Gjest Lompa Skrevet 1. juni 2005 #21 Del Skrevet 1. juni 2005 Det JEG reagerte på var at her var det barn som hadde stått i bilen. Og noen satt på fanget til en voksen, uten sikring. Hva om brannbilen hadde måttet bråbremse? For eksempel for en eller annen liten hissig dust som aldri burde hatt lappen?De er det nok av....? Greit at vi alle har forskjellige meninger om saken, men jeg synes man skal være litt forsiktig med uttalelsene sine. Trådstarter har tidligere mistet en av sine nære og kjære i bilulykke, da er det lett å bli "hysterisk". Den typen angst kan jeg godt forstå. Noen av dere jobber i barnehage/er førskolelærer o.l. HVA hadde dere følt om dere var på en sånn tur, og satt der med et barn på fanget, som plutselig ble revet ut av armene deres og gikk på hue ut gjennom ruta fordi bilen måtte bråbremse? Det ER ikke store farten som skal til....Hva om DERE hadde fått beskejd om at DERES barn hadde forulykket på den måten...? JEG er selv "hysterisk" på enkelte ting, ting jeg selv har opplevd, og ikek ønsker at noe barn skal utsettes for. Jeg VET at jeg sikkert overdriver angsten min for visse hendelser, men det er faktisk ikke så lett å gjøre noe med. Det dreier seg om personer og følelser. Vis litt respekt for det. Noen her har selv mistet sine nære og kjære.prøv å sette ting litt i perspektiv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 1. juni 2005 #22 Del Skrevet 1. juni 2005 jeg tror ikke jeg ville reagert så veldig mye på denne brannbilturen som skjer en gang i året. Jeg vet ikke hvor stor muligheten er for å kunne ta turen med alle barna forsvarlig sikret. Da ville jo alternativet være å la være å kjøre brannbil. Angående det med forovervendte seter. En periode hadde vi det i bilen vår fordi barna virket roligere da. Men en artikkel i ett blad gjorde at vi straks snudde dem igjen. Med bilen kjøre vi jo hver dag. Det er mye større sjanse for at noe skal skje da. Jeg tror ikke jeg ville tilgitt meg selv hvis barnet fikk nakkeskader som jeg kunne ha unngått hvis jeg hadde festet setet riktig. Jeg er selvfølgelig enig med trådstarter, sikkerhet er viktig. Men det er også fint at barna får oppleve noe utenom det vanlige. Det å kjøre brannbil var sikkert stas!!! Så jeg ville nok ha valgt å glede meg på barnets vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 1. juni 2005 #23 Del Skrevet 1. juni 2005 Her står jeg i en fot i begge leire. Jeg synes det er viktig å tilstrebe sikkerhet, i den grad det går. Det er noe med at vi sier til barna at de ALLTID skal ha på seg belte i bil. Også slipper de i Brannbilen?! Hvorfor kunne ikke brannbilen kjøre to runder slik at barna fikk brannbiltur med med et barn i hvert bilbelte? På den annen side så tror jeg ikke barna var i reell fare på brannbilturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilli Skrevet 1. juni 2005 #24 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg synes noen av dere er ganske frekke i svarene deres. Er greit at man er uenig med trådstarter, men det går ann og svare på en orntlig måte. Det JEG reagerte på var at her var det barn som hadde stått i bilen. Og noen satt på fanget til en voksen, uten sikring. Hva om brannbilen hadde måttet bråbremse? For eksempel for en eller annen liten hissig dust som aldri burde hatt lappen?De er det nok av....? Greit at vi alle har forskjellige meninger om saken, men jeg synes man skal være litt forsiktig med uttalelsene sine. Trådstarter har tidligere mistet en av sine nære og kjære i bilulykke, da er det lett å bli "hysterisk". Den typen angst kan jeg godt forstå. Noen av dere jobber i barnehage/er førskolelærer o.l. HVA hadde dere følt om dere var på en sånn tur, og satt der med et barn på fanget, som plutselig ble revet ut av armene deres og gikk på hue ut gjennom ruta fordi bilen måtte bråbremse? Det ER ikke store farten som skal til....Hva om DERE hadde fått beskejd om at DERES barn hadde forulykket på den måten...? JEG er selv "hysterisk" på enkelte ting, ting jeg selv har opplevd, og ikek ønsker at noe barn skal utsettes for. Jeg VET at jeg sikkert overdriver angsten min for visse hendelser, men det er faktisk ikke så lett å gjøre noe med. Det dreier seg om personer og følelser. Vis litt respekt for det. Noen her har selv mistet sine nære og kjære.prøv å sette ting litt i perspektiv.... Helt ening. Jeg hadde ikke reagert på at det satt to i en sele, så lenge de satt ved siden av hverandre og ikke en på fanget. Men det med at en voksen hadde et barn på fanget synes jeg er helt horibelt. Som Lompa skrev, hva om det kom en tulling som gjorde at brannbilen måtte bråbremse? Noe som i verstefall kunne ha resultert i at barnet hadde gått i frontruten. Som voksen ville jeg hørt med barna om det var greit at de kjørte uten meg og latt ett barn sitte i sele alene i forrsete. Hvis en voksen måtte med, hadde brannbilen fått kjørt en ekstra runde. Greit at den voksne sikkert syns det er gøy å kjøre i brannbil men det skal ikke gå på bekostning av barnas sikkerheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 1. juni 2005 Forfatter #25 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg takker alle som har svart. På et vis skjønner jeg deres synspunkt, men som en annen her sa, så har jeg gjort dystre erfaringer. Erfaringer som er så dyrekjøpt at jeg ikke kan beskrive. Og jeg tror ikke jeg overbeskytter barna mine, nei. Ganske sikkert ikke. Jeg ønsker bare deres beste, og at de er så trygge som mulig. Det var forøvrig ikke sneglefart på den brannbilen. Gjeldende fartsgrense på stedet er 70 km/t. Jeg kan naturligvis ikke påstå at de kjørte så fort, men for meg så det sånn ut (vanskelig å si når man bare ser en bil komme mot deg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrs williams Skrevet 1. juni 2005 #26 Del Skrevet 1. juni 2005 Merker jeg blir litt opgitt over holdningene til trådstarter og en annen.. jobbet selv i bhg. Noen foreldre maser om at vi må på tur, når vi er på tur er det også galt. Barnet ditt skal begynne på skolen til høsten, spørr deg selv om du virkelig tror at lærerene kommer til å passe bedre på barnet ditt en de gjør i bhg. Det blit flere utflukter, men også mindre voksne som er med! Men foraldel hvorfor tar du ikke bare å forbyr barnet ditt å være med på utflukter... Bsrnet ditt hadde det sikert kjempe gøy og fikk et minne for livet. Men det er vel det eneste minne hun kommer til å få... Du vil vel passe på henne og dulle med henne til hun er 30...mye bedre det vet du en å sleppe henne ut i den store stygge verdenen. Vist du var så imot det så skulle du ha holdt henne hjemme den dagen de skulle på utflukt Må bare spørr deg, hva med tbanene el lignende der det ikke er sikkerhetsbelte? Synst du overreagere veldig Men for all del det er dine barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 1. juni 2005 #27 Del Skrevet 1. juni 2005 Fint at noen her er uenig med hun som startet tråden, men for noen uttrykk dere bruker på å fortelle henne det! Latterliggjøring og himling - har dere virkelig ikke bedre argumentasjon? Jeg ville nok aldri laget en sak av dette selv. Og jeg ville ikke nektet mine barn en usikret kjøretur. Men jeg er allikevel enig med trådstarter om prinsippene her. Og jeg synes Lompa formulerer det veldig bra, tenkte noe av det samme selv: HVA HVIS det hadde skjedd noe med DITT barn da det satt på fanget til en brannmann, i en brannbil som måtte bråbremse, eller kræsjet? Alt er liksom så greit og bra (og de som tenker "hva om..." er overhysteriske og risikerer å få utagerende barn pga overbeskyttende foreldre..) helt til noe faktisk skjer. Og ting skjer.. Også synes jeg det er helt søkt å trekke paralleller til at barna blir passet mindre på når de begynner på skolen. Som om det er et argument for å slacke på sikkerheten når de er små? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 1. juni 2005 #28 Del Skrevet 1. juni 2005 Men da mener jeg ærlig og oppriktig at trådstarter burde nektet sin datter denne turen. Det er jo foreldrene som bestemmer over barnet. I og med dette barnet hadde vært på lik tur året før, burde trådstarter tatt opp problemstillingen med personalet før turen. Mye kan ordnes med god kommunikasjon. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 1. juni 2005 #29 Del Skrevet 1. juni 2005 OK. Dere som synes trådstarter er så latterlig: Hvis det hadde vært ditt barn, og det hadde skjedd noe uforutsett som førte til store skader på ditt barn, som kunne vært forhindret ved ordinær bilsikring: Hadde det vært like greit da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 1. juni 2005 #30 Del Skrevet 1. juni 2005 Hadde jeg følt det som trådstarter og visst hva barna gikk til pga erfaring fra året før: ville jeg holdt mitt barn borte fra denne kjøreturen - punktum. Har ikke noe med latterliggjøring av trådstarter å gjøre. Hun spurte om hun overreagerte; og ja det mener jeg. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #31 Del Skrevet 1. juni 2005 Sitat: Jeg synes noen av dere er ganske frekke i svarene deres. Er greit at man er uenig med trådstarter, men det går ann og svare på en orntlig måte. Enig i dette. Enkelte skiller seg ut med at de har en tendens til å være litt for hånlig :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 1. juni 2005 #32 Del Skrevet 1. juni 2005 Min unge går i barnehage der de fisker fra båt, fra brygga, klatrer i trær, store steiner, spikker med kniv, sager, hamrer, økser... Alt dette er ting ungene fryder seg over og gjøre. Sitter ikke og tenker hva hvis han faller i sjøen, hva hvis han skjærer av seg en finger... De foreldrene som ikke vil ha ungene med i båten har sagt i fra og det respekteres fullt ut. Bedre og si fra enn og hyle og skrike i etterkant. Hvis det hadde vært ditt barn' date=' og det hadde skjedd noe uforutsett som førte til store skader på ditt barn, som kunne vært forhindret ved ordinær bilsikring: Hadde det vært like greit da? [/quote'] Hvis denne brannbilturen skulle vært gjort helt etter boka, burde hver enkelt unge sittet i godkjent barnestol tilpasset hvert enkelt barn. En bilsele kan gjøre mye skade dersom den ikke sitter slik den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 2. juni 2005 #33 Del Skrevet 2. juni 2005 Min unge går i barnehage der de fisker fra båt, fra brygga, klatrer i trær, store steiner, spikker med kniv, sager, hamrer, økser... Alt dette er ting ungene fryder seg over og gjøre. Sitter ikke og tenker hva hvis han faller i sjøen, hva hvis han skjærer av seg en finger... De foreldrene som ikke vil ha ungene med i båten har sagt i fra og det respekteres fullt ut. Bedre og si fra enn og hyle og skrike i etterkant. Høres ut som en fin barnehage Jeg regner med at ungene (og de voksne) bruker redningsvest når de er ute i båt? Syns det er forskjell på å være uheldig med en spikkekniv og å være uheldig i en bilulykke. Også regner jeg med at barnehagen tar visse forhåndsregler når ungene spikker! Er enig i at unger ikke skal overbeskyttes eller gå rundt med hjelm på hodet i fall de faller og slår seg. Man kan ikke gardere seg mot alle uhell og ulykker. Men jeg kan ikke skjønne at det å ha respekt for sikkerhet kan være latterlig eller dumt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #34 Del Skrevet 4. juni 2005 Vi skal på bondegårdstur med barnehagen til uka. Femtifem unger i en buss, mange av dem under to år. Sitte i vanlig sele når du er under to år funker ikke. Vi skal ha dem på fanget. Vi skal kjøre langt, flere mil. På motorveien. Vi er en god del voksne med på turen også. Men like fullt skal vi sitte der i bussen med ett og toåringer på fanget. Fullt lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 4. juni 2005 #35 Del Skrevet 4. juni 2005 Alle ungene mine har vært med på tur i brannbil flere ganger. Da ble det kjørt flere turer og alle barna måtte være fastspent i belte. Så det virker som dette praktiseres ulikt rundt omkring. Ellers vil jeg si at jeg skjønner godt synspunktene til både de som er for og de som er imot. Det har blitt sagt mye fornuftig her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En som repsekterer barna Skrevet 6. juni 2005 #36 Del Skrevet 6. juni 2005 Vi skal på bondegårdstur med barnehagen til uka. Femtifem unger i en buss' date=' mange av dem under to år. Sitte i vanlig sele når du er under to år funker ikke. Vi skal ha dem på fanget. Vi skal kjøre langt, flere mil. På motorveien. Vi er en god del voksne med på turen også. Men like fullt skal vi sitte der i bussen med ett og toåringer på fanget. Fullt lovlig.[/quote'] hei det der er jo galskap, hva om det skjedde en krasj, hvordan kan foreldrene gå med på noe slikt, det er jo bedre og spenne fast barna i topunkts belte det er det i busse vet du, og bruke sitteputer, eller annet kjøretøy, hva hvis det skjer en ulykke? Hva vil dere gjøre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En som repsekterer barna Skrevet 6. juni 2005 #37 Del Skrevet 6. juni 2005 Vi skal på bondegårdstur med barnehagen til uka. Femtifem unger i en buss' date=' mange av dem under to år. Sitte i vanlig sele når du er under to år funker ikke. Vi skal ha dem på fanget. Vi skal kjøre langt, flere mil. På motorveien. Vi er en god del voksne med på turen også. Men like fullt skal vi sitte der i bussen med ett og toåringer på fanget. Fullt lovlig.[/quote'] hei det er heller ikke lov, i følge veitrafikkloven er det førers ansvar at alle pasjasjerer under 15 år er forsvarlig sikret, det er ikke lov og kjøre med barn under 15 år usikret foreldrene burde si nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 6. juni 2005 #38 Del Skrevet 6. juni 2005 hei det ar fakstisk lenge vært et påbud om at alle pasjasjerer i en buss skal være sikret etter forskriftene, i bussene her er det nå belter etter at det ble ny opperatør, det var noen leser inlegg om deti media til og begynne med og noen sjåfører som protesterte fordi det er sjåførens ansvar og sjekke at alle under 15 år er forsvarlig sikret, argumentet var da vordan skulle de kunne vite det og sjekke ver gang det kom et barn inn på bussen, men det har blitt veddtatt. en ulykke kan likegjerne skje med en buss som med en bil, vi maser på foreldrene om at de må sikre barna sine og bakovervent ofrdi det er tryggest, vis slike som tex og barnehagen slipper unna kan de og bruke det som argument og drite i sikkerheten hvorfor skal vi ha vbanreseter og slik når barnehagen ikke gidder, tex og barnehagen kunne ordnet dette på skikkelig ved at de voksne som er tenkt til og sitte med barn på fanget kunne brukt privatbilen sin med kjøregodtgjørelse og da kunne halvparten kjørt med 2 til tre barn iver i stedenfor denne galskapen, eller de under to år hadde ikke trengt og være med turen kunne vert for de eldste som hadde hat mest utbytte av det. jeg vet om en lignende affære i en barnehage, en forelder køllagde på sikkerheten og barnehagen fikk beksjed om at barna må sikres ordtlig, er det noe likere at et barn farer ut av armene på tex i bråstopp med bussen og bloir drept en at det blir drept i en privatbilulykke skal barn kjøre bør de sikres jeg er litt enig med trådstarter her, det er et prinsip, barnehagen burde latt de voksne vente og latt banra få sitte og de bør sikre banra og gå foran med et godt eksempel, jeg vet og om drosjeeiere som pålegger kjørerene sine og bruke belte vis det er barn i bilen selv om de er fritatt ved lov fordi da er de forbilde barn er de mest verdifulle vi har de bør sikres hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjusken Skrevet 6. juni 2005 #39 Del Skrevet 6. juni 2005 Må si meg enig med de siste innleggerene her, jeg får helt vondt av at en barnehage planlegger tur med barna usikkret, går det virkelig an og enda kalle det lovlig :o , får helt sjokk hvis det er sant, en ulykke kan likegjerne skje i en buss som i en bil her er det sunn fornuft som må til. Det er ikke det samme og beskytte barnet mot farene med livet, et banr kan falle ned og slå seg under lek og kan brekke armen eller benet det kan man ikke beskytte mot. Men man kan beskytte mot skader i bil og da har man en plikt til og gjøre det, det blir noe annet, jeg syns en barnehage har en moralsk plikt til og gjøre det, og for og vise barna at det er viktig. Vis ikke barnehage og skole er gode forbilder hvordan skal vi da lære dem det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest igjen Skrevet 6. juni 2005 #40 Del Skrevet 6. juni 2005 tror de fleste nyere busser har sikkerhetssele, og vanlig sele er da bedre enn ingenting, selv om det er så små barn det er snakk om...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå