AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #1 Skrevet 18. desember 2019 Fattig betyr så mangt, på hvilket nivå kan variere: https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom Blir oppgitt av å lese artikler rundt på nettet der disse "fattige" står frem å tror de skal leve i sus og dus med materialisme. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/dOzyeo/ingen-vet-at-jeg-er-fattig?fbclid=IwAR2YaeEAC6uH5S5EHyxO6wUfyeK4raGvYVTaphkg8wn31bhDaoqxfq3B108 Hun forventer å ha råd til lørdagsgodt, klær, bla bla. Jeg er opptatt av løsninger, der feiler mange "fattige"!. De røyker, spiser godteri, kjøper ting de ikke må ha, skal ha en levestandard de IKKE trenger! Kvinnen i artikkelen kan gjøre følgende: kutte lørdagsgodt, shampoo trengs ikke, klær får du brukt gratis på finn.no eller andre steder, biblotek er gratis. Det er så mange muligheter! Den dagen du virkelig er fattig å ikke har rød til mat eller noe....DA er du fattig. Anonymkode: 4b5b4...8b5 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #2 Skrevet 18. desember 2019 Hvis man har 480 kr i uke å leve for (1 Anonymkode: d71c9...d00 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #3 Skrevet 18. desember 2019 Hvis man har 480 kr i uke å leve for i uka (1 voksen og 2 barn) er man fattig. Men samtidig, hvis man jobber fulltid må man ha veldig høye bokostnader? Anonymkode: d71c9...d00 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Skrevet 18. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: DA er du fattig Du starter med å lenke til Wikipedia og si at fattigdom kan være så mangt og avslutter med å si hva fattigdom er - slik du ser det. Du vet ingenting om hva hun har prøvd, hvilke valg hun tar og hvordan hun lever sitt liv. Jeg blir faen så provosert over dette behovet for å dømme og se ned på andre som er dårligere stilt enn deg selv og attpåtil komme med enkle løsninger. Hun er fattig fordi hun ikke har råd til det de fleste andre i samfunnet har råd til. Hvordan hadde ditt liv vært uten lørdagsgodt, kino, å gå til tannlegen, frisør, å måtte droppe bursdagsfeiring til ungene osv osv? Jeg bare spør - du trenger ikke svare. Det kommer sikkert bare enda flere lettvinte forklaringer. Anonymkode: 9cead...b7d 44
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Skrevet 18. desember 2019 Du kommer da ikke med noen løsninger! Det står ingenting om at hun røyker og kjøper lørdagsgodis. Under 500 kroner i uka for tre personer er fattigt! Anonymkode: 8219a...f2f 13
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #6 Skrevet 18. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer da ikke med noen løsninger! Det står ingenting om at hun røyker og kjøper lørdagsgodis. Under 500 kroner i uka for tre personer er fattigt! Anonymkode: 8219a...f2f Vi vet ikke hvor mye hun sløser bort, det er garantert tiltak som kan gjøres her! Anonymkode: 4b5b4...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #7 Skrevet 18. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fattig betyr så mangt, på hvilket nivå kan variere: https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom Blir oppgitt av å lese artikler rundt på nettet der disse "fattige" står frem å tror de skal leve i sus og dus med materialisme. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/dOzyeo/ingen-vet-at-jeg-er-fattig?fbclid=IwAR2YaeEAC6uH5S5EHyxO6wUfyeK4raGvYVTaphkg8wn31bhDaoqxfq3B108 Hun forventer å ha råd til lørdagsgodt, klær, bla bla. Jeg er opptatt av løsninger, der feiler mange "fattige"!. De røyker, spiser godteri, kjøper ting de ikke må ha, skal ha en levestandard de IKKE trenger! Kvinnen i artikkelen kan gjøre følgende: kutte lørdagsgodt, shampoo trengs ikke, klær får du brukt gratis på finn.no eller andre steder, biblotek er gratis. Det er så mange muligheter! Den dagen du virkelig er fattig å ikke har rød til mat eller noe....DA er du fattig. Anonymkode: 4b5b4...8b5 Dette er bare for dumt. Du vet ingenting om hva fattigdom er tydeligvis. Mener du at det bare er rike som er forbeholdt lysten på godteri? Eller ønske om å av og til kunne skaffe seg noe som ikke er absolutt nødvendig for å overleve? tror du at behovet og ønske om å unne seg noe blir borte selv om man er fattig? Og tror du virkelig at man ikke har behov for rent hår og god kroppslukt fordi man er fattig? her vet du tydeligvis lite om hva du snakker om. Til forskjell fra deg, har jeg faktisk vært (uforskyldt) fattig i hele oppvekst, og deretter deler av voksenliv pga alvorlig sykdom. Fattigdom i Norge er IKKE en tilstand der man automatisk slutter å ønske seg et bedre liv, bare fordi man er fattig. Anonymkode: 50c45...f80 21
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #9 Skrevet 18. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi vet ikke hvor mye hun sløser bort, det er garantert tiltak som kan gjøres her! Anonymkode: 4b5b4...8b5 Har du alltid problemer med å stole på det folk sier? Hun sier hun er fattig, journalisten og de fleste i kommentarfeltet er tydeligvis enige i at hun er fattig, men DU, som klarer deg uten sjampo, sosial omgang med andre, hele klær i riktig størrelse og litt ekstra kos på lørdager, DU mener de ikke er fattige og prioriterer feil, derfor er hun uøkonomisk og sløsete? Du er det første voksne mennesket jeg har hørt om i Norge som mener at sjampo og vanlig lørdagsgodt er luksus, og jeg kjenner faktisk en del smålige, kjipe mennesker! Anonymkode: 18771...1d2 28
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #10 Skrevet 18. desember 2019 Når jeg kjøper en pose potetgull, så spiser jeg den istedetfor middag. Du antar at man spiser godteri i tillegg til den andre maten, men det er ikke automatisk sånn. Om man spiser potetgull som 1 av 2 måltider om dagen, så er det ikke dyrt å spise godteri Anonymkode: 0839f...fe9 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #12 Skrevet 18. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: Den dagen du virkelig er fattig å ikke har rød til mat eller noe....DA er du fattig. Anonymkode: 4b5b4...8b5 Nei da er du sulten... Fattig er at man ikke har råd til å betale... Anonymkode: 05645...141 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #13 Skrevet 18. desember 2019 Den historien du lenker til er interessant. For hva er løsningen her egentlig? Den ligger jo opp i dagen. Hun er tydeligvis omgitt av familie og venner som inviterer og hjelper. Hva med å være åpen med dem? Det er jo ikke mulig å få hjelp hvis ingen vet at du trenger det! Anonymkode: 1cf91...fbf 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #14 Skrevet 18. desember 2019 Les deg opp på «relativ fattigdom» Anonymkode: 34395...625 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 500 kr i uken, for 3 personer, da er man fattig da. Jeg er alene med 2 tenåringer, og til mat, vaskemidler, Shampo, toalettpapir osv. Bruker vi vel 8000 kr i måneden. Og jeg synes vi er økonomiske. Vi hadde aldri klart oss på 500 kr i uka. Da hadde jeg måtte slutte å spise. Så måtte barna fått veldig billig mat. Noe annet hadde vi jo ikke hatt råd til. Anonymkode: b0c9b...75e 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi vet ikke hvor mye hun sløser bort, det er garantert tiltak som kan gjøres her! Anonymkode: 4b5b4...8b5 Sløsing begrenser seg selv når en har under 500 kroner igjen...... Anonymkode: 8219a...f2f 11
abc123detvardet Skrevet 18. desember 2019 #17 Skrevet 18. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: bibliotek er gratis Godt å vite, den dagen jeg trenger mat kan jeg trøste meg med en "gratis" bok. 17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #18 Skrevet 18. desember 2019 Just now, abc123detvardet said: Godt å vite, den dagen jeg trenger mat kan jeg trøste meg med en "gratis" bok. Har du ikke hørt om folk som sluker bøker😉 Anonymkode: 05645...141 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #19 Skrevet 18. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 500 kr i uken, for 3 personer, da er man fattig da. Jeg er alene med 2 tenåringer, og til mat, vaskemidler, Shampo, toalettpapir osv. Bruker vi vel 8000 kr i måneden. Og jeg synes vi er økonomiske. Vi hadde aldri klart oss på 500 kr i uka. Da hadde jeg måtte slutte å spise. Så måtte barna fått veldig billig mat. Noe annet hadde vi jo ikke hatt råd til. Anonymkode: b0c9b...75e Du bruker over det sifo regner med er normalt forbruk til mat og dagligvarer, og de har ikke regnet med å kjøpe mat på tilbud. Så veldig økonomisk er du ikke. Anonymkode: 39abb...971 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #20 Skrevet 18. desember 2019 Vil kalle det trangt økonomisk. Å være fattig er å ikke ha penger Anonymkode: 2e3c0...218 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå