Gå til innhold

Hva skjer med matkulturen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Når så mange skal ha eget kostholdsprogram? Går det ikke an å vike en tomme til fordel for et sosialt fellesskap en gang i blandt? Jeg spiser vegetar til hverdags, men rundt tre ganger i måneden . Leser at unge nå vil ikke spise julemiddagen til bestemor. Det synes jeg er litt trist egentlig. De har da med egen matboks med vegisterkaker som varmes visstnok. 

Sist jul feiret vi sammen med mange, og der var det flere som skulle ha egen meny. Det er litt stusselig når man gjør seg flid med ekstra godt tilberedt mat og så vil ikke gjestene ha. 

Anonymkode: 9fca5...683

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen matkultur i Norge. Det har sklidd ut for lengst.

Anonymkode: 8ac19...c97

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen matkultur i Norge. Det har sklidd ut for lengst.

Anonymkode: 8ac19...c97

Nå må du gi deg 😊

• Liker 7
Skrevet

Mat er en så stor del av julefellesskapet at det bare er bra at folk tar med seg alternativer de liker istedenfor å skulle spise noe de ikke liker. Jeg vet jeg tvang i meg julemat og kastet opp etterpå alle barne og ungdomsårene fordi julemat hos bestemoren min, som ikke kan lage mat, er lutefisk. Og jeg ble opplært til å spise det vi blir servert. 

Hos meg vil vi at folk skal ha det fint og spise god mat og kose seg, og om det betyr at de vil låne mikroen i ti minutter så er det helt greit. 

Anonymkode: 07d00...808

• Liker 4
Skrevet

Julen handler mer om hvem jeg er sammen med enn om hva de spiser! Jeg tenker at julaften er en av de dagene i året som alle skal kose seg med maten, og om det betyr at de spiser noe annet enn meg, ja så er det sånn!

• Liker 2
Skrevet

I min familie er det viktig å følge tradisjonene.  Det gjelder også mattradisjonene.  Hver generasjon gjør små endringer, men mye overlever også. 

Jeg tror at tradisjoner og gjentakelse skaper trygghet og tilhørighet.  Se bare på barna - de ser helst at den samme nissen står på samme plass hver jul :)

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine er hardbanka tradisjonsmennesker, men de tilrettelegger likevel for gjester. Eldstebrors samboer spiser ikke svin, og da lager pappa kalkun i tillegg. Samboer har dansk far og er vant med dansk julemat, så da lager pappa brune poteter sånn at han skal ha noen av sine tradisjoner selv om han feirer hos oss. Hadde det kommet en vegetarianer eller veganer, hadde pappa lagd nøttestek etter beste evne. Allergier og kulturelle/religiøse matvaner tas alltid hensyn til.

Pappa elsker å lage mat, og da spesielt å prøve seg på ting han aldri har prøvd før. Gjerne ting han aldri har smakt før også. Han synes det bare er kult å lage litt annen mat til jul også - så sant han får beholde sine egne tradisjoner hjemme hos seg. Feirer han hos noen andre, så bryr han seg ikke om han må spise pinnekjøtt selv om det ikke er jul for han. Men han er veldig nøye med at andre skal ha en fin jul hjemme hos oss.

Verken samboer eller brors samboer har noen gang spurt om kalkun eller brune poteter kunne lages - det er det pappa selv som har tatt initiativ til. Allergier og intoleranser vil han gjerne ha beskjed om, da. ;) 

Anonymkode: 9a631...82e

• Liker 5
Skrevet
På 18.12.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev:

...Når så mange skal ha eget kostholdsprogram? Går det ikke an å vike en tomme til fordel for et sosialt fellesskap en gang i blandt? Jeg spiser vegetar til hverdags, men rundt tre ganger i måneden . Leser at unge nå vil ikke spise julemiddagen til bestemor. Det synes jeg er litt trist egentlig. De har da med egen matboks med vegisterkaker som varmes visstnok. 

Sist jul feiret vi sammen med mange, og der var det flere som skulle ha egen meny. Det er litt stusselig når man gjør seg flid med ekstra godt tilberedt mat og så vil ikke gjestene ha. 

Anonymkode: 9fca5...683

Så folk skal gå på akkord med egne verdier for å please andre? 

Anonymkode: 038d3...0d2

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine er hardbanka tradisjonsmennesker, men de tilrettelegger likevel for gjester. Eldstebrors samboer spiser ikke svin, og da lager pappa kalkun i tillegg. Samboer har dansk far og er vant med dansk julemat, så da lager pappa brune poteter sånn at han skal ha noen av sine tradisjoner selv om han feirer hos oss. Hadde det kommet en vegetarianer eller veganer, hadde pappa lagd nøttestek etter beste evne. Allergier og kulturelle/religiøse matvaner tas alltid hensyn til.

Pappa elsker å lage mat, og da spesielt å prøve seg på ting han aldri har prøvd før. Gjerne ting han aldri har smakt før også. Han synes det bare er kult å lage litt annen mat til jul også - så sant han får beholde sine egne tradisjoner hjemme hos seg. Feirer han hos noen andre, så bryr han seg ikke om han må spise pinnekjøtt selv om det ikke er jul for han. Men han er veldig nøye med at andre skal ha en fin jul hjemme hos oss.

Verken samboer eller brors samboer har noen gang spurt om kalkun eller brune poteter kunne lages - det er det pappa selv som har tatt initiativ til. Allergier og intoleranser vil han gjerne ha beskjed om, da. ;) 

Du har en pappa etter mitt hjerte!  Det er da virkelig ikke vanskelig å ta hensyn :)

Skrevet

Man kan faktisk ikke ta det personlig at noen velger å spise annerledes, men da får de kanskje bidra litt selv til middagen og ta med retter selv osv. Synes hvertfall ikke man skal utelukke personer bare på grunn av litt sær diett. 

Skrevet
10 minutter siden, Zienna skrev:

Du har en pappa etter mitt hjerte!  Det er da virkelig ikke vanskelig å ta hensyn :)

Om man skal stå og spesialberede tre ekstra ting? Jo, det er faktisk vanskelig! Nå gjorde jo faren hennes det med glede og fint er det, men å få alt til å fungere på et kjøkken med mange til middag er faktisk ganske slitsomt.

Personlig syns jeg bortskjemthet hos voksne blir mer og mer synlig og tenker at det er uhøflig. "Jeg liker ikke" hører man mer og mer hos voksne og det er ikke et sjarmerende trekk.

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg. Jeg er generelt møkk lei av både barn og voksne som gjør mat til et jævla kjemiprosjekt og forlanger at hele verden skal delta i de psyke grillene deres hva enn restriktiv diett de har fått for seg at gir evig liv og null tarmgass.

Jeg hadde gladelig brukt masse ekstra tid på å lage mat til et barn med cøliaki eller lignede. Men har seriøst lyst å klaske en vassen hotdog på tallerkenen til ungen med "hvete-intolleranse" som julemiddag..

Anonymkode: 30ab5...115

• Liker 2
Skrevet

Men en ting er jeg veldig enig i, og det er når folk krever f.eks. glutenfritt fordi de følger en motediett, ikke fordi de har cøliaki eller er glutensensitive. Og da mener jeg at de er diagnostisert og ikke special snowflakes som ikke engang har testa seg.

Selv tåler jeg ikke løk, er laktoseintolerant og glutensensitiv. Dette er påvist hos lege. Men jeg gidder ikke lage en stor ting utav det. Har jeg en periode hvor jeg reagerer mye på gluten, så forsyner jeg meg av maten som ikke er proppfull av gluten og holder kjeft. Ingen vits i å sutre over at det ikke finnes glutenfritt brød når jeg kan ta salat til i stedet. Er det dessert, så forsyner jeg meg av alternativet med lite eller ikke noe melk. I verste fall er det kun bløtkake eller is, men da tar jeg en bitteliten porsjon for å være høflig og holder kjeft.

Det ender av og til med magesmerter, hovne lepper, lett kvalme og løs mage til kroppen er ferdig med å overreagere, men jeg vil heller det enn å være kranglete mot folk som har invitert meg til dem for å spise. Det går jo over så fort jeg har fått tømt meg.

Gjest Gretagarbo
Skrevet

På julaften spiser jeg det samme som alle de andre gjør; komler, kålrabistappe, surkål, rødkål og rosenkål. Det eneste jeg bytter ut er pinnekjøttet. Spiser heller pølser fra Wheaty. Muligens det høres litt stusselig ut, men jeg liker det, og syns det passer utmerket til tilbehøret. De fleste veggiser jeg skjenner avanserer på samme lettvinte måten dersom de spiser med kjøttiser. Ikke noe stress, og ingen klager på at vi er sære i matveien😊.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...