Gå til innhold

Jeg vet om en hund som har det helt forferdelig. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vet om en hund som har det helt forferdelig. 7-8 år gammel border collie som er i en garde på gård, oppå loftet i låven. 24/7 med lyset av. Han er av og til i en garde utendørs hvis det er fint vær. Eieren er 90 år gammel.

Hunden er vill og ekstremt hoppete, men han er kjempesnill og ingenting vondt i han. Han blir bare så ekstatisk når han først slipper ut... Han er nok psykisk syk og ekstremt deprimert😭 Jeg får tårer i øynene hver gang jeg tenker på han og når jeg skriver dette. Jeg er en 19 år gammel jente selv og skal flytte etter jul nå til en annen by i leilighet, og kan definitivt ikke ha han😢 Noen prøvde å overta han for et par år siden, men han var så vill (aldri vært innendørs i stue) så han fungerte ikke som familiehund

Han bør bli avlivet... Men jeg tør ikke be bonden om dette

(Jeg har hjulpet til og ridd inn hestene hans, derfor kjenner jeg dem)

Anonymkode: 5dd6d...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde gitt bekymringsmelding til dyrebeskyttelsen f.eks så hadde de nok mistenkt meg, for er ikke mange som vet om hunden... En idè hadde vært om jeg hadde bedt om å overta han og så avlive han.... Eller overtatt han og levert han på hundepensjonat.... Bonden er veldig stolt og ville nok ikke levert den der selv

Han er av den "gamle skolen",  bruker lang pisk i dressering også!

Skrevet
2 minutter siden, WinWin skrev:

Dyrepolitiet!!!

Er det dyrepoliti i Rogaland? Kan du se svaret mitt over

Skrevet

Kjenner til en annen border collie som bor under lignende forhold. Hundegård på 1x2 meter med et lite hundehus, aldri innendørs og bor alene. Hunden bor ute hele året selvom den bor på et svært kaldt sted (- 20 grader siste døgn). Dessverre jobber eieren i mattilsynet, så kommer ingen vei ved å sende bekymringsmelding.

Anonymkode: 31646...26d

Skrevet

Du kan jo sende adressen til meg på PM. Så kan jeg kontakte mattilsynet.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg hadde gitt bekymringsmelding til dyrebeskyttelsen f.eks så hadde de nok mistenkt meg, for er ikke mange som vet om hunden... En idè hadde vært om jeg hadde bedt om å overta han og så avlive han.... Eller overtatt han og levert han på hundepensjonat.... Bonden er veldig stolt og ville nok ikke levert den der selv

Han er av den "gamle skolen",  bruker lang pisk i dressering også!

Overta og lever til dyrebeskyttelsen om fu kan, eller kontakt politiet og be dem sette deg i kontakt med dyrepoliti. Kan de ikke ta saken, varsle dyrebeskyttelsen. Ikke tenk på om eller at noen vil tenke at det var du som varslet. Det er det eneste rette p gjøre.

Anonymkode: ad92e...410

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner til en annen border collie som bor under lignende forhold. Hundegård på 1x2 meter med et lite hundehus, aldri innendørs og bor alene. Hunden bor ute hele året selvom den bor på et svært kaldt sted (- 20 grader siste døgn). Dessverre jobber eieren i mattilsynet, så kommer ingen vei ved å sende bekymringsmelding.

Fysøren😰 Det er i det minste lunt/varmt på loftet hvor Border collien jeg kjenner er... :( 

ts

Skrevet

Kingig situasjon, men her gå hundens velferd over gubbens stolthet. Så jeg hadde kontaktet Mattilsynet eller politiet og spurt om hva som var det rette å gjøre. Og siden du snart skal flytte, så slipper du hans vrede da 💪

Anonymkode: 318de...162

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo du kan komme noen vei, eller kontakte dyrebeskyttelsen eller politi. Virker som du bare vil unnskylde at du ikke gjør noe.

• Liker 1
Skrevet

Dette er dyreplageri. Du vet at du bør gjøre noe når du oppretter denne tråden.. 

Anonymkode: 54d6e...c4f

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo du kan komme noen vei, eller kontakte dyrebeskyttelsen eller politi. Virker som du bare vil unnskylde at du ikke gjør noe.

Dyrebeskyttelsen har ingen myndighet, og den lokale lensmannen er mannen i huset... 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Kvinne87Rogaland said:

Bra iniativ!👌

Gjør det samme til meg du TS! Vær så snill!

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Send meg adresse, info etc VÆR SÅ SNILL !

• Liker 1
Skrevet

Vondt.   Har du mulighet til å ta den til deg?

Skrevet

Du melder til Mattilsynet, man har hjelpeplikt når man vet om dyr som lider. Du kan melde anonymt her: https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/

Det er Mattilsynet som er den formelle og  riktige instans her, ikke lokalpoliti eller dyrebeskyttelsen (som bare er en frivillig organisasjon og har ingen myndighet). 

Anonymkode: 86e2f...5d2

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vondt.   Har du mulighet til å ta den til deg?

Nei, jeg har tenkt på det men som jeg skrev flytter jeg i en liten leilighet for studier, og akkurat den hunden har aldri vært inne og vil trolig rasere leiligheten 😕 Ikke er det lov med dyr heller... Ellers ville jeg gjort det...

• Liker 1
Skrevet

Politiet/mattilsynet, gjerne begge.

Skrevet
59 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Okei, jeg sender deg melding... Off det at bonden får et dårlig forhold med meg betyr egentlig ingenting i forhold til å bedre livet til den hunden 😕 For han kommer garantert til å vite det er meg... Men jeg klarer ikke å ha dette på samvittigheten mer

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, jeg sender deg melding... Off det at bonden får et dårlig forhold med meg betyr egentlig ingenting i forhold til å bedre livet til den hunden 😕 For han kommer garantert til å vite det er meg... Men jeg klarer ikke å ha dette på samvittigheten mer

Meld selv også, du kan gjøre det anonymt på nett. Det er mer troverdig om du beskriver det selv. 

Anonymkode: 86e2f...5d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...