AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #81 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Energidronning skrev: jeg synes at hverdagsrasisme begynner i barnehage med setningen "like barn leker best" ! Har aldri tenkt at det ordtaket skulle ha noe med hudfarge å gjøre?? Anonymkode: 33035...59a 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #82 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, AlkoMann skrev: De rangerer deg etter hvilken skade du har ? Nettopp, men slik tenkte IKKE trådstarter da hun startet tråden. Anonymkode: 33035...59a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #83 Skrevet 19. desember 2019 49 minutter siden, Klossmajor skrev: Jeg synes heller du er en smule på tur her da. Å danne og opprettholde diasporagrupper innebærer segregering og motvilje overfor nordmenn og andre minoritetsgrupper. I diskusjon om rasisme er det så absolutt relevant. Nordmenn er en minoritietsgruppe? Hvilken Stein er det du bor under? Eller bor du i bunker uten tilgang til andre mennesker men kun nett? Anonymkode: a9c91...c6b
Schmidt Skrevet 19. desember 2019 #84 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Hverdagsrasisme finner vi i alle land mot alle raser, men jeg synes vi her i Norge har blitt ganske flinke på å fjerne dette de siste årene. Endret 19. desember 2019 av Schmidt 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #85 Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordmenn er en minoritietsgruppe? Hvilken Stein er det du bor under? Eller bor du i bunker uten tilgang til andre mennesker men kun nett? Anonymkode: a9c91...c6b I Norge er nordmenn majoriteten. I resten av verden er nordmenn en voldsom minoritet. Anonymkode: 209f7...9d2 3
HalldirV2 Skrevet 19. desember 2019 #86 Skrevet 19. desember 2019 Akkurat nå, Schmidt skrev: Hverdagsrasisme finner vi i alle land mot alle raser, men jeg synes vi her i Norge har blitt ganske flinke på å fjerne dette de siste årene. Jepp. Dessverre er det de som skal ha det til at hvite ikke kan utsettes for rasisme, hvilket i seg selv er en form for rasisme. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #87 Skrevet 19. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har opplevd rasisme tilstrekkelig antall ganger blir man lett følsom i alle situasjoner der hudfarge kanskje kan være en faktor; feks saken om ambulansepersonalet for noen år siden. Og det ble bevist at det absolutt ikke hadde noe med hudfarge å gjøre! Den saken var full av løgner, de sa at mannen lå bevisstløs på bakken hele tiden, og at ambulansefolkene nektet å ta ham med fodri han var svart?! Etter ukesvis med skriverier kom det bilder av at mannen stod på egne bein da ambulansen kjørte, noe ambulansemannen hadde sagt hele tiden. Ambulansemannen var helt på grensen til selvmord pga de falske beskyldningene som ble " skutt" mot ham i ukesvis. Den saken får meg fremdeles til å se rødt, at noen var så til de grader empatiløse at de med åpne øyne sa usanne ting til pressen! Samme damen er nå sammen med Giske, ser ikke ut som den saken har plaget henne ett sekund, selvom hun nesten drev en mann til selvmord! Anonymkode: 33035...59a 3
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #88 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nordmenn er en minoritietsgruppe? Hvilken Stein er det du bor under? Eller bor du i bunker uten tilgang til andre mennesker men kun nett? Anonymkode: a9c91...c6b Jeg ser at det kan leses slik at nordmenn kobles sammen med minoritetsgrupper. Det kan også leses slik at "andre minoritetsgrupper" i setningen ikke står i sammenheng med nordmenn, men til "diasporagruppene".
Energidronning Skrevet 19. desember 2019 #89 Skrevet 19. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri tenkt at det ordtaket skulle ha noe med hudfarge å gjøre?? Anonymkode: 33035...59a ordtaket gir dessverre grunn til ikke bare rasisme, men homofobi, aldersforskjell basert diskriminering, kropp basert diskriminering (utseende: pen eller ikke) privatøkonomi basert diskriminering (rik eller fattig) og egentlig all slags diskriminering hvor ulikhet og mangfold verdsettes som "lavere eller mindre verdi" 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #90 Skrevet 19. desember 2019 18 minutter siden, Schmidt skrev: Hverdagsrasisme finner vi i alle land mot alle raser, men jeg synes vi her i Norge har blitt ganske flinke på å fjerne dette de siste årene. Alle raser? Hvilke raser tenker du på da?
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #91 Skrevet 19. desember 2019 3 minutter siden, Energidronning skrev: ordtaket gir dessverre grunn til ikke bare rasisme, men homofobi, aldersforskjell basert diskriminering, kropp basert diskriminering (utseende: pen eller ikke) privatøkonomi basert diskriminering (rik eller fattig) og egentlig all slags diskriminering hvor ulikhet og mangfold verdsettes som "lavere eller mindre verdi" Da tolker du det i verste mening. Ordtaket gir først og fremst en lettvint forklaring for hvorfor noen finner kjemien, mens andre ikke gjør det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #92 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev: Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen. Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme? Anonymkode: 23a1d...494 Dette har jeg opplevd pga vedkommende som skulle skrive at jeg var ankommet glemte å gjøre det. Er en dårlig arbeider ikke rasisme. Anonymkode: 0a479...ddb
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #93 Skrevet 19. desember 2019 13 minutter siden, 007_008_007 skrev: Det antydet jeg heller ikke. Fuck den som vil tvinge meg til assimilering. Setningen "Jeg føler at verken pakistanere eller innvandrergrupper er interessert i å assimilere seg i det norske samfunnet." besvarte du med: "Assimilere seg? Det heter integrering." Her antyder du at assimilering og integrering er det samme, noe det jo ikke er. Du kan jo ikke akkurat mene heller at h*n skulle ha skrevet integrering hvis h*n ikke mente å skrive integrering. Til sammenligning blir det ganske feil hvis en person skriver at han liker bananer, og blir møtt med en respons om at det ikke heter bananer, det heter appelsiner. 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #94 Skrevet 19. desember 2019 Akkurat nå, Klossmajor skrev: Setningen "Jeg føler at verken pakistanere eller innvandrergrupper er interessert i å assimilere seg i det norske samfunnet." besvarte du med: "Assimilere seg? Det heter integrering." Her antyder du at assimilering og integrering er det samme, noe det jo ikke er. Du kan jo ikke akkurat mene heller at h*n skulle ha skrevet integrering hvis h*n ikke mente å skrive integrering. Til sammenligning blir det ganske feil hvis en person skriver at han liker bananer, og blir møtt med en respons om at det ikke heter bananer, det heter appelsiner. Hvis du ikke skjønte hva jeg mente så skal jeg forklare: integrering er det rette ordet å bruke. Assimilering, skal det skje med tvang? Fuck det sier jeg bare. Det er noe som heter menneskerettigheter og såvidt meg bekjent tillater heller ikke den norske grunnloven at man assimilerer. Det forsvant vel etter at samene bokstavelig talt ble voldtatt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #95 Skrevet 19. desember 2019 33 minutter siden, Schmidt skrev: Hverdagsrasisme finner vi i alle land mot alle raser, men jeg synes vi her i Norge har blitt ganske flinke på å fjerne dette de siste årene. Det synes du fordi du er en hviting. Anonymkode: 0c316...561 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #96 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 1) 500k er ikke høy lønn i dag 2) Trenger ikke utdannelse i Norge for å tjene ok 3) Hun ble nok vurdert utifra klær og framtoning, ikke hvor mye pigmenter hun hadde. 4) Et faktisk like så rasistisk å anta slik du gjør Anonymkode: 0a479...ddb 1
Schmidt Skrevet 19. desember 2019 #97 Skrevet 19. desember 2019 15 minutter siden, 007_008_007 said: Alle raser? Hvilke raser tenker du på da? Vel, jeg er ikke 100% enig i å dele opp mennesker i "raser"... men du skjønner poenget. Alle mennesker uansett etnisitet, hudfarge, proposjoner...
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #98 Skrevet 19. desember 2019 Akkurat nå, Schmidt skrev: Vel, jeg er ikke 100% enig i å dele opp mennesker i "raser"... men du skjønner poenget. Alle mennesker uansett etnisitet, hudfarge, proposjoner... Nei, jeg gjør ikke det. Rase er feil ord. Etnisitet, er ikke det et bedre ord?
Schmidt Skrevet 19. desember 2019 #99 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det synes du fordi du er en hviting. Anonymkode: 0c316...561 Det synes jeg fordi jeg har opplevd hvordan hverdagsrasisme foregår i f.eks. Øst-Asia og Midtøsten.
Schmidt Skrevet 19. desember 2019 #100 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, 007_008_007 said: Nei, jeg gjør ikke det. Rase er feil ord. Etnisitet, er ikke det et bedre ord? Rent objektivt sett er det ikke feil ord, men samma... https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå