra henne ting. En leke, tid på ipad, tid med venner. Nå i jula, har jeg også truet med å ta en julegave for hver gang hun ikke oppfører seg, og har foreløpig tatt vekk to denne uken.. I det øyeblikket jeg utfører straffen/tar bort noe, sier hun rett ut at hun ikke bryr seg og tar det heller ikke opp i ettertid. Hun bryr seg ikke om straff/konsekvenser. Her må jeg hardere til verks, men hvordan? Synes ikke hun respekterer meg. Alle sier at det er så fint når foreldre setter seg ned med barna å snakker med de og forklarer hvorfor man er sint osv, men det hjelper jo ikke! Det roer situasjonen der og da, men gjentar seg neste dag. Dette går pågått så lenge, at det går utover livsgleden min. Jeg er aldri glad lenge nok av gangen, til at jeg kan belønne henne eller finne på noe gøy. Føler meg som en sur mamma hele tida, fordi vi ikke kan ha én knirkefri dag..

TS

Du har kanskje litt urealistiske forventninger om du mener hele dagen skal være knirkefri. Og når du gjennomfører konsekvenser kan du jo ikke annet enn å forvente at hun er sur på deg en stund. 

Anonymkode: 5927a...53a

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Meld deg på COS-kurs. Dette er ikke lett for datteren din å forholde seg til.

Anonymkode: 7375a...517

• Liker 20
Skrevet

Dere må slutte å la barna bruke iPad eller telefon rett før de skal sove. Det er ikke rart at de ikke sovner når dere vil. :klaske: Å se på TV eller iPad stimulerer hjernen. Dere må gi dem mer tid uten skjerm.
Da jeg var 9 år pleide jeg å ligge i sengen og lese Harry Potter. Jeg la meg og leste ett kapittel hver kveld, hvis jeg orket å lese så lenge. Jeg ble ganske trøtt, så ofte fikk jeg ikke lest et kapittel da de var rundt 20 sider. 

Anonymkode: db7f7...0d9

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg på COS-kurs. Dette er ikke lett for datteren din å forholde seg til.

Signerer den 😊 Finnes ikke vanskelige barn...... (som regel)..... 

Anonymkode: c9e05...509

Skrevet

Jeg hadde det slik med mine to.. jeg innførte «smilefjes» og alt ble lettere!

smilefjes er et ruteark med ukedagene bortover og ukenummer nedover (som en kalender). Hver kveld skal det tegnes enten smilefjes eller surfjes. Ved 10 oppnådde smilefjes er det en belønning (av typen: velge middag, laste ned et iPad-spill etc..).

om de ikke oppførte seg så sa jeg bare: nå teller jeg tip 3 og hvis du ikke hører innen da så må jeg tegne surfjes. Ble selvsagt noen surfjes også men dette har vært min redning flere ganger. 

Anonymkode: 88e58...514

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Beklager å si det, men det høres ut som det er du som er mye av problemet. Høres litt ut som psykisk terror å ta bort en og en gave like før julaften, være sur hele tiden, føle at barnet "tar fra deg livsgleden", nekte henne tid med venner, ikke finnet på noe gøy sammen osv.

Skjønner at det er fordi du er sliten, men du må ta grep og endre ting.

Anonymkode: 0c601...20c

• Liker 26
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Beklager å si det, men det høres ut som det er du som er mye av problemet. Høres litt ut som psykisk terror å ta bort en og en gave like før julaften, være sur hele tiden, føle at barnet "tar fra deg livsgleden", nekte henne tid med venner, ikke finnet på noe gøy sammen osv.

Skjønner at det er fordi du er sliten, men du må ta grep og endre ting.

Anonymkode: 0c601...20c

Enig her.
TS, å ta bort julegaver er nok årets dårligste ide. 

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer den 😊 Finnes ikke vanskelige barn...... (som regel)..... 

Å joda, det gjør det!

Anonymkode: ee62c...953

• Liker 8
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ta fra henne tid med venner?!

Hva mener du med konsekvenser? Hvis hun ikke legger seg så fjerner du julegaver? Det er jo bare straff. Konsekvenser må ha noe med selve handlingen å gjøre.

Søk veiledning, du.

• Liker 12
Skrevet

Logiske konsekvenser istedenfor straff. Leggetid er klokka etellerannet, ai kl 20 for enkelhets skyld. Bli enige om hva "leggetid" innebærer. Altså innen et klokkeslettet skal man ha drukket, tisset pusset tenner, lest, snakket og lyset slukkes kl 20.

For hver utsettelse hun kommer med som forsinker ting må hun legge seg tilsvarende tidlig dagen etter. For hver gang hun roper etter deg må hun legge seg fem minutter tidligere neste dag. Klarer hun klokkeslettet OG ikke roper etter deg, kan hun være oppe et kvarter/en halvtime (du bestemmer og informerer) lenger enn kl 20 neste dag. Lag gjerne et skjema du kan krysse på så det ikke blir diskusjon neste dag om hvor tidlig hun måtte i seng. 

Venner av oss har hatt god erfaring med dette. Det ble leggetid halv sju ved et par anledninger, men ungen lærte uten at man trengte å kjefte. Kjeft funker forøvrig ekstremt dårlig generelt.... 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å joda, det gjør det!

Anonymkode: ee62c...953

Derfor skrev jeg somregel!!! De aller fleste gangene er det foreldrenes feil. 

Ts gjør veldig mange feil ig ikke rart ungen reagerer med å være vanskelig. 

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

At hun begynner å skrike og skape seg når du går om kvelden: kan det være separasjonsangst? 

At en 8-åring uttrykker likegyldighet over å bli fratatt gaver og tid med venner synes jeg er påfallende. Virker som jenta ikke har det bra, om du ikke finner en måte å hjelpe henne på må du få ytterligere hjelp. 

Synes ikke du beskriver konsekvenser, da det du gjør ikke har med hendelsen der og da å gjøre. Ofte er det også mer effektivt med positive forsterkninger enn straff som konsekvens. 

Og du sier det ikke hjelper å snakke med henne en gang: å oppdra barn tar tid. Når dere har kommet inn i slike uheldige mønster tar det ekstra lang tid å rette på det. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 8 år gammel jente. Alt med henne er en kamp! Jeg lurer på hva jeg gjør galt.. Det er en kamp fra vi står opp til sengetid. På morgenen har vi 1,5t på oss før vi må gå. Kommer oss ut i siste liten. Må mase om alt som skal gjøres og mase om at "nå må være rask". Etter skolen er det ok, vi gjør hver våre ting og spiser og ser på tv.

Målet er at hun skal sove før kl.21, men det blir sjelden sånn. Begynner med tannpuss/dusj kl.19, i seng 1930 for å lese bok og snakke litt sammen. Så prøver jeg å gå ut, men da er det alltid mer hun vil si. Hvis jeg er bestemt å bare går ut av rommet, klikker hun. Skriker, kaster ting og nekter å sove. Kunne jo bare latt henne holde på til hun ble trøtt, men vi har jo naboer å ta hensyn til..

Føler jeg må innføre nytt regime her, men synes det er vanskelig å holde på ett mønster. Før har jeg ligget ved siden av henne til hun sovnet, så begynte jeg å kile på ryggen til hun sovnet, men endte ofte med at jeg sovnet samtidig. Nå leser vi i nesten 30min og snakker. Ingenting hjelper. I helgene trenger jeg litt fri fra regler, så da sender jeg henne på sengen med iPad til hun sovner av det🤦‍♀️ I ukedager bruker vi ikke iPad, utenom de dagene hun kommer rett fra skole, for da kan dagen bli litt lang uten noe å gjøre hjemme/leke med venner.

Hvilke rutiner har dere på deres barn i samme alder, på morgen/kveld?

Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste ved å dille sånn. Nå ser du resultatet..

Anonymkode: 79e93...59b

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste ved å dille sånn. Nå ser du resultatet..

Anonymkode: 79e93...59b

Neppe.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...