Gå til innhold

Finn.no og hjelp til jul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med folk for tiden? I det siste har det kommet annonser på finn.no som rett og slett blir irriterende. Se på denne f.eks:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165814835

En på 17 år som ikke har råt til å kjøpe gaver. Han skriver at han er student.. men det kan han ikke være. I beste fall er han VGS elev som bor på internat.  Men hvor er moralen til folk? Når var det krise at en på 17 år som bor på internat ikke kan handle inn gave til sine 4 søsklen, mor og stefar? 6 gaver???? Dette er ingen krise, dette er rett og slett uforkammet tigging.

Jeg mener ikke å tråkke ned på folk med dårlig råd.. det er INGEN SKAM å ikke ha råd til ALT! Man bør da for faen være fornøyd med å ha de grunnlegende for en et ok liv. Man skulle Uganga var et hakk over Norge i følge enkelte...

Anonymkode: 40ff4...fee

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger hverken å lese eller svare på sånne annonser. Jeg leser de for mye skyld og har valgt ut 1 familie å donere bort. Jeg tenker de som ber om hjelp fyller et behov hos de som gir; de kan gi bort noe en gang i året, så føler de seg som gode mennesker og kan leve selvsentrert resten av året.

Anonymkode: f9693...24d

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du trenger hverken å lese eller svare på sånne annonser. Jeg leser de for mye skyld og har valgt ut 1 familie å donere bort. Jeg tenker de som ber om hjelp fyller et behov hos de som gir; de kan gi bort noe en gang i året, så føler de seg som gode mennesker og kan leve selvsentrert resten av året.

leser for MORO skyld, skulle det stå.

Skrevet

patetisk, ingen trenger en julegave.

Anonymkode: bb6b3...507

• Liker 5
Skrevet

En av de verste annonsene jeg så var fra en familie med 2 barn. De hadde brukt alle pengene på julegaver så nå hadde de ikke råd til mat.

Burde ikke mat være en prioritet?

Anonymkode: 142c8...d62

• Liker 11
Skrevet

Jeg leser mange av disse annonsene på finn, rett og slett fordi jeg selv er med i en frivillig organisasjon som deler ut mat og annet nødvendig, og jeg tipser dem derfor om å ta kontakt. Det jeg finner litt rart er at få sjekker ut slike muligheter før de lager annonse på finn. 

Mange av de jeg har tipset har tatt kontakt, og vil nok få hjelp. Det er faktisk mange i svært fortvilet situasjon. Fler i år enn tidligere føler jeg. (På grunn av endringer i reglene hos NAV kanskje?) 

En 17 åring som ikke har penger til å kjøpe gaver er jeg imidlertid enig i at ikke er eller bør være en krisesituasjon, selv om det sikkert er kjekt å være 17 år og ha råd til å kjøpe gaver til familien. 

I min familie er også barnas navn ført på alle gavene vi foreldre kjøper og gir. Alt er fra oss alle, selv om det er vi foreldre som kjøper. Trodde det var helt normalt, og for min del har jeg faktisk ikke tenkt at barna skal kjøpe egne gaver, selv om de er nesten like gammel. Jeg regner at alle gaver kommer til å være fra oss alle til de er ferdig med å studere, og i jobb. 

Er det jeg som tenker feil her, eller er det ikke normalt at barn skrives opp på lappen på gaver til søsken og egentlig det meste?

Jeg har vel en gave som er fra meg til min mann, bare fra meg, ellers er alt fra oss alle i familien. 

Det jeg som mamma ville sette utrolig stor pris på fra mine barn, uansett alder, er noe temmelig billig. Om min tenåring hadde skrevet et lite brev /julehilsen, og kanskje skrevet noe om noe barnet setter pris på, eller husker som spesielt fint dette året, så hadde det vært en gave jeg hadde elsket og beholdt i esken med mine kjæreste minner. Jeg hadde elsket det nå, og hver gang jeg kikker i esken, til jeg går bort. 

Når det gjelder foreldre er ofte det enkle, men personlige, det beste, synes nå jeg. Noe laget eller skrevet. 

Angående søsken trodde jeg virkelig at det er vanlig at barna er med på gaven fra foreldre (uten at det koster dem noe), og at det ikke er forventet at barn kjøper gaver selv. 

Skrevet

Nå hørtes det ikke ut som om foreldrene kunne bidra så mye her da...

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nå hørtes det ikke ut som om foreldrene kunne bidra så mye her da...

Nei det er nå så, men selv om er det nok ikke forventet at en 17 åring kjøper noe. 

Om alle som gjerne skulle glede noen de er glad i, men som ikke har råd til det, skulle be om hjelp på finn ville det bli mange annonser. 

Likevel kanskje ikke å forvente at en 17 åring skjønner at å ha lyst til noe er noe annet enn virkelig julekrise, der man er voksen, kanskje forelder, og ikke har råd til verken julemat eller gaver. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem skal du donere bort den familien til? 😂😂

Anonymkode: b2187...3aa

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i huleste henger du ut en som mest sannsynlig har det veldig tøft? Skam deg!

Anonymkode: 93699...d50

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Trolltunge skrev:

Nei det er nå så, men selv om er det nok ikke forventet at en 17 åring kjøper noe. 

Om alle som gjerne skulle glede noen de er glad i, men som ikke har råd til det, skulle be om hjelp på finn ville det bli mange annonser. 

Likevel kanskje ikke å forvente at en 17 åring skjønner at å ha lyst til noe er noe annet enn virkelig julekrise, der man er voksen, kanskje forelder, og ikke har råd til verken julemat eller gaver. 

Nå kan det godt hende at foreldrene til denne personen har råd til verken mat eller julegaver, og at hn derfor prøver å skaffe litt hjelp til dem. 

Anonymkode: 93699...d50

• Liker 3
Skrevet

Irriterende? Det er ikke irriterende at en på 17 år ber om hjelp. Du vet ikke mer enn det som står i annonsen. 

Men sånne som skal henge ut andre mennesker som ber om hjelp, det er irriterende!!

Anonymkode: e0143...758

• Liker 4
Skrevet

Det må da være langt flauere å ha så dårlig språk i en alder av 17 år enn å ha dårlig råd. Det virker jo som moren trenger mer hjelp til ting i huset enn gaver hun kan pakke opp. Da jeg var 17 år hadde jeg heller ikke så mye lommepenger, men ga bort brukte gaver, lagde ting eller rett og slett ga bort tjenester som trappevask, gressklipping, maling og lignende. Jeg tror ikke det så uvanlig for 17-åringer å ha dårlig råd.

Anonymkode: 006e9...1c6

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, Trolltunge said:

Er det jeg som tenker feil her, eller er det ikke normalt at barn skrives opp på lappen på gaver til søsken og egentlig det meste?

Etter min erfaring er det vanlig at søsken gir egne gaver til hverandre, men at det er foreldrene som ordner det. Så blir de mer og mer involvert etter alder, plukker ut selv etter hvert, og betaler selv når de får egen inntekt.

Broren min er 15 og har kjøpt egne gaver til både meg, mannen min og barna mine, men for mamma sine penger. ;)

Anonymkode: 22dcc...b5c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvem skal du donere bort den familien til? 😂😂

Anonymkode: b2187...3aa

Jeg skal donere bort familien min. Var noen som ønska seg en familie, visstnok, så siden jeg er lei av min...

• Liker 3
Skrevet

Det er trist at jula bare handler om gaver, og at det er der det butter for de som mangler noe. Alle vet at jula kommer hver år. Om gavene er så viktige tar man seg bryet å enten spare eller kikke innom loppemarkeder eller "gis bort" på finn. Og så lærer man barna sine at jula handler om andre ting enn gaver. 

Anonymkode: bee22...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...