Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #101 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, Schmidt skrev: Rent objektivt sett er det ikke feil ord, men samma... https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase Rent objektivt er det mange ord som ikke feil, men blir de brukt så er ekskluderende overfor mange mennesker. Du må gjerne bruke det ordet som du vil.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #102 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, 007_008_007 skrev: Rent objektivt er det mange ord som ikke feil, men blir de brukt så er ekskluderende overfor mange mennesker. Du må gjerne bruke det ordet som du vil. Jeg liker heller ikke ordet rase, men hvordan er ordet ekskluderende? Fordi alle ikke er hvite? Anonymkode: 209f7...9d2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #103 Skrevet 19. desember 2019 16 minutter siden, Schmidt skrev: Det synes jeg fordi jeg har opplevd hvordan hverdagsrasisme foregår i f.eks. Øst-Asia og Midtøsten. Jeg har opplevd hvordan hverdagsrasisme foregår i hvite land. Anonymkode: 0c316...561 1
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #104 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 57 minutter siden, 007_008_007 skrev: Hvis du ikke skjønte hva jeg mente så skal jeg forklare: integrering er det rette ordet å bruke. Assimilering, skal det skje med tvang? Fuck det sier jeg bare. Det er noe som heter menneskerettigheter og såvidt meg bekjent tillater heller ikke den norske grunnloven at man assimilerer. Det forsvant vel etter at samene bokstavelig talt ble voldtatt. Hvorfor skulle assimilering være så ille? Å stille seg negativ til assimilering kan godt anses som ensbetydende med at nordmenns normer, lover og regler ikke er bra nok for en. Assimilering trenger ikke innebære tvang, akkurat som integrering heller ikke trenger innebære tvang. Både assimilering og integrering kan foregå frivillig eller med tvang. Begge uttrykkene blir i praksis litt diffuse, fordi det blir vanskelig å avklare nøyaktig hvordan assimilering og integrering utarter seg til forskjell fra hverandre. Overgangene er veldig glidende. Motsatsen til assimilering er segregering. Førstnevnte trenger ikke anses som negativt. Assimileringsprosesser har skjedd til alle tider. Som f.eks de mange nordmennene som dro til USA, der de over generasjoner ble assimilert inn i befolkningen. Segregering tror jeg derimot ikke er positivt for noe samfunn. Behandlingen samene ble utsatt for spilte en rolle for avskaffelse av tvangsassimilering. I det store og hele fulgte Norge en internasjonal tvangsassimileringspolitikk som foregikk i hele den industrialiserte verden rettet minoriteter, som etter andre verdenskrig avtok. Land som f.eks Kina og Tyrkia bedriver fortsatt tvangsassimileringspolitikk overfor minoriteter. Det finnes også historiske tilfeller der tvangsassimilering gjerne har blitt betraktet som mer sosialt positiv politikk enn ondsinnet og negativt, som f.eks i Paraguay. Endret 19. desember 2019 av Klossmajor 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #105 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, men slik tenkte IKKE trådstarter da hun startet tråden. Anonymkode: 33035...59a Som jeg skrev i HI, så er jeg fullstendig klar over det. Det var heller ikke vanlig legevakt sånn i tilfelle du lurte på det, men noe annet som ligner. Dama sa til slutt at jeg hadde rett og at jeg kom foran den andre personen. ts Anonymkode: 23a1d...494 1
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2019 #106 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, 007_008_007 skrev: Alle raser? Hvilke raser tenker du på da? Kjenner du ikke til ulike raser? Wow
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #107 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Kjenner du ikke til ulike raser? Wow Raseteoriene ble skrinlagt på 80-tallet tror jeg 😂 Anonymkode: a9c91...c6b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #108 Skrevet 20. desember 2019 Alle snakker så varmt om integrering. Noen om assimilering, dem om det. Ingen vil bidra til integrering, den er nemlig toveis. Integrering krever noe av majoriteten av oss. At vi åpner for samtaler og inkludering. Hvordan ellers skal man lære seg norsk, hvordan man spiser rakfisk og oppfører seg på fjellet? Anonymkode: 83921...f67
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #109 Skrevet 20. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på legevakten med kraftig lungebetennelse pluss sepsis ( visste ikke det da ) og var skikkelig dårlig, men folk med småskader kom foran meg i køen. Ventet i en halv evighet selvom personen jeg kontakten da jeg ankom legevakten visste at jeg var skikkelig dårlig og hadde smerter. Jeg er etnisk norsk. Anonymkode: 33035...59a Jeg har også flere ganger opplevd å se folk med småskader og slikt gå foran meg når jeg har vært skikkelig sjuk. Det er vanlig. ALLE opplever sånt. Det er nok her vi finner årsaken til en del av "hverdagsrasismen". Vi som er etnisk norske opplever dette ofte og irriterer oss over at de ikke kan bli bedre til å slippe inn de sykeste først. Innvandrere som opplever det irriterer seg fordi de tror de må vente lenge på grunn av rasisme. Jeg tror det ofte er sånn. De er litt for raske med å tenke rasisme og ser slett ikke at vi som er vite opplever akkurat det samme. Anonymkode: 333db...687 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #110 Skrevet 20. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Raseteoriene ble skrinlagt på 80-tallet tror jeg 😂 Anonymkode: a9c91...c6b "raseteorier" er noe helt annet enn å si at det finnes raser. (noe det gjør, og om man ikke vet hva "rase" betyr er det på tide å få hue ut av den ideologiske ræva og lese litt biologi) Vi bruker ordet "rase" til å beskrive fysiologiske, og genetiske forskjeller innenfor samme art, hos dyr og menneskepopulasjoner som tidligere levde geografisk atskilt fra andre grupper. I biologien er mennesket er dyr. Ikke et magisk vesen som står over alle regler. Da kommer du inn på religion/ideologi. Anonymkode: 7a42d...696
Klossmajor Skrevet 20. desember 2019 #111 Skrevet 20. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Raseteoriene ble skrinlagt på 80-tallet tror jeg 😂 Anonymkode: a9c91...c6b På 80-tallet var det helt vanlig å være av den oppfatning at svarte generelt sett har bedre genetiske forutsetninger for å løpe fort enn andre.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #112 Skrevet 20. desember 2019 29 minutter siden, Klossmajor skrev: På 80-tallet var det helt vanlig å være av den oppfatning at svarte generelt sett har bedre genetiske forutsetninger for å løpe fort enn andre. Er det ikke det fortsatt? Det er jo noe positivt å mene. Det er jo for så vidt ikke noe å mene heller, det er jo bare å se på hvem som løper raskest. En og annen hvit, men stort sett svarte som vinner. Anonymkode: 209f7...9d2
Gjest 007_008_007 Skrevet 20. desember 2019 #113 Skrevet 20. desember 2019 10 timer siden, SupaWoman skrev: Kjenner du ikke til ulike raser? Wow Hvilke menneskeraser er det her snakk om?
Klossmajor Skrevet 20. desember 2019 #114 Skrevet 20. desember 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke det fortsatt? Det er jo noe positivt å mene. Det er jo for så vidt ikke noe å mene heller, det er jo bare å se på hvem som løper raskest. En og annen hvit, men stort sett svarte som vinner. Anonymkode: 209f7...9d2 På vegne av svarte kan det kanskje oppfattes positivt. For alle andre stiller det seg neppe så positivt. Uansett blir det en hierarkisk rasebasert inndeling. Endret 20. desember 2019 av Klossmajor
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #115 Skrevet 20. desember 2019 Alle er rasistiske. Hvite, brune, gule og svarte. Er bare menneskehjernen som er sånn. Er bare sånn det er. Like barn leker best. Det er bare instinkter som man med litt mindfullness kan overstyre også behandle alle med respekt uansett hudfarge. Anonymkode: 68bf5...987 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #116 Skrevet 20. desember 2019 2 minutter siden, Klossmajor skrev: På vegne av svarte kan det kanskje oppfattes positivt. For alle andre stiller det seg neppe så positivt. Uansett blir det en hierarkisk rasebasert inndeling, og dermed rasistisk. Nja, jeg er ikke helt enig. Ja, det er en positiv egenskap tillagt svarte, men jeg anser ikke det som rasistisk, fordi vi er ulike. Hvite har ting de er gode på, asiater har ting de er gode på og svarte har ting de er gode på. Det må det være lov å si, uten at det er rasistisk mot de andre fordi de ikke er like gode på det. Eksempelvis har asiater høyere IQ enn hvite. Det er ikke rasistisk å si. Likevel så blir det oppfattet rasistisk dersom man sier at alle andre (hvite og asiater) har høyere IQ enn svarte. Svarte har også dårligere opptak av d-vitamin fra sola, men de kan til gjengjeld oppholde seg veldig mye lenger i sola enn hvite kan. Hvite er generelt sett de som kan fordøye laktose, andre kan det ikke (selvfølgelig variasjoner her, men sånn jevnt over). De med blå øyne er mer sensitive for lys og ser bedre i mørket enn de med brune øyne, de med brune øyne er mindre sensitive for lys og ser bedre i sterkt lys enn de med lyse øyne. Å unngå å snakke om forskjeller fordi det er "rasistisk" eller politisk ukorrekt er jo helt bak mål. Jeg ser det heller ikke som en hierarkisk inndeling, fordi vi er ulike og er gode på forskjellige ting. Dersom det å løpe fort var målestokken på hvem som er "best" og overlegen alle andre, ja da hadde det vært en hierarkisk inndeling, men slik er det jo ikke. Ingen er egentlig bedre enn andre og overlegen andre, men man kan likevel være bedre på enkelte ting. På gruppenivå. Vi er forskjellige. Anonymkode: 209f7...9d2 2
HalldirV2 Skrevet 20. desember 2019 #117 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg er ikke helt enig. Ja, det er en positiv egenskap tillagt svarte, men jeg anser ikke det som rasistisk, fordi vi er ulike. Hvite har ting de er gode på, asiater har ting de er gode på og svarte har ting de er gode på. Det må det være lov å si, uten at det er rasistisk mot de andre fordi de ikke er like gode på det. Eksempelvis har asiater høyere IQ enn hvite. Det er ikke rasistisk å si. Likevel så blir det oppfattet rasistisk dersom man sier at alle andre (hvite og asiater) har høyere IQ enn svarte. Svarte har også dårligere opptak av d-vitamin fra sola, men de kan til gjengjeld oppholde seg veldig mye lenger i sola enn hvite kan. Hvite er generelt sett de som kan fordøye laktose, andre kan det ikke (selvfølgelig variasjoner her, men sånn jevnt over). De med blå øyne er mer sensitive for lys og ser bedre i mørket enn de med brune øyne, de med brune øyne er mindre sensitive for lys og ser bedre i sterkt lys enn de med lyse øyne. Å unngå å snakke om forskjeller fordi det er "rasistisk" eller politisk ukorrekt er jo helt bak mål. Jeg ser det heller ikke som en hierarkisk inndeling, fordi vi er ulike og er gode på forskjellige ting. Dersom det å løpe fort var målestokken på hvem som er "best" og overlegen alle andre, ja da hadde det vært en hierarkisk inndeling, men slik er det jo ikke. Ingen er egentlig bedre enn andre og overlegen andre, men man kan likevel være bedre på enkelte ting. På gruppenivå. Vi er forskjellige. Anonymkode: 209f7...9d2 Virkelig, har asiatere høyere IQ enn europeere? Vel, nei. Det finnes derimot enkelte østasiatiske land (som Kina og Japan) med høyere IQ. Folk må virkelig slutte å tro at Asia er begrenset til østasiatiske land.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #118 Skrevet 20. desember 2019 Vi hvite ekte norsk blir jo utsatt for hverdagsrasisme hver eneste dag. 24/7, slik samfunnet er blitt i dag. Vi norske skal trykkes ned. Anonymkode: 572c2...60e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #119 Skrevet 20. desember 2019 40 minutter siden, HalldirV2 skrev: Virkelig, har asiatere høyere IQ enn europeere? Vel, nei. Det finnes derimot enkelte østasiatiske land (som Kina og Japan) med høyere IQ. Folk må virkelig slutte å tro at Asia er begrenset til østasiatiske land. Ja, det er sant. Jeg burde spesifisert. Anonymkode: 209f7...9d2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #120 Skrevet 20. desember 2019 På 18.12.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev: Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen. Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme? Anonymkode: 23a1d...494 Ikke for å undergrave historien din, men jeg er etnisk norsk og har opplevd akkurat det samme som deg... flere ganger. Anonymkode: e65c9...363 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå