Gå til innhold

Andre som opplever store ulikheter blant ulike etnisiteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg lurer virkelig på om andre har opplevd det samme. Jeg har jobbet flere år i både barnehage og i omsorgssektoren. Jeg begynte å tenke på dette for et par måneder siden da jeg startet i ny jobb og egentlig har opplevd det samme i mine 4 siste jobber. Greien er at jeg synes det er så utrolig stor forskjell på hvordan folk fremstår i forhold til hvilket land de kommer fra. 

F.eks så synes jeg generelt at thailendere er utrolig flinke til å jobbe. Det er skikkelig driv i de, det eneste som er noe å si på er at mange er dårlig i norsk. Også omgås de gjerne thailendere på fritiden eller snakker thailandsk med de som prater samme språk på jobb. Da lærer man jo ikke så godt norsk. Men de er ja-mennesker og ikke redd for å ta initiativ. 

Afrikanere (her er det store forskjeller på hvor i Afrika de kommer fra, men la oss kalle de "gruppe 1"): Lat. Kommer for sent. Gjør ikke mer enn de må, men samtidig er de veldig flink når de går inn for å gjøre en spesifikk oppgave de er satt til. Men tar sjeldent initiativ. Men de virker veldig hyggelig og jeg ser f.eks brukere og barn liker de godt. De er smilende og kan tulle litt. 

Afrikanere gruppe 2/Indere/Sri-lanka: Lat. Kan dårlig norsk. Virker ikke som de vil lære. Gjør minst mulig og sluntrer unna oppgaver. Dårlig hygiene (feks vasker seg ikke før de lager mat). Utfører oppgavene sine på en dårlig måte / har ikke gjennomført ordentlig. Lite ryddige. 

Øst-Europeere: Her er også to ulike grupper. Ene er veldig arbeidssom, opptatt av å lære norsk, spør og tar initiativ. Andre gruppen prater kun med andre som prater sitt språk, dårlig i norsk. Misforstår mye. Kan virke sure/smiler sjeldent. 

Alle er ikke slik jeg nevner, men jeg synes det er så rart at det er en gjenganger. Altså tydelige forskjeller. Opplever andre det slik? Er det grunner for at de er så ulik? Kultur og oppvekst? Erfaringer? Noen grupper som har større problemer med å lære seg språk? 

Anonymkode: 8cf97...5c7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wtf. Du klarer å plassere afrikanere i enten gruppe "lat", eller den andre gruppen med "lat"?

Anonymkode: 85656...49d

• Liker 8
Skrevet

Nei opplever ikke det, og du høres ikke ut som noe drømmekollega heller akurrat.

Anonymkode: 6b4ae...7a3

• Liker 9
Skrevet

Jeg leste en artikkel i Aftenposten som handlet om at kvinner fra Sri Lanka toppet sysselsettingsstatisikker, så der butter teorien din litt...

Anonymkode: cf14d...e6d

• Liker 3
Skrevet

Og alle nordmenn er nevrotiske mobilavhengige helgealkoholikere. Eller ikke. 

Anonymkode: 9ba32...7e8

• Liker 7
Skrevet

Dette er pga. Kultur og miljø de er oppvokst. Er ikke norsk selv. Måtte tilpasse meg ekstremt i mine tidligere jobber. Jeg er arbeidsom men er kanskje ikke så «hyggelig»...sier folk.....gjenta meg selv flere ganger til folk som ikke skjønner noe/eller lærer gjør meg drit forbannet. Jeg ble fyket til som barn hvis jeg var treg til å lære. Og jeg blir forbannet om jeg ser en lat kollega eller en som er ineffektiv...

1ting: lankere er ekstremt ambisiøse :) 

jeg snakker ikke noe særlig norsk i fritiden heller fordi jeg har ulike fritidsinteresser kontra nordmenn. 

Anonymkode: 1fdd9...364

Skrevet

Så alle er enten late eller ikke late, bortsett fra afrikanere, der er alle late. 

Gjør så inderlig vondt å vite at du har hatt ansvar for barn. Barn burde ha så lite kontakt med absolutt dumskap som mulig. 

Anonymkode: 10f44...802

• Liker 8
Skrevet

Uenig. Min erfaring er at en god del thaierer late, frekke og alkoholiserte. Indere derimot er flittige og intelligente med gode jobber. 

Anonymkode: 38a46...6f8

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke si jeg har opplevd det samme. I min bedrift har vi mange fra både India og USA, og det er mange som er både late, flinke og frekke. Helt uavhengig av hvor de er født og oppvokst. Mange ting er nok mer linket til familien du vokste opp i enn hvilket land du er født i. Og det vil selvsagt vært stor forskjell på familier som har kommet hit som politiske flyktninger og asylsøkere. Generelt er de som har kommet som politiske flyktninger mye mer ressurssterke enn de som har måtte flykte fra krig osv. Men det er store forskjeller der også

Anonymkode: add59...d32

• Liker 1
Gjest Forumhei
Skrevet
På 19.12.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg lurer virkelig på om andre har opplevd det samme. Jeg har jobbet flere år i både barnehage og i omsorgssektoren. Jeg begynte å tenke på dette for et par måneder siden da jeg startet i ny jobb og egentlig har opplevd det samme i mine 4 siste jobber. Greien er at jeg synes det er så utrolig stor forskjell på hvordan folk fremstår i forhold til hvilket land de kommer fra. 

F.eks så synes jeg generelt at thailendere er utrolig flinke til å jobbe. Det er skikkelig driv i de, det eneste som er noe å si på er at mange er dårlig i norsk. Også omgås de gjerne thailendere på fritiden eller snakker thailandsk med de som prater samme språk på jobb. Da lærer man jo ikke så godt norsk. Men de er ja-mennesker og ikke redd for å ta initiativ. 

Afrikanere (her er det store forskjeller på hvor i Afrika de kommer fra, men la oss kalle de "gruppe 1"): Lat. Kommer for sent. Gjør ikke mer enn de må, men samtidig er de veldig flink når de går inn for å gjøre en spesifikk oppgave de er satt til. Men tar sjeldent initiativ. Men de virker veldig hyggelig og jeg ser f.eks brukere og barn liker de godt. De er smilende og kan tulle litt. 

Afrikanere gruppe 2/Indere/Sri-lanka: Lat. Kan dårlig norsk. Virker ikke som de vil lære. Gjør minst mulig og sluntrer unna oppgaver. Dårlig hygiene (feks vasker seg ikke før de lager mat). Utfører oppgavene sine på en dårlig måte / har ikke gjennomført ordentlig. Lite ryddige. 

Øst-Europeere: Her er også to ulike grupper. Ene er veldig arbeidssom, opptatt av å lære norsk, spør og tar initiativ. Andre gruppen prater kun med andre som prater sitt språk, dårlig i norsk. Misforstår mye. Kan virke sure/smiler sjeldent. 

Alle er ikke slik jeg nevner, men jeg synes det er så rart at det er en gjenganger. Altså tydelige forskjeller. Opplever andre det slik? Er det grunner for at de er så ulik? Kultur og oppvekst? Erfaringer? Noen grupper som har større problemer med å lære seg språk? 

Glad for at jeg ikke jobber med deg😅 om du har overskudd til å overtenke sånn så tenker jg automatisk at kanskje du ikke bidrar nokk på jobb og hjemmebane..

Skrevet

Mulig du er av denne oppfatning, men jeg kan ikke si jeg har opplevd det sånn. Har jobbet på steder med kun nordmenn, og steder med folk fra nesten hele verden. 

Anonymkode: da366...130

• Liker 1
Skrevet

Ifølge svensker er alle nordmenn late og giddalause...

Min erfaring er at østeuropeere generelt er hardtarbeidende og sparsomme Og mange drikker for mye.

Vest-europeere er hardtarbeidende og med mye spissere albuer enn nordmenn. Og mer velkledde enn nordmenn.

Asiatere: Mange er enten overambisiøse arbeidsmaur eller faller helt utenfor samfunnet. 

Afrikanere: Litt som asiatere; enten-eller. 

Nordmenn: naive, smålate og harry einstøinger uten social skills.

Skrevet

Hørt om inkludering? Det er en toveis øvelse. Involver deg og inviter. Ingen blir gode i norsk ved å prate med noen andre som prater dårlig norsk. Ingen skjønner hva lutefisk er før de har fått det servert.

Anonymkode: 42782...808

Skrevet

Jeg jobber med mange ulike nasjonaliteter. Det eneste som jeg synes skulle vært et større kriterium på arbeidsplassen var språket. Ofte blir det små misforståelser. Og noen ganger underkommuniserer man fordi man ikke orker eller har tid til å forklare ting flere ganger. Dette kan føre til dårligere arbeidsmiljø. Men man kommer selvsagt langt med godt humør. 

Skrevet

Jeg kjenner ikke så mange med forskjellige etnisiteter, men kjenner én familie fra Iran. Det jeg har lagt merke til er at barna deres er veldig høflige og pliktoppfyllende og har veldig respekt for voksne. Foreldrene sier dette er veldig viktig i deres kultur. Også er foreldrene veldig påpasselige med å snakke norsk, også til hverandre, når de er sammen med nordmenn, selv om de snakker sitt eget språk hjemme.

Anonymkode: dea02...231

Skrevet

Veldig enig om afrikanere. Late folk.

Anonymkode: d1433...bfc

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge svensker er alle nordmenn late og giddalause...

Min erfaring er at østeuropeere generelt er hardtarbeidende og sparsomme Og mange drikker for mye.

Vest-europeere er hardtarbeidende og med mye spissere albuer enn nordmenn. Og mer velkledde enn nordmenn.

Asiatere: Mange er enten overambisiøse arbeidsmaur eller faller helt utenfor samfunnet. 

Afrikanere: Litt som asiatere; enten-eller. 

Nordmenn: naive, smålate og harry einstøinger uten social skills.

Hva med Nord-afrikanere? Vi er ikke like hele bunten🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 73abc...3d7

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig enig om afrikanere. Late folk.

Anonymkode: d1433...bfc

Det er ganske generaliserende å kalle en så stor folkegruppe lat. Mye handler om kultur, om du er oppdratt i en vestlig kultur med høye krav eller ikke. Også er mange kulturer mer tilstede i "nå" og opptatt av sosiale ting, prate sammen, fremfor arbeid. Mange afrikanere blir uansett undervurdert i Norge og får ikke sjansen til å vise hva en kan, og hva da? Jeg har møtt flere afrikanere med stort kulturelt, kreativt, musikals kapital, som er både arbeidsomme og imøtekommende.

Vi ser andre folkegrupper utifra et norsk perspektiv, i et land der vi har alle fordelene. Når jeg reiser i USA eller henger med mine amerikanske venner, er jeg plutselig asosial, introvert og kald. Og mine polske venner er høylydte sammen. De muslimene jeg kjenner er jenter med dønn ærlige kommentarer og tar mye plass, og jeg synes de er altfor forfengelige (og de synes jeg kunne brukt mer tid på neglene). Men det er det jeg som opplever med mine norske briller.

Anonymkode: fd487...bcf

Skrevet
On 12/19/2019 at 3:17 PM, AnonymBruker said:

Disse er ikke afrikanere, men asiater....🙄

Anonymkode: 52a66...81b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du høres ut som dette videoen "Not to be racist but...Asian ppl..."

Hva er forskjellen mellom lat og lat? Gruppe 1 og gruppe 2 er identiske basert på kriteriene dine.

Endret av Kjæregutt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...