Gå til innhold

Samboer sin søster sur fordi jeg vil lage egen dessert julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal jeg feire med samboers familie. De har vært vant til både ribbe og pinnekjøtt. Så derfor lager vi begge deler. Jeg er vant til kun pinnekjøtt. De er vant til å spise fromasj eller karamellpudding til dessert, mens jeg er vant med multekrem. Det er skikkelig tradisjon for meg og blir ikke jul uten. Feiringen skal være hos oss. Da vi snakket om dessert, så sa søsteren hans at hun kunne tenke seg å lage karamellpuddingen til dessert. Helt ok. Men så nevnte jeg at jeg er så vant med multekrem så jeg tenkte å lage det også. Sa at hun ikke trengte å lage noe med mindre de ønsket en annen dessert. Da virket hun litt sur og jeg fikk inntrykk av at jeg var teit som absolutt måtte ha min "egen" dessert. 

Er det ikke vanlig at man får spise det man ønsker selv på julaften? Jeg lager både ribbe og pinnekjøtt fordi hans familie er vant til det. Hadde vi feiret med bare min hadde vi kun laget pinnekjøtt, men sannsynligvis ville noen tilbudt seg å lage ribbe for samboers skyld. Søsteren hans sa også "ja, men hvis du feirer med oss hjemme hos meg eller vår mor så blir det nok ikke annen dessert enn den vi lager". 

Dette er sikkert bare en teit bagatell, men jeg forstår ikke problemet med to ulike desserter. Ellers om jeg hadde vært invitert til andre så ville jeg tilbudt å ta med multekrem i mindre eller større porsjon alt ettersom om folk vil spise det eller ikke. Jeg synes alle skal få ha sine tradisjoner på julaften så lenge det ikke lager merarbeid for andre (altså kan ikke lage 4 ulike middager og 5 ulike desserter alene). 

Anonymkode: 5bdf7...a4b

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig teit av henne, spiller vel ingen rolle med flere desserter. Karamellpudding er ikke akkurat digg i forhold til multekrem. Selv hadde det ikke vært jul uten at jeg hadde fått ribbe, og riskrem til dessert. 

Anonymkode: 72376...504

• Liker 46
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I år skal jeg feire med samboers familie. De har vært vant til både ribbe og pinnekjøtt. Så derfor lager vi begge deler. Jeg er vant til kun pinnekjøtt. De er vant til å spise fromasj eller karamellpudding til dessert, mens jeg er vant med multekrem. Det er skikkelig tradisjon for meg og blir ikke jul uten. Feiringen skal være hos oss. Da vi snakket om dessert, så sa søsteren hans at hun kunne tenke seg å lage karamellpuddingen til dessert. Helt ok. Men så nevnte jeg at jeg er så vant med multekrem så jeg tenkte å lage det også. Sa at hun ikke trengte å lage noe med mindre de ønsket en annen dessert. Da virket hun litt sur og jeg fikk inntrykk av at jeg var teit som absolutt måtte ha min "egen" dessert. 

Er det ikke vanlig at man får spise det man ønsker selv på julaften? Jeg lager både ribbe og pinnekjøtt fordi hans familie er vant til det. Hadde vi feiret med bare min hadde vi kun laget pinnekjøtt, men sannsynligvis ville noen tilbudt seg å lage ribbe for samboers skyld. Søsteren hans sa også "ja, men hvis du feirer med oss hjemme hos meg eller vår mor så blir det nok ikke annen dessert enn den vi lager". 

Dette er sikkert bare en teit bagatell, men jeg forstår ikke problemet med to ulike desserter. Ellers om jeg hadde vært invitert til andre så ville jeg tilbudt å ta med multekrem i mindre eller større porsjon alt ettersom om folk vil spise det eller ikke. Jeg synes alle skal få ha sine tradisjoner på julaften så lenge det ikke lager merarbeid for andre (altså kan ikke lage 4 ulike middager og 5 ulike desserter alene). 

Dette skjønte jeg ikke helt. Sa du at hun godt kunne ta med karamellpudding eller sa du at hun ikke trengte å lage noe?

Anonymkode: e7650...461

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt. Sa du at hun godt kunne ta med karamellpudding eller sa du at hun ikke trengte å lage noe?

Jeg sa at jeg hadde tenkt å lage multekrem, så hun måtte ikke lage med dessert (ikke nødvendig) med mindre hun ønsket å ta med/spise karamellpudding. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg sa at jeg hadde tenkt å lage multekrem, så hun måtte ikke lage med dessert (ikke nødvendig) med mindre hun ønsket å ta med/spise karamellpudding. 

Sa det ikke på en negativ måte, men tenkte det var unødig styr for henne hvis hun kanskje følte seg pliktig til å tilby å ta med noe. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Sa det ikke på en negativ måte, men tenkte det var unødig styr for henne hvis hun kanskje følte seg pliktig til å tilby å ta med noe. 

TS

I etterpåklokskapens lys hadde det kanskje vært bedre å sagt "Flott! Da blir det 2 desserter. Det burde gjøre alle til lags."

Hun hadde neppe tilbudt seg å lage dessert hvis hun syntes det var unødig styr.

• Liker 26
Skrevet

Vel, jeg er av en annen oppfatning. Når en feirer jul med noen andre som har en annen tradisjon en seg selv, så tar en det en får. 

Anonymkode: bbff8...e3e

• Liker 35
Skrevet

Såklart kan dere ha to desserter, både multekrem og karamellpudding. Da kan alle velge det de ønsker. Jeg elsker multekrem, men har fått inntrykk av at mange ikke er så begeistret for det. Med 2 desserter løser det seg. 

Anonymkode: 1a19e...25b

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er av en annen oppfatning. Når en feirer jul med noen andre som har en annen tradisjon en seg selv, så tar en det en får. 

Da må svigerinnen spise multekrem, siden hun er gjest hos Ts. Jeg synes Ts har vært imøtekommende når hun sa til sin svigerinne at hun ikke måtte ta med karamellpudding, men godt kunne gjøre det hvis hun ville. 

• Liker 35
Skrevet

Multekrem smaker høgg for min del, heldigvis feirer vi med folk som mer enn gjerne tilbyr flere desserter for at alle skal få det de liker 😅

Anonymkode: 3e017...25a

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor lager du et problem ut av dette ts? Lag multekremen din, også kommer søsteren med karamellpudding. Du kan jo bare lage multekrem og ta med om du senere skal feire hos dem og. 

Anonymkode: 09d74...7e6

• Liker 3
Skrevet

altså, hun vil ha SIN dessert, og synes du er sær fordi du vil ha DIN... Hun er jo da minst like sær fordi hun må ha sin...? :vetikke:

• Liker 29
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Gud bedre, må aldri la gjestene få noe de kanskje digger!

Anonymkode: eed79...4b4

• Liker 9
Skrevet

Jeg forstår ikke at noen må ha spesielle ting på julaften. Kan man ikke spise   multekrem/karamellpuddig en annen dag? Hun ville lage desserten. Ja vel, så står hun for det, og lager det hun vil. Så kan du lage multekrem f.eks første juledag.

Hvis jeg var henne, ville jeg selvfølgelig sagt at det var fint at du ville lage multekrem også. Men siden hun nå ble litt furten og hadde problem med det, (sikkert et mindreverdighetskompleks, fordi hun ville stå for desserten og at alle skulle synes det var fint av henne), så knne du jo bare smilt og sagt at det er fint hun lager karamellpudding. Så kunne du laget det til deg neste dag. 

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, Frida skrev:

Da må svigerinnen spise multekrem, siden hun er gjest hos Ts. Jeg synes Ts har vært imøtekommende når hun sa til sin svigerinne at hun ikke måtte ta med karamellpudding, men godt kunne gjøre det hvis hun ville. 

Hadde noen kommet med en stor bolle med multekrem hadde jeg glatt droppet dessert. Som vert sørger man for å servere noe gjestene liker

Anonymkode: 3e017...25a

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville rådet deg til TS. Ser liksom for meg deg stå der og streve med maten, lage god multekrem, og så blir den ikke spist av pga denne karamellpuddingen. Det ville bli veldig sårt for deg. 

Personlig liker jeg hverken pinnekjøtt, ribbe, multekrem, riskrem, karamellpudding eller stort sett noe av det som er typisk julemat. Foreslo en gang at vi kunne ha tosk, men det ble nedstemt.... Så jeg spiser det som blir satt frem, og er glad til at julen kommer kun en gang i året.

Anonymkode: b1937...853

• Liker 3
Skrevet

Det blir jul uten multekrem også. Synes det er frekt å kreve din favorittrett når du er hos henne. 

Anonymkode: 53fd0...3e5

Skrevet (endret)

Altså, ser ikke noe problem med flere desserter jeg altså, såfremt man ikke pålegger andre å lage for at noen skal bli fornøyde. Jeg derimot hadde ikke spist verken multekrem eller karamellpudding, så jeg ville vel blitt sett rart på uansett ;)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jul uten multekrem også. Synes det er frekt å kreve din favorittrett når du er hos henne. 

Anonymkode: 53fd0...3e5

Nå skal de være hos TS så i såfall er det søsteren som er sær fordi hun vil ta med egen karamellpudding...

Endret av Gjest
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da virket hun litt sur og jeg fikk inntrykk av at jeg var teit som absolutt måtte ha min "egen" dessert. 

Er hun sunnmøring? De er ekstremt stolte over karamellpuddingen sin. Det er et statussymbol å kunne lage karamellpudding. Tipper det var mer det som var problemet. 

Anonymkode: 25335...594

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg ville rådet deg til TS. Ser liksom for meg deg stå der og streve med maten, lage god multekrem, og så blir den ikke spist av pga denne karamellpuddingen. Det ville bli veldig sårt for deg. 

Personlig liker jeg hverken pinnekjøtt, ribbe, multekrem, riskrem, karamellpudding eller stort sett noe av det som er typisk julemat. Foreslo en gang at vi kunne ha tosk, men det ble nedstemt.... Så jeg spiser det som blir satt frem, og er glad til at julen kommer kun en gang i året.

Anonymkode: b1937...853

Mange som ikke liker multekrem, jeg selv elsker det, men ser jo at flere i familien min foretrekker annen dessert så tror ikke det er fare for at karamellpuddingen ikke blir spist. 

Anonymkode: 72376...504

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...