Gå til innhold

Ikke drikk i jula hvis dere feirer med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Timian Soot
Skrevet

Hei. Vær så snill å ikke drikk dere fulle nå i jula hvis dere feirer med barn. Det gjør vondt å tenke på alle stakkars barn som gruer seg nå til jula fordi de voksne drikker seg full :( Hvorfor gjør noen sånt? Det er vondt og skremmende for barna å se de voksne fulle. Lag en god jul for barna og ikke en drikke fest for dere voksne. Drikke dere full kan dere gjøre på fest uten barn. 

God jul❤️Håper den blir god for alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så enig, har selv vokst opp med fulle foreldre i julen.

Anonymkode: 0ae66...643

• Liker 2
Skrevet

Enig, en dag uten alkohol må man klare! 🙂 

Ingen hjem med barn under 18år bør innholde alkohol i heletatt.

Anonymkode: 2ea25...a15

• Liker 5
Skrevet

Problemet er ikke de som tar seg et par øl til middagen. Problemet er de som ikke klarer å styre seg, men som bruker enhver anledning til å feste, selv om det er barn i hus. Jeg har vokst opp med en far som var full støtt og stadig, og var ubehagelig. Mens de på morssiden kanskje tok seg en øl eller et glass vin til maten, STOOOOR forskjell, det husker jeg så godt. 

Anonymkode: 3f956...c96

• Liker 21
Skrevet

Helt enig! Jeg kommer fra en veldig "ordentlig" familie med akademikere og hardtarbeidende mennesker og ingen alkoholikere eller lignende, men julen var alltid jævlig synes jeg. Ingen gjorde noe galt, men jeg er sensitiv av meg og kunne merke en enorm forskjell på personlighetene til alle. Utrolig ekkelt husker jeg at jeg syntes det var. 

Mamma tror fremdeles at jeg ikke er noe glad i julen, fordi jeg alltid trygla og bad om å få legge meg tidlig.. Jeg elsker jul mer enn noen av dem, men det var for ubehagelig. Så ja, jeg støtter deg så veldig TS! 

• Liker 6
Skrevet

At noen har dårlige erfaringer betyr ikke at alle har det, faren min satt innimellom og drakk sammen med onkelen min på lørdagskveldene, jeg syntes alltid det var kjempe morro fordi de ble lattermilde, tullet og fjåset mye. Jeg mener det er forskjell på alkoholikere og de med et alkohol problem som drikker seg snydens veldig ofte, og de som har er mer normalt forbruk. Mine foreldre drakk øl/vin og akevitt til maten julaften, men de drakk seg ikke fulle. Så å drikke med måte skader ingen er min mening. 

Anonymkode: b03b0...9c7

• Liker 21
Skrevet

Jeg tar meg et glass vin med god samvittighet. 

Anonymkode: 31c65...4b5

• Liker 19
Skrevet
24 minutter siden, Timian Soot skrev:

Hei. Vær så snill å ikke drikk dere fulle nå i jula hvis dere feirer med barn. Det gjør vondt å tenke på alle stakkars barn som gruer seg nå til jula fordi de voksne drikker seg full :( Hvorfor gjør noen sånt? Det er vondt og skremmende for barna å se de voksne fulle. Lag en god jul for barna og ikke en drikke fest for dere voksne. Drikke dere full kan dere gjøre på fest uten barn. 

Hadde egentlig tenkt til å be deg holde kjeft og passe på fine egne ting.. Men så la jeg merke til at det var en forskjell på overskriften og innlegget, det magiske ordet som skiller overskriften og innlegget er full. 

Og så lenge du mener ikke drikk dere full, så er jeg helt enig. 

Er forøvrig født og vokst opp med foreldre  og besteforeldre som drakk hver eneste jul, men de drakk seg aldri full. Det er jeg meget takknemlig for. 

Glad for at de drakk, og glad for at de aldri drakk seg full 😂

Anonymkode: 1d0f0...8ed

• Liker 22
Skrevet

Å drikke alkohol er ok, men man må sørge for å drikke som voksne mennesker. 

• Liker 6
Skrevet

Tenker at emnetittelen ikke står i stil med innlegget. Å ikke drikke i jula er noe annet enn å ikke drikke seg full i jula. Jeg kommer nok til å ta meg et glass rødvin i løpet av jula selv om det er barn i familien, men full har jeg kanskje vært to ganger i løpet av livet, og det var absolutt ikke med barn i nærheten. Drikker man et eller to glass og holder seg til det ser jeg ingen problemer med det, så lenge det ikke er barn som allerede har opplevd familiemedlemmer som drikker seg fulle og derfor er mer sensitiv om de ser en ølboks eller et vinglass. Jeg tenker det er positivt å vise barn at man kan være måteholden med alkohol. Mine foreldre kommer helt sikkert også til å ta seg en øl til maten og en akevitt etter maten som de alltid har gjort, men jeg har aldri sett mine foreldre full for det.

Anonymkode: 23aea...4bd

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, OnFire skrev:

Å drikke alkohol er ok, men man må sørge for å drikke som voksne mennesker. 

Vil ikke anbefale å "drikke som voksne mennesker". Veldig mange drikker seg full altfor ofte selv om de er voksne mennesker, og jeg tror nok at det ikke er så mange barn som er alkoholikere, så man kan heller ikke si at en alkoholiker drikker som et barn (altså det motsatte av et voksent menneske). 

• Liker 3
Skrevet

Min mening er at man bør kjenne sin grense og drikke akkurat nok- men stoppe før man når den. Ingenting mer kleint enn voksne fulle folk. 

Gjest Timian Soot
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig tenkt til å be deg holde kjeft og passe på fine egne ting.. Men så la jeg merke til at det var en forskjell på overskriften og innlegget, det magiske ordet som skiller overskriften og innlegget er full. 

Og så lenge du mener ikke drikk dere full, så er jeg helt enig. 

Er forøvrig født og vokst opp med foreldre  og besteforeldre som drakk hver eneste jul, men de drakk seg aldri full. Det er jeg meget takknemlig for. 

Glad for at de drakk, og glad for at de aldri drakk seg full 😂

Anonymkode: 1d0f0...8ed

Greit å ta et glass eller to, men ikke hvis det er folk som ikke klarer å stoppe. Det er heller ikke greit foran folk som har dårlig minne etter fulle voksne. Da kan alkoholen byttes ut. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke anbefale å "drikke som voksne mennesker". Veldig mange drikker seg full altfor ofte selv om de er voksne mennesker, og jeg tror nok at det ikke er så mange barn som er alkoholikere, så man kan heller ikke si at en alkoholiker drikker som et barn (altså det motsatte av et voksent menneske). 

Forsto du virkelig ikke hva han mente?

Anonymkode: 712cb...f9e

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å drikke som voksne mennesker vil si å drikke som ansvarlige voksne mennesker, altså stoppe i tide. Jeg har ingen problemer med med dette selv.

• Liker 3
Skrevet

En kan også drikke alkohol uten å bli full.

Anonymkode: fec62...0da

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Timian Soot skrev:

Jeg tar et glass rødvin til jul, hvis jeg føler for det. Hos oss drikkes det aldri på en måte som påvirker ungene. Et glass i sofakroken på hytta eller til julemiddagen. Slik vokste jeg opp, og slik vokser mine barn opp. 

Helt enig i at man ikke drikker seg full foran ungene, det ville jeg aldri gjort. Drikker for øvrig skikkelig god rødvin, fordi jeg liker smaken, ikke for å kjenne effekten.

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke alkohol har noe med jul å gjøre uansett. Heller ikke nyttår. Man må virkelig ikke ha denne alkoholen for å kose seg. Moren min drakk ofte, ble ofte litt full og stoppet der. Det verste var de gangene hun blandet det med piller og alle hennes "fantastiske" sider kom frem. I rus av alkohol og piller rundt jul så ble det ofte et veldig sinne på henne. Av en liten filleting kunne hun klikke helt og kaste ting rundt seg. Det var alltid min feil for at ting ikke gikk bra, så fikk jeg straff uten å ha hatt noe med saken å gjøre. Hvis jeg foreslo å hjelpe til med matlaging der hun sto å koste seg med matlaging og baylis så hånlo hun, for da kom jeg til å ødelegge maten. Så trampet hun rundt i sinnet etterpå for at ingen hjalp henne med noe der. Til julemiddagen var hun i gang med martini i glasset og alle måtte smile, kose seg og takke den fantastiske kokken. Joda, maten var faktisk god, men det var ikke lett å kose seg. Under pakkeutdeling var det stor forskjell i gavene, for mamma likte splitt og hersk. 500,- i gaver til meg, 2500,- spesialbestilt gave til barn to. Så måtte man være stille og rolige resten av kvelden, for da begynte dama å bli susete. Brått kunne hun sitte å skræve, med buksa litt langt nede mens hun tok på seg selv. Spurte henne om å slutte med det der i stua for jeg syns det var ekkelt. Fikk da beskjed om at hun var voksen og bestemte selv. Litt senere kunne formen hennes være bedre og hun delte alkohol til oss barna, for vi ble så morsomme da. Så måtte vi legge oss etter å ha blitt gjort narr av. 

Når folk sier ikke alkohol i jula, så er det en selvfølge for meg. Alkohol har aldri vært kos for meg. En full person er aldri morsom. 

Handlingene hennes var ikke bare i julen, det kunne være hvilke som helst dag i uken. Alle ferier og andre høytider. 

Anonymkode: 99f24...29c

• Liker 1
Skrevet (endret)

I min familie har mine foreldre/besteforeldre/onkler, tanter, hva som helst - alltid drukket vin eller cognac eller andre ting på juleaften, eller til andre høytider. Jeg har den dag i dag (jeg er snart 27) aldri sett noen i min familie være fulle. Tror det har veldig mye å si hvordan folk drikker, blir veldig overdrevent å si at jul og alkohol ikke hører sammen, eller barn og alkohol ikke hører sammen, PUNKTUM. Det er forskjellig fra familie til familie, fra miljø til miljø. Jeg har aldri tatt skade av at mine foreldre har drukket noen glass vin foran meg, og jeg kommer til å gjøre det på samme måte den dagen jeg får barn.  

Endret av deedee_
  • Liker 6
Gjest Timian Soot
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke alkohol har noe med jul å gjøre uansett. Heller ikke nyttår. Man må virkelig ikke ha denne alkoholen for å kose seg. Moren min drakk ofte, ble ofte litt full og stoppet der. Det verste var de gangene hun blandet det med piller og alle hennes "fantastiske" sider kom frem. I rus av alkohol og piller rundt jul så ble det ofte et veldig sinne på henne. Av en liten filleting kunne hun klikke helt og kaste ting rundt seg. Det var alltid min feil for at ting ikke gikk bra, så fikk jeg straff uten å ha hatt noe med saken å gjøre. Hvis jeg foreslo å hjelpe til med matlaging der hun sto å koste seg med matlaging og baylis så hånlo hun, for da kom jeg til å ødelegge maten. Så trampet hun rundt i sinnet etterpå for at ingen hjalp henne med noe der. Til julemiddagen var hun i gang med martini i glasset og alle måtte smile, kose seg og takke den fantastiske kokken. Joda, maten var faktisk god, men det var ikke lett å kose seg. Under pakkeutdeling var det stor forskjell i gavene, for mamma likte splitt og hersk. 500,- i gaver til meg, 2500,- spesialbestilt gave til barn to. Så måtte man være stille og rolige resten av kvelden, for da begynte dama å bli susete. Brått kunne hun sitte å skræve, med buksa litt langt nede mens hun tok på seg selv. Spurte henne om å slutte med det der i stua for jeg syns det var ekkelt. Fikk da beskjed om at hun var voksen og bestemte selv. Litt senere kunne formen hennes være bedre og hun delte alkohol til oss barna, for vi ble så morsomme da. Så måtte vi legge oss etter å ha blitt gjort narr av. 

Når folk sier ikke alkohol i jula, så er det en selvfølge for meg. Alkohol har aldri vært kos for meg. En full person er aldri morsom. 

Handlingene hennes var ikke bare i julen, det kunne være hvilke som helst dag i uken. Alle ferier og andre høytider. 

Anonymkode: 99f24...29c

😢❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...