AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Hei! Jeg har vokst opp på gård og vi har alltid hatt Border Collie. Om noen år vil jeg ha mitt eget småbruk med et par hester, høns og en "gårdshund" som ikke stikker av. Border Colliene våre går bare løst ute på tunet. Jeg er helt forelsket i schæfer hund, ei venninne sin familie har den rasen, og lurer på om noen som har den vet om den kan vær litt løst utenfor huset? Eller venninnen min har Malinois, men de krever så ekstremt mye lydighetstrening for å ikke kjede seg at jeg ikke vet om jeg passer til den rasen? Men schæfer-hunder er vel ganske like... Jeg mente ikke at den skal gå løs uten at jeg var ute selv altså... Hadde vært fint å hatt en hunderase som kan fotfølge deg løs slik som Border Collie... Jeg skal ikke ha hund akkurat nå men synes det er kjekt å planlegge et par år frem i tid... Anonymkode: c6930...1ee
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Trening, trening og enda litt trening.. Men hadde ikke stolt 100% på at hunden ikke ville stikke av. Dyr er dyr, ofte gjøres ting på impuls og instinkter. Har selv hatt schæfer, hun var alltid i bånd på ett eller annet vis, fordi jeg ikke ville utsette henne for å kunne bli krevd avlivet.. Skal så lite til da hunder i Norge er nærmest rettsløse hvis noen sier at den hunden er farlig. Langline og løpestreng er jo gode løsninger. Samme med inngjering, men blir jo noe høyt da for å holde på en schæfer. Anonymkode: ba75e...f98 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #3 Skrevet 19. desember 2019 Kjenner hele 4 schæfere som er løse gårdshunder, fungerer helt optimalt. 2 av disse bor på en gård som ligger ved en trafikkert vei med gårdsbutikk, de har aldri stukket av. Anonymkode: f6a17...70d
Million Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Noe som er verdt å huske på, er at schæferen som rase har langt flere helseutfordringer enn border collien. Jeg har aldri møtt en klin gæern og utagerende, rasende border collie, men jeg har møtt flere schæfere som er helt klin kokos og prøver å komme seg løs for å drepe hunder den treffer på. Mitt inntrykk av schæfere er ikke godt, for å si det sånn. Bare helseproblemene alene er nok til at jeg ville holdt meg unna. Skal du ha schæfer likevel, ville jeg valgt den grå, som har bedre kroppsfasong og ikke den lave ryggen og bekkenet som den vanlige schæferen (som er helt ihjelavlet). Endret 19. desember 2019 av Million 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 Jeg har ingen god erfaring med schæfere... "Det er en hund som liker røff lek!", yeah right når bikkja di flyr på og konstant går i jakt eller presser ned andres hunder. Anonymkode: d2d71...773 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 Verdens beste hunderase! Ypperlig familiehund, turvenn og sporhund. Jeg er vokst opp på kennel, og vi var viltre barn. Har aldri blitt bitt! Eller angrepet eller vært redd. Men som med andre raser: seriøs oppdretter! Trening, lange turer og kjærlighet og «god oppdragelse! Ja, enkelte kan ha helseutfordringer, derfor er det særs viktig å få kontakt med gode oppdrettere. Ta kontakt med Schæferhundklubben, de kan tipse deg. Og det er alltid et bittelille pluss å få med litt ferske blodslinjer fra Tyskland (mine foreldre importerte tyske tisper med jevne mellomrom for litt freshness) Så ja; jeg hadde gått for schæferen!! Anonymkode: f99c4...3f4
Gjest Hayworth Skrevet 19. desember 2019 #7 Skrevet 19. desember 2019 3 timer siden, Million skrev: Noe som er verdt å huske på, er at schæferen som rase har langt flere helseutfordringer enn border collien. Jeg har aldri møtt en klin gæern og utagerende, rasende border collie, men jeg har møtt flere schæfere som er helt klin kokos og prøver å komme seg løs for å drepe hunder den treffer på. Mitt inntrykk av schæfere er ikke godt, for å si det sånn. Bare helseproblemene alene er nok til at jeg ville holdt meg unna. Skal du ha schæfer likevel, ville jeg valgt den grå, som har bedre kroppsfasong og ikke den lave ryggen og bekkenet som den vanlige schæferen (som er helt ihjelavlet). 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen god erfaring med schæfere... "Det er en hund som liker røff lek!", yeah right når bikkja di flyr på og konstant går i jakt eller presser ned andres hunder. Anonymkode: d2d71...773 Her har du to som ikke aner hva de snakker om. Dummeste jeg har lest på lenge. "øøøh Jeg ville valgt den grå".😂 Schæferen er en fantastisk og svært intelligent rase. Er en grunn til at de brukes som tjenestehunder verden over. At de er "klin kokos og presser ned andre hunder" er bare piss! Det kommer ann på eieren som former hunden. Man bør vise litt takknemlighet og respekt for en hunderase som gjør så mye for oss mennesker.
911 Skrevet 19. desember 2019 #8 Skrevet 19. desember 2019 3 timer siden, Million skrev: Noe som er verdt å huske på, er at schæferen som rase har langt flere helseutfordringer enn border collien. Jeg har aldri møtt en klin gæern og utagerende, rasende border collie, men jeg har møtt flere schæfere som er helt klin kokos og prøver å komme seg løs for å drepe hunder den treffer på. Mitt inntrykk av schæfere er ikke godt, for å si det sånn. Bare helseproblemene alene er nok til at jeg ville holdt meg unna. Skal du ha schæfer likevel, ville jeg valgt den grå, som har bedre kroppsfasong og ikke den lave ryggen og bekkenet som den vanlige schæferen (som er helt ihjelavlet). Kunne ikke vært mer enig. Rasen er helt ødelagt med disse lave hoftene som skaper store problemer for hundene. Og jeg har også møtt aggressive schæfere, men har til gode å møte en border collie som ikke vil annet enn å leke. Schæfere er også kjent for å være "enmannshund" og kan være svært pågående mot andre (mennesker og hunder). Men som Million skriver er det ulike typer schæfere. Om du går for denne rasen så velg en "normal" hund. 2
Gjest Hayworth Skrevet 19. desember 2019 #9 Skrevet 19. desember 2019 Anbefaler deg TS å melde deg inn i schæfergruppe på Facebook. Der får du svar på det du lurer på av folk som har kunnskap og erfaring med schæfer
M71 Skrevet 19. desember 2019 #10 Skrevet 19. desember 2019 Ta en kikk på Beauceron også, den franske "fetteren". 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #11 Skrevet 19. desember 2019 Schæfer er dessverre ikke det det en gang var, de er så ihjel avlet at det er helt tragisk.... Kom over en annonse på finn, der det var noen som avlet frem de gode ''gamle'', med høyere rygg, men mener å huske at de ikke hadde stamtavler, så mulig det er noe ''juks'' inni der. Jeg har møtt mange flotte schæfere, men det begynner å bli en god del år siden. De jeg har møtt de senere årene har vært nervøse, og har ofte utagert med fryktaggresjon. Schæferen i seg selv er i grunn veldig feig, men skarp, og dårlig gener er en farlig kombinasjon. I tillegg er det vel en del kreft blant rasen? Hva med hvit gjeterhund? De er kanskje ikke helt ihjel avlet enda? Og de virker mere stabile i gemyttet. Anonymkode: ffa1b...e1e 2
Million Skrevet 19. desember 2019 #12 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 17 timer siden, Hayworth skrev: Her har du to som ikke aner hva de snakker om. Dummeste jeg har lest på lenge. "øøøh Jeg ville valgt den grå".😂 Schæferen er en fantastisk og svært intelligent rase. Er en grunn til at de brukes som tjenestehunder verden over. At de er "klin kokos og presser ned andre hunder" er bare piss! Det kommer ann på eieren som former hunden. Man bør vise litt takknemlighet og respekt for en hunderase som gjør så mye for oss mennesker. Det er dessverre klinkende klart at det er du som ikke vet hva du snakker om, når du fullstendig lukker øynene for helseplagene schæferen har fått etter å ha blitt avlet helt i stykker over mange år. Popularitet er gjerne drepen for en rases helse. Og ofte også gemytt, som her. Schæferens dårlige helse og hofter var også med i den store, britiske dokumentaren om rasehunders fremavlede lidelser for noen år siden. Det er også så vanlig med allergi hos schæferen, og så har vi fått uttrykket "schæferrumpe" oppstått som en betegnelse for en annen lidelse som er typisk hos rasen. Et eksempel i en artikkel hos NRK: "Rapporten slår fast at raser som Grand danois, dobermann og tysk schæfer har store genetiske helseproblemer. " Artikkel nr to Sykelige schæfere stuper i popularitet: "– Avlen er ført i feil retning gjennom mange år. De som vil ha en brukshund, velger ikke lenger schæfere, sier professor Odd Vangen ved Norges miljø- og biofaglige universitet på Ås." Dette er bare eksempler. Endret 20. desember 2019 av Kragebein Ryddet for brudd på opphavsrett.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #13 Skrevet 19. desember 2019 https://www.purina.no/hunder/hunderaser/ulike-hundetyper/gjeterhund Anonymkode: 1cbeb...e0b
GhostHug Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 Har en langhårsschæfer, den kan gå løs om jeg har oversikt, men det er vanvittig mye jakt i han. Stoler ikke på han rundt katter/sauer o.l.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 8 timer siden, M71 skrev: Ta en kikk på Beauceron også, den franske "fetteren". Bauceron har vel betydelig mer vokt og er en hardere hund i hodet? Finnes mange trivelig schæfere av brukslinjer som ikke har det overdrevne utstillingsutseendet. Anonymkode: f6a17...70d 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 Jeg bor på gård med mange forskjellige dyr, inkludert 2 schæfere og to mindre blandingshunder. Begge schæferhundene er fantastisk snille og vennlige hunder. Her hos oss er det veldig ofte besøk av både folk og andre hunder. Aldri opplevd problemer med schæferen og andre hunder, selv om de kommer inn i deres område. De er lekne, vennlige og bjeffer svært sjelden. De er trofaste hunder som fotfølger meg ute hele dagen. De går aldri i bånd på gården, kun om vi går tur på trafikkerte veier. Den ene schæferen bor ute og går løst på gården hele døgne. De er svært lydige og familievennlige hunder. Våre hunder har heller ikke helseproblemer av noe slag, hunden som bor ute er 13 år gammel og fortsatt sprek. Ville absolutt gått for en schæfer. Anonymkode: 62c71...fa5
Kragebein Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 Tråden er ryddet for brudd på opphavsretten, brukerdebatt og brukerangrep. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 På 19.12.2019 den 9.49, Hayworth skrev: Her har du to som ikke aner hva de snakker om. Dummeste jeg har lest på lenge. "øøøh Jeg ville valgt den grå".😂 Schæferen er en fantastisk og svært intelligent rase. Er en grunn til at de brukes som tjenestehunder verden over. At de er "klin kokos og presser ned andre hunder" er bare piss! Det kommer ann på eieren som former hunden. Man bør vise litt takknemlighet og respekt for en hunderase som gjør så mye for oss mennesker. Ikke aner hva jeg snakker om? Jeg delte min erfaring med de schæferhundene jeg har møtt, og den er ikke positiv. At du er uenig er greit, men jeg min erfaring er reell. Ikke sier jeg at den er representativ for rasen, så hvorfor du må spy ut "dummeste jeg har lest" og "piss" sier litt om deg som person. Ja, det er fantastiske tjenestehunder, men i mine øyne har noen schæfere blitt avlet mer som verktøy enn som levende, sosiale vesener. Når kullsøsken ikke kan leke sammen i voksen alder fordi "de er så skarpe, så det kan fort smelle om det blir uenigheter" så sier det sitt. De schæferne jeg har møtt har ikke lekt særlig pent og den ene som har en god MH har bitt hull i min hund under lek og ikke stoppet enda hunden min skriker av frykt, og da mener jeg at det er noe galt med schæferen.... By all means, hadde jeg møtt på trivelige schæfere så hadde jeg forandret mening. Anonymkode: d2d71...773 3
Kontorotta Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 Jeg har møtt på schæfere jeg nærmest har vært redd for og jeg har møtt de mest utrolige, søte og snille schæfere. Mange nevner de ikke har møtt border collier som ikke er klin kokos. Det har jeg. Det er også en rase som kan kreve mye i forhold til trening. Både mentalt og fysisk. Om man velger en hund fra en oppdretter som har litt fornuft i hodet og ikke bare tenker gevinst, og er villig til å jobbe og trene med hunden, kan du omtrent velge hva som helst av hunderaser. Det er viktig å vite litt om hunderasene på forhånd da, for å vite hva du kanskje må vektlegge mer i treningsfasen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #20 Skrevet 8. mars 2020 Jeg hadde schæfer, og hun kunne gå løs både utenfor huset og på tur. Det eneste som fikk henne til å stikke av var hvis hun så en katt eller det var sterk lukt av katt, da kunne hun finne på å følge sporet. Men hun var lett å kalle inn, med mindre hun faktisk så en katt da.. Man må nok gi dem en god grunnopplæring, som innkalling, kontakt, ignorere andre hunder og mennesker på tur osv. da de har sterkt jaktinstinkt og kan komme til å løpe etter ting som beveger seg om de får vanen. Ha hunden i bånd og langline, eller kontroller miljøet på annen måte de to første årene til man er forbi unghundstadiet, og bygg gode og trygge vaner, slik at den aldri lærer å f.ex. jage sykler, hoppe på mennesker, jage katter osv. så vil man ha en hund som kan gå løs resten av livet. Min hund lærte å jage katter fordi hun gikk løs rundt huset til de som hadde henne før, samt at deres gutter på 10 og 12 hadde ertet henne med det. Men det finnes selvsagt individuelle forskjeller, skal ikke si dette gjelder for alle schæfere. Anonymkode: acb56...105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå