AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Har nå jobbet i 6 mnd som lærer. De beste og verste 6 mnd i mitt liv. Dere andre lærere, hva var deres erfaringer de første 6 mnd - 2 årene? Går ting seg til? Fikk du fast jobb? Hvordan behandlet elever/kollegaer deg? Er du fortsatt lærer? Anonymkode: a2c2a...cff
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Første året var veldig vanskelig. Det var enormt mye å sette seg inn i hele tida. Heldigvis var jeg kun faglærer, ikke kontaktlærer, det hadde jeg ikke klart. Jeg hadde en veldig dyktig mentor som hjalp meg med mye. Nå har jeg jobbet som lærer i 7 år og begynner å bli ganske erfaren (selvfølgelig ikke utlært, det blir man aldri). Kontaktlærerjobben er også veldig givende, men jeg er som sagt veldig glad for at jeg ikke måtte gjøre det som nyutdannet. Skole-hjem-samarbeidet og all jussen rundt tilpasset opplæring og §9a er nesten et fag i seg selv. Anonymkode: 85936...f99
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Første året var verst. Deretter har hvert eneste år blitt bedre og bedre. Jeg blir jo mer erfaren, jeg får bedre fagdidaktisk tyngde, og jeg får flere verktøy og ideer å spille på. Jeg husker en praksislærer sa det til meg en gang, at man i starten tenker mye på hva man skal si, når man er erfaren tenker man istedet på hvordan vi skal gjøre ting. Nå er jeg i hvordan-fasen og det er veldig kjekt. Det er nå svært få dager som tærer mer enn de gir energi. Det er svært viktig å være på en skole hvor man trives med kollegaene og ledelsen. Det er jo de man har til å lufte ting med, å få ideer fra, drøfte elever med osv. Jeg er lektor på sjette året og stortrives . Kan ikke se for meg å jobbe i et annet yrke. (Selvfølgelig har yrket noen negative ting også, men det har jo alle yrker) Anonymkode: aa5f7...f25
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #4 Skrevet 19. desember 2019 Da jeg var nyutdannet fikk jeg jobb på en skole og jobbet der noen år. Var selvfølgelig tøft til tider, men jeg hadde støttende, hjelpsomme og inkluderende kolleger og ledelse. Godt sosialt samhold på jobb. Godt samarbeid omkring elever. Generelt greie elever. Skolen var flink til å skape godt miljø blant elevene. Var tøft til tider, men det var greit. Så flyttet jeg, og fikk jobb på en ny skole. Her er jeg mer overlatt til meg selv. Elevene er mer bråkete og fler er uvenner. Tilnærmet null samarbeid blant lærerne. I hvert fall de jeg jobber med. Ledelsen har alt for mye å gjøre. 9A-saker som har gått over stokk og stein. Fylkeskommunen er inne. Foreldre som krever og krever. Kommer altså mye an på skolen. Jeg syns ikke de første årene var verst, fordi den skolen var så bra. I år har jeg til tider hatt det helt jævlig. Frister ikke å fortsette her etter sommeren. Anonymkode: 050b2...4e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå