AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Ok. Så jeg fortalte min venninne hvordan ting er. At ting går dårlig psykisk. Kan ikkje gå mer i detalj da blir d nok fjernet eller stengt. Men hun ble trist og valgte å gå til sin lege og fortelle alt. Legen hennes hadde sagt til henne hun ville snakke m min lege. (Vi har leger på samme legekontor). Men jeg hørte aldri noe. Ble sagt til venninna mi dem ville ringe meg eller no. Dette skjedde i slutten av november. Var hos legen her i går (for halsbetennelse), moren min ble kastet ut av rommet. Hun sa hun hadde snakket m psykologen min (jeg gikk til for 2 år siden). Hatt kontakt i ny og ned over meld om små spør etc m henne. Jeg sa dgb tog jakka og gikk mot døra. Da æg sku te å åbne sa hun vil berre vite hvordan du har d. Jeg sa det går fint og gikk ut. Sendt meld til psykolog senere igår spurt om hun hadde snakket m legene, hun sa legen hadde snakket m henne. Men at hun enda ikkje hadde gjort noe m informasjonen. Så hva kan skje nå?? Hva tror dere legen gjør m at jeg bare gikk rett ut?? D er jo brudd på taushetsplikt er d ikkje?? Anonymkode: 6f96d...b8e
Kaisada Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 De kan fritt kontakte hverandre om de er bekymret for deg. Men denne forkortningen av ordene er ugrei, og om innlegget blir slettet, er det nok derfor. 18
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Det er ikke lov å skrive på dialekt og bruke sms-språk her på KG. Dessuten, hva er problemet? Anonymkode: aca6a...f33 13
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å skrive på dialekt og bruke sms-språk her på KG. Dessuten, hva er problemet? Anonymkode: aca6a...f33 Ja var litt vanskelig å skjønne Anonymkode: daac3...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Anonymkode: ba7f1...4a4 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 De vil ikke gjøre noe fordi du gikk, bare slapp av. Anonymkode: 42bbb...e75
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Taushetsplikten SKAL brytes Hvis det er fare for liv og helse. Så når du forteller om selvmordstanker/planer så er helsepersonell pliktig til å gjøre noe. Og du.. det er litt av en byrde du gir dine venninner. Dette er slikt du burde tatt opp med voksne eller psykolog Anonymkode: eff15...dfa 10
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Taushetsplikten SKAL brytes Hvis det er fare for liv og helse. Så når du forteller om selvmordstanker/planer så er helsepersonell pliktig til å gjøre noe. Og du.. det er litt av en byrde du gir dine venninner. Dette er slikt du burde tatt opp med voksne eller psykolog Anonymkode: eff15...dfa Jeg hadde aldri tenkt å fortelle henne no. Det var aldri planen, men begge var fulle og da kom d bare ut. 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å skrive på dialekt og bruke sms-språk her på KG. Dessuten, hva er problemet? Anonymkode: aca6a...f33 Åååå, beklager. Skal ikke skrive mer på dialekt. Var ikke klar over det. Anonymkode: 6f96d...b8e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 De er bekymret for deg, er ikke det fint da? Kanskje de kan hjelpe deg. Hva tenker du om det? Om de følger deg opp på denne måten med meldinger og kontakt seg i mellom, så har de nok et stort hjerte for deg. Anonymkode: 0e04c...9da 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er bekymret for deg, er ikke det fint da? Kanskje de kan hjelpe deg. Hva tenker du om det? Om de følger deg opp på denne måten med meldinger og kontakt seg i mellom, så har de nok et stort hjerte for deg. Anonymkode: 0e04c...9da Dem følger meg ei opp m meldinger etc. Er jeg som har spurt om ting.. så ja Anonymkode: 6f96d...b8e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 Jeg skjønte svært lite av hovedinnlegget! Men tror ts er krenket fordi legen snakket med psykologen uten å konferere med deg først? Si det til legen! Syns leger og psykologer/psykiatere tar alt for lett på sånt! Anonymkode: 9a01d...ab7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte svært lite av hovedinnlegget! Men tror ts er krenket fordi legen snakket med psykologen uten å konferere med deg først? Si det til legen! Syns leger og psykologer/psykiatere tar alt for lett på sånt! Anonymkode: 9a01d...ab7 Jaaaaaaaa. Hadde ikke du det? For er det riktig av legen å gjøre når hun ikke er min lege itillegg til at det var en annen pasient enn pasienten det gjaldt som snakket og som ble videreformidlet. Om det gir mening...0 Anonymkode: 6f96d...b8e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jaaaaaaaa. Hadde ikke du det? For er det riktig av legen å gjøre når hun ikke er min lege itillegg til at det var en annen pasient enn pasienten det gjaldt som snakket og som ble videreformidlet. Om det gir mening...0 Anonymkode: 6f96d...b8e Jo, ville reagert som faen. Man skal ikke ta lett på taushetsplikten. Anonymkode: 9a01d...ab7
Stoltskeiv Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Det er ikke brudd på taushetsplikt. Det er ihvertfall ikke brudd på taushetsplikt om det er bekymring 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 Det er bra at legen til venninnen din tar det opp med din lege som jo kjenner deg. Din lege burde da tatt kontakt med deg, før hen gikk videre med det til psykologen din. Om det er brudd på taushetsplikt avhenger helt av hva som er sagt mellom disse personene. Å videreformidle bekymringen din venninne kom med, er ikke brudd på taushetsplikt. Vet du hva legen og psykologen kommuniserte om? Det kan være så enkelt som at legen ville sjekke om du fortsatt var i behandling, før videre tiltak. Anonymkode: 1ba3e...6e9
Gran3 Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Er det ikke bedre at de prøvde å snakke med deg, heller enn at de møtte med ambulanse og politi hjemme hos deg for å tvangsinnleggelse? Når en pasient snakker om selvmord og det som verre er, så anses det i noen tilfeller som fare for liv og helse og da kan man gjøre unntak for taushetsplikten! Men hva er det du er opprørt over her? Om du ikke vil ha hjelp, så er det bare si fra og saken er over? Ferdig og glemt? Jeg må innrømme jeg ikke forstår hva som plager deg her. Er det egentlig venninnen din du er sur på? Endret 19. desember 2019 av Gran3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 Relevant og behandlende helsepersonell kan fritt snakke om deg. Du har åpenbart gitt de grunn til bekymring. Anonymkode: 84853...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 når noen sier de vil ta livet sitt så må man gjøre noe. Tenk om noe hadde skjedd deg da, og om hun ikke hadde sagt noe? Anonymkode: 21a45...42f
Calypso Skrevet 19. desember 2019 #19 Skrevet 19. desember 2019 Jeg måtte gi tillatelse for at min psykolog og lege ++ skulle få snakke sammen men jeg tror ting blir mer akutt dersom de frykter at du kommer til å skade deg selv (eller andre). Du havner mest sannsynlig ikke i trøbbel fordi du gikk ut av legekontoret men det hjalp nok ikke på bekymringene til legen. Jeg skal ikke vifte med noen pekefinger her men av egen erfaring så vet jeg at det er gull verdt når noen bryr seg så jeg håper at du kanskje kan snakke litt ordentlig med legen etterhvert, h*n høres ut som en som vil hjelpe. Og folkens, ikke spør og grav etter flere detaljer, dere har ikke noe med det og det har ingenting med hva TS spør om. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #20 Skrevet 19. desember 2019 Jeg opplevde noe lignende da jeg gikk på vgs. (Var over 18 år). Noen hadde sagt til BUP at jeg drev med narkotika. Noe jeg ikke gjorde, aldri gjort. Vet ikke hvorfor de trodde det og hvordan BUP fikk vite det. Mest sannsynlig var det noen som fortalte det til sin behandler der. De kontaktet da skolen, og jeg måtte inn til samtale med rektor og helsesøster. Nå var ikke denne informasjonen sann, da. Men om jeg faktisk hadde drevet med narkotika, så hadde det jo vært dumt om BUP ikke tok det videre. Anonymkode: 6d060...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå