AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Såå spørsmål til folk her. Vi skal arrangere julemiddag for første gang i år, har invitert hele svigers familien. Vi har handlet inn masse mat, ribbe, medister, pølse og pinnekjøtt, slik at både jeg og min samboer kan ha våre tradisjoner. Fikk nå i dag høre fra min sviger bestemor at onkelens kone er veldig sterkt muslim og ikke kan ha noe svin på bordet når hun skal spise. Jeg trodde det skulle gå fint, siden hun kunne bare spise pinnekjøtt. Men der tok jeg vist feil. Er det noen som har hørt om noe sånt før? Er det virklig så ille som bestemoren beskriver? Anonymkode: b0217...c9f
mellomtomater67 Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 ehh ja, er du dum? muslimer spiser ikke svin. har du fulgt med i KRLE timen eller? 😂 1
Måbarefåsiat... Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Kan hun ikke ha det på bordet engang? Aldri hørt om. 37
Populært innlegg kaleidoskop Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 19. desember 2019 Just now, mellomtomater67 said: ehh ja, er du dum? muslimer spiser ikke svin. har du fulgt med i KRLE timen eller? 😂 Men det må da kunne stå på bordet selv om hun ikke skal spise det! Fulgte DU med på hva ts skrev? 64
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Høres rart ut, hun får da tåle at andre spiser svin. Endret 19. desember 2019 av AthenaRavenLuna
CabinCruiser Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 De fleste muslimene jeg kjenner er veldig forståelsesfull på det med svinet. De kan både se og røre (med hansker), men ikke spise det. Ville bare spurt henne selv for sikkerhets skyld. 17
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, mellomtomater67 skrev: ehh ja, er du dum? muslimer spiser ikke svin. har du fulgt med i KRLE timen eller? 😂 Vet jo at de ikke spiser svin 😂 tenkte at hun kunne spise pinnekjøtt og vi andre det vi vil. Men at hun ikke kan spise på samme bord med noen som spiser svin har jeg aldri hørt om 😅 Anonymkode: b0217...c9f 9
Jdz Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 Lukter trolling lang vei. Her er det noen som vil ha en opphetet diskusjon om hvor urimelig muslimer er. Jeg kjenner muslimer som ikke spiser svin, men ingen som bryr seg om hva andre spiser. 24
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 Det hadde jeg faktisk gitt en lang beng i. Hun får spise pinnekjøtt, dere andre det dere har lyst på. Kjenner mange muslimer og jo de spiser så lenge det ikke er tilberedt sammen med svin, og det er jo ikke pinnekjøtt. Anonymkode: dc4c3...259 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Ei venninne er sammen med en muslim og hun får ikke lov til å skinke eller andre svineprodukter i kjøleskapet en gang, så tviler ikke på at dette stemmer. Jeg hadde ikke brydd meg om det og servert begge rettene adskilt på bordet. Det får da være grenser på hva man skal ta hensyn til Anonymkode: 23c80...289 17
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, Jdz skrev: Lukter trolling lang vei. Her er det noen som vil ha en opphetet diskusjon om hvor urimelig muslimer er. Jeg kjenner muslimer som ikke spiser svin, men ingen som bryr seg om hva andre spiser. Absolutt ikke noe sånt. Jeg kjenner mange muslimer som ikke ville brydd seg om dette. En på jobben plukket baconet av pizzaen før hun spiste. Er derfor jeg spør, er dette vanlig? eller har bestemoren bare misforstått? 🙂 Vi kommer nok til å spøre henne direkte, men jeg har aldri møtt henne før, og min samboer kjenner henne ikke. (ganske ny gifte) Anonymkode: b0217...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 Muslimer har ikke lov å gifte seg med ikke - muslimer, så dette må du lengre ut på landet med. Anonymkode: 82312...52c 4
Millimani Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 Etter hva jeg vet er ikke pinnekjøttet av svin Pinnekjøtt er fra lam eller sau 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muslimer har ikke lov å gifte seg med ikke - muslimer, så dette må du lengre ut på landet med. Anonymkode: 82312...52c Så var det disse tolkningene igjen da. Livets harde skole har alle utdannelsene som skal til for å kunne vite mest om en kultur de aldri har opplevd.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 jeg kjenner til og med muslimer som spiser svin, drikker alkohol, røyker og puler rundt. Det er forskjell på de. MEN, om hun ikke engang kan ha ribba på bordet, så kan hun spise ved et annet bord. At en person skal styre hva alle andre skal spise, er uhørt så lenge det ikke er snakk om alvorlig allergi. Anonymkode: 9b813...4c2 22
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muslimer har ikke lov å gifte seg med ikke - muslimer, så dette må du lengre ut på landet med. Anonymkode: 82312...52c Herre min hatt. Det kan de vel, muslimske menn kan gifte seg med hvem de vil. Anonymkode: be239...d5b 4
Heisann1234 Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 Tror ikke på dette. Dersom kona til onkelen din hadde vært så sterk muslim at hun ikke tåler å se svin på middagsbordet så gir det ikke mening at hu er gift med onkelen din heller. Som jeg regner med er ikke-muslim. 16
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 Jeg har aldri hørt om muslimer som ikke kan spise kjøtt (ikke svin) som er på samme bord som svinekjøtt. Men jeg vet at noen jøder er veldig nøye på sånt. Kan ikke oppbevare "feil" mat i kjøleskapet (selv om det er vakumpakket). Jeg var på overnattingsbesøk i et jødisk hjem for noen år siden, og hadde meg utenlandsk salami som skulle være en gave til noen venner. Salamien var vakumpakket. Vi hadde kjørt langt, og lengre enn langt, så jeg spurte om salamien kunne få "overnatte" i kjøleskapet. Fikk til svar at det var overhodet ikke mulig. Visse matvarer kunne ikke være i samme skap. Vakumpakket eller ikke. Anonymkode: b112a...b44 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #19 Skrevet 19. desember 2019 Det er ingenting å bry seg om, det er hun som må tilpasse seg flertallet og de norske juletradisjonene og ikke omvendt. Hvis hun ikke kan sitte ved samme bort så kan hun jo heller finne seg an annen plass å sitte eller komme etter middagen. Anonymkode: d7c70...0ba 8
Sokkar Skrevet 19. desember 2019 #20 Skrevet 19. desember 2019 11 minutter siden, Millimani skrev: Etter hva jeg vet er ikke pinnekjøttet av svin Pinnekjøtt er fra lam eller sau Men hvilkey dyr tror du svineribben kommer fra? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå