Gå til innhold

First Price og Cubus-barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kjempefornøyd med cubus. De er også veldig greie ang. retur og bytte. Ang. Kvalitet på babyull er de ganske greie. Man ser forskjell mellom cubus og nøstebarn, det er sant. Men de har ca samme kvalitet som joha, om ikke bedre i noen tilfeller. 

Anonymkode: 09892...c81

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om at Cubus skulle være dårlig annet enn her på kg. Vi bor i Oslo vest. Alle barn har klær handlet på Cubus, Lindex, HM og Zara. Og dyre merkeklær.  Og jeg vet ikke, hvordan sjekker man det liksom, og hvorfor? Zara går for å være bra blant barna, ellers vet de ikke om merker og butikker og pris og forskjell før i 12-års alderen i hvert fall. Og First prise? Aldri hørt vært nevnt.

Anonymkode: 9bedf...986

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er en oppkonstruert problemstilling. Jeg har heller aldri hørt om begrepet før media skrev om det. Sannsynligvis er det vel én forelder med personlige problemer som bruker det, så er det en eller annen dramaqueen som reagerer voldsomt på det, og deretter tar media det til nye høyder. 

Bare tull.  

Anonymkode: c1819...26d

• Liker 9
Skrevet

Det at mange ikke har hørt om "first price" barn er en god ting, fordi det betyr at begrepet kun eksisterer i ett eller flere lukkede miljøer. 

Jeg kjenner godt til miljøet der dette begrepet blir brukt, og jeg ble sjokkert over hvor raskt det har gått fra å være åpent og inkluderende til å bli snobbete og nedlatende.

Dessverre ble det delt i media, noe som øker faren for at det går fra å være et lokalt fenomen, til å bli nasjonalt kjent, og kanskje også adoptert av flere.

Anonymkode: cb060...c94

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og dere som sier det er så mye bedre på bygda...Der opplevde vi motsatt problem den perioden vi bodde på et lite sted. Det ble snakk blant damene at jeg trente i «fancy» treningstøy, at vi var snobbete som hadde fin bil osv. Var allerede stemplet som «byfolk» som ikke passet inn. Såå mye sladder!

Bygda er selvsagt mye verre både når det gjelder mobbing og utestenging. Det tror jeg de fleste egentlig vet. Ref diverse mediesaker. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en oppkonstruert problemstilling. Jeg har heller aldri hørt om begrepet før media skrev om det. Sannsynligvis er det vel én forelder med personlige problemer som bruker det, så er det en eller annen dramaqueen som reagerer voldsomt på det, og deretter tar media det til nye høyder. 

Bare tull.  

Det er ikke en oppkonstruert problemstilling, dette er et helt reelt problem i ett eller flere miljøer i en by.  (Som sagt kjenner jeg godt til miljøet der det ble brukt)

Dessverre ble det fanget opp av media, og jeg er redd for smitteeffekten, og at det vil spre seg.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en oppkonstruert problemstilling, dette er et helt reelt problem i ett eller flere miljøer i en by.  (Som sagt kjenner jeg godt til miljøet der det ble brukt)

Dessverre ble det fanget opp av media, og jeg er redd for smitteeffekten, og at det vil spre seg.

Blir nysgjerrig på hva slags miljø eller i hvilken by dette er, jeg da.

Bor selv i en liten by der det er vanlig å handle på Cubus og andre billigere kjeder, også blant folk med Ok lønn. Arvet masse klær til babyen min nå og det var en fin blanding av Cubus, sparkjøp, nøstebarn og Hust and Claire - og håper da ingen stempler meg de gangene Cubus-bodyen er på?

Anonymkode: 5ccac...f22

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper ikke klær på Cubus. Ikke fordi at det er villig, men fordi kvaliteten suger! En T-skjorte f.eks mister fasongen etter en vask.

kjøper heller ikke First price. Det byr meg i mot.

men dette er mine valg, og hvis andre ønsker P kjøpe ting der så fint. Da gjør de det så lenge jeg slipper. 

Anonymkode: 3c2a4...de8

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir nysgjerrig på hva slags miljø eller i hvilken by dette er, jeg da.

Anonymkode: 5ccac...f22

Hun som skrev artikkelen om "first price barna" beskriver et miljø i Sandefjord. 

Jeg personlig hadde ikke hørt det før jeg leste om det, men jeg kjenner godt til miljøet, og er som sagt sjokkert over hvor raskt det har forandret seg fra å være et åpent og inkluderende miljø, til å bli snobbete og nedlatende.

Dette handler ikke om merker, eller hvor klær er kjøpt, dette handler om å stemple barn som mindreverdige dersom familien ikke fremstår som økonomisk ressurssterke.

Hvis familien fremstår som økonomisk ressurssterke er det ikke noe problem å bruke klær fra Cubus eller mat fra first price, disse  betegnelsene blir brukt som et synonym på Amerikas "trailer-trash", og det er det som reageres på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøper klær utifra design/utseende først, og kvalitet etter. Merket har ikke noe å si. Nøstebarn er overpriset, men merker ellers ikke store forskjellen på kvalitet på klær. Ville aldri tenkt noe om foreldre/barn om de bruker det ene eller andre merket. Datteren min har alt fra HM, Cubus, Joha, Janus, Nøstebarn, Didriksson etc. Alt er kjøpt brukt, utifra funksjon og design/farge/mønster. Hvis noen vil dømme oss for det, så værsågod; alle penger jeg sparer på å kjøpe stort sett brukt går til nedbetaling av boliglån. 

Anonymkode: 79742...c84

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun som skrev artikkelen om "first price barna" beskriver et miljø i Sandefjord. 

Jeg personlig hadde ikke hørt det før jeg leste om det, men jeg kjenner godt til miljøet, og er som sagt sjokkert over hvor raskt det har forandret seg fra å være et åpent og inkluderende miljø, til å bli snobbete og nedlatende.

Dette handler ikke om merker, eller hvor klær er kjøpt, dette handler om å stemple barn som mindreverdige dersom familien ikke fremstår som økonomisk ressurssterke.

Hvis familien fremstår som økonomisk ressurssterke er det ikke noe problem å bruke klær fra Cubus eller mat fra first price, disse  betegnelsene blir brukt som et synonym på Amerikas "trailer-trash", og det er det som reageres på.

Uff mange som bor i Sandefjord er jo så wannabe snobbete som det kan få blitt. Det koster jo ingenting å bo der så såklart de ikke kan kjøpe billige produkter da. 

Anonymkode: b604a...800

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cubusunger er vel ikke noe nytt fenomen, hørte det ordet for tredve år siden. Men heldigvis har jeg ikke hørt det i det siste.

Anonymkode: 5d2f2...c49

Ja, hørte dette på midten av 80-tallet i den lille småbyen jeg bor i.

Anonymkode: cf2ba...ade

Skrevet

Jobbet i barneskolen på 90-tallet. Der overhørte vi stadig ungene gratulerte andre unger med nye klær, men de fikk vinklet gratulasjonen slik at den som ble gratulert, nærmest ble spurt om plagget var på salg og fra hvilken butikk. 

Anonymkode: 2b1b0...629

Skrevet

Cubusbarna ja, det er de som også sprer lus omkring i barnehager og skoler. Lærer mine barn å holde seg langt unna dem.

Anonymkode: 0d4dd...a81

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jobbet i barneskolen på 90-tallet. Der overhørte vi stadig ungene gratulerte andre unger med nye klær, men de fikk vinklet gratulasjonen slik at den som ble gratulert, nærmest ble spurt om plagget var på salg og fra hvilken butikk. 

Anonymkode: 2b1b0...629

Hvor?

Anonymkode: 79742...c84

Skrevet (endret)

Jeg håper folk hever seg over dette og fortsetter å kjøpe akkurat de merkene man har lyst og råd til, enten det er Cubus , First Price, Sparkjøp eller annet.

Endret av Muskath
  • Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper ikke klær på Cubus. Ikke fordi at det er villig, men fordi kvaliteten suger! En T-skjorte f.eks mister fasongen etter en vask.

men dette er mine valg, og hvis andre ønsker P kjøpe ting der så fint. Da gjør de det så lenge jeg slipper. 

Kan jeg få spørre hvorfor First Price varer byr deg imot? Har du sett på innholdsfortegnelsen du og sammenliknet med "ordinære" varer? Se på f.eks en pakke med karbonadedeig og du vil bli overrasket ;)  Jeg har aldri skjønt poenget med å gi bort penger som jeg kan bruke på andre ting. 

• Liker 7
Skrevet

For 30 år siden da jeg gikk på vgs. ble de som handlet på Cubus kalt for Cubusrotte. På vgs var det viktig med merker som:Fila, Levis, Esprit, Lacoste... 

Anonymkode: b3df8...547

Skrevet
11 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Kan jeg få spørre hvorfor First Price varer byr deg imot? Har du sett på innholdsfortegnelsen du og sammenliknet med "ordinære" varer? Se på f.eks en pakke med karbonadedeig og du vil bli overrasket ;)  Jeg har aldri skjønt poenget med å gi bort penger som jeg kan bruke på andre ting. 

Ikke den du siterer, men vi spiser kun økologisk så langt det lar seg gjøre, i tillegg til vilt og hjemmedyrket. Kjøper ikke hverken First Price, Gilde eller Prior, fordi det strider mot våre prinsipper om miljøvern, dyrevern og helse. 

Klær kjøper vi nesten bare brukt, både til ungene og oss selv, samme gjelder møbler, bil, pyntegjenstander og andre tekstiler. 

Anonymkode: 7ad1b...0c5

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at du skjønte problemet 🤪

Anonymkode: a88af...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...