AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Har aldri studert, så dette er ukjent for meg, men er fortsatt fascinert av å vite hvordan dere studenter studerer i praksis. - Er det sånn at dere må ha pugget hvert kapittel og setninger i hele bøker før en eksamensoppgave? Eller skriver dere hjemmeoppgaver om bare det dere finner mest interessant i studiet av teorier og metoder fra sigmund fraud i psykologi f.eks? - Hvordan lærer dere akademisk skriving? Anonymkode: 0eabe...cdc
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Man får jo en oppgave å svare på da... kan ikke bare velge å skrive om det man er mest interessert i. Bortsett fra på masteroppgave f eks. Om man må 'pugge' eller ikke avhenger av faget man tar. Men egentlig har jeg pugget veldig lite, det handler mest om å jobbe for å forstå. Jobbe mye med oppgaver, spesielt i 'matte'fag. Akademisk skriving lærer man ved å lese fagartikler og bøker. Skrive oppgaver og få tilbakemelding på dem. Man kan også ta egne kurs på skolen.
Fyreheart Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg pugger svært lite i forkant av eksamen. Eksamen handler ikke om å gjengi hva som står i en bok, men å kunne forklare det ut ifra en kontekst. Du vil alltid få en spesifikk oppgave på eksamen som du skal skrive om, så man må kunne nok om alle temaene som hører til faget til å kunne skrive en oppgave om det. I forkant av eksamen går jeg gjennom alle temaene i faget, og forsøker å skrive alt jeg klarer om det uten å se i bøkene eller notater. Jeg sjekker deretter for å se om det er noe viktig jeg har glemt, og tilfører dette. Sørger for at jeg har god kontroll på alle teorier som vi har gjennomgått i faget, og at jeg klarer å bruke de i praksis ved å komme på ulike eksempler der de benyttes på ulike måter. Jeg gjør det samme med gamle eksamensoppgaver - forsøker først å svare på de så godt jeg klarer uten å bruke hjelpemidler, deretter går jeg gjennom notatene mine og ser hva jeg eventuelt kan legge til. Akademisk skriving kommer med erfaring, ved å både lese og skrive mye. Skolen vår hadde to vanlige forelesninger om det grunnleggende i akademisk skriving, så er det mulig å gå på ekstra kurs i tillegg. Selv får jeg veldig mye trening i akademisk skriving ved måten jeg studerer på, siden jeg skriver veldig mye og forsøker å skrive fulle oppgaver. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Man får jo en oppgave å svare på da... kan ikke bare velge å skrive om det man er mest interessert i. Bortsett fra på masteroppgave f eks. Om man må 'pugge' eller ikke avhenger av faget man tar. Men egentlig har jeg pugget veldig lite, det handler mest om å jobbe for å forstå. Jobbe mye med oppgaver, spesielt i 'matte'fag. Akademisk skriving lærer man ved å lese fagartikler og bøker. Skrive oppgaver og få tilbakemelding på dem. Man kan også ta egne kurs på skolen. Når du skriver oppgaver, er det disse oppgavene som du kan jobbe med på skole/hjemme? Og vil du ofte finne svarene du vil ha i studiebøkene og skrive etter dem av hva du finner om anatomi f.eks? Er det dette du mener med "jobbe for å forstå"? Anonymkode: 0eabe...cdc
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver oppgaver, er det disse oppgavene som du kan jobbe med på skole/hjemme? Og vil du ofte finne svarene du vil ha i studiebøkene og skrive etter dem av hva du finner om anatomi f.eks? Er det dette du mener med "jobbe for å forstå"? Anonymkode: 0eabe...cdc Man har alltid noen obligatoriske innleveringsoppgaver (vanligvis ikke mange), men i tillegg bør man jobbe med oppgaver i tillegg. Det varierer fra fag til fag, noen ganger har man oppgaver fra bok, noen ganger lager foreleser oppgaver. I noen fag får man ikke slike oppgaver. Om du finner svaret i boken/bøkene? Tja, kommer helt an på faget. Vanligvis skal man lese artikler osv i tillegg. Mesteparten av det får man på en pensumliste. Men det forventes at du finner informasjon andre steder også. Og noen fag krever at man reflekterer og bruker kunnskapen på et bestemt case f eks. Å jobbe med å forstå er å lese alt på pensumlisten, finne annen informasjon, diskutere med medstudenter, være aktiv i forelesning. Jobbe med oppgaver spesielt i fag som krever mengdetrening (typisk mattefag) 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 16 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Man har alltid noen obligatoriske innleveringsoppgaver (vanligvis ikke mange), men i tillegg bør man jobbe med oppgaver i tillegg. Det varierer fra fag til fag, noen ganger har man oppgaver fra bok, noen ganger lager foreleser oppgaver. I noen fag får man ikke slike oppgaver. Om du finner svaret i boken/bøkene? Tja, kommer helt an på faget. Vanligvis skal man lese artikler osv i tillegg. Mesteparten av det får man på en pensumliste. Men det forventes at du finner informasjon andre steder også. Og noen fag krever at man reflekterer og bruker kunnskapen på et bestemt case f eks. Å jobbe med å forstå er å lese alt på pensumlisten, finne annen informasjon, diskutere med medstudenter, være aktiv i forelesning. Jobbe med oppgaver spesielt i fag som krever mengdetrening (typisk mattefag) i bunn og grunn handler det å studere om å trene på å svare riktig på oppgaver, nettopp gjennom å jobbe med oppgaver ut hele studieløpet? Kan bøker og relevant info alltid brukes som hjelpemidler når du får en oppgave? nå tenker jeg mer på studier som er rettet på helse/sosialfag. Anonymkode: 0eabe...cdc
Fyreheart Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: i bunn og grunn handler det å studere om å trene på å svare riktig på oppgaver, nettopp gjennom å jobbe med oppgaver ut hele studieløpet? Kan bøker og relevant info alltid brukes som hjelpemidler når du får en oppgave? nå tenker jeg mer på studier som er rettet på helse/sosialfag. Anonymkode: 0eabe...cdc Bingo Det er rett og slett det det handler om. For å ta et eksempel fra mitt første studiesemester: Jeg hadde en 3-timers eksamen hvor jeg skrev nesten alt jeg kunne om hele faget, innenfor de temaene som oppgaven handlet om. Jeg fokuserte på å bare vise hvor mye jeg kunne til sammen, og skrev omtrent 3000 ord. Jeg hadde dog bommet på hva oppgaven faktisk spurte om, og selv om jeg hadde skrevet mye så hadde jeg bommet på det spesifikke spørsmålet i oppgaven. Jeg fikk derfor en D, selv om jeg kunne og hadde skrevet mye. Om du kan bruke hjelpemidler kommer an på hva slags eksamen det er. På mitt studie har vi tre typer. Gruppeeksamen (eller arbeidskrav, ikke alltid disse har karakter) og hjemmeeksamen (typisk over 48 eller 72 timer) kan du bruke alt av hjelpemidler på. Her er det forventet at du skal kunne bruke både pensum og ofte kilder utenfra for å svare på oppgaven. Skoleeksamen er typisk på 3-5 timer, og her er det ikke lov med noen hjelpemidler. Det er noen unntak selvfølgelig, og det vil man i så fall få vite lenge på forhånd, men standard regel er ingen hjelpemidler. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, Fyreheart skrev: Bingo Det er rett og slett det det handler om. For å ta et eksempel fra mitt første studiesemester: Jeg hadde en 3-timers eksamen hvor jeg skrev nesten alt jeg kunne om hele faget, innenfor de temaene som oppgaven handlet om. Jeg fokuserte på å bare vise hvor mye jeg kunne til sammen, og skrev omtrent 3000 ord. Jeg hadde dog bommet på hva oppgaven faktisk spurte om, og selv om jeg hadde skrevet mye så hadde jeg bommet på det spesifikke spørsmålet i oppgaven. Jeg fikk derfor en D, selv om jeg kunne og hadde skrevet mye. Om du kan bruke hjelpemidler kommer an på hva slags eksamen det er. På mitt studie har vi tre typer. Gruppeeksamen (eller arbeidskrav, ikke alltid disse har karakter) og hjemmeeksamen (typisk over 48 eller 72 timer) kan du bruke alt av hjelpemidler på. Her er det forventet at du skal kunne bruke både pensum og ofte kilder utenfra for å svare på oppgaven. Skoleeksamen er typisk på 3-5 timer, og her er det ikke lov med noen hjelpemidler. Det er noen unntak selvfølgelig, og det vil man i så fall få vite lenge på forhånd, men standard regel er ingen hjelpemidler. Er det forskjell på hva du studerer for hvor mange skoleeksamener du har i et helt løp? Hva er standarden her? Anonymkode: 0eabe...cdc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forskjell på hva du studerer for hvor mange skoleeksamener du har i et helt løp? Hva er standarden her? Anonymkode: 0eabe...cdc Ja, det variere veldig. På mitt studie har vi feks bare en hjemmeeksamen med muntlig prøve og en skoleeksamen til våren på 2. og 3. året. Ingen eksamener til jul. Anonymkode: 34563...f24
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det variere veldig. På mitt studie har vi feks bare en hjemmeeksamen med muntlig prøve og en skoleeksamen til våren på 2. og 3. året. Ingen eksamener til jul. Anonymkode: 34563...f24 hva studerer du?🙂 ønsker selv å begynne å studere, men vil tilegne meg mest mulig kunnskap rundt det å studere i praksis. Anonymkode: 0eabe...cdc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva studerer du?🙂 ønsker selv å begynne å studere, men vil tilegne meg mest mulig kunnskap rundt det å studere i praksis. Anonymkode: 0eabe...cdc Studerer juss. Min erfaring er at det er vanskelig å lære seg å studere med mindre man faktisk gjør det. Du kan selvsagt vinne på å forberede deg godt, men det stopper fort opp. Å studere handler mye om rutiner, vaner og erfaring. Det er heller ikke slik at det som fungerer for meg vil fungere for deg. Anonymkode: 34563...f24 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 Nja. Jeg prøver å forstå hva hvert økt/kapittel handler om. Dessverre når du har 4 emner i semestret, så kan du ikke/har ikke tid til å lese og pugge alle kapitlene i emnene. Så er du smart går du på forelesningene, tar notater derfra, jobber med forelesningene etter hvert økt, det handler ikke bare om å løse oppgaver, men om å forstå hva du lærer og hva du kan bruke det til. Det er mye arbeid som skal til. I tillegg til det starter jeg med å jobbe litt tidlig i semestret med tidligere eksamens oppgaver, de gir meg et innblikk i hva som er viktig i emne, ser også på emne planen. Studiet mitt er ganske praktisk, så jeg tenker alltid: At lærer jeg ditt og datten, men hva kan det brukes til i praksis? Så (lese-forelesninger-Notater-forstå virkeligheten-arbeid med oppgaver-eksamensoppgaver). Når eksamen nærmer seg, hvis man har gjort alt arbeidet over i alle emnene, så vil man ikke ha noe problem for å reflektere fort i 10 dager rundt emne du skal ha eksamen i. I tillegg til mye jobbing med eksamens oppgaver. Du må også klare å peke ut det viktigste fra pensum, som er viktig og kan mest sannsynlig komme opp i eksamen. NB: Det aller viktigste er å starte tidlig. Ikke noe skippertak. Denne taktikken funker for meg både iforhold til skole eksamen og hjemmeeksamen. Jeg har også teknikker for å huske og pugging som jeg bruker for skoleeksamen. De er litt crazy. 😅 Dette er min måte da, alle har forskjellige måter å gjøre det på, for meg funker det for andre funker det ikke. Anonymkode: 11993...cd6 2
Fyreheart Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forskjell på hva du studerer for hvor mange skoleeksamener du har i et helt løp? Hva er standarden her? Anonymkode: 0eabe...cdc Ja, veldig. Varierer også fra semester til semester på samme studiet. Jeg studerer organisasjons- og ledelsesfag, første semester hadde jeg to gruppeeksamener, en hjemmeeksamen, or tre skoleeksamener. På vårsemesteret som kommer har jeg kun en gruppeeksamen og en hjemmeeksamen.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja. Jeg prøver å forstå hva hvert økt/kapittel handler om. Dessverre når du har 4 emner i semestret, så kan du ikke/har ikke tid til å lese og pugge alle kapitlene i emnene. Så er du smart går du på forelesningene, tar notater derfra, jobber med forelesningene etter hvert økt, det handler ikke bare om å løse oppgaver, men om å forstå hva du lærer og hva du kan bruke det til. Det er mye arbeid som skal til. I tillegg til det starter jeg med å jobbe litt tidlig i semestret med tidligere eksamens oppgaver, de gir meg et innblikk i hva som er viktig i emne, ser også på emne planen. Studiet mitt er ganske praktisk, så jeg tenker alltid: At lærer jeg ditt og datten, men hva kan det brukes til i praksis? Så (lese-forelesninger-Notater-forstå virkeligheten-arbeid med oppgaver-eksamensoppgaver). Når eksamen nærmer seg, hvis man har gjort alt arbeidet over i alle emnene, så vil man ikke ha noe problem for å reflektere fort i 10 dager rundt emne du skal ha eksamen i. I tillegg til mye jobbing med eksamens oppgaver. Du må også klare å peke ut det viktigste fra pensum, som er viktig og kan mest sannsynlig komme opp i eksamen. NB: Det aller viktigste er å starte tidlig. Ikke noe skippertak. Denne taktikken funker for meg både iforhold til skole eksamen og hjemmeeksamen. Jeg har også teknikker for å huske og pugging som jeg bruker for skoleeksamen. De er litt crazy. 😅 Dette er min måte da, alle har forskjellige måter å gjøre det på, for meg funker det for andre funker det ikke. Anonymkode: 11993...cd6 Og som du ser, så har jeg fortsatt ikke lært meg å skrive ordentlig. 🤭 Anonymkode: 11993...cd6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja. Jeg prøver å forstå hva hvert økt/kapittel handler om. Dessverre når du har 4 emner i semestret, så kan du ikke/har ikke tid til å lese og pugge alle kapitlene i emnene. Så er du smart går du på forelesningene, tar notater derfra, jobber med forelesningene etter hvert økt, det handler ikke bare om å løse oppgaver, men om å forstå hva du lærer og hva du kan bruke det til. Det er mye arbeid som skal til. I tillegg til det starter jeg med å jobbe litt tidlig i semestret med tidligere eksamens oppgaver, de gir meg et innblikk i hva som er viktig i emne, ser også på emne planen. Studiet mitt er ganske praktisk, så jeg tenker alltid: At lærer jeg ditt og datten, men hva kan det brukes til i praksis? Så (lese-forelesninger-Notater-forstå virkeligheten-arbeid med oppgaver-eksamensoppgaver). Når eksamen nærmer seg, hvis man har gjort alt arbeidet over i alle emnene, så vil man ikke ha noe problem for å reflektere fort i 10 dager rundt emne du skal ha eksamen i. I tillegg til mye jobbing med eksamens oppgaver. Du må også klare å peke ut det viktigste fra pensum, som er viktig og kan mest sannsynlig komme opp i eksamen. NB: Det aller viktigste er å starte tidlig. Ikke noe skippertak. Denne taktikken funker for meg både iforhold til skole eksamen og hjemmeeksamen. Jeg har også teknikker for å huske og pugging som jeg bruker for skoleeksamen. De er litt crazy. 😅 Dette er min måte da, alle har forskjellige måter å gjøre det på, for meg funker det for andre funker det ikke. Anonymkode: 11993...cd6 Må bare innrømme at når jeg ser hvordan en eksamenbesvarelse er utformet, så blir jeg helt grønn. Du kan umulig innlede, drøfte,greie ut, konkludere uten å ha lest flere kapitler?! Bare grøsser av tanken på skoleeksamen uten hjelpemidler. Får ikke gjort annet enn å kysse fingrene på at trening med oppgaver, er nøkkelen til å mestre disse slutteksamen når den tid kommer. Anonymkode: 0eabe...cdc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare innrømme at når jeg ser hvordan en eksamenbesvarelse er utformet, så blir jeg helt grønn. Du kan umulig innlede, drøfte,greie ut, konkludere uten å ha lest flere kapitler?! Bare grøsser av tanken på skoleeksamen uten hjelpemidler. Får ikke gjort annet enn å kysse fingrene på at trening med oppgaver, er nøkkelen til å mestre disse slutteksamen når den tid kommer. Anonymkode: 0eabe...cdc Jeg pleier å forsøke å strukturere hvert enkelt kapittel eller artikkel i tankekart. Alt jeg har studert har vært veldig teoretiske fag med mye pugg- som selvsagt må kunne omsettes i «praksis». Når jeg leser litteraturen første gang, har jeg fullt fokus på å forstå og gjerne eksemplifisere teoriene jeg leser om, med erfaringer eller hendelser fra virkeligheten som jeg kjenner til. Når jeg har lest gjennom alt av pensum (jeg leser jevnt gjennom semesteret, så dette er normalt omtrent på det tidspunktet siste forelesing er ferdig) én gang, forsøker jeg å strukturere alle teoriene i forhold til hverandre- hva henger sammen med hva, og hva kan kobles sammen. Jeg leser alt sammen en gang til, og forsøker å finne en struktur og sammenheng i alt. Jeg tegner opp strukturer, linjer og hierarkier på store ark, og illustrerer også en del av stikkordene og punktene med små tegninger, symboler osv. Når jeg visualiserer pensum på den måten, blir det lettere å huske alt det teoretiske. Jeg har studert i totalt 7 år (først mastergrad, så videreutdanning), og har aldri fått noe dårligere enn B- nettopp fordi jeg bruker denne metoden og dermed greier å huske enormt mye i forkant av en eksamen. (Mye forsvinner imidlertid dessverre igjen i løpet av noen uker etter eksamen- selv om jeg selvfølgelig fortsatt forstår helheten og de store linjene i stoffet. Men jeg får iallfall en god karakter på eksamen- og det er (dessverre, kan man vel kanskje si..!) det som har hatt betydning for meg i arbeidslivet. Anonymkode: 66da5...bd9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri studert, så dette er ukjent for meg, men er fortsatt fascinert av å vite hvordan dere studenter studerer i praksis. - Er det sånn at dere må ha pugget hvert kapittel og setninger i hele bøker før en eksamensoppgave? Eller skriver dere hjemmeoppgaver om bare det dere finner mest interessant i studiet av teorier og metoder fra sigmund fraud i psykologi f.eks? - Hvordan lærer dere akademisk skriving? Anonymkode: 0eabe...cdc Avhenger av studiet. Jeg har studert steder hvor det ikke er definert pensum i form av bøker/artikler, men hvor pensum er definert ut fra læringsmål. Da kan man i prinsippet bruke de kildene man vil for å lære seg det man skal kunne ut fra læringsmålene. Pugge hvert kapittel og setninger er noe jeg ikke har gjort siden videregående (det er sikkert noen studier hvor det fremdeles er noe man må gjøre, men det det har jeg lite erfaring med). Akademisk skriving læres ved en innføring på studiet som kan være større eller mindre, prøving og feiling, og at man eksponeres for det over tid. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver oppgaver, er det disse oppgavene som du kan jobbe med på skole/hjemme? Og vil du ofte finne svarene du vil ha i studiebøkene og skrive etter dem av hva du finner om anatomi f.eks? Er det dette du mener med "jobbe for å forstå"? Anonymkode: 0eabe...cdc Oppgaver kan også være så mangt. Alt fra øvingsoppgaver som man må gjøre feks 7 av 10 av, til større oppgaver gjennom semesteret eller over flere semester. De jobbes enten med parallelt med alt annet, eller det er avsatt tid til dem. Om man finner svar i bøkene er avhengig av hvilken type oppgave det er, og om man kan skrive etter dem direkte avhenger også av hvilken type oppgave det er. Det er ikke det som menes med "jobbe for å forstå". Jobbe for å forstå handler om å sette konkret lærdom inn i en sammenheng som kan brukes til noe matnyttig, feks "det er to bein i underarmen, de heter radius og ulna (og ligger sånn i forhold til hverandre og ift hånden, og derfor kan man si at lillefingeren ligger på ulnarsiden mens tommelen er på radialsiden)". At de heter radius og ulna er konkret lærdom, resten er en sammenheng som viser forståelse. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: i bunn og grunn handler det å studere om å trene på å svare riktig på oppgaver, nettopp gjennom å jobbe med oppgaver ut hele studieløpet? Kan bøker og relevant info alltid brukes som hjelpemidler når du får en oppgave? nå tenker jeg mer på studier som er rettet på helse/sosialfag. Anonymkode: 0eabe...cdc Ja, det er hvertfall deler av det å være student, men i bunn og grunn handler jo det å studere om å lære seg kunnskap som kan brukes til både og svare på oppgaver, men også brukes til å fungere i et yrke. Det er ikke nødvendigvis det samme (man kan være veldig "flink student"/få gode karakterer og være helt ubrukelig i praksis, og også motsatt). Bøker og relevant info kan alltid brukes som hjelpemidler når man får en oppgave, så lenge man får lov til å ha tilgang til dem. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det forskjell på hva du studerer for hvor mange skoleeksamener du har i et helt løp? Hva er standarden her? Anonymkode: 0eabe...cdc Stor forskjell, overhode ingen standard. Eneste standarden er vel at alle emner har en definert evalueringsmetode, men hva den evalueringsmetoden er kan være alt fra deltakelser på seminar til oppgaveskriving til en enkelt skoleeksamen til en kombinasjon av flere evalueringsmetoder. Det å lære seg å studere er som du ser både veldig individuelt, og også avhengig av hva man studerer og hvordan studiet/det enkelte emnet er lagt opp. Anonymkode: bf124...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 På 19.12.2019 den 15.25, Fyreheart skrev: Ja, veldig. Varierer også fra semester til semester på samme studiet. Jeg studerer organisasjons- og ledelsesfag, første semester hadde jeg to gruppeeksamener, en hjemmeeksamen, or tre skoleeksamener. På vårsemesteret som kommer har jeg kun en gruppeeksamen og en hjemmeeksamen. Studerer du på bachelor el master-nivå ? Hva slags jobb vil du søke på senere ? Anonymkode: eea48...d63
Fyreheart Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 På 27.12.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev: Studerer du på bachelor el master-nivå ? Hva slags jobb vil du søke på senere ? Anonymkode: eea48...d63 Beklager sent svar! 😅 Jeg går bachelor nå. Har ikke bestemt meg enda om jeg vil gå videre på en mastergrad senere eller rett ut i jobb. Ønsker ideelt å jobbe innen HR når jeg er ferdig 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå