Gå til innhold

Barnehages besøk på brannstasjonen

org

Anbefalte innlegg

Gjest kjeks

Når man pakker 69 mennesker inn i en buss som er registrert for 50, så har man bena milevis fra bakkenivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man pakker 69 mennesker inn i en buss som er registrert for 50' date=' så har man bena milevis fra bakkenivå![/quote']

Så vidt jeg kan er det ingen som har sagt noe om hvor mange bussen var registrert for. Det var femti seter, men f.eks de fleste bybusser er registrert helt lovlig med både sitteplasser og ståplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i barnehage
Synes ikke det er mer uansvarlig og sitte på en buss med et barn på fanget, enn og ta med barnevogn i bussen. Ungen i vogna er ikke mye sikret den heller...

Kan strekke meg til og si at de kanskje burde skaffet en større buss eller leie to busser, men jeg tror ikke ungene tok videre skade av turen.

Tenk hvis, tenk hvis... mennesker som tenker slik hele tiden, bør i alle fall ikke jobbe i barnehage. Det er min mening...

Herregud man bør vel i hvertfall kunne tenkte konsekvens, "det er ikke så nøye" folk bør i hvertfall ikke jobbe i barnehage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjeks

Skal barna stå da, eller skal de voksne stå og holde barna? Det blir sagt at det er en turbuss, og jeg har til dags dato ikke sett turbusser med ståplasser. Uansett er det vel neppe aktuelt å stå i flere mil som det var sagt denne turen var på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex er den som var på tur. Jeg kan ikke finne noen steder hun sier at det er en turbuss, og jeg kan heller ikke finne noen steder hun sier at bussen var registrert for 50.

De fleste uykker skjer på korte turer, og sett i lys av det er det i såfall mer horibelt at en småbarnsmor som ikke har bil tar sine små med på tur fra kjøpesenteret og hjem, enn at en barnehage drar på langtur. Det er riktig at det nå er påbudt med sikkerhetsutstyr i bybusser, men dette gjelder på samme måte som da det ble innført med bil ikke tilbakevirkende. Man kan kjøre helt lovlig uten sikkerhetsbelter på barnet i en veteranbil, og det samme gjelder alle busser som var i drift før påbudet ble innført.

Er det virkelig noen her som ville snudd i døra dersom de skulle ta bussen og den ikke hadde sikkerhetsseler? Er det noen som mener at man skal ringe barnevernet dersom en mor med babyen i barnevogn tar bussen? Babyer i barnevogn er ikke bedre sikkret enn smårollinger som sitter på fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i banrehage
Tex er den som var på tur. Jeg kan ikke finne noen steder hun sier at det er en turbuss, og jeg kan heller ikke finne noen steder hun sier at bussen var registrert for 50.

De fleste uykker skjer på korte turer, og sett i lys av det er det i såfall mer horibelt at en småbarnsmor som ikke har bil tar sine små med på tur fra kjøpesenteret og hjem, enn at en barnehage drar på langtur. Det er riktig at det nå er påbudt med sikkerhetsutstyr i bybusser, men dette gjelder på samme måte som da det ble innført med bil ikke tilbakevirkende. Man kan kjøre helt lovlig uten sikkerhetsbelter på barnet i en veteranbil, og det samme gjelder alle busser som var i drift før påbudet ble innført.

Er det virkelig noen her som ville snudd i døra dersom de skulle ta bussen og den ikke hadde sikkerhetsseler? Er det noen som mener at man skal ringe barnevernet dersom en mor med babyen i barnevogn tar bussen? Babyer i barnevogn er ikke bedre sikkret enn smårollinger som sitter på fanget.

Der tar du feil det er påbudt å innstalere sikkerhetsutstyr, og hvis du har veteranbil får du kjøpt tilpassede seler.

Det verste er at tex sier at dette er lovlig det er det ikke.

Om de fleste ulykker skjer på korte turer så skjer de alvorligste på lange, og en baby i en barnevogn virker sirkrer.

Dette var en lang tur på 1,5 time det ble referert til buss med utstyr.

Hvorfor er det så vanskelig å være enig i at de kunne ha reistm ed de eldste barna som kunne vært sikret ordntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Fiona*

Nevnte busstur syntes jeg faktisk hørtes litt skummel ut jeg, men meg om det. Bussene i f.eks. Oslo er stappfulle, ofte med både barn og voksne som både står og sitter - men er dette et argument nødvendigvis for at det er helt greit eller til og med ønskelig?

Jeg er selv i utdanning til å bli førskolelærer, og dette er faktisk ikke noe å syte over....

Ja, det gir deg jo sær, sjelden innsikt i både trafikksikkerhet og barneoppdragelse, det ser vi jo masse eksempler på. Må le litt av sånt; det er mange mødre her med og uten ymse utdannelse, og det går veldig ofte greit, det...

Ikke fortvil, barna er tryggere i barnehagens forvaring enn de er på skolen og andre du kommer til å overlate barnet ditt til.

Jepp, bare se på Vikingjordet barnehage :ler: filosofiturer til Hellas og etterlatte barn på perrongen. Strålende. Barnehage i seg selv er et kvalitetsstempel, altså.

Det jeg mener er... det er mennesker vi har med å gjøre både her og der. Små mennesker, store mennesker. De store menneskene skal sørge for å passe på de små. Av og til skjer det ting vi ikke kan unngå - men så er det alle de tingene som vi KAN unngå da. Dødsulykker og sånt. Som den toåringen som druknet på tur med barnahagen sin ifjor. Sånne bagateller, det er sånt som skjer, det får vi bare ta som det er...

Jeg er også litt todelt - jeg synes ikke unger skal overbeskyttes, men gjør de det da ved å sitte med sikkerhetssele i et kjøretøy? Er det å overbeskytte dem? Brannbilen kunne fint ha tatt to turer uten for mye styr, vel?

Jeg vet ikke om jeg hadde tenkt over det jeg heller, men jeg vet jeg hadde tenkt meg om to ganger i ettertid dersom ulykken hadde vært ute... det er sånt mennesker lærer av. Synd det må slike ting til for at vi skal lære.

Synes vi skal lære dem om elementære regler og sikkerhet - så kan de heller utfolde seg hemningsløst der skadene og konsekvensene tross alt blir mindre. Hvis jeg kan velge mellom å miste barnet i bilulykke/at han blir lammet for livet - eller å spikke av seg fingeren eller sy noen sting i panna; så vet jeg hva jeg ville valgt. Er det å overbeskytte eller være voksen ift barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Fiona, det er en todelt spørsmål. Man skal selvfølgelig sikkre så godt som det lar seg gjøre, men man kan aldri gardere seg 100%. Jeg mer ikke at det er ideelt med barn usikkret i buss, men å påstå at de som tar med barn usikkret ikke skulle fått ha ansvar for barn, det er å gå for langt. Det er tross alt lovlig å gjøre det, og det er en helt vanlig offentlig transportmetode. Jeg hadde foretrukket å sikkre barna skikelig, og ikke ta buss med små barn fordi barnesete ikke kan monteres i bussen. Men derifra til å si at de som tar buss med barn er uansvarlige, det synes jeg er for drøyt. Når det tross alt er helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for holdning dere har?!

Ble helt skremt av å lese svarene deres til trådstarter.

Jeg hadde reagert akkurat som henne.

Kall det gjerne hysterisk, men sikkerheten går alltid først.

Vi voksne er forbilder til barna våre, og brannmenn er vel et slags "idol" for dem, og da mener jeg at det å sikre barna i en brannbil bare er rett og rimlig. Da ser barna at også brannmenn bruker sikkerhetsbelte. Og det er ting barn husker.

Har ikke brannvesenet plas til alle barna på en gang, kan de vel kjøre i fler omganger? Synes det er uforsvarlig av barnehagepersonalet og tillate det.

Hørt sagt: Bruk sikkerthetsbelte, også på korte turer.

Jeg satt også med hakeslepp av svarene her!! Hallo!! Sikkerhet er ikke å overbeskytte.

Jeg får sjokk av holdninger til enkelte foreldre jeg! Og uansett det er deres holdninger og deres barn. Mitt barn skal være sikret uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i barnehage
Jeg er veldig enig med Fiona' date=' det er en todelt spørsmål. Man skal selvfølgelig sikkre så godt som det lar seg gjøre, men man kan aldri gardere seg 100%. Jeg mer ikke at det er ideelt med barn usikkret i buss, men å påstå at de som tar med barn usikkret ikke skulle fått ha ansvar for barn, det er å gå for langt. Det er tross alt lovlig å gjøre det, og det er en helt vanlig offentlig transportmetode. Jeg hadde foretrukket å sikkre barna skikelig, og ikke ta buss med små barn fordi barnesete ikke kan monteres i bussen. Men derifra til å si at de som tar buss med barn er uansvarlige, det synes jeg er for drøyt. Når det tross alt er helt lovlig.[/quote']

Poenget er at det ikke er lovlig når det er seler i bussen, og siden du sier at du ville foretrukket å sikre dem er det uansvarlig, det kan skje ulykker eller bråstopp. Voksne mennesker bør tenke slik. Det er ingen nødvendig ting st så små barn er med på tur det bør man klare å forstå. En rar holdning å si at du ville ha foretrukket og ikke bruke buss blir det samme som å si at det er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rar holdning å si at du ville ha foretrukket og ikke bruke buss blir det samme som å si at det er uforsvarlig.

Det er du som sier det er uforsvarlig. Jeg sier at jeg ser det finnes flere mulige løsninger. Selv om noen er bedre enn andre betyr det ikke at alt annet enn den beste er uforsvarlig. Synes du det er uforsvarlig at småbarnsforeldre bruker offentlig transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i barnehage

Det er du som sier det er uforsvarlig. Jeg sier at jeg ser det finnes flere mulige løsninger. Selv om noen er bedre enn andre betyr det ikke at alt annet enn den beste er uforsvarlig. Synes du det er uforsvarlig at småbarnsforeldre bruker offentlig transport?

Nei det bir noe annet men du kan vel være enig i at de kunne ha valgt en sikrere transport når det og er ulovlig, man bør jo velge det sikreste når det er med barn, å ha med så små barn i buss usikret er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari N

Jeg blir helt oppgitt. Jeg hadde tenkt å si noe av det samme. Selvfølgelig så er det nok bedre sikring at barna sitter sikret i barneseter i buss enn ikke. Men det betyr ikke at sikkerheten som den er idag er uforsvarlig.

Ingen foreldre blir stoppet av politiet om de tar offentlig transport. Heller ikke barnehager blir det. Ikke blir de meldt til barnevernet heller. :roll:

Det betyr ikke at slike foreldre eller barnehageansatte som tar offentlig transport ikke bryr seg om barna sine, at de egentlig ønsker at de dør, eller at de ikke er opptatt av sikkerhet.

Bare noen få, nye langtransportbusser har sele. Ingen har sele tilpasset barn. Så skulle barnehagen ha sikret barna, så skulle alle ha korrekte seler og i tillegg barnesete. Både for femåringene og ettåringene. Jeg ser i alle fall ikke for meg dette skjer i brannbil!

Jeg sier ja til tur, både for ettåringer og femåringer, til bybusstur og langbusstur, trikk og tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ansatt i barnehage

Jeg blir helt oppgitt. Jeg hadde tenkt å si noe av det samme. Selvfølgelig så er det nok bedre sikring at barna sitter sikret i barneseter i buss enn ikke. Men det betyr ikke at sikkerheten som den er idag er uforsvarlig.

Ingen foreldre blir stoppet av politiet om de tar offentlig transport. Heller ikke barnehager blir det. Ikke blir de meldt til barnevernet heller. :roll:

Det betyr ikke at slike foreldre eller barnehageansatte som tar offentlig transport ikke bryr seg om barna sine, at de egentlig ønsker at de dør, eller at de ikke er opptatt av sikkerhet.

Bare noen få, nye langtransportbusser har sele. Ingen har sele tilpasset barn. Så skulle barnehagen ha sikret barna, så skulle alle ha korrekte seler og i tillegg barnesete. Både for femåringene og ettåringene. Jeg ser i alle fall ikke for meg dette skjer i brannbil!

Jeg sier ja til tur, både for ettåringer og femåringer, til bybusstur og langbusstur, trikk og tog.

Det har i maange år vært seler i langtransportbusser, det har vært påbudt i mange år. Jeg blir helt oppgitt av sånne som deg som mener 1 åringer har noe på sånntur å gjøre. Ansvarlige folk reiser kun medbarn som kan sikres på pute. Det er forskjell på bybusser og langtransportbusser. Gi meg en grunn til at 1 åringene trenger å være med på tur.

Det har vært vanlig med seler i langtransportbussene siden jeg gikk på undomskolen på begynnelsen av 90 tallet, og det var det i denne bussen.

Ja til turer med barn, men bare med dem som kan sikres forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa
Det har i maange år vært seler i langtransportbusser, det har vært påbudt i mange år. Jeg blir helt oppgitt av sånne som deg som mener 1 åringer har noe på sånntur å gjøre. Ansvarlige folk reiser kun medbarn som kan sikres på pute. Det er forskjell på bybusser og langtransportbusser. Gi meg en grunn til at 1 åringene trenger å være med på tur.

Det har vært vanlig med seler i langtransportbussene siden jeg gikk på undomskolen på begynnelsen av 90 tallet, og det var det i denne bussen.

Ja til turer med barn, men bare med dem som kan sikres forsvarlig.

:kysse:

Finner ikke applaus-smileyen, for den fortjener du....

Skulle gjerne hatt barnet mitt i DIN barnehage, da ville jeg nok følt meg tryggere, når jeg vet at det finnes barnehage-ansatte med slike vettuge, fornuftige holdninger. Er lit skremt av et par andre her, som tilsynelatende tar ganske lett på det ansvaret de har for andres barns liv og sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i barnehage

:kysse:

Finner ikke applaus-smileyen, for den fortjener du....

Skulle gjerne hatt barnet mitt i DIN barnehage, da ville jeg nok følt meg tryggere, når jeg vet at det finnes barnehage-ansatte med slike vettuge, fornuftige holdninger. Er lit skremt av et par andre her, som tilsynelatende tar ganske lett på det ansvaret de har for andres barns liv og sikkerhet.

Ja jeg må si det er skremmende hvor mange som tar lett på sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lompa

Ens eget barns sikkerhet bør være det viktigste at ALT! UANSETT. Og for folk som jobber i skole/barnehage bør det også være førsteprioritet på turer, at barna skal være tryggest mulig til enhver tid. Selvfølgelig vil det alltid skje ulykker man ikke kan forhindre, men man kan gjøre sitt beste for å sikre dem der man kan. SÆRLIG i buss/bil.

Kan ikke forestille meg noe verre mareritt enn å jobbe med andres barn og så oppleve at et av barna dør pga uforsiktighet/ansvarlighet.Bare tanken er helt grusom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansatt i barnehage
Ens eget barns sikkerhet bør være det viktigste at ALT! UANSETT. Og for folk som jobber i skole/barnehage bør det også være førsteprioritet på turer, at barna skal være tryggest mulig til enhver tid. Selvfølgelig vil det alltid skje ulykker man ikke kan forhindre, men man kan gjøre sitt beste for å sikre dem der man kan. SÆRLIG i buss/bil.

Kan ikke forestille meg noe verre mareritt enn å jobbe med andres barn og så oppleve at et av barna dør pga  uforsiktighet/ansvarlighet.Bare tanken er helt grusom.

Og derfor tar ansvarlige banrehager sikkerheten på alvor. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Snart skal vi på båttur med barnegruppa. Oslo Sporveier har nemlig båt ut til langøyene. Vi skal ut på Hovedøya, vi. Og kjøre Sporveisbåten ut dit. Uten reddningsvester på barna. Vi er gærne, vi. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...