Gå til innhold

First Price og Cubus-barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en oppkonstruert problemstilling. Jeg har heller aldri hørt om begrepet før media skrev om det. Sannsynligvis er det vel én forelder med personlige problemer som bruker det, så er det en eller annen dramaqueen som reagerer voldsomt på det, og deretter tar media det til nye høyder. 

Bare tull.  

Anonymkode: c1819...26d

Enig.

At barn er stygge med hverandre skjer jo støtt og stadig. Men at dette uttrykket spesifikt er et "utbredt problem" er jeg ikke med på.

Jeg ser også at debatten har rullet videre med at noen hevder at "barna har plukket dette opp fra foreldre". Jeg er sikker på at det er mange foreldre med dårlige holdninger og mange som også er uforsiktige med hva de sier foran barna, men den slags uttrykk er rett og slett for barnslige til å komme fra voksne.

Fra min egen oppvekst husker jeg at den type ting ofte kom fra eldre barn/tenåringer. Spesielt de med eldre søsken tok med seg mye til sin egen vennegjeng. Det er ikke helt til å unngå. 

Skrevet

Aldri hørt om disse begrepene før. Jeg bor på Kjelsås i Oslo. Ser ikke problemet med å handle på Cubus, handler gjerne hos slike kjeder når jeg skal ha klær til barna. FP kjøper jeg ikke, men bryr meg jo ikke om at andre gjør det. Det er trist at barn mobbes på denne måten her. 

Anonymkode: 81374...b1a

Skrevet
3 timer siden, Lønnesirup01 skrev:

Enig.

At barn er stygge med hverandre skjer jo støtt og stadig. Men at dette uttrykket spesifikt er et "utbredt problem" er jeg ikke med på.

Jeg ser også at debatten har rullet videre med at noen hevder at "barna har plukket dette opp fra foreldre". Jeg er sikker på at det er mange foreldre med dårlige holdninger og mange som også er uforsiktige med hva de sier foran barna, men den slags uttrykk er rett og slett for barnslige til å komme fra voksne.

Fra min egen oppvekst husker jeg at den type ting ofte kom fra eldre barn/tenåringer. Spesielt de med eldre søsken tok med seg mye til sin egen vennegjeng. Det er ikke helt til å unngå. 

Har debatten egentlig rullet? Jeg finner bare ett innlegg i media som omtaler first price unger. Det er et innlegg fra en mor som mener hun har hørt det i skolegården, og hun sier det kommer fra foreldrene. Altså, jeg har familie med barn i Oslo som aldri har hørt om det, og jeg bor på bygda og har heller aldri hørt om det. Dette er en ikke-sak for å skape klikk, helt klart. 

Anonymkode: c099c...b97

• Liker 2
Skrevet

I alle dager... men Cubus har jo virkelig gine klær, spesielt ulla! Synes den holder seg mye bedre enn mange andre merker

Anonymkode: fd07a...752

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om :) Og om noen noensinne skulle omtale noens barn som cubusbarn framfor meg, da hadde jeg dæva av latter. Ikke av "cubusbarna", men av klovnen som presterte å si noe så latterlig teit. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff mange som bor i Sandefjord er jo så wannabe snobbete som det kan få blitt. Det koster jo ingenting å bo der så såklart de ikke kan kjøpe billige produkter da. 

Anonymkode: b604a...800

Jeg ser sarkasmen din, men det er jo nettopp denne holdningen ("det er et billigstrøk") det reageres på.

Du sier dette ironisk, mens slikt blir sagt i ramme alvor av andre.  

Og ut i fra det jeg har erfart gjelder det ikke bare økonomi og klær, men også kultur.

Det er ikke lenge siden jeg deltok på et møte om et kulturarrangement i denne kommunen der en nyoppstartet frivillig organisasjon for barn og unge ble kraftig rakket ned på.  De ble latterliggjort både på grunn av det lave nivået, men også på grunn av at de bruker gammelt og arvet utstyr.  Og ikke bare ble organisasjonen rakket ned på, men barna som var medlemmer ble det samme - av voksne mennesker.  Det var ikke "eldre søsken og ungdomsskoleelever" som latterliggjorde organisasjonen og barna, det var foreldrene.  Jeg hørte ikke begrepet "first-price barn"  bli brukt om barna, men jeg hørte tilsvarende bli brukt om organisasjonen, og det er ikke tvil i min sjel om at slike kommentarer hos enkelte blir brukt på en slik måte at de blir fanget opp av barna deres.

Anonymkode: cb060...c94

• Liker 4
Skrevet

Veldig spesielt altså.. 

Jeg handler masse klær på h&m til dattera mi, de har masse fine klær i spreke farger. Handler litt på cubus også, og idag tenkte jeg vi skal ha first price taco til middag. Og guess what, vi kjøpte svær familieost og fersk kjøttdeig i Sverige som vi har delt opp i praktiske poser og frysa ned... Så penger spart der også gitt.. 

Anonymkode: fd56e...8c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har heldigvis aldri hørt noen si det, men har lest om det i media flere ganger, og jeg synes det er regelrett trist om samfunnet har blitt sånn. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har god inntekt og bor like utenfor Oslo. Det er trendy med gjenbruk, helt normalt å bruke klær fra H&M og Cubus til både barn og voksne, og det er helt normalt å ikke ville bruke masse penger på ting som barna sliter hull i etter en uke i barnehagen. Det er vel vinterdress og sko som folk pleier å legge penger i. De fleste bruker samme barnevogn til alle barna de får, og bruker opp igjen klærne fra førstemann selv om de er forskjellig kjønn. 

Anonymkode: 2cfd9...c38

Skrevet

Aldri hørt om. Hva er galt med First price? Er det ikke fantastisk at det finnes mat som ikke koster skjorta som kan mette folk som ikke er rike? For det er ikke alle i dette landet som har råd til å betale for den dyre maten og de dyre merkene. 

Mine barn gikk i billige klær i barnehagen for barnehagen er et sted hvor klærne slites ekstremt fort. Gud vet hvor mange ganger ungene kom hjem med flekker som ikke lar seg vaske bort fordi de har malt et eller annet. Skal jeg da sende dem med Gucci og Armani i barnehagen for å vise velstand? Jeg applauderte foreldrene som sendte sønnene sine med storesøstrenes rosa vinterdresser og vinterluer. 

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, Drizzt skrev:

Aldri hørt om. Hva er galt med First price? 

Det er ingenting galt med first price, eller Cubus, men det er et billigmerke og en billigkjede.  Man kunne like gjerne brukt Jysk og Nille.

Når begrepene blir brukt om mennesker får man inntrykk av at menneskene er "billige"/mindre  verd, og det blir nedsettende.

Det handler altså ikke om hva man handler, eller hvor, men om "billig-begrepet", og om sosioøkonomisk status.

Anonymkode: cb060...c94

• Liker 3
Skrevet
På 19.12.2019 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper ikke klær på Cubus. Ikke fordi at det er villig, men fordi kvaliteten suger! En T-skjorte f.eks mister fasongen etter en vask.

kjøper heller ikke First price. Det byr meg i mot.

men dette er mine valg, og hvis andre ønsker P kjøpe ting der så fint. Da gjør de det så lenge jeg slipper. 

Anonymkode: 3c2a4...de8

Enig !   First price og Eldorado produkt kommer ikke inn i kjeften min, med mindre det er under trussel om stygg vold.

Cubus har ikke klær for voksne menn, så det har jeg ikke noe forhold til.

Anonymkode: 41e50...aa5

Skrevet

Jeg bor i byen og har aldri hørt det. 

Anonymkode: f851b...b2c

Skrevet (endret)
På 19.12.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig folk som omtaler andres barn med disse uttrykkene?

Leste en artikkel om det nylig.

Fy fader, så slemt! Er det rart barn blir mobbere når foreldrene sier slikt mens barna hører på?

Anonymkode: b0ea5...2a8

Jeg er glad jeg er oppvokst i en annen tid. Dette er en sterkt amerikansk trend. Jeg liker ikke unge voksene som flasher rundt med dyre klokker og børsmeglerklær betalt med sms lån.  Det virker som om det viktigste i dag er at man ikke skal være som man er i virkeligheten. Husker jeg så noen pakistanske gutter på østkanten med dyre sko og jakker pluss sånne vesker og klokker til 5000 -10000 kr . De forstod ikke at det at de så vidt kunne snakke norsk og at de stinket curry avslørte dem som noe annet enn det de prøvde  å være . 

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig !   First price og Eldorado produkt kommer ikke inn i kjeften min, med mindre det er under trussel om stygg vold.

Cubus har ikke klær for voksne menn, så det har jeg ikke noe forhold til.

Anonymkode: 41e50...aa5

Nå har jo ulike blindtester gang på gang vist at billigmerker er vel så gode, og ofte bedre enn de dyre. Både når det kommer til mat og andre produkter.

Hvem tror du forresten produserer First Price og Eldorado produkter?

Anonymkode: 56b50...f82

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har jo ulike blindtester gang på gang vist at billigmerker er vel så gode, og ofte bedre enn de dyre. Både når det kommer til mat og andre produkter.

Hvem tror du forresten produserer First Price og Eldorado produkter?

Anonymkode: 56b50...f82

Det handler jo om testpersonenes subjektive oppfattelse av smak.

Selv om EM blir produsert av de kjente produsentene er det ofte stor forskjell på innhold og smak.

Anonymkode: 109f9...93c

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 30 år siden da jeg gikk på vgs. ble de som handlet på Cubus kalt for Cubusrotte. På vgs var det viktig med merker som:Fila, Levis, Esprit, Lacoste... 

Anonymkode: b3df8...547

Esprit var et drittmerke det og. 

Skrevet

Jeg synes synd på de som kaller andre sånn. De har det neppe godt i hjertet sitt. Også tar jo barn dessverre etter foreldrene og får med seg "lynnet" i hjemmet. Så er ikke overrasket når jeg ser og hører om barn som er direkte stygge mot andre barn på skolen.

Skrevet

Dette dukker alltid opp blant barn. Men dette er skapt av oss voksne. 

Hjemme hos oss har det aldri vært fokus på klær eller merker. Klær er klær. Om vi synes de er fine så spiller det ingen rolle hvilken butikk eller merke det er. 

Jeg så det fokuset hos familien til eksen. Jeg følte at de så ned på meg. Eksen min var veldig fokusert på merker og at det skulle koste mye. Rakket ned på folk som kjøpte klær på sparkjøp eller Cubus. Nektet å bruke det hvis jeg kjøpte noe derfra. Han sa han kunne bruke det innenfor hus, men nektet å bli sett offentlig med det. 
Moren hans kjøpte kun Gucci, Hilfiger osv. 
Tilogmed lillesøsteren hans på 8 år gikk kun med steindyre klær. 
De hadde alltid nyeste telefoner og minste jenta hadde MacBook. 
Jeg ble sjokkert sist jul når hun kjøpte et par dr martens sko til sønnen vår på kun 1 år. 
Jeg tør ikke å bruke de for de er så dyre og redd for at de skal bli ødelagte. 
Hver gang moren kom på besøk til oss så målte hun huset vårt opp og ned. Jeg eide huset siden jeg arvet det av besteforeldrene mine. Eldre bolig, men har pusset det opp selv. Mye av møblene er arvet fra de. Følte at jeg aldri ble godtatt og følte meg «fattig» i deres øyne. 

Har så mye med hvordan man vokser opp og hvilke verdier vi gir barna våres. 

Anonymkode: 167fb...812

Skrevet

Da jeg var barn for 30 år siden var jeg en del av bosselinigjengen, vi som ikke hadde råd til Levisbukser - tok ingen skade av å bli kalt det siden det var mange av oss😅 Ikke ble vi utestengt på noe vis heller, det var bare forskjell på oss.

Anonymkode: 6b5e1...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...