Gå til innhold

Tracking apper på tenåringsmobiler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg er 16 år og har to foreldre som nylig har bestemt seg for å tvinge meg til å laste ned en tracking app kalt Life 360 på mobilen. Den tillater dem å se hvor jeg er til nøyaktig enhver tid (den oppdateres hvert minutt). Den er så detaljert at de kan anaylysere en biltur eller en tur ute i byen. De kan se hvor fort jeg gikk/kjørte, alle stoppene jeg var innom og hver gang jeg stoppet opp for bare å knyte en skolisse. Hele historikken om hvert minste gatehjørne jeg har vært på i de siste to ukene kommer opp som et kart som foreldrene mine kan studere til punkt og prikke. 

spørsmålet mitt er om dere synes dette er ok? Om spørsmål om jeg har gjort noe for å bryte tilgitten, har jeg løyet en gang i hele mitt liv om hvor jeg var i løpet av natten, og har blitt tatt i nasking en gang. Vet at de da har rett til å gjøre tiltak fordi de ikke stoler på meg, men det er ingen rettighet å bruke teknologi til å overvåke barn. Faktisk har foreldre ingen skreven rettighet til å bruke teknologi på barn i det hele tatt, ettersom teknologi er en ny ting som min generasjons foreldre ikke var kjent med da de var unge. Da måtte deres egne foreldre fint stole på at de snakket sant. så er det riktig at de skal stille krav om at vi skal la oss overvåkes, når dette er noe de tok forgitt å vokse opp uten selv?

Hva synes dere?

Endret av juliec2302
Privatliv fra familie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke OK. Har ingenting til overs for helikopterforeldre. Makan. Du er 16 og har rett på privatliv. 

• Liker 14
Skrevet

Er det foteldreneforeldrene dine eller du som har betalt telefonen? Hva med å bare legge den igjen hjemme når du går ut så har de ikke muligheten til å overvåke deg? Eventuelt spare opp penger til å kjøpe en egen telefon, da kan de ikke bestemme hva som skal lastes ned på den.. 

Anonymkode: aa3b5...359

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke det er ok på noen måte. Man har rett på privatliv. Som 16 år er det for øvrig vanlig å bli aleneboer.

• Liker 1
Skrevet

Helt håpløst. Det er ikke greit uansett om barnet er 5 eller 16 år. Dette er galskap. 

• Liker 4
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit! Kan du sette deg ned å snakke med dem og prøve å finne et kompromiss? Du har også rett på en privat sfære

Anonymkode: 53d64...adf

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke litt greit engang. 

Anonymkode: f0004...98f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Synes ikke det er ok på noen måte. Man har rett på privatliv. Som 16 år er det for øvrig vanlig å bli aleneboer.

Det er ikke vanlig å bli aleneboer som 16-åring, tvert om er det uvanlig at umyndige bor alene i norge.

Utover det, denne type overvåking er totalt uakseptabelt, med mindre du har utvist en oppførsel som gjør dette til det eneste alternativet til husarrest. Og knapt nok da. 

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det foteldreneforeldrene dine eller du som har betalt telefonen? Hva med å bare legge den igjen hjemme når du går ut så har de ikke muligheten til å overvåke deg? Eventuelt spare opp penger til å kjøpe en egen telefon, da kan de ikke bestemme hva som skal lastes ned på den.. 

Anonymkode: aa3b5...359

Det er de som har betalt for mobilen ja. Godt poeng at det er lettere med egen. Men de er ekstremt gode til å argumentere, og er vokst opp med at man bare sier "ja" og ikke argumenterer mot, så tror de hadde klart å tvunget meg til å laste ned appen uansett om det var min egen mobil. Litt problematisk å la mobilen bli igjen hjemme hvis de vet at jeg ikke er hjemme selv. Da vet de jo at jeg lar den bli igjen, noe som skaper flere problemer

Anonymkode: 6ca48...7d8

Skrevet (endret)
5 minutter siden, ♥ skrev:

Det er ikke vanlig å bli aleneboer som 16-åring, tvert om er det uvanlig at umyndige bor alene i norge.

Utover det, denne type overvåking er totalt uakseptabelt, med mindre du har utvist en oppførsel som gjør dette til det eneste alternativet til husarrest. Og knapt nok da. 

Nei, det er slett ikke uvanlig. Veldig mange må flytte for å gå VGS, som man begynner på som 16-åring, eller det året man fyller 16.

(Relevansen er at det er håpløst å skulle drive å kontrollere et nestent voksent menneske).

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er ok.

Anonymkode: 31e94...68a

Skrevet
10 minutter siden, juliec2302 skrev:

Hei

Jeg er 16 år og har to foreldre som nylig har bestemt seg for å tvinge meg til å laste ned en tracking app kalt Life 360 på mobilen. Den tillater dem å se hvor jeg er til nøyaktig enhver tid (den oppdateres hvert minutt). Den er så detaljert at de kan anaylysere en biltur eller en tur ute i byen. De kan se hvor fort jeg gikk/kjørte, alle stoppene jeg var innom og hver gang jeg stoppet opp for bare å knyte en skolisse. Hele historikken om hvert minste gatehjørne jeg har vært på i de siste to ukene kommer opp som et kart som foreldrene mine kan studere til punkt og prikke. 

spørsmålet mitt er om dere synes dette er ok? Om spørsmål om jeg har gjort noe for å bryte tilgitten, har jeg løyet en gang i hele mitt liv om hvor jeg var i løpet av natten, og har blitt tatt i nasking en gang. Vet at de da har rett til å gjøre tiltak fordi de ikke stoler på meg, men det er ingen rettighet å bruke teknologi til å overvåke barn. Faktisk har foreldre ingen skreven rettighet til å bruke teknologi på barn i det hele tatt, ettersom teknologi er en ny ting som min generasjons foreldre ikke var kjent med da de var unge. Da måtte deres egne foreldre fint stole på at de snakket sant. så er det riktig at de skal stille krav om at vi skal la oss overvåkes, når dette er noe de tok forgitt å vokse opp uten selv?

Hva synes dere?

Du er etter loven gammel nok til å flytte ut (og du kan faktisk kreve bidrag)

Selv ville jeg aldri invadert mine barns liv på den måten.

Alle barn gjør feil ellers kan de ikke bli voksne

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, ♥ skrev:

Har som sagt løyet en gang om hvor jeg var, men ikke etter det. Tror bakgrunnen er at de trakk en merkelig parallell mellom nasking en gang og dop. Har aldri tatt dop og heller ikke vist meg hjemme sterkt beruset, så jeg sliter med å skjønne hvorfor straffen for nasking skal være at de må vite hvor jeg er hele tiden? Er nok mest at de ikke liker vennene jeg er med, men selv da er det ikke nødvendig å vite hvor jeg er 24/7

Skrevet

Ser mange som nevner å flytte ut, men det er lite gunstig for meg. Hadde aldri klart meg økonomisk, og har også en hest som jeg ikke kan forvente at de skal betale for hvis jeg pakker tingene mine og drar. 

Er mer om jeg har gyldig grunn til å stille spørsmål ved tiltakene deres 

Skrevet
9 minutter siden, ♥ skrev:

https://www.ssb.no/statbank/table/06071/tableViewLayout1/

Og husk de som går på skole stort sett ikke melder flytting 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ok.

Anonymkode: 31e94...68a

Hvorfor synes du det?

Skrevet (endret)

Vi har brukt life 360 på mobilene til våre tenåringer. Men vi har hatt life 360 på våre mobiler også. Nå bruker vi alle google maps hvor vi kan alle se hverandre. Men vi er ikke sånne foreldre som overvåker våre tenåringer konstant hvert minutt. Vi bruker den bare til å se hvor vi/barna våre er innimellom. Det er greit å vite hvor de er, men vi lar de også ha privatliv. Vi spør ikke masse spørsmål når de kommer hjem om hva de gjorde på det og det stedet eller hvorfor de stoppet på det og det stedet. Vi synes også å ha alle oss på google maps er veldig praktisk, sånn at hvis en av oss skulle gå oss vill et sted, så kan vi se hvor resten av oss er og finne hverandre igjen.

Men hvis dine foreldre graver og spør, og forlanger at du har denne appen, sånn at de kan følge hvert eneste steg du tar, da er det ikke greit. Da tråkker de over en grense, for du har rett til privatliv. Vi har brukt dette i mange år, så før barna ble tenåringer og de går fremdeles med på det. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Er dette en konsekvens av at de har opplevd at de ikke kan stole på deg? 

Jeg synes ikke det er okei uansett, og er virkelig en bakdel med mobiltelefon. Muligheter for overvåking gir en falsk trygghet, og det lærer deg jo ingenting. I beste fall oppleves det vel som en straff. Litt som fotlenke egentlig! 

Jeg og min mann kan se hverandre i Google maps, men da er begge der frivillig og vi bruker det kun for å lette hverdagen - ikke til overvåkning. 

Anonymkode: f818a...d7d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Kittykat skrev:

Vi har brukt life 360 på mobilene til våre tenåringer. Men vi har hatt life 360 på våre mobiler også. Nå bruker vi alle google maps hvor vi kan alle se hverandre. Men vi er ikke sånne foreldre som overvåker våre tenåringer konstant hvert minutt. Vi bruker den bare til å se hvor vi/barna våre er innimellom. Det er greit å vite hvor de er, men vi lar de også ha privatliv. Vi spør ikke masse spørsmål når de kommer hjem om hva de gjorde på det og det stedet eller hvorfor de stoppet på det og det stedet. Vi synes også å ha alle oss på google maps er veldig praktisk, sånn at hvis en av oss skulle gå oss vill et sted, så kan vi se hvor resten av oss er og finne hverandre igjen.

Men hvis dine foreldre graver og spør, og forlanger at du har denne appen, sånn at de kan følge hvert eneste steg du tar, da er det ikke greit. Da tråkker de over en grense, for du har rett til privatliv. Vi har brukt dette i mange år, så før barna ble tenåringer og de går fremdeles med på det. 

hvis barna deres er enige i at det er en bra løsning er det veldig fint. Men samtidig tror jeg det stopper mange i å ha en normal oppvekst der man kan gå på en smell i gang i blant og lære av det. Nå snakker jeg ikke om å fly til USA uten at foreldrene vet om det selvfølgelig, men det at man ikke kan så mye som skulke en mattetime i sitt liv uten at foreldre får det med seg er ikke helt sunt det heller tenker jeg da :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en konsekvens av at de har opplevd at de ikke kan stole på deg? 

Jeg synes ikke det er okei uansett, og er virkelig en bakdel med mobiltelefon. Muligheter for overvåking gir en falsk trygghet, og det lærer deg jo ingenting. I beste fall oppleves det vel som en straff. Litt som fotlenke egentlig! 

Jeg og min mann kan se hverandre i Google maps, men da er begge der frivillig og vi bruker det kun for å lette hverdagen - ikke til overvåkning. 

Anonymkode: f818a...d7d

er en konsekvens av mangel på tilitt ja, men de har ikke hatt problemer med meg som tenåring før nå den siste måneden. Jeg mener vel at de har grunn til å stille flere krav til meg nå, men at de går så drastisk til verks etter bare en litt vanskelig måned er litt i overkant. Det var som sagt en straff etter at jeg ble tatt i nasking, men ser ingen parallell mellom nasking og å vite hvor jeg er hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...