Gå til innhold

Bryllup i Barcelona?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med bryllup i Barcelona og som vil dele tips? 

Hvor er det fint å gifte seg/ha festen?

Hva koster det ca?

Vet dere om noen flinke fotografer?

Anonymkode: 8d905...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Vi var i bryllup i Barcelona for noen år siden og det var veldig fint. Selve vielsen var i et kloster som heter Sant Pau del Camp og middagen var på en restaurant som hadde et lite Chambre Separé med tilhørende bakgård. 

Anonymkode: 2dbb7...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det du lurte på, men tenkte tipse om at et bryllup i Spania ikke er juridisk bindende med mindre en av partene er spansk statsborger eller har bodd i Spania i minimum 2 år. Så om man ønsker gifte seg i Spania må man gjennom det juridiske hjemme i  Norge enten før eller etter man reiser. 

Sjekket dette da jeg selv ønsker å gifte meg i Spania, men som den petimeteren jeg er hadde jeg da ikke klart å vite hvilken dato som hadde blitt min bryllupsdag - dagen ekteskapet juridisk sett er bindende, eller dagen man holder seremonien i Spania? 😽

Så derfor blir det nok et annet varmt og fint land, som f.eks Italia, Hellas eller Kroatia, på meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i Barcelona i fjor :) 

Kjempe suksess! Vi og nærmeste familie bodde på hotellet hvor vi også hadde middag og festen. Ellers bodde øvrig familie og venner hvor de ønsket. 

Brukte weddingplanner fra hotellet. :) 

Anonymkode: aeafd...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2020 at 2:17 PM, EmKay said:

Ikke helt det du lurte på, men tenkte tipse om at et bryllup i Spania ikke er juridisk bindende med mindre en av partene er spansk statsborger eller har bodd i Spania i minimum 2 år. Så om man ønsker gifte seg i Spania må man gjennom det juridiske hjemme i  Norge enten før eller etter man reiser. 

Sjekket dette da jeg selv ønsker å gifte meg i Spania, men som den petimeteren jeg er hadde jeg da ikke klart å vite hvilken dato som hadde blitt min bryllupsdag - dagen ekteskapet juridisk sett er bindende, eller dagen man holder seremonien i Spania? 😽

Så derfor blir det nok et annet varmt og fint land, som f.eks Italia, Hellas eller Kroatia, på meg. :) 

... Eller så kan du gifte deg gjennom sjømannskirken 🙂 

TS, vi giftet oss i Barcelona i 2015 og hadde en så flott dag! 😊 40 gjester, vielse i en kirke i byen og deretter middag og fest på et hotell rett ved Plaça de Catalunya. Fotografen vår het Richard Hadley, en super artig og ikke minst flink fyr som tok nydelige bilder. Send meg gjerne pm om du ønsker mer info og tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mayah skrev:

... Eller så kan du gifte deg gjennom sjømannskirken 🙂 

TS, vi giftet oss i Barcelona i 2015 og hadde en så flott dag! 😊 40 gjester, vielse i en kirke i byen og deretter middag og fest på et hotell rett ved Plaça de Catalunya. Fotografen vår het Richard Hadley, en super artig og ikke minst flink fyr som tok nydelige bilder. Send meg gjerne pm om du ønsker mer info og tips 😊

Åh, man kan det altså? Da er Spania tilbake i vurderingen!  😄 

Leste bare dette jeg, og antok da at det også gjaldt sjømannskirkene: (https://www.feriebolig-spania.no/Spania/artikler/de-beste-stedene-aa-gifte-seg-i-spania)
"Lovligheten av ekteskap kan være litt komplisert om du vil gifte deg i utlandet. I Spania er det noen krav man må oppfylle for at giftemålet skal være gyldig i juridisk forstand. I motsetning til i land som Italia er det ikke mulig for ikke-residenter og utlendinger å gifte seg legalt i Spania. En av de to må enten ha spansk statsborgerskap eller ha vært spansk resident i minst to år.

Flertallet av parene som holder bryllup i Spania oppfyller ikke dette kravet, men det finnes flere andre alternativer. Det enkleste er å legalisere ekteskapet i hjemlandet ditt og deretter holde bryllupseremonien i utlandet. På den måten er alt papirarbeidet enkelt arrangert hjemme, mens selve feiringen foregår i utlandet på et senere tidspunkt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, EmKay said:

Åh, man kan det altså? Da er Spania tilbake i vurderingen!  😄 

Leste bare dette jeg, og antok da at det også gjaldt sjømannskirkene: (https://www.feriebolig-spania.no/Spania/artikler/de-beste-stedene-aa-gifte-seg-i-spania)
"Lovligheten av ekteskap kan være litt komplisert om du vil gifte deg i utlandet. I Spania er det noen krav man må oppfylle for at giftemålet skal være gyldig i juridisk forstand. I motsetning til i land som Italia er det ikke mulig for ikke-residenter og utlendinger å gifte seg legalt i Spania. En av de to må enten ha spansk statsborgerskap eller ha vært spansk resident i minst to år.

Flertallet av parene som holder bryllup i Spania oppfyller ikke dette kravet, men det finnes flere andre alternativer. Det enkleste er å legalisere ekteskapet i hjemlandet ditt og deretter holde bryllupseremonien i utlandet. På den måten er alt papirarbeidet enkelt arrangert hjemme, mens selve feiringen foregår i utlandet på et senere tidspunkt."

Se her 🙂

https://www.sjomannskirken.no/bryllup/

Når det gjelder Barcelona så flyr presten inn fra Mallorca 🙂 Har også en kollega som giftet seg i Madrid, ingen av de er spanske eller har bodd der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...