AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #121 Skrevet 20. desember 2019 On 12/19/2019 at 7:44 PM, AnonymBruker said: Men hvorfor er det rasisme når TS må vente hos legevakten, men ikke når jeg må det? Hvorfor er det rasisme når mørke blir stoppet av politiet når de kjører bil på natten, men ikke når jeg gjør det? Hvorfor er det rasisme når en mørk person blir stoppet og får fartsbot, men ikke når jeg gjør det? Hvorfor er det rasisme når utenlandske blir sjekket i billettkontroll, men ikke når norske blir det? Hvorfor er det rasisme når politiet stopper og sjekker mørke personer som stemmer med en beskrivelse, når det ikke er rasisme når de stopper hvite med samme begrunnelse? Kort sagt, hvorfor er kjipe opplevelser automatisk rasisme når personen er mørk, mens det er "ikke noe", "sånn som skjer" og "vanlig" når man er hvit? Anonymkode: 209f7...9d2 Jeg har da aldri påstått at noe av detet er rasisme, og jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er det heller. Så jeg skjønner virkelig ingenting av hva det er du prøver deg på her. Anonymkode: 862e7...92b
Kragebein Skrevet 3. januar 2020 #122 Skrevet 3. januar 2020 Tråden er ryddet for hatefulle og nedsettende innlegg, brukerdebatt og svar til dette. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #123 Skrevet 5. januar 2020 På 19.12.2019 den 0.03, AlkoMann skrev: Uføretrygd og flyktningstatus gir automatisk 400000 kr i årslønn uten å jobbe pluss bostøtte og at man får 40 år opptjent pensjon. Jeg vil ikke si at innvandrere er fattige i Norge. Det kjipe særlig med afrikanske kunder er at de vil prute. Det kan også oppfattes som frekt, men dette er deres businesskultur. Ikke 40 år opptjent pensjon, men 40 år botid. Anonymkode: a2a0d...c12 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #124 Skrevet 6. januar 2020 Vi var i Bergen på et kjøpesenter i romjula. Ekspeditrisene i skobutikken var mest opptatt av å prate seg i mellom, enn å spørre oss om vi trengte hjelp. Andre i butikken fikk spm om de trengte hjelp. Det toppa seg for meg da hun ene brøyta seg vei mellom mannen og meg på vei ut. Sa høyt at det var så dårlig kundeservice der, at vi handla et annet sted. Det var utrolig stor forskjell, for enkelte steder gadd de knapt å se på oss, og andre steder får vi god service. Vi endte opp med å handle for 7 000,- den dagen. Men det verste var da vi var i Hgs for å hente skattekort. Jeg måtte til slutt be dama oppføre seg, for hun var virkelig uhøflig. Mannen min er asylsøker, har fått arbeidstillatelse og jobb som kokk på en restaurant. Dama ropte ut mye personlig info, leste feil og var virkelig utrivelig. Anonymkode: 9ac7f...464
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2020 #125 Skrevet 6. januar 2020 På 18.12.2019 den 17.52, AnonymBruker skrev: Hverdagsrasisme går begge veier men det skal helst ikke snakkes om. Hvis ungdommer med innvandrerbakgrunn samler seg i flokk for å rane og banker opp etniske norske så se er det plutselig synd i gjerningsmennene fordi de er fattige og lever under vanskelige kår, er det motsatt så er det rasistisk motivert. Samme gjengen med innvandrerbakgrunn kan stå å rope hvite hore og potet etter etniske nordmenn uten at det får følger, roper man derimot tilbake eller svarer negativt så er man rasist. Hvis jente med innvandrerbakgrunn blir stengt inne og får en runde med juling av foreldre eller brødre fordi hun har blitt forelsket i en norsk gutt så skal man ha forståelse fordi de har en annen kultur, hvis en nordmann derimot er skeptisk til at sin datter har funnet seg en med innvandrerbakgrunn så er man rasist og det er verdens undergang. Anonymkode: 2cb41...ace Nei?? Det er svært få som er for vold i oppveksten, og i Norge regnes dette som kriminelt og meldes til barnevernet om tilfellet er kjent.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #126 Skrevet 6. januar 2020 Jeg merker med en gang om folk takler mannens hudfarge og ikke. Noen synes det er helt ok, mens andre ser ned på oss. Kan jo tenkes at folk ser ned på oss uansett... Anonymkode: 9ac7f...464
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #127 Skrevet 6. januar 2020 På 18.12.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 Jeg opplevde det samme som din venninne, kom inn i en dyr butikk og fikk bare et surt blikk av den ansatte. I mitt tilfelle kom det ikke inn en annen kunde, men jeg strakk armen opp for å se på noe. Klokken min min kom da til syne, en dyr designerklokke med flere diamanter på. Da hoppet den ansatte frem og fantes ikke grenser for hvor interessert hun var. Jeg er hvit, men jeg så ikke ut som noe mer en en sliten turist som bare vindusshoppa. Når jeg derimot viste at jeg hadde en dings på armen som er verd et noen månedslønninger for henne ble jeg verdt å bruke tiden på. Det har ingenting med hudfarge å gjøre, kun en dårlig ansatt som scanner kundene og dømmer etter feil ting. Anonymkode: f2c92...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #128 Skrevet 6. januar 2020 8 timer siden, Gorilla skrev: Nei?? Det er svært få som er for vold i oppveksten, og i Norge regnes dette som kriminelt og meldes til barnevernet om tilfellet er kjent. Det er veldig mange som mener at man må forstå at det er vanlig med oppdragervold i enkelte kulturer, og det derfor må veiledes i stedet for å straffe foreldrene. Og mange som mener at foreldre som kjønnslemlester barna sine ikke automatisk skal miste foreldreretten. Dette er jo etter min mening rasisme - de lave forventningers rasisme. Grusomt at f.eks. somaliske jenter ikke skal beskyttes like godt som etisk norske jenter mot å bli skåret opp og lemlestes. Jeg mener alle er like mye verdt, og somaliske barn (tilfeldig eksempel) burde ha like gode rettigheter som alle andre barn. Andre mener jeg er rasist fordi jeg ikke vil forstå at det er foreldrenes kultur som gjør at de slår, kontrollerer, tvangsgifter og lemlester barna sine, men derimot mener at de har ansvar selv, og at enkelte aspekter av folks religion og kultur er dårlige unnskyldninger for horribel oppførsel. Anonymkode: e42bf...211
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2020 #129 Skrevet 6. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange som mener at man må forstå at det er vanlig med oppdragervold i enkelte kulturer, og det derfor må veiledes i stedet for å straffe foreldrene. Og mange som mener at foreldre som kjønnslemlester barna sine ikke automatisk skal miste foreldreretten. Dette er jo etter min mening rasisme - de lave forventningers rasisme. Grusomt at f.eks. somaliske jenter ikke skal beskyttes like godt som etisk norske jenter mot å bli skåret opp og lemlestes. Jeg mener alle er like mye verdt, og somaliske barn (tilfeldig eksempel) burde ha like gode rettigheter som alle andre barn. Andre mener jeg er rasist fordi jeg ikke vil forstå at det er foreldrenes kultur som gjør at de slår, kontrollerer, tvangsgifter og lemlester barna sine, men derimot mener at de har ansvar selv, og at enkelte aspekter av folks religion og kultur er dårlige unnskyldninger for horribel oppførsel. Anonymkode: e42bf...211 Oi. Man kan ha en forståelse for at kulturen deres er slik, men dette skal likevel ikke godtas. Mishandling bør aldri bortforklares - for det er ikke greit å mishandle selv om det er en del av kulturen. Aldri. Det har jo ingenting med rasisme å gjøre. Men om å beskytte barn fra mishandling.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #130 Skrevet 6. januar 2020 On 12/18/2019 at 5:19 PM, AnonymBruker said: Norge er for etniske nordmenn, Danmark er for etniske dansker osv. Anonymkode: c67be...6a3 Ja, hva er poenget med landegrenser... Anonymkode: 72f63...140 1
Djungelvrål Skrevet 6. januar 2020 #131 Skrevet 6. januar 2020 På 20.12.2019 den 1.05, AnonymBruker skrev: Raseteoriene ble skrinlagt på 80-tallet tror jeg 😂 Anonymkode: a9c91...c6b Hvorfor heter det rasisme da? Ras-isme.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #132 Skrevet 15. januar 2020 På 18.12.2019 den 16.56, AnonymBruker skrev: En venninne fortalte om en hendelse der hun var i en gullsmed-butikk, den ansatte satt å spiste bak kassa og rørte seg ikke. Så kom en litt eldre herremann, etnisk norsk, inn og dama hoppet opp etter få sekunder for å spørre om han trengte hjelp 🤬🤬 Jeg fatter ikke at dette faktisk eksisterer i 2019 (snart 2020) i Norge! Trodde vi var kommet lengre enn dette her! Man får ikke gjort så mye mer enn å sende inn en klage dessverre 💙💙 Anonymkode: f29e0...002 Jeg vil gjerne vite hvilken sten du har levd under. skulle gjerne hatt en sånn selv for å komme meg unna denne idiotskapen av en menneskehet.. Til info så kommer det ikke til å bli noe bedre. Når man gir en middelmådig intelligent saueflokk med flertall i samfunnet teknologi som gir dem makt til å forme sosiale normer på internasjonal skala, så er dette resultatet.. hvordan i alle dager klarte du å finne en så bra sten å leve under at du ikke ser dette? Anonymkode: e7238...594
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #133 Skrevet 15. januar 2020 På 19.12.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev: Fordi de er hjernevasket fra barnsben av, spesielt av politiske korrekte tullinger, at de er ofre og at det er pga hvite vestlige at de mislykkes i livet. Når de opplever noe urettferdig, som alle gjør uavhengig av hudfarge, så "må" det selvfølgelig skyldes "rasisme". Vestlig kultur er en av de eneste(?) som evner å ta selvkritikk, noe det er stor mangel av i de andre. Derfor går mange rundt og tror at det kun er hvite som har forårsaket mye mørkt i historien (til og med hvite fordi det er bare den historien vi hører om). Og det offerkortet brukes for hva det er verdt. Jeg har selv reist i mange land. Norge har en av de minst rasistiske kulturene jeg vet om. Tror mange her hadde fått sjokk om de tok seg tid til å reise litt, og da ikke på typiske turistplasser. Anonymkode: 7a42d...696 Tull!! Det er rasisme i Norge. Det er ikke snakk om å mislykkes i livet. Mange innvandrere er tvert i mot meget vellykkede. Om det er rasisme eller ikke spørs jo på grunnen til at noe skjer! Hvis man blir stoppet i en kontroll pga hudfargen, så er det noe annet enn om en nordmann tilfeldig blir stoppet i kontroll. Hvis man blir stoppa én gang, så kan man si det er tilfeldig, men når mørkhuda opplever å bli stoppet nesten hver gang, så er det ikke lengre tilfeldig. Jeg er selv hvit så jeg har jo aldri følt rasisme direkte på kroppen selv, men barna mine er brune og mannen min er brun. I tillegg har jeg mange venner som er brune, som da har opplevd mange tilfeller av rasisme. F.eks. ei venninne som fikk beskjed om at hun stod i feil kø når hun stod i kø for å sjekke inn på businessklasse på flyet. Eller når ungene får kommentarer som at de har stygg hud, ser ut som bæsj osv. Vi har en sak gående med skolen nå, siden dattera på 6 år skal på behandlingsreise til syden pga psoriasis og sier hun håper hun ikke blir brunere, for da kommer de ikke til å like henne på skolen. Og kommentarer har hun fått helt siden i barnehagen. Eller når mannen som sjefen skryter av når han snakker med han samtidig gir fast stilling og høyere lønn til hans hvite kollega som har jobbet der mye kortere og ifølge mannen min er håpløs å jobbe sammen med pga han ikke gjør noe slik at mannen min må gjøre dobbelt opp, mens mannen min nå har ventet i årevis på å kunne få full stilling. Anonymkode: 1e99f...7af 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #134 Skrevet 15. januar 2020 Så lenge man kan beholde helgerasismen er det helt greit for meg om man kvitter seg med hverdagsrasismen. Anonymkode: 58db3...c40 2
Pipaluk Skrevet 15. januar 2020 #135 Skrevet 15. januar 2020 (endret) På 18.12.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 Jeg ser skandinavisk ut. Om jeg hadde gått inn der så tror jeg ikke at de hadde vist stor interesse for meg. Med ryggsekk og traus klesstil ser det ikke ut til at jeg er i målgruppen. Er det også rasisme å ikke vurdere meg som potensiell kjøper? Hadde jeg vært russer så tror jeg nok at de hadde fattet større interesse. Men klesstil har nok mer å si enn etnisk tilhørighet. Dessuten er det ikke så rart om de viser mer interesse for menn. De er sjelden kikkere. De er der med en klar hensikt. Endret 15. januar 2020 av Pipaluk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå