AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Jeg kjenner til noen som kjøpte hele bacheloroppgaven sin ferdig fra utlandet, sendte den inn og fikk toppkarakter. I dette studiet var det ingen muntlig presentasjon eller lignende i tillegg. Jeg syntes selvfølgelig at det var helt forkastelig, men tenkte at dette ville få følger for dem på en eller annen måte. Med en så dårlig arbeidsmoral kommer du ikke langt i arbeidslivet uansett, tenkte jeg, men nå ser jeg at han ene har fått jobb i et stort og bra selskap. Det fikk meg til å tenke. Ville dere ha meldt fra til skolen om dere visste om slikt juks? Det påvirker jo ikke livet mitt, men er ekstremt urettferdig og ufortjent sammenlignet med alle som jobber hardt på skolen. Anonymkode: 65da3...db6
BeautyBox Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner til noen som kjøpte hele bacheloroppgaven sin ferdig fra utlandet, sendte den inn og fikk toppkarakter. I dette studiet var det ingen muntlig presentasjon eller lignende i tillegg. Jeg syntes selvfølgelig at det var helt forkastelig, men tenkte at dette ville få følger for dem på en eller annen måte. Med en så dårlig arbeidsmoral kommer du ikke langt i arbeidslivet uansett, tenkte jeg, men nå ser jeg at han ene har fått jobb i et stort og bra selskap. Det fikk meg til å tenke. Ville dere ha meldt fra til skolen om dere visste om slikt juks? Det påvirker jo ikke livet mitt, men er ekstremt urettferdig og ufortjent sammenlignet med alle som jobber hardt på skolen. Anonymkode: 65da3...db6 Det etisk riktige her er at du sier fra til skolen ja. Det er uredelig å handle slik og det er direkte urettferdig overfor de som faktisk leverer en bacheloroppgave på ærlig og redelig vis. 13
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg hadde meldt fra uten tvil! Det er ikke greit! Jeg skjønner ikke at noen tør å holde på sånn. Anonymkode: 257bc...f05 12
Gjest Fuff Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Det der er vel hakket over juksing, og ganske drøyt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 Men har du 100% sikre kilder på dette? Anonymkode: dbb08...520 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Hadde ikke gjort det selv, men viss du er misunnelig på vedkommende go ahead. Anonymkode: f5fd8...797 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Jeg ville nok sagt i fra hvis jeg var sikker. Jeg tenker også at dette er svært lett for studenten å motbevise dersom det faktisk ikke stemmer. Da vil vedkommende har stor kunnskap utover det som står i oppgaven, og kunne referere til mer i de ulike kildene enn det som er brukt i oppgaven osv. Anonymkode: 0663b...e90 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 Ja det synes jeg du skal gjøre. Om du er sikker da. Anonymkode: f1328...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 Jeg ville meldt fra. Men tror det blir vanskelig å bevise, spesielt siden det virker som det er gått litt tid? Hvis de f.eks. spør hvordan fant du denne kilden osv., så kan han nå svare at det er lenge siden, og han ikke husker. Anonymkode: b044f...d84 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Jeg tenker det er eksamensformen det er feil med, og ikke selve personen som kjøpte bacheloroppgaven fra utlandet. Anonymkode: 276ca...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 Jeg synes å sladre er feil uansett. Det er smålig. Påvirker ikke deg på noen måte. Handlinger som skader eller påvirker andre i negativ grad er ok å sladre på. Anonymkode: 3448e...a25 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 Hvordan vet du det? Om personen fortalte det til deg så er det et brudd på tillit om du sier ifra. Anonymkode: 3448e...a25 1
BeautyBox Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes å sladre er feil uansett. Det er smålig. Påvirker ikke deg på noen måte. Handlinger som skader eller påvirker andre i negativ grad er ok å sladre på. Anonymkode: 3448e...a25 Det påvirker andre i negativ grad fordi det er blodig urettferdig at noen sliter ræva av seg for å levere en bacheloroppgave mens andre bare kjøper den. Det kan også være til skade for de vedkommende skal jobbe med, da h*n jo ikke er kvalifisert til jobben. 23
abc123detvardet Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er eksamensformen det er feil med, og ikke selve personen som kjøpte bacheloroppgaven fra utlandet. Hva slags unnskyldning er det? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om personen fortalte det til deg så er det et brudd på tillit om du sier ifra. Åneiiii 7
The Kitten Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes å sladre er feil uansett. Det er smålig. Påvirker ikke deg på noen måte. Handlinger som skader eller påvirker andre i negativ grad er ok å sladre på. Anonymkode: 3448e...a25 Det påvirker jo alle som konkurrerer om de samme jobbene... 12
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville meldt fra. Men tror det blir vanskelig å bevise, spesielt siden det virker som det er gått litt tid? Hvis de f.eks. spør hvordan fant du denne kilden osv., så kan han nå svare at det er lenge siden, og han ikke husker. Anonymkode: b044f...d84 Han kan vel vise frem kladder, notater og annet han samlet da han jobbet med oppgaven? Anonymkode: 3dc44...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han kan vel vise frem kladder, notater og annet han samlet da han jobbet med oppgaven? Anonymkode: 3dc44...fcf Nei, jeg har aldri tatt vare på slike ting etter at oppgaven er levert, sensurert – og jeg har begynt i jobb! Anonymkode: b044f...d84 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner til noen som kjøpte hele bacheloroppgaven sin ferdig fra utlandet, sendte den inn og fikk toppkarakter. I dette studiet var det ingen muntlig presentasjon eller lignende i tillegg. Jeg syntes selvfølgelig at det var helt forkastelig, men tenkte at dette ville få følger for dem på en eller annen måte. Med en så dårlig arbeidsmoral kommer du ikke langt i arbeidslivet uansett, tenkte jeg, men nå ser jeg at han ene har fått jobb i et stort og bra selskap. Det fikk meg til å tenke. Ville dere ha meldt fra til skolen om dere visste om slikt juks? Det påvirker jo ikke livet mitt, men er ekstremt urettferdig og ufortjent sammenlignet med alle som jobber hardt på skolen. Anonymkode: 65da3...db6 Dette er, som diskutert før, konsekvensen av at alle ønsker å være overambisiøse klatremus (både kvinner og menn) og "Generasjon prestasjon" tar stadig flere snarveier for å nå målet om psykopatisk "perfekt" jobb som de har sett for seg i det lille hodet sitt. Så de går nesten "over lik", i den grad at all etisk forstand forsvinner. Vi har vært inne på dette med juksing og doping med piller tidligere, men dette er også et problem som ikke har vært diskutert så mye tidligere, nemlig at andre "skriver oppgaven" for en, mot betaling. Igjen, er det de aller mest ressurssterke som kommer best ut av slike "ordninger". Jeg ville helt klart ha sagt ifra. Så dette bør man komme til bunns med. Dette går utover alle andre som lever i den naive tro at alle som får sine karakterer, får det på en "rettferdig måte", men fakta er at man ikke kunne ha vært lenger unna sannheten. Problemet er nok at dette er ikke det eneste tilfellet med juks og de fleste holder kjeft om det og liker selvsagt heller at folk skal tro på hvor "flinke de er". Det finnes også en slags juks "Light" versjon som også er ganske utbredt i andre vestlige land, som går ut på at den andre parten ikke nødvendigvis skriver hele bachelor for den som betaler fra bunnen av, men at bacheloren blir skrevet på bakgrunn av notater og språkvask. Sagt på en annen måte: Den som betaler har allerede et utkast, så er det den som får betalt som legger på litt "ekstra kjøtt" på bacheloren i tillegg til å skrive den på en så "fin", akademisk måte at man går selvsagt opp i karakter når dem er blitt skrevet så fint på "feilfritt" engelsk, der ellers mange pumpøse ord er blitt inkludert her og der. Anonymkode: 1dc7d...b87 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 Vet selv om mange som har betalt for at andre skal blant annet rette bacheloroppgaven og skrive den om «bedre», men å kjøpe en helt ferdig oppgave hørtes drøyt ut... Jeg ville nok sagt i fra selv, men kun om du er 100% sikker på at han faktisk gjorde dette. Anonymkode: c9160...ea5 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 Ikke er det bare eksamensjuks, som kan suspendere hele kandidaten. Men det er plagiat også, og er iht norsk lov straffbart. Det er seriøst, og du bør si i fra til skolen! Du trenger ikke være helt sikker heller på dine kilder, ettersom det er skolen som står til ansvar å finne ut av det. Du derimot har kun en oppgave: si ifra til skolen. Omså anonymt! Anonymkode: 9ad7b...7ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå