Gå til innhold

Fordeler med å være gift; økonomisk, juridisk og annet...

Anbefalte innlegg

Gjest brud i sommer
Skrevet

Lurer på om dere kan hjelpe meg litt.. Hva kjenner dere til av juridiske og økonomiske fordeler med å være gift..? (Rent bortsett fra at man får være gift med den man elsker og har barn med... :wink: )

Vi har nemlig diskutert om vi får redusert skatt når vi lignes sammen (kommer en av oss over i annen skatteklasse??).. :kul:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er samboere og har kjøpt hus sammen nå. Fordi vi ikke er gift kan vi ikke arve av hverandre hvis en av oss skulle dø, og da sitter foreldrene til den som dør igjen med halve huset mens den gjenlevende samboeren sitter med et halvt hus og hele gjelda.

Derfor må vi tegne livsforsikring som gir oss verdien på huset i erstatning hvis en skulle dø, sånn at ingen blir sittende med masse gjeld.

Litt knotete forklart, men men.

Altså, lån arves av medlåntaker, mens hus arves av nærmeste slektning.

Skrevet

Å arve hverandre kan man jo løse ved å skrive gjensidig testamente da, men da må man betale arveavgift (som man slipper hvis man er gift).

Skrevet
Vi er samboere og har kjøpt hus sammen nå. Fordi vi ikke er gift kan vi ikke arve av hverandre hvis en av oss skulle dø, og da sitter foreldrene til den som dør igjen med halve huset mens den gjenlevende samboeren sitter med et halvt hus og hele gjelda.

Derfor må vi tegne livsforsikring som gir oss verdien på huset i erstatning hvis en skulle dø, sånn at ingen blir sittende med masse gjeld.

Litt knotete forklart, men men.

Altså, lån arves av medlåntaker, mens hus arves av nærmeste slektning.

Dere bør jo helt klart tegne gjeldsforsikring, skulle den ene dø vil den partens andel av gjelden bli strøket. Det kunne aldri falle meg inn å ta opp så mye gjeld uten å tegne gjeldsforsikring.

Forøvrig bør man som samboere skrive testamente, slik at om din samboer dør så får du hans del av huset, og omvendt får han din del.

Skrevet
Lurer på om dere kan hjelpe meg litt.. Hva kjenner dere til av juridiske og økonomiske fordeler med å være gift..? (Rent bortsett fra at man får være gift med den man elsker og har barn med... :wink: )

Vi har nemlig diskutert om vi får redusert skatt når vi lignes sammen (kommer en av oss over i annen skatteklasse??).. :kul:

trur dåke kjeme i skatteklasse 2,nåke so betyr lavere skatt, i tillegg t at dåke arva kvarandre utan arveavgift :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Dere kommer ikke i skatteklasse to hvis dere begge er i arbeid. Men hvis bare den ene av dere jobber ute mens den andre ikke har inntektsgivende arbeid, får den som tjener penger klasse to pga forsørgeransvar, på lik linje med aleneforsørgere.

Videre vil dere naturligvis arve hverandre 100 % så lenge dere ikke har barn.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet
Dere kommer ikke i skatteklasse to hvis dere begge er i arbeid. Men hvis bare den ene av dere jobber ute mens den andre ikke har inntektsgivende arbeid, får den som tjener penger klasse to pga forsørgeransvar, på lik linje med aleneforsørgere.

:Nikke:

Gjest brud i sommer
Skrevet

Tex wrote:

--

Men vi har jo forsørgeransvar for våre to felles barn??

Gjest Tristessa
Skrevet

Og husk at et gjensidig testament kun vil gi ønsket virkning dersom man ikke har barn. Har man barn, har disse krav på pliktdelsarv, og denne kan ikke krenkes ved testament.

Gjest gjesta
Skrevet

Dere bør jo helt klart tegne gjeldsforsikring, skulle den ene dø vil den partens andel av gjelden bli strøket. Det kunne aldri falle meg inn å ta opp så mye gjeld uten å tegne gjeldsforsikring.

Forøvrig bør man som samboere skrive testamente, slik at om din samboer dør så får du hans del av huset, og omvendt får han din del.

Gjeldsforsikring gjør bare at det er mer å arve da gjelden til den som dør blir mindre.

Dere bør ha livsforsikring som dere tegner på hverandre slik at det IKKE blir en del av arveoppgjøret.

Skrevet

Det er det vi skal ha. Skal ordne det i banken i morgen før vi overtar huset den 15. Men det koster jo endel mer enn å være gift da, så jeg ville selvfølgelig foretrukket det. Men han frir jo aldri! :ler:

Skrevet

Men vi har jo forsørgeransvar for våre to felles barn??

Ja, men ingen av dere er aleneforsørger. Man får bare skatteklasse 2 om man er aleneforsørger for resten av familien (enten resten av familien består av barn som man alene er forsørger for eller ektefelle uten inntekt eller både barn og ektefelle uten inntekt).

Gjest gjesta
Skrevet

Som gift og uten barn så er det foreldre som arver dersom det ikke foreligger testamente.

Har en bekjent hvor mannen døde plutselig. De var unge og uten barn. Hun måtte få advokat mot hans foreldre som tydligvis ville grabbe til seg mest mulig. Midt opp i sorgen så måtte hun kjempe mot hans foreldre.

Bare et lite tankekors. Ha papirene i orden uansett!

Skrevet
Som gift og uten barn så er det foreldre som arver dersom det ikke foreligger testamente.

Som ugift mener du vel? Som gift arver man jo hverandre.

Skrevet

Har en bekjent hvor mannen døde plutselig. De var unge og uten barn. Hun måtte få advokat mot hans foreldre som tydligvis ville grabbe til seg mest mulig. Midt opp i sorgen så måtte hun kjempe mot hans foreldre.

Bare et lite tankekors. Ha papirene i orden uansett!

Hvis man har livsforsikring kan man kjøpe ut arverne for forsikringssummen. Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at foreldrene mine ikke har lyst på hus der jeg bor, så det bør ikke by på problemer. Vil jo ikke gjøre dem arveløse med testamente heller, det blir liksom så personlig. Greiere om sambo bare får penger nok til å beholde huset, så får dem ordne opp selv uten masse arveavgift og greier.

Huff, høres ut som om jeg skal dø i morgen. :ler:

Nei, nå skal jeg slutte å kuppe tråden, var ikke meningen i utgangspunktet! :hoho:

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ikke sant. Nå som jeg er gift med min mann og han ikke har barn er det jeg som arver han uansett.

Gjest gjesta
Skrevet

Ok, kan hende at jeg tar feil der :oops:

men resten av historien stemmer.

De var gift. Han dør. Hans foreldre krevde arv. Hun måtte ha advokat for å ta vare på egne rettigheter.

Har forstått det slik at de ikke var "verdens verste svigerforeldre" heller. Arv og penger gjør mye med folk, dessverre.

Skrevet

Jeg trodde at ektefeller automatisk arver hverandre, uavhengig av om de har barn. Tar jeg feil?

Skrevet
Jeg trodde at ektefeller automatisk arver hverandre' date=' uavhengig av om de har barn. Tar jeg feil?[/quote']

Barn arver uansett en andel, tror det er 1/3. Men det kan gjøres avtale om at den gjenværende ektefellen kan bo i uskiftet bo. Da blir det ikke noe arveoppgjør før huset selges eller den gjenværende ektefellen dør eller gifter seg på nytt.

Skrevet

Ektefellen arver halvparten og eventuelle barn deler resten..(i tillegg kan de regne de ut i fra så og så mange G.. en sum som gjelder hele landet og som forandrer seg hvert år..)

Har den avdøde barn utenfor dette ekteskapet kan dette barnet også nekte avdødes ektefelle å sitte i uskifta bo..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...