Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en helsefaglig bakgrunn fra før. Har nå begynt ny bachelor. 
Siden jeg har en bachelor fra før, kan jeg etter 80 studiepoeng innen IT-utdanningen hoppe rett over på master i Informasjonssystemer, dvs fra høsten av. 

Imidlertid går jeg da glipp av 10 sp. programmeringsprosjekt + 10 sp. datamodellering og databaser + 10 sp. systemanalyse/systemutvikling i tillegg til bacheloroppgaven. Resten av studiet er tatt (2 år). 

Pga hjemmesituasjon har jeg ikke råd til å studere 5 år. Så... fullfører ejg bachelorgraden og stopper der - eller hopper jeg fra 2 år IT til master i informasjonssystemer for 2 år (har da tatt en master på 4 år, minus de poengene/emnene jeg nevnte over)?

Føler jo de 30 s.p kanskje er viktige å ha med seg som en grunn-utrustning. Men hva er på en måte viktigst når jeg skal søke jobb? Er det de 30 sp. der eller er det de 120 sp fra mastern? Man skal jo fungere i en fremtidig jobb også, med den kompetansen det krever.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel for å si det slik, er det ikke 80 studiepoeng du trenger i IT. Det er spesifikke emner du må ha for å søke masterstudiet, og da hjelper det ikke å bare ta vilkårlige emner som utgjør 80 studiepoeng. 

Anonymkode: bead5...18d

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel for å si det slik, er det ikke 80 studiepoeng du trenger i IT. Det er spesifikke emner du må ha for å søke masterstudiet, og da hjelper det ikke å bare ta vilkårlige emner som utgjør 80 studiepoeng. 

Anonymkode: bead5...18d

Det er ingen krav på masteren i IT annet enn at det skal være 80 s.p. innen IT/IS, og minst 7,5 av disse skal være samfunnsvitenskapelig metode. Så det er ikke noe problem. Spørsmålet er bare hva som er mest taktisk lurt for fremtiden. Bacheloren eller master på kortere tid uten hele bacheloren til grunn. 

Kanksje ulikt fra skole til skole, men harundersøkt dette her jeg går så klart. Også fått dette bekreftet av veileder på instituttet forøvrig. 

Endret av Hurtigruta
Skrevet

Det kommer jo ann på hva du vil jobbe med da. Vil du jobbe som utvikler av noe slag, eller vil du jobbe med mer ikke-tekniske ting?

Anonymkode: 64ec2...28e

Skrevet
16 minutter siden, Hurtigruta skrev:

Det er ingen krav på masteren i IT annet enn at det skal være 80 s.p. innen IT/IS, og minst 7,5 av disse skal være samfunnsvitenskapelig metode. Så det er ikke noe problem. Spørsmålet er bare hva som er mest taktisk lurt for fremtiden. Bacheloren eller master på kortere tid uten hele bacheloren til grunn. 

Nå er ikke jeg "IT-person", men har litt IT-fag i studiet mitt. I mine øyne virker ikke den masteren å være av spesielt god kvalitet hvis det ikke er krav om å kunne f.eks grunnleggende programmering, algoritmer, databaser etc. Dette er ting som er helt essensielt for arbeidslivet. Vil heller si at en "klassisk" it-bachelor vil være et bedre alternativ, men det kommer jo selvsagt an på hva man vil jobbe med. 

Anonymkode: 4e22a...957

Skrevet

Dette virker som et litt rart opplegg, men IT-bransjen fungerer nå en gang sånn at det du faktisk kan gjør deg attraktiv. For å få jobb burde man ha noen hobbyprosjekter og lignende å vise til. 

Anonymkode: d0cac...233

Skrevet

Hva med å ta et par av disse emnene ved siden av masteren? 

Anonymkode: 015c9...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...