Gå til innhold

Hvem eier mine penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere ganger har jeg opplevd at man er redd for at far eller mors nye partner skal bli lurt for penger, og at man mister arven sin. Men hvem eier foreldrenes penger? Er det de eller barna? Det er jo ingen menneskerett at man skal få penger eller eiendommer og annet løsøre ved noens død. Og hvis man er lykkelig sammen, bør ikke det veie opp? 

Jeg er i en lignende situasjon. Har tre barn, og har giftet meg med en som ikke er norsk. Det har tatt tid å få arbeidstillatelse, og han har ennå ikke fått varig opphold. Den tiden han har bodd her, og de pengene jeg har brukt på han fordi han ikke hadde penger, er jo mine. Det er jo jeg som har tatt en utdanning så jeg har en ok inntekt. Det er jo jeg som har vært forsiktig og strekt pengene. Hvorfor skal da andre bestemme over mine penger? 

Anonymkode: 5e1dc...8ac

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes et lovverk for arv. 

Men det er du som eier dine penger, og kan bestemme hva de skal brukes på.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hva du vil frem til her, men så lenge du er i live og ved dine fulle fem, kan du bruke pengene dine på hva og hvem du vil, uten at noen egentlig kan legge seg borti det. 

Anonymkode: 6dc1a...ee8

• Liker 8
Skrevet

Les deg opp på uskiftet vs skiftet bo du, så forstår du kanskje noe av problemet?

Anonymkode: a8d6a...6ce

• Liker 7
Skrevet

Du vil nok få noe pepper her fordi du er i posisjonen til å gi arv... Men jeg er datter og ønsker å støtte deg fullt ut! Jeg har aldri ønsker å arve mine foreldre. Arv fra mitt ståsted er emosjonelle ting... Jeg ønsker mammas favorittpledd og pappas verktøylager liksom. Har absolutt ingen interesse av å sitte igjen med masse penger når jeg har mistet mine foreldre. Så foreldrene mine har fortsatt lån, de reiser og lever livet sitt slik at de er lykkelige og har det godt.🤩

Mens jeg kjenner andre som sitter og spinker og sparer og ikke engang kan kjøpe seg ny tv, fordi det må jo være igjen arv til de som kommer etter 🙄

• Liker 4
Skrevet

Du bestemmer over dine eigne pengar, sjølvsagt. Og dersom du bruker opp alle pengane på ein ny mann uten eigne pengar, kan du rekne med at enkelte barn kan bli grinete pga arv som dei hadde håpa å få. Men alle forstår vel at det er du som har rett til å disponere dine eigne pengar så lenge du lever.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Teyla skrev:

Du vil nok få noe pepper her fordi du er i posisjonen til å gi arv... Men jeg er datter og ønsker å støtte deg fullt ut! Jeg har aldri ønsker å arve mine foreldre. Arv fra mitt ståsted er emosjonelle ting... Jeg ønsker mammas favorittpledd og pappas verktøylager liksom. Har absolutt ingen interesse av å sitte igjen med masse penger når jeg har mistet mine foreldre. Så foreldrene mine har fortsatt lån, de reiser og lever livet sitt slik at de er lykkelige og har det godt.🤩

Mens jeg kjenner andre som sitter og spinker og sparer og ikke engang kan kjøpe seg ny tv, fordi det må jo være igjen arv til de som kommer etter 🙄

Det der skjønner ikke jeg heller.. Folk flest idag har jo jobb å inntekt selv, så at mamma og pappa skulle spart på alt de har for at vi 3 ungene skal ha noe igjen etter dem hadde jeg følt hadde vært helt feil. Hus og eiendeler blir noe annet, arver heller noe jeg forbinder med personen.. 

En annen ting jeg kom på, kan penger man etterlater seg øremerkes til utgifter for begravelsen? Da ville jeg isåfall spart opp noe sånt, det er jo dessverre ikke billig å dø. 

Anonymkode: 2bc64...07c

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at barna dine er bekymret for arvesituasjonen?
Det kan jo også tenkes at de er mer bekymret for at du rett og slett går på en kjempesmell og blir loppet av en sjarlatan mens du fremdeles er i live og trenger pengene selv.

• Liker 12
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der skjønner ikke jeg heller.. Folk flest idag har jo jobb å inntekt selv, så at mamma og pappa skulle spart på alt de har for at vi 3 ungene skal ha noe igjen etter dem hadde jeg følt hadde vært helt feil. Hus og eiendeler blir noe annet, arver heller noe jeg forbinder med personen.. 

En annen ting jeg kom på, kan penger man etterlater seg øremerkes til utgifter for begravelsen? Da ville jeg isåfall spart opp noe sånt, det er jo dessverre ikke billig å dø. 

Det er vanlig å ta av avdødes konto til å dekke begravelsesutgifter før man fordeler på arvinger. Så du trenger ikke spare opp spesifikt til det. Du kan selvsagt ha en samtale med dine arvinger om det skal være minnesamvær osv.

Anonymkode: 796f6...17d

• Liker 8
Skrevet

Du eier dine penger, men om du sitter i uskiftet bo, er ikke alt du forvalter helt fritt ditt. Arvinger kan med rette bli bekymret dersom det ser ut til at gjenlevende forelder ikke ivaretar arven fra avdøde. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far i syttiårene sier han har spart opp til det og øremerket kontoen med det, sier han. (jeg har flere brødre og et par av dem er dessverre i en skikkelig dårlig økonomisk posisjon, de har ikke nåla i veggen). 

Endret av Million
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være lurt å legge av. Men man får refundert opp til rundt 20 tusen fra NAV om man ikke har midler. Et familiemedlem døde nylig og denne ordningen ble brukt. Da ble det tatt utgangspunkt i hennes "arv", og ikke noe utifra om andre i familien kunne hatt råd til å stå for begravelse.

Reduksjonen gjelder kun selve begravelsen og ikke noe minnesamvær etc.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Flere ganger har jeg opplevd at man er redd for at far eller mors nye partner skal bli lurt for penger, og at man mister arven sin. Men hvem eier foreldrenes penger? Er det de eller barna? Det er jo ingen menneskerett at man skal få penger eller eiendommer og annet løsøre ved noens død. Og hvis man er lykkelig sammen, bør ikke det veie opp? 

Jeg er i en lignende situasjon. Har tre barn, og har giftet meg med en som ikke er norsk. Det har tatt tid å få arbeidstillatelse, og han har ennå ikke fått varig opphold. Den tiden han har bodd her, og de pengene jeg har brukt på han fordi han ikke hadde penger, er jo mine. Det er jo jeg som har tatt en utdanning så jeg har en ok inntekt. Det er jo jeg som har vært forsiktig og strekt pengene. Hvorfor skal da andre bestemme over mine penger? 

- Den siste tiden har han bodd her. 

Er ikke det normalt da når dere er gift. Eller? 

Anonymkode: 7776d...cba

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på uskiftet vs skiftet bo du, så forstår du kanskje noe av problemet?

Anonymkode: a8d6a...6ce

Vi har en ektepakt. Min mann kan ikke sitte i uskiftet bo. Visste du om den regelen? 

Skrevet
3 timer siden, Teyla skrev:

Jeg er som deg :). 

TS

Skrevet
3 timer siden, Whistler skrev:

Er du sikker på at barna dine er bekymret for arvesituasjonen?
Det kan jo også tenkes at de er mer bekymret for at du rett og slett går på en kjempesmell og blir loppet av en sjarlatan mens du fremdeles er i live og trenger pengene selv.

Vi har ektepakt, der det går tydelig frem hvem som eier hva. Han kan ikke sitte i uskiftet bo. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ektepakt, der det går tydelig frem hvem som eier hva. Han kan ikke sitte i uskiftet bo. 

Den gjelder vel bare ved skilsmisse og dødsfall.  Hvis det er tomt for midler før du blir skilt eller død hjelper ikke all verdens ektepakter.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hovedproblemet at du bruker mye penger på importmann, og dine barn steiler av dette ettersom de føler du bruker opp deres arv? Isåfall be ungene smekke igjen og tjene sine egne penger, bruk gjerne opp alt du har og ikke etterlat noe. Man skal være sin egen person her i livet og ikke lene seg på sine foreldres harde arbeid. 

Skrevet
55 minutter siden, Herix skrev:

Er hovedproblemet at du bruker mye penger på importmann, og dine barn steiler av dette ettersom de føler du bruker opp deres arv? Isåfall be ungene smekke igjen og tjene sine egne penger, bruk gjerne opp alt du har og ikke etterlat noe. Man skal være sin egen person her i livet og ikke lene seg på sine foreldres harde arbeid. 

Nei, ingen av mine barn reagerer. Men jeg har observert det gjentatte ganger ift nordmenn som har partner fra andre land. Hvor mye av slektningens penger går til den nye og dens familie i hjemlandet? Hvor lite blir det igjen til meg? 

Og det er da jeg tenker. Hvis denne personen gjør meg lykkelig, er det ikke opp til meg hva jeg bruker pengene på? 

Og meg. Mannen min er ikke importert. Jeg tjener greit. Sparer til ungene og nå har mannen fått seg jobb, så han betaler husleie, mat og regninger, så jeg kan betale ned ekstra på huslånet. Men det annonserer jeg ikke til noen. 

Skrevet

Så lenge du er i live kan du fint sløse bort alle pengene dine på en mann uten arbeidstillatelse. Det er først når du dør at arvelovene kicker inn.

Anonymkode: d5e52...a68

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...