AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Jeg har en syvåring som aldri sovner om kveldene. Dette har startet nå i det siste og klokken kan gjerne bli halv elleve elleve før hun sovner. Det kan være alt fra «jeg er tørst» «jeg skal bare si deg noe» «jeg får ikke sove» osv, eller hun kan gråte i timesvis og er utrøstelig fordi hun er redd for at kattene skal dø fra oss. Er dette en normal periode for barn i denne alderen? jeg holder på å bli gal. Hun er umulig å trøste når det først har startet med gråtingen og hun gir seg aldri på masingen når den har begynt. Jeg føler at hun ikke får nok søvn, og hun må vekkes hver dag. Da er hun stuptrøtt! har noen tips?! hilsen desperat og fortvilet mamma.. Anonymkode: c5928...2e1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Høres ut som at hun har kommet inn i en dårlig sirkel hvor hun blir overtrøtt og ikke får sove. Jeg ville lagt meg sammen med henne noen netter for å få henne til å sove. Etter det ville jeg startet belønningssystem for å vedlikeholde søvnen til over jul frem til dere har kommet i gode rutiner. Jeg ville sjekket om jeg la barnet for tidlig. Her merker vi effekt av å bare forskyve leggingen med 15 min på vår syvåring. Her i huset virker sovelyder på de dagene jeg ser hun er høy/overtrøtt eller alt for gira på jul, har en app med forskjellige lyder av fugler, regn, vann, skog ol det funker veldig godt, men bruker bare den unntaksvis for å beholde effekten. Kan lydbok, en om denne kaninen som skal sove feks være noe å sette på når hun legger seg? Ellers er jeg superstreng, inn og ut, mamma mamma mamma ol funger ikke. Blir det såpass at barnet strigråter får man legge seg med de tenker jeg, men ut over det er jeg super streng, ikke noe dill her i gården. Vann får de faktisk ikke etter leggetid feks. Anonymkode: 97e53...152
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Har du snakket med barnet om dette? Det kan være at hun føler seg utrygg, har hatt en del mareritt etc. Hvordan er leggerutinene? Anonymkode: a85e5...6fc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med barnet om dette? Det kan være at hun føler seg utrygg, har hatt en del mareritt etc. Hvordan er leggerutinene? Anonymkode: a85e5...6fc leggerutinene er rolig stund med kvelds og tv, tannpuss, lese bok i sengen og god natt. Jeg spør hva det er, men det går som oftest i at hun er redd for kattene sine, at de skal dø. Ellers er jeg streng på sånt annet tull, og da kan det bli drama fordi jeg er "sååå streng". Mareritt er hun ikke plaget med. når hun først sovner så sover hun dypt til jeg vekker hun. Anonymkode: c5928...2e1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #5 Skrevet 19. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som at hun har kommet inn i en dårlig sirkel hvor hun blir overtrøtt og ikke får sove. Jeg ville lagt meg sammen med henne noen netter for å få henne til å sove. Etter det ville jeg startet belønningssystem for å vedlikeholde søvnen til over jul frem til dere har kommet i gode rutiner. Jeg ville sjekket om jeg la barnet for tidlig. Her merker vi effekt av å bare forskyve leggingen med 15 min på vår syvåring. Her i huset virker sovelyder på de dagene jeg ser hun er høy/overtrøtt eller alt for gira på jul, har en app med forskjellige lyder av fugler, regn, vann, skog ol det funker veldig godt, men bruker bare den unntaksvis for å beholde effekten. Kan lydbok, en om denne kaninen som skal sove feks være noe å sette på når hun legger seg? Ellers er jeg superstreng, inn og ut, mamma mamma mamma ol funger ikke. Blir det såpass at barnet strigråter får man legge seg med de tenker jeg, men ut over det er jeg super streng, ikke noe dill her i gården. Vann får de faktisk ikke etter leggetid feks. Anonymkode: 97e53...152 ok, takk for tips. Har prøvd å både legge tidligere og senere. Nå venter jeg til halv ni før vi går opp.. Lydbok var ikke dumt. skal teste det. Hun sa i går at det var kjedelig å legge seg. Mulig hun rett og slett bare kjeder seg og finner på alt mulig annet. Jeg forklarte at det SKAL være kjedelig å legge seg.. Anonymkode: c5928...2e1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #6 Skrevet 19. desember 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: leggerutinene er rolig stund med kvelds og tv, tannpuss, lese bok i sengen og god natt. Jeg spør hva det er, men det går som oftest i at hun er redd for kattene sine, at de skal dø. Ellers er jeg streng på sånt annet tull, og da kan det bli drama fordi jeg er "sååå streng". Mareritt er hun ikke plaget med. når hun først sovner så sover hun dypt til jeg vekker hun. Anonymkode: c5928...2e1 Det jeg ville prøvd da var å snakke om kattene med forståelse, når hun skulle legge seg. Ikke bli sint, irritert eller streng, men møt henne med forståelse. Når hun står opp så går du til henne og kanskje spør "får du ikke sove du da, er det pga kattene?" så gir du henne en klem. Vil tro etterhvert at å møte henne på en god måte vil roe henne ned og etterhvert vil det gå lettere å sove. Anonymkode: a85e5...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå