AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Dette er jo ikke bevisst ekskludering, men det blir det alikevel. Datteren min er 8 år. Hun har mange venner, men har 4 stk som hun er nærest og er mest sammen med. Men, det er en annen jente i klassa som virkelig liker min datter. Hun vil leke med min datter hele tiden. Hun er som en sugekopp på min datter og viker ikke fra hennes side. Problemet med dette er at min datter og denne jenta nå blir et tospann og trekker seg unna de andre så det bare er de to. Jeg ser dette på aktiviteter der de møtes flere og min datter sier også om friminuttene på skolen. De nære vennene trekker seg litt unna, og noen av de har også satt ord på det, at de føler seg oversett av min datter. Jeg har snakket mye med min datter om det, at hun også må prioritere andre. Hun sier hun skjønner det, men i dag var vi på en aktivitet der flere jenter var med. De ble et tospann med en gang og trakk seg unna de andre. Jeg sa fra på en fin måte to ganger, og hun var helt enig. Men, de holdt seg for seg selv. Til slutt ble jeg irritert å ga en irritert beskjed om at hun fikk inkludere seg med de andre og. Jeg blir så lei, for jeg mener at hun ikke kan behandle de andre vennene slik. Er jeg masete eller har jeg et poeng? Og hva kan jeg si til min datter for å få henne til å forstå dette? Anonymkode: 38c0c...893
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 La nå jentene få være bestevenner i fred.. kanskje de har en helt egen dynamikk seg i mellom. Vær glad jenta de har en bestevenn! Anonymkode: e5df8...a04 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 La de være i fred, slutt å bland deg inn! Anonymkode: ddab4...828 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La nå jentene få være bestevenner i fred.. kanskje de har en helt egen dynamikk seg i mellom. Vær glad jenta de har en bestevenn! Anonymkode: e5df8...a04 Jenta mi sier jo at hun blir lei, og de er fryktelig ekskluderende. TS Anonymkode: 38c0c...893
youcancallmejune Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Ja, du er masete. Det er helt normalt at barn har bestevenner. Hun klikker vel best med denne jenta selv om du ikke liker det. Hvordan ville du likt å bli tvunget til å være like mye sammen med alle dine venninner hvis du elsket å bare være sammen med den ene av dem? 7
snurk Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 Dette er da helt normalt for den alderen?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 2 minutter siden, youcancallmejune skrev: Ja, du er masete. Det er helt normalt at barn har bestevenner. Hun klikker vel best med denne jenta selv om du ikke liker det. Hvordan ville du likt å bli tvunget til å være like mye sammen med alle dine venninner hvis du elsket å bare være sammen med den ene av dem? Men, hun ønsker jo ikke å være så mye sammen med denne jenta. Hun sier hun blir lei fordi hun maser så mye. Og den ene venninna har sagt at hun blir lei seg fordi min jente overser henne. Skal det bare være ok? TS Anonymkode: 38c0c...893
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #8 Skrevet 18. desember 2019 Dette må hun lære selv, learning by doing. Gi henne råd hvis hun spør: hvis hun opplever å bli lei, gi henne råd om hvordan hun kan snakke med venninnen for å prøve å inkludere flere. Hvis hun opplever at de andre jentene blir lei seg, så gi henne råd om hvordan håndtere dette. Hvis hun ikke sier noe, ikke si noe du heller. Hun kommer ikke til å lære av dine erfaringer eller meninger, hun må finne ut av dette selv. Og det er ikke farlig, tvert imot! Vær der hvis hun trenger deg. Anonymkode: 56a13...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 Dette må hun finne ut av selv. Du kan rett og slett ikke blande deg så mye, den siste episoden du beskriver er jo et regelrett overtramp fra din side. Det er en del av det å utvikle sosiale antenner, og en egen mening. Anonymkode: 792c6...ca5 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 TS om du er bekymret så kan du jo invitere andre enn denne jenta hjem til deg. : ) Jeg forstår jo at du vil at jenta di skal sosialisere seg med flere. Og det gjør hun sikkert. Det er nok en fase, dette- Anonymkode: 35007...cf0 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #11 Skrevet 18. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS om du er bekymret så kan du jo invitere andre enn denne jenta hjem til deg. : ) Jeg forstår jo at du vil at jenta di skal sosialisere seg med flere. Og det gjør hun sikkert. Det er nok en fase, dette- Anonymkode: 35007...cf0 Ja, og det gjør vi. Jeg ser noen skriver at jeg blander meg for mye. Men, jeg syns det er vanskelig når hun helt tydelig gjør de andre vennene lei seg. To av venninnene satt på hjem fra trening for en uke siden, og da sa den ene venninna at " men, du vil jo bare leke med xxx". Og med hun som ble lei seg så måtte jeg snakke med mor og greier. Er kanskje ekstra på vakt pga at min eldste datter hadde ei hun var sammen med hele tiden på barneskolen. Og når hun ikke var på skolen hadde hun plutselig ingen andre å være sammen med. Det ble veldig sårbart. TS Anonymkode: 38c0c...893
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 Det er viktig å ha flere venner å spille på. Jeg ville ha forklart datteren hvordan man kan håndtere slikt, hvordan hun kan stå opp for seg selv. At det er greit å si "jeg vil leke med Anne og Kristin nå, du må gjerne bli med". At hun ikke trenger å følge den dominerende jenta i ett og alt, kan tenke selv. Bytte på. Denne jenta har jo også godt av å utvikle vennskap med flere enn 1. Kombinert med å strategisk invitere de andre tre hjem etter skolen, en om gangen, for å styrke båndene og tilrettelegge. Også den dominerende jenta iblandt, men prøve å få til at de veksler på bevisst. Likedan med å avtale besøk i helger. Anonymkode: 2f6d4...47c 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi sier jo at hun blir lei, og de er fryktelig ekskluderende. TS Anonymkode: 38c0c...893 Hvordan ville du likt å bli mast på om å ikke henge masse med en du kom overens med? Du er masete og blander deg i noe du burde holde nesen din unna. La ungen få styre selv hvem hun vil være mest med. Det er ikke som hun fryser ut én annen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 Ta det opp med foreldrene til denne jenten. Evt ta det opp med begge jentene tilstede. Ta gjerne kontakt med kontaktlærer og hør om de har noen råd. Det er veldig uheldig at de blir så avhengig av hverandre og at andre føler seg utestengt. Anonymkode: b9223...31c 1
Hactar Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 Jeg får ikke helt tak i om det er datteren din eller du som er lei av at det er de to som holder sammen, med tanke på at du sier ifra gjentatte ganger i løpet av en ettermiddag, datteren din sier ja, men likevel henger med denne ene. Det virker også som du er irritert på datteren din som holder sammen med denne venninnen. Jeg tenker du må finne ut om datteren din sliter med å sette grenser for venninnen og selv ønsker å endre situasjonen, eller om hun foretrekker denne venninnen hele tiden og dermed avviser de andre. Hvis det er det første, trenger hun hjelp til å lære sette de grensene, ikke bare formaninger. Lek rollespill og utforsk hva som kan skje om venninna blir sur eller hva hun er redd for. Om det siste er tilfelle, tenker jeg også bevisstgjøring er veien å gå. Hvordan er det for de andre når datter gjør slik og sånn? Hva ville hun selv følt om de andre gjorde sånn og slik? Jeg ville trukket meg mer ut i selve situasjonene. Det ser uansett ikke ut som det fungerer at du sier noe der og da. Dere kan prate om det i fred og ro i forkant, og eventuelt prate i ettertid om hvordan det var. Du bør likevel ha en viss toleranse for at de klikker seg, særlig om de andre også er i gruppe og dermed ikke alene. Jeg tenker også du bør legge vekk beskrivelsen av den andre jenta som «sugekopp», selv om du holder det for deg selv. Om jenta di merker at du ikke liker venninna, blir hun mest sannsynlig mindre tilbøyelig til å høre på deg angående dette. De kan være veldig ekskluderende, men også veldig lojale i den alderen, så pass på at datteren din ikke oppfatter at det er «mamma mot bestevenninne».
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 Hectar ts er bekyret for at datteren hennes ikke pleier andre venneskap, bare det ene. Nå den jenta finner noen andre å henge seg på blir jenten til ts alene. Det er essensen her. Anonymkode: 35007...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hectar ts er bekyret for at datteren hennes ikke pleier andre venneskap, bare det ene. Nå den jenta finner noen andre å henge seg på blir jenten til ts alene. Det er essensen her. Anonymkode: 35007...cf0 Men dette er også livserfaring! Hvorfor skal vi være i forkant av alle eventuelle problemer som kan oppstå, barna blir jo ferdig kostet frem til voksenlivet. Og når de står der uten noen som kan fortelle hva de skal si og gjøre, så blir ting unødvendig vanskelig. Kan de ikke få øve seg på hvordan livet fungerer når de er små? Anonymkode: 56a13...8d1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 Jeg synes det er bra at du bryr deg om dette, Ts. Datteren din må lære å stå opp for seg selv. Jeg anbefaler å snakke om det, hvordan ville hun reagert om det var hun som ble utestengt? Jeg mener at barn som oppfører seg som denne «venninna» har et problem og dårlige sosiale ferdigheter, og at det er synd at mange sier det er normalt. Det er det ikke. Det bør tas tak i og jobbes med. Anonymkode: b65d1...dbe 3
Outlander Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 Jeg er totalt UENIG med de fleste svarene her. En ting er om datteren til ts VIL være mye sammen med hun jente. Totalt annerledes hvis den ene jente få henne bort fra venner ts sin datter vil helst være sammen med da hun utnytter vennligheten og empatien hennes. Hun ene jente høres veldig kontrollerende ut og hvis datteren din viser at hun er ikke veldig fornøyd med dette er det faktisk viktig at oss foreldene hører på. Rart at dere som svarer her inne skal bare la en 8 åring ordner dette selv, spesielt når hun ikke er særlig fornøyd med det som skjer! Hører med datteren din ts- hva skjer når hun ene jente kommer bort ditt? Prøver hun å trekke de begge unna felleskapet? Det er usunt for å la et ung barn ta kontroll av en annen som tør ikke å si ifra- da MÅ vi faktisk hjelpe barna å komme ut av en uønsket situasjon! 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er også livserfaring! Hvorfor skal vi være i forkant av alle eventuelle problemer som kan oppstå, barna blir jo ferdig kostet frem til voksenlivet. Og når de står der uten noen som kan fortelle hva de skal si og gjøre, så blir ting unødvendig vanskelig. Kan de ikke få øve seg på hvordan livet fungerer når de er små? Anonymkode: 56a13...8d1 ts er urolig fordi hun har brent seg før med en lignende situasjon m den eldre datteren. Anonymkode: 35007...cf0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå