Gå til innhold

Dere som gir penger til veldedige organisasjoner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har nettopp meldt meg som giver til WWF og Dyrebeskyttelsen Norge. Eg har tenkt å støtte eit par saker til med ein sum kvar måned, men har ikkje bestemt meg heilt for hvilke eg skal velge, det er jo så utrolig mange gode saker og eg har begrensa med midler til overs. Og derfor lurer eg på kva sak(er) du støtter og evt om du vil fortelle kvifor du har valgt akkurat den/dei sakene 😊

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røde kors, og leger uten grenser. Fordi de gjør en kjempeviktig jobb både for eldre, barn og ikke minst hjelpekorpset og for mennesker som ikke har de samme rettighetene som vi har i samfunnet vi lever i. 

Anonymkode: d3f80...430

• Liker 1
Skrevet

Leger uten grenser og Plan fadder. Redd barna her og der. 

Anonymkode: 29f3b...0c1

Skrevet

Amnesty sin avdeling i Norge😊 

Ikke bundet til en religion og den kjemper for alle menneskers individuelle frihet i alt fra krig til å elske en av samme kjønn uten straff fra myndighetene. 

Anonymkode: 30bd2...548

Skrevet

Jeg valgte Leger Uten Grenser. 

Anonymkode: 680f6...049

Skrevet

Jeg er SOS-fadder. Jeg støtter også SIOPS (skadde i internasjonale operasjoner), samt at jeg gir en middag i måneden til Kirkens Bymisjon. 

Skrevet

Fjernadoptert katt via DOOA, Plan-fadder

Anonymkode: 6a543...4ea

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtterLeger uten grenser.

I tillegg støtter jeg et barnesenter i Manila med et fast månedlig beløp. Det er et prosjekt initiert av lokale ildsjeler i min by, det har pågått over år. De har bygget opp et dagsenter der gatebarn får måltider, lek, får vasket seg og får skoleuniform+leksehjelp. De har nylig åpnet gratis barnehage for gatebarn, og jobber med å bygge internat ved en skole så barn sikres skolegang selv om foreldrene er fattige (skole er gratis, men mange har så lang skolevei at de må bo på betalt hybel hos andre familier, dette blir for dyrt for foreldrene) 

Det gjør godt å støtte også lokalt initierte prosjekter som ikke er en del av en svær organisasjon. 

For din del kan du jo også tenke på noe så enkelt som å handle på loppemarked eller kjøpe lodd for et lokalt formål, eller gi til lokale 'hjelp oss å hjelpe'-grupper? 

Skrevet

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg.

Kragebein, adm

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Eneri skrev:

For din del kan du jo også tenke på noe så enkelt som å handle på loppemarked eller kjøpe lodd for et lokalt formål, eller gi til lokale 'hjelp oss å hjelpe'-grupper? 

Eg donerer fine klær og sko til Fretex eller den lokale hjelpegruppa når dei tek imot. Det samme gjelder ting eg ikkje lenger har bruk for, men det er jo ikkje så ofte. Loppemarked og lodd er det lite av, men eg prøver å bidra der når det dukker opp og eg har muligheten.

1 time siden, Kragebein skrev:

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg.

Kragebein, adm

Takk så mykje, eg rakk heldigvis ikkje få med meg kva enkelte folk får seg til å skrive her inne.

Takk til alle for gode svar, ser fleire bli nevnt som eg ikkje har vært klar over at eksisterte fra før, så eg skal kikke nærmere på dei 😊

Skrevet

Jeg gir til pantelotteriet ganske konsekvent, julegryta, bøssebærere, Amnesty, LUG, osv.

Det jeg har opplevd konsekvent er å bli jaget rundt av unge folk som søker givere fra Leger uten grenser.

En gang ble jeg fysisk forsøkt holdt igjen, og fulgt inn fra inngangen og til x butikk mens jeg blir  nærmest satt i avhør om hvorfor jeg ikke har tid.

Noen andre som har opplevd lignende? Syns fortsatt det var veeeldig spesielt å bli forsøkt "anholdt" av en guttepjesk rundt 20.

Anonymkode: 948a1...aba

Skrevet

Plan fadder, tror på skolegang til barn er veien ut fattigdom. Donere og klærn med jevne mellomrom 

Anonymkode: c8c4c...6dd

Skrevet

Ikke send penger til prosjekter utenfor norge, som fadderbarn, sos barnebyer, leger uten grenser, redd barna osv.

Dette er bare scam, ren svindel som lager fine tv-reklamer for å lure oss naive dumme norske.

Anonymkode: aa9aa...0ff

• Liker 5
Skrevet

Enig i dem som sier at det ikke alltid er bra å støtte de store organisasjonene- gang p åga g er det dukket opp avdekkingsnyheter om hvordan pengene blir brukt. Er vel noe slikt som 80% av pengene du gir som går til administrative formål! Helt hinsides. 

Selv har jeg bodd i Tanzania og støtter direkte via projekter jeg ble kjent med der. 

Anonymkode: 4db51...d6c

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns Natteravnene gjør en bra jobb og har abbonert på kalenderen deres i årevis.  Sender noen hundrelapper i tillegg i løpet av året 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir en fast sum til NOAH. Har gjort det i årevis.

Anonymkode: ddd1e...44d

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir fast til Amnesty, fordi jeg tenker at om de når frem med arbeidet sitt vil mange av verdens problemer bli løst.

Ellers støtter jeg innimellom Røde Kors, Kreftforeningen og Flyktninghjelpen.

Skrevet

Barn står mitt hjerte nærmest, så jeg støtter fast SOS-barnebyer og NOR-SA, og i tillegg WWF.

Er man i tvil om pengene kommer dit de skal, er det lett å sjekke faktatall på Innsamlingskontrollens hjemmesider. Anbefales! De har også en obs-liste over organisasjoner som hevder å drive med gode formål men ikke kan hoste opp noe regnskap ;)

Jeg vil si en liten ting angående administrasjon: selvsagt skal minst mulig brukes på papirarbeid og lønn og slikt, men en viss organisert styring (som da er kostnadsdrivende) er faktisk nødvendig for at man skal kunne drive profft og effektivt. De store organisasjonene vet hva de gjør, og det kan du ikke si om alle små, private initiativ (selv om det finnes MANGE hederlige unntak her altså!). Hobbybistand kan faktisk virke mot sin hensikt, så jeg er forsiktig med hvem jeg støtter.

Generelt synes jeg det er helt innafor at 10-15% går til administrasjon, når det fører til at de bidrar på en forsvarlig måte. Innsamlingskontrollen har krav om at minst 65% av pengene skal gå til formålet hvis en organisasjon skal bli godkjent der. Så løp og sjekk hvis du er i tvil :)

Anonymkode: f8d28...59a

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn står mitt hjerte nærmest, så jeg støtter fast SOS-barnebyer og NOR-SA, og i tillegg WWF.

Er man i tvil om pengene kommer dit de skal, er det lett å sjekke faktatall på Innsamlingskontrollens hjemmesider. Anbefales! De har også en obs-liste over organisasjoner som hevder å drive med gode formål men ikke kan hoste opp noe regnskap ;)

Jeg vil si en liten ting angående administrasjon: selvsagt skal minst mulig brukes på papirarbeid og lønn og slikt, men en viss organisert styring (som da er kostnadsdrivende) er faktisk nødvendig for at man skal kunne drive profft og effektivt. De store organisasjonene vet hva de gjør, og det kan du ikke si om alle små, private initiativ (selv om det finnes MANGE hederlige unntak her altså!). Hobbybistand kan faktisk virke mot sin hensikt, så jeg er forsiktig med hvem jeg støtter.

Generelt synes jeg det er helt innafor at 10-15% går til administrasjon, når det fører til at de bidrar på en forsvarlig måte. Innsamlingskontrollen har krav om at minst 65% av pengene skal gå til formålet hvis en organisasjon skal bli godkjent der. Så løp og sjekk hvis du er i tvil :)

Anonymkode: f8d28...59a

Her har vi svar fra en typisk naiv norsk borger.

Anonymkode: aa9aa...0ff

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...