Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å studere klinisk psykologi i utlandet, og som har klart å få autorisasjon som psykolog hjemme etterpå? Går sisteåret på videregående skole, og ønsker å ta bachelor hjemme før jeg tar klinisk doktorgrad i England. I Storbritannia er psykologutdanningen lagt opp av en bachelor + doktorgrad. Studiet ligner på profesjonsstudiet i Norge, og man blir psykolog i England. Mener at ved å bli psykolog i England, er det fullt mulig å være psykolog i Norge også så lenge det godkjennes av Helsedirektoratet. Eller? :)

Har lest inne på britiske universiteter at opptakskrav til doktorgrad er fullført bachelorgrad i psykologi, og dette gjelder både britiske og internasjonale søkere. NTNU skriver også på sine nettsider at etter fullført bachelorgrad har man mulighet til å søke seg inn på klinisk master i utlandet. Jeg synes dette høres fantastisk ut, da jeg ønsker å ta deler av utdanningen i utlandet og brenner for å bli utøvende psykolog. Men har også hørt om sakene i Ungarn osv hvor studenter ikke har fått godkjenning. Likevel har jeg inntrykk av at psykologutdanningen i Storbritannia er enklere å godkjenne?

Er det noen som vil dele sin erfaring? Det ville ha hjulpet meg massevis, siden jeg tenker utrolig mye på dette nå for tiden!

Takk for svar!

Hilsen jente, 18

Anonymkode: 6295d...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en doktorgrad (PhD), i endel land er det mange grader de kaller «doctorate» som ikke er det samme som en norsk doktorgrad. 

Jeg ville vært veldig skeptisk til å studere psykologi profesjon i utlandet, det har vist seg å være svært lite forutsigbart. Uansett er det vanskelig å komme inn på «doctorate»-studiet, og fryktelig dyrt. Jeg ville heller tatt opp fag (hvis nødvendig) og studert i Norge. Da VET du at du ikke går på en smell + det er mye billigere. Kan utveksling fra norsk universitet være et alternativ? Jeg har studert i utlandet selv (ikke psykologi), så jeg skjønner ønsker om å komme seg ut og verdien av det, men akkurat psykologi profesjon hadde jeg ikke tatt i utlandet.

Anonymkode: aaee6...6dd

Skrevet

En britisk venninne av meg er halvveis gjennom sin DClin i England nå. Det har vært helt utrolig vanskelig å komme inn, veldig trangt nåløye. Jeg tror hun kom inn som siste kull som får en mye bedre lønnsordning, så kanskje det blir lettere når det godet bortfaller. Usikker på hvordan det er for norske studenter, siden vi ikke regnes som EU-studenter.

Jeg ville uansett startet hos NOKUT. Hør med dem!

Anonymkode: b88ea...504

Skrevet

Dette burde du ta i Norge, og heller utveksle til et annet land.

Anonymkode: 30e39...ba8

Skrevet

I praksis må du i England ha A-snitt, masse relevant arbeidserfaring og egentlig være britisk også, da de ikke ønsker å bruke masse ressurser på en person som bare forlater NHS ved fullført utdannelse. Det vil være både enklere, billigere, raskere og tryggere å ta opp fag her i Norge for å komme inn. 

Et alternativ er å søke master i Danmark etter bachelor med gode karakterer her, eller søke direkte til Sverige om du har gode karakterer, men ikke gode nok til å komme inn direkte her.

Skrevet

Du bør heller søke deg inn på profesjonsstudier i Norge og ta utveksling til utlandet om du ønsker å bli psykolog. En norsk bachelor i psykologi er ikke klinisk fundert og vil dermed ikke gi grunnlag for å få autorisasjon seinere. 

Anonymkode: a0708...096

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...