Gå til innhold

Barnehages besøk på brannstasjonen

org

Anbefalte innlegg

I dag var en herlig dag for barna i barnehagen til datra vår på snart 6 år. De skulle på besøk på brannstasjonen!

I fjor var de også det. Da hadde hele ungeflokken fått sitte på brannbil først en rundtur og så tilbake til barnehagen (ca 4 - 5 km). Noen satt i setene, noen på fanget til de voksne og noen sto i brannbilen. Vi, dvs mannen min og jeg, gikk rett i taket da vi fikk vite dette. Vårt barn skal IKKE stå i en brannbil, ikke på vilkår! Barnehagen tok kritikken til etterretning, og lovet full skjerpings.

Så i dag kom den årvise store dagen: Besøk på brannstasjonen. Vi foreldre var rimelig spente, for vi hadde jo fjoråret friskt i minne...

Så vi tok turen nedover, hadde anledning til det i dag.

Ungene ble delt i puljer for kjøreturen i brannbilen. De satt fastspent to og to i samme selen i baksetet på brannbilen. Men en gutt som var heldig og fikk sitte i forsetet hadde ikke sele, han satt på fanget til barnehagetanta...

Uff, her har vi preika og tatt det opp. Datra vår satt riktignok fastspent i sele, men sammen med et annet barn! Det skal jo ikke skje!

Jeg blir så frustrert. Dette er eneste ankepunktet mot barnehagen - ellers er alt topp!

Bra datra begynner på skolen til høsten, for der gjør de iallefall ikke sånn! :evil:

Si meg, er det jeg som er tander og overhysterisk her? (Det er fullt mulig, nemlig. Jeg mista broren min i ei bilulykke, så jeg er meeeget skeptisk til det jeg kaller dårlig trafikksikkerhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Si meg, er det jeg som er tander og overhysterisk her?

Ja. Hva er egentlig problemet?

Hva gjør du når dere tar bussen ned til byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en buss finnes det ikke sikringsutstyr. Og hvis det er seler der, så kan du være trygg på at vi bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet under på noe i barnehage ang. offentlig transport, eller godkjent annen form for transport for ditt barn?

Der jeg jobber må foreldre skrive under på om vi får frakte barna i privat bil og lignende hvis de er forsvarlig sikret.

For meg så høres dette ut som et overtramp fra barnehagens side., spesielt siden du tok opp den aktuelle saken i fjor.

Jeg hadde også reagert slik, ta det opp på foreldremøte så andre foreldre også kan ta stilling til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev, så vidt jeg husker, under på at offentlig transport og i privatbil med sikring er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regisine

:o Ærlig banan.

Det er vel litt info som må komme frem og reflekteres over først.

1. I hvilke gater ble denne O så uforsvarlige kjøreturen gjennomført?

2. Var det midt i rush tiden, eller i gater der små hissige bilister oppholdt seg?

3. Er du så sikker på at de ikke gjør dette i skolen, det er nemelig ikke jeg...

4. Hvor fort kjørte de egentlig?

5. Hvilke erfaringer er det barnet ditt sitter igjen med, tenk den lærdommen!

Jeg er selv i utdanning til å bli førskolelærer, og dette er faktisk ikke noe å syte over.... Har du tenkt på alle de utallige farene barna møter utenfor barnehagen?

Bare vær glad for at barnehagen bidrar til en possitiv opplevelse og betydelig læreutbytte ved det å faktisk oppleve og erfare brannvesenet på kloss hold.

Ikke fortvil, barna er tryggere i barnehagens forvaring enn de er på skolen og andre du kommer til å overlate barnet ditt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Ikke fortvil' date=' barna er tryggere i barnehagens forvaring enn de er på skolen og andre du kommer til å overlate barnet ditt til.[/quote']

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... helledussen, da... :o

Tror nok barna dine er mye tryggere stående i en brannbil enn gående langs skoleveien.

Da poden min var på brannverndag, satt han i forsetet på brannbilen uten sele. Ofret ikke den problemstillingen en eneste tanke... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes du hisser deg vel mye opp ja. Men det er min mening. Tror nok ungene er sikker jeg. Det er jo ikke akkurat langkjøring i brannbil, men snakk om små runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært greit om barnehagen tok kontakt med foreldrene i forkant, for i og med de hadde denne aktiviteten i fjor også, tviler jeg på at de var uforberedt på at barna ikke var forsvarlig sikra i brannbilen. Da ville det heller vært opp til deg om ungen din skulle få sitte på eller ikke.

Selv om jeg er "ekstrem" når det gjelder sikkerhet i bil, tror (vet) jeg at jeg alikevel ville latt sønnen min få oppleve en slik tur, da det nok ikke er gjennomførbart med det som vi rekner som vanlig sikring for barn i bil i slike situasjoner.

Det er jo snakk om en brannbil, en stor og trygg bil, og den var jo ikke akkurat i utrykkning.

Men at de lot noen av ungene stå inne i bilen mens den var i fart, det synes jeg er direkte uforsvarlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizzi

Jeg blir helt overgitt over hva enkelte klarer å lage ett problem av!!! Unger i dag er så overbeskyttet at det ødelegger dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Ja, jeg synes dettte var å overreagere!

Dersom barnet skulle sitte usikret i en politibil under en biljakt på en kriminell, da hadde du hatt grunn til å reagere... :wink:

Barn er overbeskyttet på alle bauger og kanter.

Hadde jeg jobbet i barnehagen til ditt barn, skulle jeg latt ditt barn være igjen med de små og andre med overbeskyttende foreldre...?

Hvem skulle forklart dette for ditt barn?

Du eller jeg?

Og tror du barnet vil sette pris på mammas avgjørelse...?

Nå sier ikke jeg at vi ikke skal sette grenser, men det får da være måte på.

Hvordan skal barna få oppleve spennende og kjekke ting som dette?

Dette er et minne for livet!

Må bare si noe annet:

Glemmer aldri en diskusjon på et annet forum:

En bruker hadde sitt barn på 15 mnd forovervendt i bilstol.

Da kom frøken "selger av bilstoler" og sa så fint:

"Jeg håper det går bra med barnet selv om dere ikke fester barnet feil vei".

Dette med sikkerhet er blitt et så betent tema, at enkelte er overhysterisk og andre som ikke er det blir sett som en dårlig forelder dersom de ikke er like hysterisk! :roll:

Det er lov å bruke sunn fornuft.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en brannstasjonen rett ved på jobben og ser ofte at de har besøk av barn som får prøve seg som brannmann.

Når de kjører avgårde i "full utrykkning" med blålys og det hele, så ligger det IKKE igjen et lag med gummi akkurat :-) de hviner heller ikke avgårde på to hjul i svingen over midtrabatter og raser i 100 på rødtlys i motgående kjørefelt...!!

De tar en rolig runde rundt kvartalet, en langt mindre risikofylt tur enn om de skulle tatt en busstur til byen..

Den ekstreme gleden og spenningen med å få mulighet til å sittepå brannbil lyser utover plassen her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig syns du overreagerer.

Han satt tross alt på fanget til en voksen og en brannbil er jo ikke akkurat en liten bil. Man sitter høyt og jeg kan aldri tenke meg at brannmenn grisekjører med barn i bilen.

Dette hadde ikke jeg lagd noen stor sak ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hysteria

Hva er det for holdning dere har?!

Ble helt skremt av å lese svarene deres til trådstarter.

Jeg hadde reagert akkurat som henne.

Kall det gjerne hysterisk, men sikkerheten går alltid først.

Vi voksne er forbilder til barna våre, og brannmenn er vel et slags "idol" for dem, og da mener jeg at det å sikre barna i en brannbil bare er rett og rimlig. Da ser barna at også brannmenn bruker sikkerhetsbelte. Og det er ting barn husker.

Har ikke brannvesenet plas til alle barna på en gang, kan de vel kjøre i fler omganger? Synes det er uforsvarlig av barnehagepersonalet og tillate det.

Hørt sagt: Bruk sikkerthetsbelte, også på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt overgitt over hva enkelte klarer å lage ett problem av!!! Unger i dag er så overbeskyttet at det ødelegger dem!

:riste:

Den siste komentaren var litt drøy...

Er det sikringsutstyr i en bil/buss/fly/brannbil osv, skal det brukes. Ikke vet jeg hva som er påbudt i en brannbil, men å ha en unge på fanget i en bil eller brannbil, det er ikke lov uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dette var så skrekkelig, hvorfor nekta du ikke dattra di å kjøre da? Du var jo tross alt til stede og kunne ta ansvaret selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svada

Jeg synes trådstarter overreagerer til det forskrekkeligste. Å kjøre den brannbilturen i lusefart, men med "spennende" sirener, er noe av det minst farlige jeg kan tenke meg.

Min oppfatning er at de barna som virkelig blir overbeskyttet, kommer i en ekstrem utagerende periode senere for å "ta igjen" alt de har blitt nektet bestandig. Og undersøkelser viser at overbeskyttede barn ikke lærer hva som virkelig er farlig, fordi de aldri har slått seg og lært "på den harde måten".

Jeg er glad for at dere alle viser omsorg og kjærlighet til barna deres, men pass på så dere ikke overbeskytter. Et slikt barn vil få problemer med å møte den riktige verden når barnet vokser til, og det er vel en bi-effekt ingen foreldre ønsker å påføre sine barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tanta

Jeg er litt enig med Trådstarter og Hysteria - av prinsipp og ikke fordi jeg er overbeskyttende.

Om turen gikk i pene og pyntelige former i sneglefart, om barnet tar en større risiko ved å gå langs en vei, om det er rush tid eller ikke osv osv er faktisk urelevant her. Vi snakker om prinsipper og rollemodeller og her synes jeg både barnehagen og brannstasjonen sviktet.

Jeg er forsåvidt for pragmatisme, sunn fornuft og fleksibilitet, men når det kommer til bilkjøring synes jeg det er greit å holde seg på en linje. Bilbelte skal være på uavhengig av bilens fart, hvor lang strekningen er, annen trafikk, at jeg lekte øyedoktor med min egen bror i baksetet for 25 år siden uten bilbelte osv osv

Har forsåvidt også samme holding til hjelm og sykling........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Jeg er litt enig med Trådstarter og Hysteria - av prinsipp og ikke fordi jeg er overbeskyttende.

Om turen gikk i pene og pyntelige former i sneglefart, om barnet tar en større risiko ved å gå langs en vei, om det er rush tid eller ikke osv osv er faktisk urelevant her. Vi snakker om prinsipper og rollemodeller og her synes jeg både barnehagen og brannstasjonen sviktet.

Jeg er forsåvidt for pragmatisme, sunn fornuft og fleksibilitet, men når det kommer til bilkjøring synes jeg det er greit å holde seg på en linje. Bilbelte skal være på uavhengig av bilens fart, hvor lang strekningen er, annen trafikk, at jeg lekte øyedoktor med min egen bror i baksetet for 25 år siden uten bilbelte osv osv

Har forsåvidt også samme holding til hjelm og sykling........

Det er vel ikke akkurat mulig å sikre barn som man er vant til i en brannbil? Ok, det var drøyt med han som satt på fanget (i prinsippet), men de andre var da fastspent i seler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...