Gå til innhold

Er det virkelig så trist å ikke være en stor gjeng på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får inntrykk av at mange har et anspent forhold til julaften og det å feire alene/bare et par stykker. Har man ikke mye familie rundt seg på denne ene dagen i året, er visst alt bare trist og meningsløst.

Jeg skjønner at det er vondt å være ensom i livet generelt, men jeg har vanskelig for å skjønne at det er forferdelig å måtte være alene eller kun sammen med f.eks. sin partner på noen julaftener. Jeg leser stadig her inne om voksne par som holder strenge plikt-system for hvilken familie de skal feire med når, for gud forby at mor og far må "sitte alene" (sammen!) en julaften. Det er visst "hjerteskjærende", leste jeg i en tråd... 

Synes voksne folk virkelig det er hjerteskjærende å være alene eller bare med sin partner på julaften? Får du dårlig samvittighet på vegne av dine foreldre om du ikke er med dem på julaften? 

Anonymkode: 2eb0a...875

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er oversosiale mennesker som tror alle tenker på samme måte. Det er de samme som mener alle må bli med på julebordet.

Jeg er vokst opp med små julefeiringer og synes det er mye hyggeligere. Ikke noe behov for store selskap.

Anonymkode: 363bf...274

• Liker 16
Skrevet

Vi er bare to! Vi koser oss sammen! Spiser julemiddag, ser litt på TV, hører på julemusikk. Ja, akkurat som vi føler for.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er hyggelig å være med nær familie på julaften. Men klarer fint å være bare oss to og barna også. Pleier alltid å invitere foreldrene mine så de har tilbudet, det er mest fordi julaften er barnas høytidsdag og det er koselig for dem å være med barnebarna. Men de kommer ikke alltid, og det er jo greit. Tror ikke de har vært alene enda, noen kommer til dem, eller de reiser. Synes det er lite stress og press på dette jeg! Vi kan være bare oss, vi kan være flere. Har aldri vært over 10 så det vet jeg ikke hvordan er. Mye styr ser jeg for meg.

Anonymkode: a7e59...6eb

• Liker 3
Skrevet

Vi bli tre stk . Meg , min datter på seks år, og min mor på åtti. Det er nok, vi har det koselig. Har vært med på store familiejuler , for meg ble det veldig kaotisk, hektisk og egentlig ikke koselig . Lurte litt på om min datter og jeg skulle reise til syden i jula. Men da kjente jeg at jeg hadde ikke samvittighet til å la min mor være alene i jula

Anonymkode: 143ec...05a

• Liker 7
Skrevet

Nei, det er befriende. 

Anonymkode: ff80b...d5b

• Liker 4
Skrevet

Jeg får i hvertfall dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine dersom jeg ikke ferier med dem, er enebarn så de har ingen andre å feire med enn meg. 

Anonymkode: a04bc...918

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en av de som fint kunne feiret med bare samboer. Vi er vel og merke alltid med familien hans, vi har det veldig koselig, da det er en rolig familie med de samme tradisjonene jeg er vandt med, men veldig godt å komme hjem også etter en lang kveld :) 

Anonymkode: 60770...5b3

• Liker 2
Skrevet

Vi er enten to voksne pluss en ung voksen de ene året og får de andre "barnet" hjem annenhvert år. Koselig. Vi er bare oss og gjør hva vi liker.

Anonymkode: 60a61...dd9

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er oversosiale mennesker som tror alle tenker på samme måte. Det er de samme som mener alle må bli med på julebordet.

Jeg er vokst opp med små julefeiringer og synes det er mye hyggeligere. Ikke noe behov for store selskap.

Anonymkode: 363bf...274

Jeg er et lite sosialt menneske men for meg er julaften 15 +/- mennesker. Jeg har en stor familie og jeg elsker å tilbringe julaften med dem. Stort selskap med de samme menneskene jeg (og barna) «alltid» har feiret julaftener med er viktig for meg. Så jeg tror det går mer på tradisjoner og opprettholdelsen av dem enn antallet personer. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes voksne folk virkelig det er hjerteskjærende å være alene eller bare med sin partner på julaften? 

Synes selv det er veldig stor forskjell på å feire jul alene og å feire jul med 1 annen person. 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du dårlig samvittighet på vegne av dine foreldre om du ikke er med dem på julaften? 

Mamma er enke og  hadde aldri latt henne sitte alene på julaften. Enten feirer hun hos meg, min søster eller min bror. 

Skjønner at enkelte synes det er greit å være alene på julaften, men vet at min mor ikke har lyst til det og vet at jeg ikke hadde likt å være alene. Jeg kunne derimot glatt feiret julaften med kun min mor eller kun min partner. Jeg trives ikke i større selskaper så å være 2 hadde bare vært flott. 

Anonymkode: 5f64f...0a6

• Liker 5
Skrevet

Jeg er heller motsatt, velger å feire med bare mannen. Orker ikke så mange folk og mas, måtte reise og alt styre som kommer med det. 

Vi koser oss hjemme alene med god julemat, julefilmer og brettspill. 

Anonymkode: 7c7f3...cff

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke det. Er vandt til å være bare meg, pappa og min bror - synes det er så koselig. Synes det er uhorvelig stressende og slitsomt å være hos svigers (over 20 stk til bords) og får ingen julefred av det 😛 Min samboer derimot synes julefeiringen jeg er vandt med er trist og stusselig. Så det handler vel om vane, som alt annet.

Anonymkode: 61124...668

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes voksne folk virkelig det er hjerteskjærende å være alene eller bare med sin partner på julaften? Får du dårlig samvittighet på vegne av dine foreldre om du ikke er med dem på julaften?

Aldeles ikke. Jeg begynte egen julefeiring (som i helt alene) da jeg var i 30 årene. Inntil da hadde jeg trofast reist "hjem" på besøk. Alenejul er helt greit faktisk, og jeg liker det godt. Det hjelper selvsagt at vi aldri hadde de store selskapene da jeg var barn, det var mor, far, grandonkel og meg. Jeg hadde ikke dårlig samvittighet da mine foreldre var to. Tross alt var jeg voksen (og vel så det) så jeg syntes jeg hadde rett til å lage meg egne tradisjoner selv om jeg bare er en. De siste årene, etter min far døde, har jeg følt litt mer forpliktelse. Men min mor som i motsetning til meg er sosial og har mange venner har likevel aldri sittet alene på julaften. Hun blir alltid invitert til annen slekt eller venner som bor på stedet. 

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Å feire jul alene hadde ikke jeg likt. Jeg synes dagen er til for å dele med andre så det å sitte alene hadde nok jeg synes at hadde vært stusselig. 

Jeg har bare feiret med partner en gang og det ble egentlig litt stusselig siden han bare skulle spille hele dagen, men utenom det så kan sikkert det også være koselig. 

Jeg er ikke vant til store selskap. Det har egentlig alltid bare vært foreldrene mine, søsteren min og kanskje partner om en av oss har hatt med oss noen hjem.

De har ikke noen andre å feire med så jeg hadde nok fått dårlig samvittighet om jeg bare skulle ha droppet det, men for min del er det utenkelig. For andre så har de kanskje ikke et like godt forhold til foreldre osv og da skjønner jeg det. 

Skrevet

Aldri tenkt på det som trist eller stusselig. Har fine minner fra julaften som barn. Meg, foreldrene mine, søsken, hundene og kattene.

Anonymkode: d0968...bf1

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes voksne folk virkelig det er hjerteskjærende å være alene eller bare med sin partner på julaften?
Får du dårlig samvittighet på vegne av dine foreldre om du ikke er med dem på julaften? 

Nei.
Litt. Men når de sier det går bra, så aksepterer jeg det. 

Anonymkode: f1431...9f4

Skrevet

Jeg er sjeleglad for at vi er få på julaften, da er det en mye mer avslappet og kjekk dag. De gangene vi har vært mange syns jeg det bare er stress og egentlig ganske pyton

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke mye folk, så synes familiemaset i julen er skikkelig kjipt. Hadde ikke kostet meg en kalori å feire jul alene før jeg fikk barn, men nå ville jeg jo ikke ønsket at barnet mitt skulle feiret uten meg (barneskole-alder). Tror jeg skulle kost meg skikkelig alene på julaften o. jeg f.eks. blir enke på mine gamle dager.

Men, min mor er av den oversosiale typen. For henne hadde julaften alene vært helt grusomt. Så da får jeg heller ha en småkjip overbefolket jul, enn at hun skal ha en helt jævlig jul.

Anonymkode: 4d0ab...575

Skrevet

Annethvert år er det storfamilien og mye halloi, annethvert år er det bare meg og mine foreldre. Begge feiringene har sin sjarm, men det er slett ikke trist selv om man bare er tre. Vi går i kirken, spiser middag og har god tid til det, smaker oss gjennom ulike juleøl, hører på musikk, åpner gaver, tar en cognac og prater. 

Anonymkode: 7964f...ae9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...