Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sluttet på prevensjon 03.10, jeg har med andre ord hatt tre mensentrasjoner siden p-ring slutt. 

Denne måneden er første måneden vi har hatt sex uten prevensjon, og prøvingen har dermed startet.. 

Jeg temper ikke, eller tar eggløsningstest, da vi, foreløpig, ønsker å ta det som det kommer. Men jeg bruker appen "Flo" og i følge den har jeg eggløsning i morgen, og vi hadde sex mandag og igår. Da samboer reiste bort idag, får vi ikke hatt mer sex før eventuelt neste periode. 

Det jeg i utgangspunktet lurer på, er om det er noen som har erfaring med appen "Flo", om den stemmer? 

Og om den stemmer, så har vi i det hele tatt gjort det riktig? Når kan jeg ta en graviditettest? Bare vente til mensen kommer eller ikke kommer? 

Jeg har veldig mange spørsmål egentlig, men får begynne her. Det er spennende å endelig være i denne fasen av livet! 

Anonymkode: daa3b...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte Flo appen slik som du de første månedene, og for meg funket ikke det optimalt. Utfordringene med å bare logge inn mens og symptomer er at det er mer unøyaktig, og det er liten sannsynlighet for at eggløsning er akkurat når Flo mener det er. De regner jo bare ut sånn ca og fastslår en dato. Jeg ville nok vært obs på å ha sex oftere i løpet av dagene før og etter antatt EL hvis jeg var deg.

Den måneden det klaffet for meg gikk jeg over til appen Fertility Friend, og brukte temping og EL-tester. Tempingen var gull, men for å finne selve EL og når man bør ha sex er nok EL-testene å foretrekke! Jeg syns det var lite styr med testene, og det var gøy å følge med. Det trenger ikke være dyrt heller, man kan bestille en større pakke på nett.

Når det kommer til graviditetstester velger jo folk å gjøre forskjellig her også. Noen tester flere ganger og følger med, andre syns det er tøft å få negative tester og velger derfor å vente til mensen skulle vært. Også her kan man kjøpe inn billige strimmeltester, for eksempel på Babyplan slik at man kan teste flere ganger og det ikke blir så dyrt. Jeg testet positivt allerede 9 dager etter eggløsning, men for noen viser ikke testen positivt før etter mens skulle vært. Om du velger å teste før mens bør du bruke tidlig-test.

Skrevet

Min stemte ikke.hadde syklus på 29 dager og på appen hadde jeg eggløsning på dag 14, men med eggløsningstester hadde jeg eggløsning på dag 16.

Anonymkode: 52eec...f2c

Skrevet

Jeg aner ikke om min stemmer enda, da jeg bare har hatt forskjellige syklus siden jeg sluttet på p-piller i august. Men jeg har et par venninner som opplevde at den fungerte veldig bra når de var prøvere. 

Anonymkode: 1ca0a...9a2

Skrevet

Hmm.. Så om jeg skal få riktig resultat, så må jeg tempe eller ta eggløsningstester.. Kanskje det bare er bedre for min egen psyke å droppe hele greia da? Og heller ha kontroll på når mensen er og ikke? 

Og da eventuelt ta en test om den skulle være forsinket. 

Vi opplevde en spontanabort for tre år siden som fremdeles sitter godt igjen i på tankene og hjertet mitt, og det er årsaken til at jeg ikke ønsker å gjøre alt for å vite akkurat når jeg kan og ikke kan bli gravid. 

Ts

Anonymkode: daa3b...03a

Skrevet

Jeg har brukt Flo i flere år. Har opplevd to missed abortion og to normale graviditeter. Flo estimerer eggløsning noen dager for tidlig for min del. Jeg har sannsynligvis eggløsning på syklusdag 19-21 (EL-slim + tidlig ultralyd har vært enig) men Flo mente det var dag 16-17. Jeg har bare passet på å ha samleie annenhver til tredjehver dag fra syklusdag 10 til 23. Har ikke tempet eller brukt EL-tester.

Dere gjør det nok helt riktig, og det at samboer reiser vekk er jo ikke alltid noe man kan gjøre så mye med. Hver syklus har et friskt, relativt ungt par som gjør alt riktig omtrent 20% sannsynlighet for å bli gravide. 

Anonymkode: 55233...568

Skrevet

For å Flo til å bli mer riktig må du vite hvor lang lutealfase du har og legge inn denne i appen. Da blir den litt mer riktig. 

Skrevet

Har du jevnlig samleie så er det ikke noe problem. Jeg ville prøvd de første mnd uten å styre med temping og testing. Viser det seg at det drøyer eller dere får dårlig tålmodighet så kan du starte med tiltak for å optimalisere sjansene.
Jeg har temaet i 2mnd men det har fortsatt ikke skjedd noe, så ville brukt den første tiden uten å stresse med slikt.

Anonymkode: d807d...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...