Gå til innhold

Barnehages besøk på brannstasjonen

org

Anbefalte innlegg

Gjest Pragmatiker

For det første vil jeg si at jeg har forståelse for de som ønsker mest mulig sikkerhet for sine barn.

Samtidig bør man ha i tankene at det finnes en balanse her. En overbeskyttende holdning vil med all sannsynlighet føre til at denne typen "tur-med-brannbilen"-aktiviteter forsvinner.

Tror verken barnehageansatte eller brannmenn vil være interesserte i å ta sjansen på søksmål (i ytterste konsekvens) fra foreldre.

Og for de som mener dette er urealistisk - ta en titt til USA, hvor slike aktiviteter er helt uaktuelle.

I det konkrete tilfellet antar jeg det var snakk om en tur med brannbilen i 30-40 km/t - sjansene for at det skulle skje noe alvorlig, eller at barn "flyr ut gjennom frontruta" er helt minimale.

Den greieste løsningen ville være at man fikk en orientering på forhånd - så kunne de som mente det var for risikabelt holde sine barn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror de fleste nyere busser har sikkerhetssele, og vanlig sele er da bedre enn ingenting, selv om det er så små barn det er snakk om...?

Nettopp. De fleste *nyere* busser har sikkerhetssele. Altså slettes ikke alle bussene som ferdes på veiene har det. Dersom bussen som Tex og flokken skal ferdes med ikke har sikkerhetsseler, så må det jo være bedre å holde ungene på fanget i stedet for at de sitter usikret i setet, eller hva?

Det er morsomt å se hvordan det alltid er noen som ikke blir fornøyde. Enten er turene feil, planleggingsdagene forstyrrer jobben til foreldrene slik at de må ta fri(en realitet i barnehagen der jeg jobber), utetidene er feil osv, osv. Det er søren ikke lett å være barnehageansatt.

Slike turer er ikke noe som er hemmeligstemplet, så det står foreldrene fritt å holde ungene hjemme den dagen det gjelder.

Vi var nettopp på bondegård med barnehagen(2-6 år)(flere mil med buss, og uten pute *GISP*), og både foreldre og barn syntes dette var et kjempemessig opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at jeg har forståelse for de som ønsker mest mulig sikkerhet for sine barn.  

Samtidig bør man ha i tankene at det finnes en balanse her. En overbeskyttende holdning vil med all sannsynlighet føre til at denne typen "tur-med-brannbilen"-aktiviteter forsvinner.  

Tror verken barnehageansatte eller brannmenn vil være interesserte i å ta sjansen på søksmål (i ytterste konsekvens) fra foreldre.  

Og for de som mener dette er urealistisk - ta en titt til USA, hvor slike aktiviteter er helt uaktuelle.

I det konkrete tilfellet antar jeg det var snakk om en tur med brannbilen i 30-40 km/t - sjansene for at det skulle skje noe alvorlig, eller at barn "flyr ut gjennom frontruta" er helt minimale.  

Den greieste løsningen ville være at man fikk en orientering på forhånd - så kunne de som mente det var for risikabelt holde sine barn hjemme.

hei

her var poenget at det var sikkerhetsutstyr i bilen og at den voksne kunne ha gått ut og lat banret bruke selen i steden for og ta det på fanget

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bertbert
Vi dro på tur i dag' date=' 49 barn og 20 voksne i en buss med 50 seter.[/quote']

:o

Som tungbilsjåfør så skal jeg være den første til å innrømme at det syndes hele tiden mot lover og regler ute på veiene. Men å kjøre en buss med 19 mennesker mer enn det bussen er godkjent for hadde jeg som sjåfør aldri gått med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hvordan gikk det med de minste på en så lang tur? Dere hadde med unger ned til to år ikke sant?

Minstemann har akkurat fyllt ett år.

Gikk så fint atte. Fordi vi ikke ble utsatt for en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Som tungbilsjåfør så skal jeg være den første til å innrømme at det syndes hele tiden mot lover og regler ute på veiene. Men å kjøre en buss med 19 mennesker mer enn det bussen er godkjent for hadde jeg som sjåfør aldri gått med på.

Og attpåtil nitten mennesker fra to år og nedover, sittende på voksnes fang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bybusser er da godkjente med både sitteplasser og ståplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann har akkurat fyllt ett år.

Gikk så fint atte. Fordi vi ikke ble utsatt for en ulykke.

Ble ikke mye surmulig på de minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

helt enig barnehagen burde vert anmeldt og stengt når det er så strenge krav til ogsikre barn i bil bør de også gjelde for barnehager

hilsen

Innlegget er redigert

liv - mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og attpåtil nitten mennesker fra to år og nedover, sittende på voksnes fang.....

hei

syns ikke dette er noe og le av hva om det hadde skjedd noe hva hadde du gjort da, synd dere ikke ble stoppet da hadde jeg fått meg en hånlatter, ta så lett på sikkerheten makan gi meg en grunn til at de minste barna måtte være med og så snakker man om at man må ha utdannede folk i barnehagen, syns i hvert fall ikke du burde hat lov til og jobbe der

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

heølt enig sjokkerende og dette er såkalt utdannede folk rart de ikke lærer mer da at minste man bare var et år sier litt, det værste er at hun har barn selv og tror de har slengt mye rundt i bilen hun har neppe hatt på dem belte hun mener jo det bsre er tull og brydderi uanset og jeg fatter ikke foreldre som lar etåringen sin bli med på noe slikt de burde vert fratatt omsorgen hewlt forferdelig barnehageansatte bør passe bedre på

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barnehagebarn på tur må det bli slutt på. Bilulykker der barnehagebarn er involvert hører vi jo om hver eneste dag... :fy:

Sett de ved et bord og la de tegne i stedet.... Nei foressten... da kan de jo svelge toppen på tusjen og bli kvalt.... :o

Det beste ville nok være om det ikke fantes barnehager slik at mødrene kunne passe barna sine selv, og selv bestemme hva de skulle få lov til og ikke... :wink:

Og så slapp vi og klage på hvor uforsvarlige disse menneskene som passer barna våre, virkelig er... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ansatt i barnehage
Ja, barnehagebarn på tur må det bli slutt på. Bilulykker der barnehagebarn er involvert hører vi jo om hver eneste dag... :fy:  

Sett de ved et bord og la de tegne i stedet.... Nei foressten... da kan de jo svelge toppen på tusjen og bli kvalt....  :o  

Det beste ville nok være om det ikke fantes barnehager slik at mødrene kunne passe barna sine selv, og selv bestemme hva de skulle få lov til og ikke...  :wink:

Og så slapp vi og klage på hvor uforsvarlige disse menneskene som passer barna våre, virkelig er... :roll:

Du må da være enig i at de kunne ha reist med bare de store barna her og latt de små være igjen, og at det er uansvarlig å sitte med de små barna på fanger dette ville aldri skjedd hos oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er mer uansvarlig og sitte på en buss med et barn på fanget, enn og ta med barnevogn i bussen. Ungen i vogna er ikke mye sikret den heller...

Kan strekke meg til og si at de kanskje burde skaffet en større buss eller leie to busser, men jeg tror ikke ungene tok videre skade av turen.

Tenk hvis, tenk hvis... mennesker som tenker slik hele tiden, bør i alle fall ikke jobbe i barnehage. Det er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjeks

Det minste man må kunne forlange er nå jammen at de såkalte voksne har så pass omløp i hodet at de sikrer barna forsvarlig når de er på biltur. Det er nå__min_ mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Er det ingen som har fått med seg at det er forskjell på reglene for en buss og en bil her?

Her i byen er det ingen av bybussene som brukes i vanlig rutetrafikk som har sikkerhetsseler. Mange tar bussen, også foreldre med små eller store barn, og barna er selvfølgelig ikke mer sikkret enn de voksne. Selvfølgelig hadde det vært bedre om barna ble sikkret, og det hadde vært ønskelig med seler for de voksne, men sånn er det nå en gang ikke. Er man da en uansvarlig forelder eller barnehageansatt fordi man benytter offentlig transport? Ærlig talt, på tide å få bena på bakken og få litt kontakt med virkeligheten kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...