AlkoMann Skrevet 19. desember 2019 #61 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lite troverdig kilde. Høres ut som noe nazi propaganda. Anonymkode: a9c91...c6b Alle får uansett grunnpensjon da. Det som heter på godt norsk kalles minstepensjon. Du kan jo fortsette å tro på MGD\s grønne miljøparadis. Det finnes en verden ute der hvor folk lever mye tøffere liv et enn oljedopa nordmenn. Om jeg hadde vært fra et av disse landene hadde dette vært min sjanse i livet til å skaffe meg, min familie og klan rikdom . 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #62 Skrevet 19. desember 2019 19 timer siden, AlkoMann skrev: Samtidig gifter 40 prosent av pakistanere seg med sitt søskenbarn etter 40 år i Norge. Folk blir rasister av diverse årsaker. Jeg føler at verken pakistanere eller innvandrergrupper er interessert i å assimilere seg i det norske samfunnet. Personlig tror jeg mange ville flyttet til sine hjemland om man la ned NAV i morgen . Norge er etniske nordmenns hjemland. Det er det eneste vi har .. Assimilere seg? Det heter integrering.
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #63 Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, 007_008_007 skrev: Assimilere seg? Det heter integrering. Assimilering og integrering er ikke synonymer.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #64 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 16.52, AnonymBruker skrev: Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen. Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme? Anonymkode: 23a1d...494 Jeg var på legevakten med kraftig lungebetennelse pluss sepsis ( visste ikke det da ) og var skikkelig dårlig, men folk med småskader kom foran meg i køen. Ventet i en halv evighet selvom personen jeg kontakten da jeg ankom legevakten visste at jeg var skikkelig dårlig og hadde smerter. Jeg er etnisk norsk. Anonymkode: 33035...59a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #65 Skrevet 19. desember 2019 I eksteskapsannonser i mange asiatiske land er hudfarge et must å oppgi. Mørk hudfarge blir sett på som stygr. Samtidig har jeg aldri hørt en etnisk norsk omtale mørk hudfarge som stygt. Du vil heller aldri se en norsk-pakistaner gifte seg med en fra Somalia, de blir sett på som " slaver" pga sin mørke hudfarge. I tilfelle har man kastesystemet, som norsk-pakistanere fremdeles lever etter her i Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dd5OOX/pakistanere-og-indere-er-rasister-kriger-mot-kastesystemet Anonymkode: 33035...59a 2
Gjest Fuff Skrevet 19. desember 2019 #66 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 18.48, theTitanic skrev: Gullsmeder og eksklusive butikker kan fort skille på folk ved å se på kunden og gjette seg til om de har høy nok status (størst lommebok). Det er utrolig ufint, men trenger heller ikke ha noe med etnisitet å gjøre. Betjeningen er bare utrolig mye mer serviceinnstilt om det ser ut som om du er kapabel til å bruke hundretusen på klokker eller smykker.... Merksnodig denne saken her da: https://edition.cnn.com/2013/08/09/world/oprah-winfrey-racism-switzerland/index.html
AlkoMann Skrevet 19. desember 2019 #67 Skrevet 19. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I eksteskapsannonser i mange asiatiske land er hudfarge et must å oppgi. Mørk hudfarge blir sett på som stygr. Samtidig har jeg aldri hørt en etnisk norsk omtale mørk hudfarge som stygt. Du vil heller aldri se en norsk-pakistaner gifte seg med en fra Somalia, de blir sett på som " slaver" pga sin mørke hudfarge. I tilfelle har man kastesystemet, som norsk-pakistanere fremdeles lever etter her i Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dd5OOX/pakistanere-og-indere-er-rasister-kriger-mot-kastesystemet Anonymkode: 33035...59a Hvite personer får nå mye tyn i USA om de snakker om hvithet. Dette er på grunn de tidligere rasekillelovene og slaveriet. Ingen snakker derimot om slaveri i Islam . Slaveri er nedskrevet i koranen og lovlig. I dag finner vi slaveri i land som for eksempel Libya, Sudan og Tchad
Energidronning Skrevet 19. desember 2019 #68 Skrevet 19. desember 2019 jeg synes at hverdagsrasisme begynner i barnehage med setningen "like barn leker best" ! kom igjen, den er bare et gammeldags ordtak, og gjelder ikke lenger! hver gang du hører denne arkaiske setningen, svar med "ny forskning viser at faktiskt ulike barn leker best! " eller noe liknende. for å bevise denne, i moderne samfunnet, barna - både etnisk norske og innvandrere! - leker dataspill, tradisjoner spiller ikke lenger noe særlig stor rolle! kanskje litt da, men bakgrunn blir mye mindre viktig enn tidligere. ikke forsvinner helt, men nesten. 1
AlkoMann Skrevet 19. desember 2019 #69 Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, Energidronning skrev: jeg synes at hverdagsrasisme begynner i barnehage med setningen "like barn leker best" ! kom igjen, den er bare et gammeldags ordtak, og gjelder ikke lenger! hver gang du hører denne arkaiske setningen, svar med "ny forskning viser at faktiskt ulike barn leker best! " eller noe liknende. for å bevise denne, i moderne samfunnet, barna - både etnisk norske og innvandrere! - leker dataspill, tradisjoner spiller ikke lenger noe særlig stor rolle! kanskje litt da, men bakgrunn blir mye mindre viktig enn tidligere. ikke forsvinner helt, men nesten. Så fint at ikke muslimske gutter kan gifte seg med muslimske jenter nå ! Når trer dette i kraft ? Du har jo sagt at alle er like og kan leke med hverandre
AlkoMann Skrevet 19. desember 2019 #70 Skrevet 19. desember 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på legevakten med kraftig lungebetennelse pluss sepsis ( visste ikke det da ) og var skikkelig dårlig, men folk med småskader kom foran meg i køen. Ventet i en halv evighet selvom personen jeg kontakten da jeg ankom legevakten visste at jeg var skikkelig dårlig og hadde smerter. Jeg er etnisk norsk. Anonymkode: 33035...59a De rangerer deg etter hvilken skade du har ?
HalldirV2 Skrevet 19. desember 2019 #71 Skrevet 19. desember 2019 10 minutter siden, Energidronning skrev: jeg synes at hverdagsrasisme begynner i barnehage med setningen "like barn leker best" ! kom igjen, den er bare et gammeldags ordtak, og gjelder ikke lenger! hver gang du hører denne arkaiske setningen, svar med "ny forskning viser at faktiskt ulike barn leker best! " eller noe liknende. for å bevise denne, i moderne samfunnet, barna - både etnisk norske og innvandrere! - leker dataspill, tradisjoner spiller ikke lenger noe særlig stor rolle! kanskje litt da, men bakgrunn blir mye mindre viktig enn tidligere. ikke forsvinner helt, men nesten. Du vet ordtaket ikke har noe konkret betydning utover konteksten ordtaket blir brukt innenfor. I ditt eksempel, hvor to barn med forskjellig etnisk bakgrunn begge interesserer seg for dataspill, kan man f. eks si "like barn leker best". Ordtaket er ikke begrenset til etnisitet, det kan brukes i kontekst av det, men det kan like gjerne brukes i kontekst til interesser, til musikksmak, til religion osv osv. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #72 Skrevet 19. desember 2019 Satt meg ned ved siden av en ung, mørkhudet jente på toget. Da hun skulle av, presset hun seg forbi meg, sparket meg i kneet, og sa "jævla hvite f***e, du bare tar det du vil ha, du. Du er jo oppdratt til det." Synes det er trist at arkaiske fordommer skal henge ved, og skape en unødvendig splittelse. Og synes det er spesielt urovekkende at slike holdninger finnes i så unge mennesker. Det blir som å hate unge tyskere pga. 2. verdenskrig. Anonymkode: 1f2fd...91f 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #73 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, HalldirV2 skrev: Du vet ordtaket ikke har noe konkret betydning utover konteksten ordtaket blir brukt innenfor. I ditt eksempel, hvor to barn med forskjellig etnisk bakgrunn begge interesserer seg for dataspill, kan man f. eks si "like barn leker best". Ordtaket er ikke begrenset til etnisitet, det kan brukes i kontekst av det, men det kan like gjerne brukes i kontekst til interesser, til musikksmak, til religion osv osv. Ja, og vi sier jo minst like mye at "motsetninger tiltrekker hverandre". Anonymkode: 1f2fd...91f 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #74 Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Satt meg ned ved siden av en ung, mørkhudet jente på toget. Da hun skulle av, presset hun seg forbi meg, sparket meg i kneet, og sa "jævla hvite f***e, du bare tar det du vil ha, du. Du er jo oppdratt til det." Synes det er trist at arkaiske fordommer skal henge ved, og skape en unødvendig splittelse. Og synes det er spesielt urovekkende at slike holdninger finnes i så unge mennesker. Det blir som å hate unge tyskere pga. 2. verdenskrig. Anonymkode: 1f2fd...91f 😂😂😂 Anonymkode: a9c91...c6b
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #75 Skrevet 19. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er virkelig helt på tur! Prøver å vise et poeng uten å i det hele tatt ha peiling og være så sjukt ignorant. Respektløst å komme med å komme med så mye piss i en tråd som handler om hverdagsrasisme, alle som bruker muligheten her til å skrive om sine rasistiske synspunkter gir faktisk trådstarter gode poenger. Og det uten å skjønne det selv engang 😂 Anonymkode: a9c91...c6b Jeg synes heller du er en smule på tur her da. Å danne og opprettholde diasporagrupper innebærer segregering og motvilje overfor nordmenn og andre minoritetsgrupper. I diskusjon om rasisme er det så absolutt relevant.
Gjest 007_008_007 Skrevet 19. desember 2019 #76 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Klossmajor skrev: Assimilering og integrering er ikke synonymer. Det antydet jeg heller ikke. Fuck den som vil tvinge meg til assimilering.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #77 Skrevet 19. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lite troverdig kilde. Høres ut som noe nazi propaganda. Anonymkode: a9c91...c6b https://www.faktisk.no/faktasjekker/xoy/flyktninger-som-far-opphold-i-norge-har-krav-pa-rettigheter-som-ellers-krever-40-ars-medlemskap-i-fo Sitat Det stemmer at flyktninger som får opphold i Norge har krav på rettigheter som ellers krever 40 års medlemskap i folketrygden, og at rettighetene gjelder med en gang. Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse. Anonymkode: 209f7...9d2 2
moroklompen Skrevet 19. desember 2019 #78 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev: Nigger? Det er ikke noe galt, se på negere i andre land. De kaller hverandre niggere, se til usa for eks. Anonymkode: 572c2...60e White privilege i system.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #79 Skrevet 19. desember 2019 Hverdagsrasisme finnes, ingen tvil om det. Men det finnes også situasjoner som er uheldige, men som ikke er rasistisk motivert. Hvis man har opplevd rasisme tilstrekkelig antall ganger blir man lett følsom i alle situasjoner der hudfarge kanskje kan være en faktor; feks saken om ambulansepersonalet for noen år siden. Selv er jeg hvit og har opplevd å vente 11timer på akutten, fordi det hele tiden kom andre som hastet mer. Definitivt dumt og føltes urettferdig. Kunne jeg skyldt på noe hadde jeg sikkert gjort det. Anonymkode: 8f0b0...754
Klossmajor Skrevet 19. desember 2019 #80 Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, moroklompen skrev: White privilege i system. Forklar gjerne hvordan "white privilege" er satt i system og hvordan det spiller inn i forhold til en situasjon der en hvit person forsvares i bruk av ordet nigger når svarte kaller hverandre niggere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå