AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Uten tillatte hjelpemidler. I et stort emne. 3 timer. Hvor kravstore er sensurer hvis man sporer ut litt på spørsmålet! Er det sånn at alt må være perfekt? Anonymkode: 33a80...2db
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Hvilket emne? Det viktige er jo om det er relevant. Jeg har fått A på eksamen der jeg har skrevet "helt ville" ting som jeg ikke hadde lært fra pensum, men det var helt relevant og innenfor tema og blir derfor en pluss i det tilfellet med selvstendig tenkning. Anonymkode: 1b270...45c
Ullvott Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Du skal først og fremst besvare spørsmålene/problemstillingene/oppgavene. Hvis avsporingen medfører at du ikke rekker å svare ordentlig på alt trekker det selvsagt ned. Du sier selv det er et stort emne, så da er det om å gjøre å besvare oppgaven og trekke inn alt som er relevant, samtidig som tiden er relativt knapp. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Alt må ikke være perfekt. Hvor "perfekt" det må være kommer vel an på hvilken karakter du ønsker. Det er et stort sprang mellom en E og en A. Det er negativt og trekker ned hvis du faktisk sporer av. Hvis du bare "sporer av" innenfor det som er relevant kan det selvsagt trekke opp. Anonymkode: 89bab...d4a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt må ikke være perfekt. Hvor "perfekt" det må være kommer vel an på hvilken karakter du ønsker. Det er et stort sprang mellom en E og en A. Det er negativt og trekker ned hvis du faktisk sporer av. Hvis du bare "sporer av" innenfor det som er relevant kan det selvsagt trekke opp. Anonymkode: 89bab...d4a Det trekker jo ikke opp bare fordi avsporingen er relevant. Man får kun poeng for det som oppgaven spør om. Hvis avsporingen er feil så kan man ende med null poeng på oppgaven, selv om man svarte rett til å begynne med, men man får ikke ekstra poeng for å legge til noe som oppgaven ikke ber om. Anonymkode: 73231...294
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Kommer jo helt an på om det er klare faktaspørsmål eller om det er drøftingsoppgaver. I drøftingsoppgaver kan man ha større frihet til å spore litt ut, så lenge det er relevant og belyser spørsmålet, i klare faktaspørsmål vil de ha et klart faktasvar. Anonymkode: ba91d...574
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det trekker jo ikke opp bare fordi avsporingen er relevant. Man får kun poeng for det som oppgaven spør om. Hvis avsporingen er feil så kan man ende med null poeng på oppgaven, selv om man svarte rett til å begynne med, men man får ikke ekstra poeng for å legge til noe som oppgaven ikke ber om. Anonymkode: 73231...294 Dette. Det viktige er at du svarer på spørsmålet. Jeg er sensor, og strøk i dag en student som hadde skrevet masse avsporinger. Avsporingene var i og for seg faglig mer eller mindre riktige, men problemet var at studenten ikke svarte på spørsmålet. Da hjelper det ikke om man skriver side opp og side ned (noe vedkommende gjorde). Kort fortalt var det bare avsporinger, og ikke noe annet. Avsporinger blir stort sett bare «støy» som kan trekke ned. Anonymkode: 815b9...c93 6
kanelsnurr Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 Min erfaring er at det lønner seg å svare ganske kort og konsist. Jeg har ofte observert, i diskusjoner utenfor eksamenskonsert etter levering, at folk sier de har skrevet så utrolig mange sider. Har opplevd at folk har skrevet dobbelt så mye som meg flere ganger. Likevel har jeg alltid fått minst like god uttelling, gjerne bedre. Bruk tida på gode, egne eksempler, heller enn å ramse opp alt du kommer på fra pensumet.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trekker jo ikke opp bare fordi avsporingen er relevant. Man får kun poeng for det som oppgaven spør om. Hvis avsporingen er feil så kan man ende med null poeng på oppgaven, selv om man svarte rett til å begynne med, men man får ikke ekstra poeng for å legge til noe som oppgaven ikke ber om. Anonymkode: 73231...294 Derfor skriver jeg «kan». Anonymkode: 89bab...d4a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor skriver jeg «kan». Anonymkode: 89bab...d4a Men det «kan» ikke trekke opp, det er det som er poenget. En avsporing trekker ikke opp, samme hvor relevant den er. Det eneste som kan «trekke opp» er hvis du svarer på det oppgaven spør om, men da er det jo ikke en avsporing. Anonymkode: 73231...294
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det «kan» ikke trekke opp, det er det som er poenget. En avsporing trekker ikke opp, samme hvor relevant den er. Det eneste som kan «trekke opp» er hvis du svarer på det oppgaven spør om, men da er det jo ikke en avsporing. Anonymkode: 73231...294 Poenget her er jo hva man legger i «avsporing». En avsporing som ikke har noe med saken å gjøre trekker selvsagt ned, og det har jeg også skrevet. Derimot kan det å avgrense problemstillingen ikke alltid være like enkelt, og hva som regnes som avsporing eller en relevant «avsporing» vil ikke alltid være like enkelt å skille for noen. En faktisk avsporing, der vedkommende vet at dette er en avsporing som ikke er relevant for oppgaven trekker selvsagt ned. Jeg kan derimot ikke se hvordan TS eller noen andre med viten og vilje vil inkludere dette i en besvarelse. Med mindre de vil gjøre det dårlig. Derfor tenker jeg at det TS sikter til ikke er en direkte avsporing som sådan. Anonymkode: 89bab...d4a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Det viktige er at du svarer på spørsmålet. Jeg er sensor, og strøk i dag en student som hadde skrevet masse avsporinger. Avsporingene var i og for seg faglig mer eller mindre riktige, men problemet var at studenten ikke svarte på spørsmålet. Da hjelper det ikke om man skriver side opp og side ned (noe vedkommende gjorde). Kort fortalt var det bare avsporinger, og ikke noe annet. Avsporinger blir stort sett bare «støy» som kan trekke ned. Anonymkode: 815b9...c93 Ts her. Men hva om studenten da, hadde svart på en del av oppgaven og sporet av i den andre delen, men allikevel klarer å vise til hvordan alt henger sammen + forstått hvordan dette her fungerer i praksis med en modell? Ville du da trukket ned? # Skoleeksamen uten noe tillatte hjelpemidler Anonymkode: 33a80...2db
Ullvott Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Men hva om studenten da, hadde svart på en del av oppgaven og sporet av i den andre delen, men allikevel klarer å vise til hvordan alt henger sammen + forstått hvordan dette her fungerer i praksis med en modell? Ville du da trukket ned? # Skoleeksamen uten noe tillatte hjelpemidler Anonymkode: 33a80...2db Det spørs igjen hva du mener med avsporing. Hvis studenten faktisk HAR svart på spørsmålet, pekt på sentrale sammenhenger og hvordan ting fungerer; hva består da avsporingen i? Er det et hårreisende irrelevant eksempel? Er det ting som er direkte feil? Hvis det er galt eller svært irrelevant KAN det absolutt trekke ned. Hvis det er i grenseland, og oppgaven ellers er svært god, er det ikke sikkert det har så mye å si for helhetsinntrykket.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 Dersom det er en ren avsporing pleier jeg å se helt bort fra det som ikke er relevant. Det trekker altså ikke ned, men karakteren avhenger av det du har prestert utenom avsporingen. Anonymkode: 54647...6df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå