Gå til innhold

Tips til korte/nettbaserte utdanninger? Redd for fremtiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden tok jeg en helt ubrukelig utdannelse. Har ikke fått jobb som er relevant for utdannelsen, men jeg fikk jobb i klesbutikk og trives i utgangspunktet godt med det. Må ærlig innrømme at jeg blir litt skremt over at en etter en butikk legges ned. Denne jobben har jeg nok ikke til jeg er pensjonist, så jeg vil se på hvilke muligheter jeg har. 

Siden jeg har jobbet noen år vil det være vanskelig å gå vekk fra fast og trygg inntekt. Jeg har lån og andre utgifter. Samboeren min har fast jobb, men det vil likevel ikke være nok til å dekke alle utgifter for begge hvis jeg skal ta ny utdannelse.

Har sett på et halvt års intensivkurs som frisør i Oslo (må være i nærheten av Oslo), så det kan jo være en mulighet. Kom gjerne med alt av forslag til kurs/utdanninger :) Gjerne som er over en kort periode eller at man kan jobbe ved siden av. Helst ikke lengre utdannelse enn tre år.

Anonymkode: b6a41...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan egentlig jobbe ved siden av de fleste utdanninger, hvertfall i perioder. Slike kurs koster gjerne en del. Har du mulighet til å ta utdanningen på offentlig skole? Eventuelt på deltid? 

Anonymkode: b8f80...975

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan egentlig jobbe ved siden av de fleste utdanninger, hvertfall i perioder. Slike kurs koster gjerne en del. Har du mulighet til å ta utdanningen på offentlig skole? Eventuelt på deltid? 

Anonymkode: b8f80...975

Sant. Jeg bor 1,5 time unna Oslo, så deltid ville vært det beste. Problemet er at jeg hadde lite motivasjon på videregående og karakterene mine er derfor veldig dårlige. Jeg er i så fall nødt til å ta opp en god del fag for å ha mulighet til å komme inn på noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange samlingsbaserte studier.  De er jo i prinsippet gratis, (men du må jo ha en plass å bo under samlingene) og du har god mulighet til å jobbe ved studiene. 

Hvilken retning kunne du tenkt deg?

Anonymkode: ffd50...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange samlingsbaserte studier.  De er jo i prinsippet gratis, (men du må jo ha en plass å bo under samlingene) og du har god mulighet til å jobbe ved studiene. 

Hvilken retning kunne du tenkt deg?

Søkte vernepleie deltid ved Oslomet nå i høst, men kom ikke inn. Eller så har jeg en drøm om å bli grunnskolelærer. De har vel samlingsbasert utdanning på Hamar. Da er det fem år da, det er lenge... Vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne svaret må du nok gå i deg selv og spørre "hva har jeg virkelig lyst til" og "hvilken jobb får meg til å stå opp en kald og mørk desember morgen". 

Ingen av de som gir deg råd her inne trenger å forholde seg til dette. De vil bare fortelle om muligheter du ellers kunne googlet, men det kan være nyttig det å kalibrere mot andres tanker og ideer, absolutt. 

Fremtiden din defineres heller ikke av gode eller dårlige karakterer. Gode karakterer kan eventuelt bare gi deg en kortere og mer effektiv reise til en potensiell jobb. Men det finns mange veier til rom - og til drømmejobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant. Jeg bor 1,5 time unna Oslo, så deltid ville vært det beste. Problemet er at jeg hadde lite motivasjon på videregående og karakterene mine er derfor veldig dårlige. Jeg er i så fall nødt til å ta opp en god del fag for å ha mulighet til å komme inn på noe særlig. 

Ja men så tar du opp karakterer hvis du ønsker å komme deg videre, da! Da har du større valgfrihet til å velge et studium som passer deg og senere i livet  et yrke du kan trives i! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte vernepleie deltid ved Oslomet nå i høst, men kom ikke inn. Eller så har jeg en drøm om å bli grunnskolelærer. De har vel samlingsbasert utdanning på Hamar. Da er det fem år da, det er lenge... Vanskelig.

Fem år er ikke lenge. Det går fort. 

Anonymkode: 54431...017

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at om drømmen er grunnskolelærer, så er det feil retning å søke på et dyrt halvårig frisørstudie. 

5 år er lenge å studere, men du skal jo jobbe i ganske mange år etterpå. Det er ekstremt viktig å trives i jobben sin. (Jeg er lektor på videregående og stortrives). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretær. Kort og enkel fagutdanning du kan ta som privatist. Jobbe dagtid på legekontor og fri alle helger og røde dager. Men ganske vanskelig å få jobb, spesielt 100% fast stilling. Man må nok jobbe seg opp noen år.

Dersom fast og stabil inntekt er viktig for deg, er det ofte mulig å få fast jobb i barnehage. Da kan du ta fagbrev etter å ha jobbet 3 år så lenge du tar barne-og ungdomsfagene som privatist. Det er en ganske trygg jobb og de trenger stadig flere folk.

Da har du også fri helger og helligdager. 

Frisør er ganske tungt å jobbe som til du blir pensjonist. 

Et annet tips er å ta fagbrev i salgsfaget. Siden du har efaring fra butikk kan det være gode muligheter i matbutikk. Du kan bli forfremmet til butikksjef/daglig leder. Da får du høy lønn.

Anonymkode: 3cbcb...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...