Gå til innhold

Sosialrapport adopsjon, vanskelig barndom hos adoptivmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker adoptere etterhvert.

Vi har barn fra før, men ønsker ikke flere biologiske av flere grunner.

Jeg som mor har mistet begge foreldre , bodd i fosterhjem, gått mye til psykolog, og tidligere hatt ADHD diagnose som senere ble fjernet fordi de skjønte det var mangel på konsentrasjon fordi jeg hadde så ustabil barndom med mye tap. Min baensverns mappe går i min favør, jeg har aldri vært i problemer mtp barnevernet.

Vil dette gjøre at jeg ikke får adoptere? 

Jeg har høyskole utdannelse nå, og jobber med barn selv. Trygg og stabilt nettverk , men lite familie. 

En annen ting er at i ungdomsårene ble jeg forsøkt dopet ned på fest, det endte med at jeg slo til min samboer og havnet i arresten en natt med forenklet forelegg, jeg husker ingenting. Har aldri drukket etter dette! Og er avholds nå . Dette er femten år siden. Vil dette være kroken på døra?

Anonymkode: 27d61...54d

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

Ser ingenting i veien for at du ikke kan være en god adoptivmor. Altså, du har livserfaring som kan brukes til noe positivt i dag,  du har samboer, egne barn som gir god erfaring, og i dag et stabilt liv på alle vis. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet

Jeg har selv en traumatisk barndom bak meg, og bodde på ungdomshjem. Vi søkte om adopsjon, hadde da 1 barn fra før. Og jeg var veldig åpen om min barndom. Men de så på det kun som noe positivt, for jeg vet jo veldig godt hva jeg ikke skal utsette mine barn for. Og jeg vet veldig godt hva jeg savnet som barn, og det gir jeg jo da barna i bøtter og spann. De møtte og barnet vårt. Og vi fikk den flotte rapporten om oss. Så vi hadde veldig positivt møte, selv med min barndom. 

Anonymkode: 69ac1...85f

Skrevet

Alt kommer egentlig bare an på hvor bearbeidet forhold du har til egen bakgrunn og hvor overbevisende du klarer å formidle det til de som avgjør.

Anonymkode: e8a0e...b62

Skrevet

Når de utarbeider sosialrapport skal de se på hvordan du er som omsorgsperson NÅ. En vanskelig barndom som ligger ubearbeidet og gir seg utslag mange år senere vil selvfølgelig være et minus. Men tidligere vanskelige hendelser som er bearbeidet og reflektert over, vil nesten kunne være et pluss. Da har du sett flere sider av livet og vet at det svinger, samt viser evne til å reflektere og bearbeide det.

Så hvis du kan vise til at du og partneren dine er stabile og trygge mennesker nå, og har vært det en stund, tviler jeg på at det skal skape vanskeligheter. Vi søkte også om adopsjon med flere "skjeletter i skapet" som måtte børstes støv av, men vi hadde fine samtaler med fosterhjemstjenesten og fikk en strålende rapport. Vi hadde også velfungerende og harmoniske barn fra før, noe som på sett og vis tjente som bevis på at vi var dugandes omsorgspersoner. 

Lykke til, håper det går veien for dere! Vårt adoptivbarn skled rett inn i familien og er alles solstråle :hjerte:  Så glade for at vi tok sjansen den gangen og søkte, selv om vi grudde oss til prosessen. Det var mye enklere og raskere enn vi trodde!

Anonymkode: 4f4c8...d0a

Skrevet

Tillegg: noen type saker vil nokså godt som alltid føre til avslag på adopsjonssøknad, da, må legge til det. Sedelighetssaker og voldssaker av alvorlig karakter, og fyllekjøring av nyere dato er nok svært vanskelig å bli godkjent med. Ikke direkte til TS, men bare som en nyansering av det jeg skrev over.

Anonymkode: 4f4c8...d0a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...