Agurk Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Jeg har vært 50% sykemeldt i litt over en uke. I dag skulle det være julelunsj på arbeidsplassen min. Sendte en SMS til lederen min og spurte om det var greit at jeg kom selvom jeg er delvis sykemeldt. Spurte for å være høflig. Svaret fra lederen overrasket meg : Det blir litt vanskelig, men vil DU komme er det ok. Ble faktisk veldig lei meg, og dro ikke i julelunsjen. Opplever å ha et godt forhold til min leder. Er det vanlig å ikke være ønsket på slike tilstelninger når man er sykemeldt/delvis sykemeldt? 4
vanskapning Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Veldig rart svar fra lederen din. Hvorfor skulle det bli vanskelig om du kom dit? Jeg tenker det må jo være bare positivt at du ønsker å komme på julelunsj og sosialt samvær med kollegaer. På min arbeidsplass er det en del sykefravær, både de som er deltidssykemeldt og heltidssykemeldt var velkomne på julelunsj. Jeg ville spurt lederen hva hun mente med det svaret. 27
Kanutte Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Du hadde vært velkommen hos oss. Det hadde du også om du klarte å komme innom tross full sykemelding. 23
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Jeg ville fulgt opp og spurt lederen din hva hun mente. Hva er det som blir vanskelig? Hadde de ikke nok mat fordi de trodde du ikke kom? Anonymkode: be8f0...d92 5
C8H10N4O2 Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Merkelig! Jeg ble bedt på sommeravslutning på min arbeidsplass, det etter 100% sykemelding i et halvt år, og det var klart at jeg ikke skulle tilbake i jobb der igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Jeg er 100% sykemeldt og ble bedt til julelunsjen. Jeg gikk ikke, men ble ihvertfall bedt. Anonymkode: 2bdc0...3ee 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 Sånne ting kan være kleint. Jeg var sykemeldt i nesten 8 måneder 100% da jul nærma seg. Vi pleide alltid og koselig julelunsj. Sjefen var litt snodig angående syke folk så ble overrasket da han sendte mail og inviterte meg på julelunsj. Jeg dro og fikk også kjempefine julegaver. Men stemningen var klein og ingen snakka særlig med meg. Var den gang og prega av sykdommen, men ikke alle visste hva jeg var sykmeldt for. Dette var folk jeg hadde jobba i 13 år med. Jeg kom aldri tilbake pga sykdom. har inntrykk av at mange plasser inviterer de ikke folk som er sykmeldt eller har permisjon. Anonymkode: 9d8c9...861
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 Hos meg er alle ansatte invitert uansett om de er i jobb, permisjon eller sykemeldt. Dette gjelder alle sosiale sammenkomster i løpet av året. Anonymkode: 04f16...50e 5
Gjest Fjeud Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Personlig hadde jeg ansett det som svært rart at en ansatt som er for syk for å jobbe den aktuelle dagen, er frisk nok til å komme på julebord. Om jeg var sjef hadde jeg likevel holdt det for meg selv, da det er mange grunner til at folk er syke, men det er utvilsomt mange av de som er frisk nok til å komme på julebord/lunsj som er frisk nok til å jobbe også.
Måbarefåsiat... Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Ble alltid invitert på sommerfest og julelunsj og lønningspils både da jeg hadde permisjon og da jeg var sykemeldt. 2
Gjest ti10 Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 Ekstremt dårlig måte å takle situasjonen på av sjefen din, men det må nesten ha noe å gjøre med begrensninger av noe slag, mat, plasser eller noe. Det hadde uansett vært bedre at hun hadde sagt det rett ut.
Tiuren Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 Rart svar fra leder.... Hvilken bransje er dette? 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 15 minutter siden, Fjeud skrev: Personlig hadde jeg ansett det som svært rart at en ansatt som er for syk for å jobbe den aktuelle dagen, er frisk nok til å komme på julebord. Om jeg var sjef hadde jeg likevel holdt det for meg selv, da det er mange grunner til at folk er syke, men det er utvilsomt mange av de som er frisk nok til å komme på julebord/lunsj som er frisk nok til å jobbe også. Nå var det snakk om julelunsj, ikke julebord. Der jeg har jobbet har julelunsj vært en ganske rolig sak, der det rett og slett er satt frem ekstra god mat i lunsjen til alle sammen. Hver ansatt er der da en halvtime i pausen sin, og går så tilbake på jobb. Det er stor forskjell på å sitte en halvtime og spise og skravle med kolleger, og å jobbe flere timer. Hos oss er alle invitert på julelunsj, enten man er sykmeldt, i permisjon eller pensjonert. Julelunsj er en sosial greie, som ledelsen arrangerer for at alle skal bli spleiset sammen på tvers av enheter. Anonymkode: 25f90...256 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 17 minutter siden, Fjeud skrev: Personlig hadde jeg ansett det som svært rart at en ansatt som er for syk for å jobbe den aktuelle dagen, er frisk nok til å komme på julebord. Om jeg var sjef hadde jeg likevel holdt det for meg selv, da det er mange grunner til at folk er syke, men det er utvilsomt mange av de som er frisk nok til å komme på julebord/lunsj som er frisk nok til å jobbe også. Slik jeg ser det, er julelunsj (egentlig uansett lunsj) en tidsavgrenset aktivitet. Så selv om man kanskje orker å komme den timen, er det ikke gitt at man orker å jobbe. Drt er uansett forskjell på å skulle yte noe og å skulle spise sammen (selv om det også kan være utfordrende). Man ser heller ikke hvor mye energi dette tar for arbeidstakeren - kanskje var det bare den lunsjen man hadde energi til den dagen og at resten av dagen måtte gå til avslapning/ro? Jeg har også tro på at sosiale aktiviteter fremmer arbeidsmiljøet og slik også arbeidsinnsatsen og -effektiviteten. Nå er ikke jeg sjef, men det ville iallfall jeg ha tenkt:) man blir heller ikke frisk av å leve i isolasjon hjemme (så fremt man ikke må isoleres pga lavt immunforsvar og sånt da). Anonymkode: ee359...b20 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 Du har bare vært sykemeldt en liten uke 50 prosent. Det er klart du skulle vært der og at arbeidsplassen skulle sett det som en selvfølge du er invitert. Spør lederen, utrolig uprofesjonelt svart. Selv jobbet jeg på en skole som lærervikar og var hundre prosent sykemeldt hele svangerskapet grunnet ekstrem svangerskapskvalme. Men likevel ble jeg bedt på julelunsj. Jeg klarte å reise en liten time også. Var en trygghet i å vite at jeg når som helst kunne takke for meg hvis jeg kjente at oppkasten trykket på. Var så klart mye verre og skulle løpe ut fra klasserommet med 25 små 2 klassinger hvis jeg måtte kaste opp, legge meg litt nedpå for å omtrent ikke besvime av kvalme. Lettere å forlate en liten lunsj med kollegene da😊 Anonymkode: c956f...a27 5
Maestro Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 Var 100% sykemeldt fra et vikariat. Ble spurt om julebord, å jeg deltok. Kom meg aldri tilbake på den jobben da. 1
Gjest Fjeud Skrevet 18. desember 2019 #17 Skrevet 18. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var det snakk om julelunsj, ikke julebord. Der jeg har jobbet har julelunsj vært en ganske rolig sak, der det rett og slett er satt frem ekstra god mat i lunsjen til alle sammen. Hver ansatt er der da en halvtime i pausen sin, og går så tilbake på jobb. Det er stor forskjell på å sitte en halvtime og spise og skravle med kolleger, og å jobbe flere timer. Hos oss er alle invitert på julelunsj, enten man er sykmeldt, i permisjon eller pensjonert. Julelunsj er en sosial greie, som ledelsen arrangerer for at alle skal bli spleiset sammen på tvers av enheter. Anonymkode: 25f90...256 Jeg korrigerte det til julelunsj/bord i den siste setningen det ble nevnt, så det er vel heller åpenbart at jeg snakker om begge deler om du hadde lest hele kommentaren min. Det er selvfølgelig forskjell på en halv time kos med jobben og 7.5 timer med arbeid, men generelt er det slik at om du er frisk til nok 30min, er du frisk nok til å jobbe en hel dag også. Det er også forskjell på noen som har vært delvis sykemeldt over en lengre periode av ulike årsaker, og noen som nettopp er blitt gradert sykemeldt. Jeg har heller aldri sagt at det ikke finnes folk det gjelder for, feks. Deprimerte som potensielt kan få en symptomlettelse fra å være sosial, men sannsynligvis har nok majoriteten som er for syk for å jobbe men frisk nok til hygge først og fremst vondt i viljen.
Pottah Skrevet 18. desember 2019 #18 Skrevet 18. desember 2019 4 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg korrigerte det til julelunsj/bord i den siste setningen det ble nevnt, så det er vel heller åpenbart at jeg snakker om begge deler om du hadde lest hele kommentaren min. Det er selvfølgelig forskjell på en halv time kos med jobben og 7.5 timer med arbeid, men generelt er det slik at om du er frisk til nok 30min, er du frisk nok til å jobbe en hel dag også. Det er også forskjell på noen som har vært delvis sykemeldt over en lengre periode av ulike årsaker, og noen som nettopp er blitt gradert sykemeldt. Jeg har heller aldri sagt at det ikke finnes folk det gjelder for, feks. Deprimerte som potensielt kan få en symptomlettelse fra å være sosial, men sannsynligvis har nok majoriteten som er for syk for å jobbe men frisk nok til hygge først og fremst vondt i viljen. "men generelt er det slik at om du er frisk nok til 30min, er du frisk nok til å jobbe en hel dag også" Hæææ? Hva slags tilfeller da? Både ved smerter, psykiske ting som utmattelse, og ved andre sykdommer så er det da helt vanlig å kunne orke 30 min, men ikke 2 timer, og iallefall ikke 7.5 timer? Dette er jo grunnen til at man har gradert sykemelding, man klarer å jobbe, men ikke hele dager. 17
Gjest Fjeud Skrevet 18. desember 2019 #19 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, Pottah skrev: "men generelt er det slik at om du er frisk nok til 30min, er du frisk nok til å jobbe en hel dag også" Hæææ? Hva slags tilfeller da? Både ved smerter, psykiske ting som utmattelse, og ved andre sykdommer så er det da helt vanlig å kunne orke 30 min, men ikke 2 timer, og iallefall ikke 7.5 timer? Dette er jo grunnen til at man har gradert sykemelding, man klarer å jobbe, men ikke hele dager. Hva slags tilfeller? litt feber og vondt i halsen, litt snufs, sliten, mye å gjøre til jul, «utbrent», valgfri diffus kronisk sykdom som har en neglisjerbar effekt på almenntilstanden. Kunne holdt på i det uendelige. Det vil selvfølgelig være mye mer krevende å dra på jobb en ellers, men såpass med respekt synes jeg en burde ha for det fantastiske systemet vi har i Norge. Og før noen begynner å fortelle om unntak som «jeg er sykepleier og det utgjør en smittefare om jeg er syk på jobb», så gjelder dette åpenbart ikke deg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #20 Skrevet 18. desember 2019 7 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg korrigerte det til julelunsj/bord i den siste setningen det ble nevnt, så det er vel heller åpenbart at jeg snakker om begge deler om du hadde lest hele kommentaren min. Det er selvfølgelig forskjell på en halv time kos med jobben og 7.5 timer med arbeid, men generelt er det slik at om du er frisk til nok 30min, er du frisk nok til å jobbe en hel dag også. Det er også forskjell på noen som har vært delvis sykemeldt over en lengre periode av ulike årsaker, og noen som nettopp er blitt gradert sykemeldt. Jeg har heller aldri sagt at det ikke finnes folk det gjelder for, feks. Deprimerte som potensielt kan få en symptomlettelse fra å være sosial, men sannsynligvis har nok majoriteten som er for syk for å jobbe men frisk nok til hygge først og fremst vondt i viljen. For noe tull du skriver. Du har tydeligvis aldri vært syk før du. Forskjell på å delta i et sosialt arrangement på jobb i 30 - 60 minutter enn å jobb 7,5 timers arbeidsdag. Stor forskjell! Det er så mange grunner til hva som er belastning. Ta som et eksempel en person som har skadet armen sin. Å sitte 7,5 time foran tastaturet er noe helt annet enn å sitte å spise mat og prate med kollegaer. Jeg har leddgikt og slet litt før medisin virket på meg. Jeg kunne ha smerter og vondt, men noen ganger så er det viktig å være med på det sosiale også og heller bite tennene sammen den korte stunden. Anonymkode: db40f...487 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå