AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Hvordan ser dere på det å stå "i ulike leire" politisk ifht venner? Jeg selv er ikke veldig politisk engasjert, men jeg kjenner godt hva som er mine grunnverdier, og jeg ligger nok mer mot venstre politisk. Synes det er viktig med en velferdsstat som tar vare på borgere om noen skulle "falle", for det kan skje den beste. Jeg selv har opplevd alvorlig sykdom over flere år, har måttet stifte nærmere bekjentskap med NAV i en periode, og generelt fått kjenne på hvordan det er å havne på den siden av samfunnet. Dette har bare forsterket de verdiene jeg hadde fra før, om at det er etisk riktig og også lønnsomt for samfunnet å ta vare på hverandre. Nå som jeg er så heldig å ha blitt frisk, har jeg startet på en utdanning. Det er vel det noen vil regne som en "prestisjeutdannelse", selv om jeg ikke tenker for mye over det personlig fordi fagfeltet bare er noe jeg interesser meg for og synes virker givende å jobbe med. Men i slike miljøer finnes det, som jeg har oppdaget, en del mennesker som står et helt annet sted politisk enn meg. Jeg regner meg som relativt åpen, og synes det er spennende å bli kjent med alle slags mennesker. Så defor har jeg fått en ny venn fra klassen jeg er med innimellom. H*n er svært hyggelig mot meg, inkluderende, virker å bry seg om de rundt har det bra, at ingen skal holdes utenfor etc. Samtidig så har vedkommende, som er engasjert politisk, sånne meninger at jeg av og til får vondt i magen av å høre på. Eksempler er at "sykehuskøer, dvs. operasjonskøer og kø for organdonasjon, burde styres etter pasientenes stilling/inntekt". Fordi det er dyrere for samfunnet at et menneske med en "viktig" stilling er sykemeldt, enn en person med en mindre viktig stilling. Generelt er vedkommende svært kritisk mot innvandrere, og snakker disse mye ned selv om vedkommende prøver å gjøre dette i en saklig tone relatert til ulike politiske meninger, men alltid i innvandrernes disfavør. Generelt er holdningen veldig at folk kan "skylde seg selv" for alt mulig, som at hvis "man går med sort burka uten refleks når det er mørkt, så kan man skylde seg selv for å bli påkjørt". Dette sies med et flir. Vedkommende stiller også generelt spørsmål om samfunnet bør bruke penger på å hjelpe mennesker med sykdom som er "selvforskyldt", som eksempelvis diabetes type II, som h*n mener koster samfunnet altfor mye. Vennskapet er veldig nytt. Jeg visste fra starten av at vedkommende lå til høyresiden politisk, men ikke konkret at meningene var sånn som jeg beskriver, det har kommet litt etterhvert som vi har blitt kjent og snakket. Jeg synes dette vitner om veldig dårlige verdier, og får helt vondt i magen. Er spent på hva dere tenker. Ville dere beholdt en sånn venn selv om dere har vidt forskjellige verdier, når denne vennen er hyggelig og sympatisk utenom disse meningene? Ville dere bare akseptert at man er forskjellige hva gjelder politiske meninger? Eller ville dere skygget banen? Hva tenker dere om folk som sier slikt? Anonymkode: 68f79...3d9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste fra starten av at vedkommende lå til høyresiden politisk, men ikke konkret at meningene var sånn som jeg beskriver, det har kommet litt etterhvert som vi har blitt kjent og snakket. Det meste av det du ramser opp her har med å gjøre at fyren er en drittsekk, ikke at han er på høyresiden politisk. Anonymkode: 4b1cb...caa 8
Nymerïa Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg har folk med lignende meninger i familien og har hatt arbeidsplasser hvor det var en del personer med den typen meninger. Noe av det mest avgjørende for hvordan jeg forholder meg til det er hvorvidt personen er saklig eller ikke. Det merkes fort på hvordan h*n forholder seg til andres synspunkter. Det at han du nevner flirer etter at han har kommet med et poeng er en annen ting som sier meg at han ikke er så veldig saklig. Familiemedlemmene mine som mener sånt er jeg nødt til å ha et forhold til. De arbeidsplassene jeg har hatt hvor folk satt og pratet om sånt (forøvrig noen av de mest usaklige menneskene jeg har møtt) har jeg forlatt ganske fort uten å se meg tilbake. Jeg gidder ikke forholde meg til mennesker med sånne holdninger. Jeg tror jeg hadde begrenset samværet mitt med denne personen hvis jeg var i dine sko, og begynt å pugge teflonsvar som "Det er jeg sikker på at du mener" osv. 2
Isambard Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Det er ingen partier som står for det han mener. Jeg er litt høyrevridd selv, og synes han har kvalmende og usympatiske holdninger. 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 Jeg har venner med mange forskjellige politiske standpunkt. Men det finnes en grense. Dette hadde jeg ikke orket å høre på. Noen felles verdier må man ha for å fungere som venner. Sånt småfascistisk, nedlatende og rasistisk drit hadde jeg ikke gidda å forholde meg til. Anonymkode: 7930f...cd3 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Hva om du sier imot ham? Spør ham hva han syntes hadde vært riktig hvis han fikk en kronisk sykdom, slag, eller ble påkjørt av bussen. Så press på at samme regler må gjelde for alle. Slike som ham har en tendens til å ville ha et sett regler for ukjente fremmede, og et annet sett for seg selv og sine. Fordi de klarer ikke å kombinere de to verdenene. Det er greit at andre har det fælt og kan skylde seg selv, men de vil ikke ta samme medisin selv. Han er nok ikke helt feilfri i sin livsførsel heller. Anonymkode: ca4a2...6a7 5
Doge Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Jeg hadde nok kommet med motargumenter og sett reaksjonen. H*n virker usympatisk og litt lite opplyst om han mener at f.eks diabetes type 2 er selvforskyldt. Antar han tror at det bare er overvektige latsabber som får det, men det er feil. Type 2 er en genetisk sykdom som rammer voksne enten de er overvektige eller slanke. Det er en del som får lungekreft uten å røyke også.
Oslodamen Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 Enig i at dette er drittsekkholdninger/manglende empati og ikke meninger fra høyresiden. Man kan veldig godt være på den borgerlige siden politisk og likevel være opptatt av å ta vare på fattige og syke, ta i mot flyktninger og synes det er en trist at et menneske blir påkjørt, med eller uten burka. Det å være tilhenger av private sykehus for å få unna køene, mislike at velferdssamfunnet utnyttes og være skeptisk til at salafisme får stor oppgang i Norge er derimot mer vanlige holdninger på høyresiden. Jeg har aldri møtt noen med så ufyselige holdninger som vennen din, må jeg innrømme, og jeg kommer fra et forholdsvis borgerlig miljø. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: en ny venn fra klassen jeg er med innimellom Knegg knegg, Og det er sånn idioter i første klasse på NHH er. Anonymkode: 91f12...7d3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Knegg knegg, Og det er sånn idioter i første klasse på NHH er. Anonymkode: 91f12...7d3 Vi går ikke på NHH hvis det var det du lurte på. Takk for svar, folkens! Er glad det ikke er bare meg som reagerer. T.S. Anonymkode: 68f79...3d9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 Jeg lukter rasist dritt som ikke er verdt å ha som venn. Utfordre han og se hva som skjer. Blir han sint så har du svaret. Anonymkode: f228e...e03 4
Horten Market Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 Har du sett meg uttrykke noe i nærheten av slike synspunkter, TS? Nei, selvsagt ikke, og er ikke det rart, for det er ingen tvil om at jeg betraktes som en av de mest ytterliggående på høyresiden her inne. Temmelig sikkert godt til høyre for kompisen din. Forklaringen er at holdningen til kompisen din ikke har noe med politisk ståsted å gjøre. Du finner vel så mange med slike holdninger på venstresiden. Folk som ikke ser mennesket i mennesker, men gir mennesker verdi etter hva de har og kan bidra med. Faktisk er det venstresiden som måler menneskeverdet etter hva man har, mens de konservative i større grad legger det kristne verdisyn til grunn, som er at mennesket har verdi i seg selv. Så hvordan skal du håndtere fyren? For det første, hvis det er psykologi eller medisin du studerer, så er det veldig nyttig for deg å lære å omgås mennesker hvis meninger du ikke kan fordra. For det andre, du kan lære noe og utvide perspektivet ditt. For det tredje, du kan påvirke ham til å modere synspunktene. Hvis du vil prøve å utfordre ham, så skal du sette deg inn i hva menneskeverd er for noe. Da tenker jeg selvsagt ikke på venstresidens definisjon, som jo bare vil underbygge det han står for. Spørsmålet er om du er villig til det, fordi det kan samtidig utfordre ditt politiske syn ... 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lukter rasist dritt som ikke er verdt å ha som venn. Utfordre han og se hva som skjer. Blir han sint så har du svaret. Anonymkode: f228e...e03 Har du noe tips til hvordan jeg kan "utfordre" han? Jeg sier klart ifra at jeg ikke er enig, men er ikke så vant til å diskutere politikk så kommer ikke med argumenter like kjapt som han, som har vært politisk aktiv. T.S Anonymkode: 68f79...3d9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 7 minutter siden, Horten Market skrev: Har du sett meg uttrykke noe i nærheten av slike synspunkter, TS? Nei, selvsagt ikke, og er ikke det rart, for det er ingen tvil om at jeg betraktes som en av de mest ytterliggående på høyresiden her inne. Temmelig sikkert godt til høyre for kompisen din. Forklaringen er at holdningen til kompisen din ikke har noe med politisk ståsted å gjøre. Du finner vel så mange med slike holdninger på venstresiden. Folk som ikke ser mennesket i mennesker, men gir mennesker verdi etter hva de har og kan bidra med. Faktisk er det venstresiden som måler menneskeverdet etter hva man har, mens de konservative i større grad legger det kristne verdisyn til grunn, som er at mennesket har verdi i seg selv. Så hvordan skal du håndtere fyren? For det første, hvis det er psykologi eller medisin du studerer, så er det veldig nyttig for deg å lære å omgås mennesker hvis meninger du ikke kan fordra. For det andre, du kan lære noe og utvide perspektivet ditt. For det tredje, du kan påvirke ham til å modere synspunktene. Hvis du vil prøve å utfordre ham, så skal du sette deg inn i hva menneskeverd er for noe. Da tenker jeg selvsagt ikke på venstresidens definisjon, som jo bare vil underbygge det han står for. Spørsmålet er om du er villig til det, fordi det kan samtidig utfordre ditt politiske syn ... Takk for svaret ditt! Jeg tror også det er viktig å lære seg å omgås mennesker med ulike holdninger, meninger og verdier. Så derfor er jeg geberelt åpen for å bli kjent med alle slags mennesker. Men i dette nye bekjentskapet, så kjenner jeg at jeg enten må greie å argumentere imot så jeg får påvirket vrdkommr de, eller trekke meg stille og rolig unna. For det han sier kræsjer totalt med mine verdier, og jeg føler meg nesten hyklersk bare ved å gå og høre på det, etter det jeg selv har vært igjennom og har fått kjenne på i forbindelse med alvorlig sykdom, utenforskap, og alt som hører med. Problemet er vel at jeg ikke er særlig vant til å diskutere politikk og til å argumentere, noe han er. For så vidt får jeg trent meg når jeg snakker med han. Men om jeg får overbevist han om noe annet enn det han mener, det tviler jeg egentlig på. Han har liksom bygget en identitet rundt disse holdningene, virker det som. Så da mor er jeg egentlig bare på om det beste for min del blir å trekke meg stille og rolig unna. Når det gjelder menneskeverd, så har jeg en gid følelse og forståelse av hva som ligger i begrepet. Og beklager, men - jeg oppfatter ikke at høyresiden som helhet reflekterer dette noe mer enn venstresiden. Kristne verdier er noe annet, men selv KRF synes ikke alltid å reflektere kristne verdier. Langt mindre FRP. T.S. Anonymkode: 68f79...3d9
Horten Market Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at jeg ikke er særlig vant til å diskutere politikk og til å argumentere, noe han er. For så vidt får jeg trent meg når jeg snakker med han. Men om jeg får overbevist han om noe annet enn det han mener, det tviler jeg egentlig på. Anonymkode: 68f79...3d9 Det er heller ikke nødvendig at du skal påta deg å forandre hans overbevisning. Men får du inn et poeng her, et poeng der, så vil det kunne påvirke ham over tid, kanskje umerkelig for ham selv. Du skal ikke undervurdere betydningen du har i møte med andre mennesker! 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser dere på det å stå "i ulike leire" politisk ifht venner? Jeg selv er ikke veldig politisk engasjert, men jeg kjenner godt hva som er mine grunnverdier, og jeg ligger nok mer mot venstre politisk. Synes det er viktig med en velferdsstat som tar vare på borgere om noen skulle "falle", for det kan skje den beste. Jeg selv har opplevd alvorlig sykdom over flere år, har måttet stifte nærmere bekjentskap med NAV i en periode, og generelt fått kjenne på hvordan det er å havne på den siden av samfunnet. Dette har bare forsterket de verdiene jeg hadde fra før, om at det er etisk riktig og også lønnsomt for samfunnet å ta vare på hverandre. Nå som jeg er så heldig å ha blitt frisk, har jeg startet på en utdanning. Det er vel det noen vil regne som en "prestisjeutdannelse", selv om jeg ikke tenker for mye over det personlig fordi fagfeltet bare er noe jeg interesser meg for og synes virker givende å jobbe med. Men i slike miljøer finnes det, som jeg har oppdaget, en del mennesker som står et helt annet sted politisk enn meg. Jeg regner meg som relativt åpen, og synes det er spennende å bli kjent med alle slags mennesker. Så defor har jeg fått en ny venn fra klassen jeg er med innimellom. H*n er svært hyggelig mot meg, inkluderende, virker å bry seg om de rundt har det bra, at ingen skal holdes utenfor etc. Samtidig så har vedkommende, som er engasjert politisk, sånne meninger at jeg av og til får vondt i magen av å høre på. Eksempler er at "sykehuskøer, dvs. operasjonskøer og kø for organdonasjon, burde styres etter pasientenes stilling/inntekt". Fordi det er dyrere for samfunnet at et menneske med en "viktig" stilling er sykemeldt, enn en person med en mindre viktig stilling. Generelt er vedkommende svært kritisk mot innvandrere, og snakker disse mye ned selv om vedkommende prøver å gjøre dette i en saklig tone relatert til ulike politiske meninger, men alltid i innvandrernes disfavør. Generelt er holdningen veldig at folk kan "skylde seg selv" for alt mulig, som at hvis "man går med sort burka uten refleks når det er mørkt, så kan man skylde seg selv for å bli påkjørt". Dette sies med et flir. Vedkommende stiller også generelt spørsmål om samfunnet bør bruke penger på å hjelpe mennesker med sykdom som er "selvforskyldt", som eksempelvis diabetes type II, som h*n mener koster samfunnet altfor mye. Vennskapet er veldig nytt. Jeg visste fra starten av at vedkommende lå til høyresiden politisk, men ikke konkret at meningene var sånn som jeg beskriver, det har kommet litt etterhvert som vi har blitt kjent og snakket. Jeg synes dette vitner om veldig dårlige verdier, og får helt vondt i magen. Er spent på hva dere tenker. Ville dere beholdt en sånn venn selv om dere har vidt forskjellige verdier, når denne vennen er hyggelig og sympatisk utenom disse meningene? Ville dere bare akseptert at man er forskjellige hva gjelder politiske meninger? Eller ville dere skygget banen? Hva tenker dere om folk som sier slikt? Anonymkode: 68f79...3d9 Du kan jo spørre ham om det ikke er sånn at mennesker i de høyeste stillingene med de høyeste lønningene har forsikringer som sender dem rett til det private når det oppstår en sykdom som gjør at de blir sykemeldt lenge? Åpne spørsmål er ofte mye bedre enn å gå til angrep på vedkommendes konklusjoner. Hva skal samfunnet da gjøre med de som får diabetes type II? Skal samfunnet la vær å gi dem medisiner? - dukker de ikke da bare opp igjen senere i sykdomsforløpet til en enda høyere pris når det er snakk om akutt helsehjelp? Hva vil det koste å sortere ut dem som er genetisk/arvelig belastet og derfor får sykdommen fra dem som har fått den bare pga. egen livsstil? Er det et amerikansk system han higer etter? Et system hvor folk dør fordi de ikke har råd til å kjøpe medisinene de trenger for å leve? Er det mer samfunnsøkonomisk lønnsomt på lang sikt? Be han detaljforklare hvordan han ser dette henge sammen. Hva er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt? Anonymkode: e4280...dff 3
Edie Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Edie, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå