AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #1 Skrevet 19. desember 2019 Jeg har utrolig lyst å dra på utveksling og har denne muligheten neste år gjennom studiet. Det står mellom India og Sør-Afrika. Problemet er at jeg er redd... for å bli drept eller voldtatt. Det høres jo helt horribelt ut, men etter marocco-drapene og voldtektssaker om india i mediene bla. har jeg fått en innmari frykt. Jeg vet det vil være trygt å dra i regi av skolen, men klarer ikke legge disse "hva hvis" følelsene til side. Kan jeg snakke med noen om dette? Andre som har utelukkende positive opplevelser om utenlandsopphold? Anonymkode: 884a6...384
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #2 Skrevet 19. desember 2019 Så lenge du tar enkle forholdsregler (hva som er nødvendig er avhengig av hvor du er, spør de lokale), så går det som regel veldig fint. Anonymkode: 16d06...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Jeg var i sør-afrika. Var, som deg, litt engstelig for avreise, men alt gikk helt fint! Det virker mer skummelt å lese om det enn å være der, og så er man jo litt forsiktig. Gå med andre, ikke alene etter det er mørkt, så går det bra. Kan ikke leve hele livet med "hva hvis"- tankegang! Håper du reiser og får en fantastisk tur! Anonymkode: a065f...771 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Risikoen er stor hvis du er på feil sted til feil tid, men den gode nyheten er at det stort sett er lett å unngå akkurat det. Og Marokkodrapene har strengt tatt lite med Sør-Afrika å gjøre, og ikke mye med Marokko heller hvis man tenker på hvor mye oppstyr det skapte også der. Det er på ingen måte vanlig å bli knivdrept på telttur i Marokko. Verken India eller Sør-Afrika er steder man må dra til som naiv nordmann, drikke seg full og vase rundt på nattetid, men dette kommer nok skolen til å informere dere grundig om. Og selv i Norge skjer det jo forferdelige ting, helt risikofri er man aldri uansett hva man gjør eller hvor man er. Ikke la frykten hindre deg! Reis, og vær heller litt overforsiktig, så går det nok helt fint skal du se Jeg skal til Sør-Afrika til neste år og gleder meg masse! Har vært der før og opplevde ikke noe annet skummelt enn en helt forferdelig trafikk Anonymkode: a3af6...434 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har utrolig lyst å dra på utveksling og har denne muligheten neste år gjennom studiet. Det står mellom India og Sør-Afrika. Problemet er at jeg er redd... for å bli drept eller voldtatt. Det høres jo helt horribelt ut, men etter marocco-drapene og voldtektssaker om india i mediene bla. har jeg fått en innmari frykt. Jeg vet det vil være trygt å dra i regi av skolen, men klarer ikke legge disse "hva hvis" følelsene til side. Kan jeg snakke med noen om dette? Andre som har utelukkende positive opplevelser om utenlandsopphold? Anonymkode: 884a6...384 Du har all rett til å være bekymret. For det første, de som svarer positivt her, vet man ikke om det de sier, stemmer. Så derfor er det best å forholde seg til statistikker og fakta, og fakta er: India er et av de verste landene her i verden å være kvinne i. Du har ingen rettigheter i India om det skulle skje deg noe. Det er ellers store demonstrasjoner i India nå for tiden og i Kashmir er de på grensen til lavintensitetskrig grunnet at det hindu-ekstreme partiet BJP fjernet Kashmir sin autonomi. Landet er ellers styrt av hindu-ekstremister nå for tiden, og det er ikke akkurat bra. Sør-Afrika. Her har du heller ingen rettigheter om det skulle skje deg noe. Landet er i tillegg preget fortsatt av mye vold. Den eneste grunnen jeg kan se at noen skal gidde å reise til India eller Sør-Afrika på utveksling, må være om du er ei som studerer sosialantropologi eller utviklingsstudier. Ingen andre enn disse er opptatt av India eller Sør-Afrika i noe som helst sammenheng utover disse studieretningene. Eller om du har norsk-indisk bakgrunn og dermed drar en ekstra tur der for å besøke familien. Likevel, er det svært få som reiser til Sør-Afrika og India, så tallene fra Lånekassen taler for seg selv. Samlet sett er det vel ikke mer enn 150 norske studenter i India og Sør-Afrika. Så jeg vil råde deg til å ikke reise, for jeg ser ikke hva slags fordel du vil få av å reise til enten India eller Sør-Afrika. Nedsiden er stor, nemlig at du vil oppleve noe som er sterkt negativt. Du vil iallfall ikke kunne "slå deg løs" i disse landene. Det blir om å følge den og den "uskrevne" regelen, og ikke gå "her og der", spesielt ikke om kvelden, slik at det nærmest føles som helstyrt husarrest. Anonymkode: 9f47a...6d2 1
The Kitten Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Marokkodrapene skjedde i Marokko, skjønner ikke hva de har med Sør-Afrika å gjøre... 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 Var en norsk jente som ble drept/forsvant i Sør-Afrika ifjor (tror jeg). Begge landene er drittplasser. Om du ikke blir drept/voldtatt/ranet så kommer du med 100% sikkerhet å ende opp med en helvetes diarè. Dra til Frankrike, Tyskland eller England. Noenlunde siviliserte steder. (ja, jeg er en sinnsyk rasist blablblabla) Anonymkode: 0d280...c25 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var en norsk jente som ble drept/forsvant i Sør-Afrika ifjor (tror jeg). Begge landene er drittplasser. Om du ikke blir drept/voldtatt/ranet så kommer du med 100% sikkerhet å ende opp med en helvetes diarè. Dra til Frankrike, Tyskland eller England. Noenlunde siviliserte steder. (ja, jeg er en sinnsyk rasist blablblabla) Anonymkode: 0d280...c25 Sant det. Nei, det er ikke rasistisk å påpeke at disse landene er såpass ille for kvinner. Jeg vil si at det å dra som en vest-europeisk / skandinavisk, ung kvinne ned til disse landene er som når naive afrikanske studenter reiser på utveksling til Russland. Der får man følt hva rasisme er. Er alltid noen som reiser, men det er ikke å anbefale. I dette tilfellet som gjelder kvinner, er det mer om at de ser på kvinner som totalt søppel og sånn er det spesielt i hindu-nasjonalistisk kultur. Veldig konservativt og fordømmende. Som du riktig påpeker, i beste fall slipper man unna med en helsikes diare. Magene våre tåler som regel ikke de bakteriene de har i disse landene. Vann fra springen er det bare å glemme å forholde seg til og vann på flaske er ikke alltid ren den heller. For ikke å snakke om grønnsaker og kjøtt - mye rart der. Anonymkode: 9f47a...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Var en norsk jente som ble drept/forsvant i Sør-Afrika ifjor (tror jeg). Begge landene er drittplasser. Om du ikke blir drept/voldtatt/ranet så kommer du med 100% sikkerhet å ende opp med en helvetes diarè. Dra til Frankrike, Tyskland eller England. Noenlunde siviliserte steder. (ja, jeg er en sinnsyk rasist blablblabla) Anonymkode: 0d280...c25 Det stemmer. Var en jente som forsvant i Sør-Afrika i april i fjor. https://www.nrk.no/emne/marie-_20_-savnet-i-sor-afrika-1.14022936 Anonymkode: b9318...201 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Det er jo ikke helt risikofrie land, men tar man forholdsregler, så går det som regel bra. Men det er ikke stedene for vill festing og for mye alkohol. Vær sammen med medstudenter og forhør deg med lokale medstudenter om hvor/når det er trygt, og hvilke steder som bør unngås. Samtidig, sikker på at dette er de eneste stedene man kan dra på utveksling? Kanskje det finnes noe i Europa, USA eller Australia? Om man er bekymret av natur så kan det hende man får en bedre opplevelse. Anonymkode: d2c93...3a6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 Her kom det mange gode norske holdninger frem gitt. Kanskje det er best å holde seg unna disse landene så man ikke blir "drept og voldtatt". Bonus for folka i disse landene som slipper å ha besøk av folk som tenker og sier slikt fritt frem også. Anonymkode: 2f9fb...bac
BeautyBox Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har utrolig lyst å dra på utveksling og har denne muligheten neste år gjennom studiet. Det står mellom India og Sør-Afrika. Problemet er at jeg er redd... for å bli drept eller voldtatt. Det høres jo helt horribelt ut, men etter marocco-drapene og voldtektssaker om india i mediene bla. har jeg fått en innmari frykt. Jeg vet det vil være trygt å dra i regi av skolen, men klarer ikke legge disse "hva hvis" følelsene til side. Kan jeg snakke med noen om dette? Andre som har utelukkende positive opplevelser om utenlandsopphold? Anonymkode: 884a6...384 Jeg var i et høyrisikoland om en kan si det sånn (selv om mange nordmenn reiser dit - jeg kjenner også folk som har blitt drept der). Jeg har bare positive erfaringer fordi jeg bodde under skjermede og trygge forhold. Hadde ALDRI reist på backpacking dit for eksempel. Som utvekslingsstudent pleier du å være ganske beskyttet og jeg vil anbefale det på det varmeste
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 Ei nær venninne av meg dro til sør Afrika på utveksling med en annen venninne av seg. De delte leilighet og en kveld brøt tre menn seg inn, venninna hennes ble voldtatt mens min venninna hadde rukket å låse seg inne på soverommet. Hun sliter enormt psykisk for dette i etterkant med dårlig samvittighet og venninna har det såklart heller ikke bra. Hadde aldri dratt på utveksling dit. Anonymkode: 1b5ea...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Huff, dette høres jo ikke bra ut 😣 det er det som er så innmari dumt, for jeg ønsker jo i bunn og grunn å dra til et sted som er helt ulikt Norge for å bli kjent med en helt ny kultur. Kan forsåvidt reise til Danmark, Irland, England osv men tenker det ikke vil bli samme "opplevelse".. Jeg skal forhøre meg litt med praksisveileder og sjekke om jeg får mulighet til å dra til evt Australia /usa/Canada. Anonymkode: 884a6...384
Wilma89 Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 Går du på Vid vitenskapelige høgskole? Bare vet at det er de samme landene vi kunne utveksle til. Det er i hvert fall et veldig seriøst og trygt opplegg. Jeg var i India i 3 måneder. Vi bodde i et kloster med nonner i regi av skolen. Både nonnene, de ansatte på sykehuset osv passet på oss til det punktet at det nesten var irriterende🙈 Syns du bare skal hoppe i det! Virkelig en opplevelse for livet! Som jeg aldri ville vært for uten
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 Tar selvfølgelig i betraktning det dere har å si som er positivt også. Oppdaterer her hva jeg bestemmer meg for 🙂 Anonymkode: 884a6...384
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 Når du sitter på ramma i New Delhi på tredje dagen og det er 40 grader i leiligheten så vil du drømme om Danmark. Anonymkode: 0d280...c25 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ei nær venninne av meg dro til sør Afrika på utveksling med en annen venninne av seg. De delte leilighet og en kveld brøt tre menn seg inn, venninna hennes ble voldtatt mens min venninna hadde rukket å låse seg inne på soverommet. Hun sliter enormt psykisk for dette i etterkant med dårlig samvittighet og venninna har det såklart heller ikke bra. Hadde aldri dratt på utveksling dit. Anonymkode: 1b5ea...a1b Helt vilt. Det er en altfor stor risiko å reise som en ung kvinnelig (og naiv / godtroende) student fra Skandinavia til Latin-Amerika, Asia eller Afrika. Vi hadde en sak nylig med ei i Japan som ble arrestert. Hun er også student. Så det var ikke akkurat koselig, og Japan pleier man å regne for å være et "høyteknologisk" land, men fakta er at japansk kultur og regler vil alltid være veldig forskjellige fra det vi er vant til i EU / EØS, så de kan være så "høyteknologiske og siviliserte" så mye de vil - likevel fører det til at norske studenter kan bli arrestert. For ikke å snakke om Hong Kong. Nå flykter de fleste vestlige utvekslingsstudenter fra Hong Kong i hopetall. Så sent som for noen måneder siden, så skulle man ikke trodd at en moderne, høyteknologisk by skulle være åssted for kraftige gatekamper og vold som har vart i flere måneder nå. Så India og Sør-Afrika er enda verre enn Japan og Hong Kong. Betydelig verre, for å si det mildt. Selv vurderte jeg en stund det "høyteknologiske og moderne" Singapore, men etter at jeg fant ut at regjeringen / regimet kverker folk for ting som vi tar som en selvfølge her i Vesten, eller i beste fall fengsler de, så har jeg ikke akkurat lyst å oppleve misforståelser i et slikt regime. Litt kritikk av samfunnet om man glemmer seg i farta, så sitter man i buret. Anonymkode: 9f47a...6d2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #19 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ei nær venninne av meg dro til sør Afrika på utveksling med en annen venninne av seg. De delte leilighet og en kveld brøt tre menn seg inn, venninna hennes ble voldtatt mens min venninna hadde rukket å låse seg inne på soverommet. Hun sliter enormt psykisk for dette i etterkant med dårlig samvittighet og venninna har det såklart heller ikke bra. Hadde aldri dratt på utveksling dit. Anonymkode: 1b5ea...a1b Det skjedde en venninne og en venninne av en venninne av meg også. I Malmø. Drar aldri til Sverige igjen. Var en norsk jente som forsvant i Sverige og. Og jeg har hatt diaré der. Best å holde seg langt unna. 🙄 Anonymkode: 43ffa...e22 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #20 Skrevet 19. desember 2019 Akkurat disse to landene ville jeg faktisk unngått. Det er én ting å være turist i to uker, bo på hotell og reise med drosje som hotellet bestiller til deg, noe helt annet å bo der i seks måneder. Jeg har selv vært i India to ganger, én gang i to uker og én gang i én uke. Begge gangene levde vi (dessverre) i en "boble" med kun dyre hotell, drosjer og jobb. Jeg tenker at selv om sannsynligheten for at du skulle bli utsatt for voldtekt er lav, så er konsekvensene enorme. Det er rett og slett ikke verdt det. Anonymkode: 181ce...b98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå