Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "mast" mye om katter her inne de siste dagene, men jeg håper dere bærer over med meg...! :wink:

Jeg hadde bestemt meg for å få meg katt, og funnet "drømme kattungen". jeg har dverghamster og akvarium fra før, men har i en tidligere tråd blitt beroliget med at det sikkert gåt fint. Jeg må bare flytte hamsterburet, så det ikke er tilgjengelig for kattepusen! :wink:

Men nå har jeg begynt å tenke litt praktisk, og har fått en smule kalde føtter. Jeg bør nok la katten være på ett rom mens jeg er på jobb den første tiden. problemet er at jeg har ganske lite bad, og ganske lite do.

Å la den være på ett av soverommene er kanskje ikke optimalt??!! Da må jo i så fall også kattedoen stå der på dagtid... Jeg har åpen løsning mellom kjøkken, stue, og også åpent fra stua og ned til gangen. Hvor skal katten da være? Hvor skal jeg ha kattedoen? :roll:

Muligens litt "dumme" problemstillinger, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre....

Når det gjelder pass av katten i ferier og ellers når jeg reiser bort, har jeg en løsning på dette! En god venninne som bor i nabolaget har sagt seg villig til å passe katten ved sånne anledninger! :)

Håper noen har innspill til meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor skal den være bare på et rom når den er inne?

Bare lurer jeg...

Skrevet

Det er bare den første tiden, mens den er liten, og alt er nytt! Jeg tenkte kanskje den ville føle seg tryggere da??!! :wink:

Skrevet

tjaa...kanskje?

Jeg vet bare at min katt ikke liker at noen dører er lukket, selv om vi her hjemme! :ler:

Men det er kanskje bare vår katt. Men jeg tror strengt tatt du ikke trenger å låse den inne på eget rom jeg da...

Skrevet

Hvis hamsteren er i buret sitt....så kan godt katten gå løs i hele leiligheten. Den styrer selv i hvilket tempo den skal utvide området sitt. Den vil nok veldig fort finne seg en plass hvor den er trygg. :)

Skrevet

Ville nok la katten ha fri tilgang til de rom den til vanlig skal få lov til å ferdes i. Den finner seg fort en plass den føler seg trygg. Da vår katt var ny brukte han buret mye som trygt sted og utvidet raskt til å være trygg i hele leiligheten.

Vi hadde fugl samtidig og tror det at katten ble vant til fuglen i buret gjorde at den ikke ble så spennende, i allefall så lenge den var i buret :) Katten lå ofte oppe på buret og fuglen renset pelsen dens.

Lykke til med familieforøkelsen!

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

jeg kjøpe bur til katten?

Skrevet

Neida...du må ikke, men det kan bl.a være kjekt å putte katten i buret når du skal til dyrlegen for vaksine. :)

Skrevet

Takk dere, nå føles alt mye bedre! :)

Tar også gjerne imot andre innspill, og ting jeg må tenke på som fersk katteeier! :blomst:

Skrevet

Det jeg vil anbefale deg er å tenke litt på hva som er ok at den gjør når den blir stor.

Er det ok at den f.eks. går på bordet når den er stor? Hvis ikke må den heller ikke få lov til det når den er liten og alt den gjør er så søtt.

Den katten vi har nå, fikk lov å ligge og rulle seg på gulvteppet ved salongen....teppet var dårlig...så det gjorde ikke noe om han brukte klørne på det heller. Det angrer vi oss på i dag ja....når vi kjøpte nytt teppe. Katten ser jo ikke forskjell på tepper.

Hvis du skal gi den navn....så ikke bruk navnet når du er sint på den (navnet skal kun assosieres med kos). Er du "sint" så bruk f.eks. "fy"/"nei" i et skarpt tonefall....da vet den for senere at fy/nei ikke er lov.

Ikke skjem den bort i matveien fra den er liten....la maten stå til den spiser opp det du har gitt den.

Hvis du ønsker det...så kan du fra den er liten tilvenne den f.eks. lyden av en bjelle hvis den er ute og du vil den skal komme til deg.

Uansett...husk at det den får lov til når den er liten....er det for katten en selvfølge at den skal få lov til når den blir stor.

:)

Og til slutt....når katten blunker til deg så smiler den til deg.....blunk sakte tilbake. :)

Skrevet

En ting til: Hvis katten har gjort noe galt....så må den "straffes" med fy/nei i det den er i situasjonen.

Hvis den f.eks. tisser i senga di...og du ikke oppdager det før lenge etterpå....så har katten glemte det for lengst...og vil derfor ikke lære noe av fy/nei....tvert i mot vil den bli forvirret hvis du "kjefter" i ettertid. :)

Skrevet

Kanskje du skulle kjøpt deg en kattebok? Det finnes maaange gode bøker der ute som tar for seg de forskjellige sidene ved å ha en katt, alt fra stell, mat, atferd, helse, hvordan ta vare på en ung katt, hvordan ta vare på en gammel katt, osv.

Har selv et par tre bøker og sluker det rått. Det er spesielt spennende å lese om kroppsspråk og atferd synes jeg. Det gjør det litt lettere å "oppdra" en snill katt hvis en vet hvorfor den oppfører seg som den gjør.

Ikke at du er dum, men "katter for dummies" er faktisk veldig bra og omfattende. Ikke så dyr heller, i forhold til mange andre kattebøker! :)

Katt er gøy! :wink:

Skrevet

Tusen takk for tips Sixx og Sniglå! Jeg skal definitivt kjøpe meg en kattebok. :)

Her er en link til bilde av den lille hjerteknuseren;

*Borte* :ler: De som vil se kan sende meg en PM...

Skrevet

:hjerter:

Aaaaaw!!! Skjønner godt at du gleder, nyyyydelig! Lignet veldig på skogkatt!

Skrevet

Så nydelig den er. :)

Siden den er langhåret så kan det være smart å venne den til på bli børstet/gredd med en gang.

Gjest katteeier
Skrevet

åh, for en utrolig søt pus!!

Jeg synes du har fått mange gode råd her - jeg skrev i den forrige tråden at vi hadde katten på ett rom når den var alene hjemme (noe den sjelden var), men dette skyldtes mest at det var vinter og bokstavlig talt iskald gang mellom evt åpne dører/rom, og vi ikke var sikre på hvor husrein han var. Det beste er selvsagt om hun kan få gå rundt og føle seg hjemme:) Men jeg tror jeg ville hindret henne i å være på kjøkkenet aleine dersom dere ikke ønsker at hun skal gå på benken. Som sixx nevner med akvariet; katter "glemmer" seg fort når det ikke er folk i nærheten.

(eller glemmer :roll: katten vår gjør som han vil, samme hvor konsekvente vi har vært... men han hadde nok vært enda verre om vi hadde skjemt han helt bort)

Et tips når det gjelder foring er å la det stå framme tørrfor hele tiden, og helst ikke fore med boksemat jevnlig - da får du fort en kjøleskapskatt som maser hver gang noen er på kjøkkenet.

Også lønner det seg på alle måter å kjøpe kvalitetsfor fra dyrebutikk/nett/veterinær.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips, og skryt Sniglå, Sixx og Katteeier! Han er helt nydelig, en skikkelig hjerteknuser! Jeg falt pladask da jeg fant han på nettet...!!!:hjerter: :

Skrevet

Tar bort linken til pusekatten jeg nå.... :wink: Vil ikke bli gjenkjent IRL på grunn av den! :ler:

De som vil se kan jo sende meg en PM... :)

Skrevet

Nydelig katt!! :hjerte:

Vi hadde russiske dverghamstere (sånne som ser ut som søte mus ute hale), og tre katter, og det gikk helt fint! Vi hadde hamsterne inne på et eget rom, for kattene var litt for nysgjerrige...

Nå har vi undulat, og den henger i taket, så kattene bryr seg ikke om han.

Jeg ville heller stengt hamsterne inne, enn katten. Katten trenger å gå fritt.

Det er viktig som sixx sier, å slå ned på ting katten gjør som den ikke skal gjøre. F.eks. gå på kjøkkenbenken eller på bordet. Av en eller annen grunn, så har vi/jeg aldri hatt problemer med uskikkelige katter.

Katten til ei venninne av meg ligger bare i kurven sin (eller på gulvet), aldri på sofaen. Katter er smarte dyr...

Jeg synes katter er veldig enkle dyr, men det kan kanskje ha noe med at jeg ALLTID har hatt katt? :wink:

Du får heller spørre etterhvert! :)

Skrevet
Katter er smarte dyr...
Ja...de er smarte ja. Vår katt vet veldig godt forskjell på rett og galt fordi vi "jobbet" veldig med det første året.

Det betyr derimot ikke at han gjør som han vet han skal når han er alene hjemme nei. :ler:

F.eks. så får han ikke lov å være i møblene hvis vi ikke sitter i dem. Jeg husker godt den gangen jeg så inn gjennom vinduet og ikke så ham i sofaen (som han brukte å snike seg borti når vi ikke var tilstde)....og jeg tenkte...nå har han skjønt det...men hvor lå han?...jo midt på bordet. Jeg fy'et på utsiden av vinduet, men det hjalp jo ingenting...for den hadde lært seg forskjell på når jeg var i vinduet og når jeg var i rommet. Så gikk jeg inn da...for å jage den ned fra bordet....og hvor lå han....joda...i kassa si og liksom sov med ene øyet åpent. :ler:

Men den er veldig lydig nå da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...