Gå til innhold

Hverdagsrasisme..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huuush! Du må ikke snakke om rasisme , er det en ting Nordmenn ikke tror på så er det rasisme, de tenker at vi er bare hårsår 🤷🏾‍♀️

Anonymkode: 6b3ad...f04

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge er for etniske nordmenn, Danmark er for etniske dansker osv.

Anonymkode: c67be...6a3

Ikke om du bytter ut befolkningen med mennesker fra andre land og kulturer som har en annen religion. Akkurat nå er det færre etniske nordmenn enn i 1965 . Når 20 prosent av etniske norske kvinner velger å få barn med en utlending , blir den norske kulturen og væremåten visket ut . Det norske folket ønsker å vaske ut sin egen egenart . Dette er sånn musikk som den typiske norske ungdommen hører på i dag . Helt jævlig spør du meg 

Endret av AlkoMann
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nigger? Det er ikke noe galt, se på negere i andre land. De kaller hverandre niggere, se til usa for eks.

Anonymkode: 572c2...60e

De referer da til rasekillelovene i USA som var rasistiske inntil 1970. Etter dette virker det som om afroamerikanere skal ta igjen for de hvites synder. Akkurat som den norske kvinnen skal tyne den norske mannen mest mulig fordi bestefar var en mannsgris .

Skrevet
5 timer siden, theTitanic skrev:

Gullsmeder og eksklusive butikker kan fort skille på folk ved å se på kunden og gjette seg til om de har høy nok status (størst lommebok). Det er utrolig ufint, men trenger heller ikke ha noe med etnisitet å gjøre. Betjeningen er bare utrolig mye mer serviceinnstilt om det ser ut som om du er kapabel til å bruke hundretusen på klokker eller smykker.... 

Uføretrygd og flyktningstatus gir automatisk 400000 kr i årslønn uten å jobbe pluss bostøtte og at man får 40 år opptjent pensjon. Jeg vil ikke si at innvandrere er fattige i Norge. Det kjipe særlig med afrikanske kunder er at de vil prute. Det kan også oppfattes som frekt, men dette er deres businesskultur. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AlkoMann skrev:

Uføretrygd og flyktningstatus gir automatisk 400000 kr i årslønn uten å jobbe pluss bostøtte og at man får 40 år opptjent pensjon. Jeg vil ikke si at innvandrere er fattige i Norge. Det kjipe særlig med afrikanske kunder er at de vil prute. Det kan også oppfattes som frekt, men dette er deres businesskultur. 

Ikke alle innvandrere er flyktninger 😑

Anonymkode: 23a1d...494

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle innvandrere er flyktninger 😑

Men mange somaliere , afrikanere  , albanere og arabere. De har selvfølgelig en stor familie og mange utgifter , men jeg tror likevel det ikke er noe problem for dem å kjøpe et smykke til 20000 kr ?  Det er selvfølgelig billigere å kjøpe det når de drar på ferieturer til det landet de har flyktet fra. 

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Skrevet

Dere var, pga beskrivelsen din, mest sannsynlig på legevakt. Der prioriteres pasienter eller medisinsk tilstand, ikke hudfarge etc. Sorry men du må nok spare på det rasistkortet til en bedre anledning. Hilsen utlending

Anonymkode: 2173f...572

• Liker 7
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huuush! Du må ikke snakke om rasisme , er det en ting Nordmenn ikke tror på så er det rasisme, de tenker at vi er bare hårsår 🤷🏾‍♀️

Anonymkode: 6b3ad...f04

Diskusjonen om hverdagsrasisme handler i grunn om holdninger man har til hverandre. En veldig god indikator på åpenhet og tillit på gruppenivå er villighet til å inngå forhold på tvers av sosiale skiller. Jeg har ikke inntrykk av at nordmenn relativt sett er spesielt motvillige overfor andre grupper. Veldig mange nordmenn er i forhold med innvandrere av forskjellige bakgrunner. En del innvandrergrupper viser seg også veldig velvillig innstilt til forhold utenfor egen gruppe. Av ikke-vestlige gjelder det særlig latin-amerikanere, latin-afrikanere og øst-asiater. Samtidig har vi noen grupper med opptil tre generasjoners fartstid i Norge, der en god del har god utdannelse, men hvor over 90% av alle ekteskap likevel inngås innenfor egen etniske gruppe. Disse endogamiske gruppene lever ikke adskilt i ghettoer. De blir ikke holdt utenfor arbeidsmarkedet. Deres etniske gruppe kan på landsbasis telle sånn 10 000 eller 30 000 personer, og de går på skoler der deres etniske gruppe er i klart mindretall, så de skulle være vant med å omgås andre fra barnsben av. Hvordan kan det da ha seg at de er så lite åpne for forhold utenfor sin egen etniske boble? Når rundt 90% av andre og tredje generasjons innvandrere i enkelte grupper bedriver endogami, hva sier det om deres holdninger til nordmenn og andre minoritetsgrupper her til lands? Hvis vi skal snakke om rasisme, mener jeg de som har mest å ta tak i er visse innvandrergrupper. Sett i et større perspektiv er det ikke nordmenn som står for den største motvilligheten her til lands.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. 

Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen.

Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige :(

Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme?

Hvorfor konkluderer du med at dette er rasisme? Vet du med noenlunde sikkerhet hva personalet tenkte? Sannsynligvis la de ikke engang merke til i travelheten at du og din familie ikke er etnisk norsk.

Feilslutningen din er at du tror alt som vederfares deg skyldes at du ikke er etnisk norsk. Hva om rollene var byttet om, det var din familie som ved en feiltakelse ble tatt for å være de som ventet lengst. Ville det vært rasisme mot den norske familien? Ville du tenkt det?

Du må slutte å tenke at du er et offer. Du er faktisk et av de heldigste mennesker som har levd noensinne. Det er ytterst få forunt å oppleve den velstand, fred og frihet som du får.

Og hvem er egentlig rasisten? Du tillegger den etniske norske befolkning fordommer basert på vår etnisitet ...

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, theTitanic skrev:

På legevakta kan hvem som helst bli glemt. 

Man blir ikke glemt, man blir satt i en kø basert på prioritet.  Du kan ende opp med å sitte der i 3 timer hvis folk kommer inn med brukne armer og bein hvis du selv sitter der bare fordi det svir når du tisser litt. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får lite eller ingen hjelp av NAV til å komme tilbake til arbeidslivet. De prioriterer bare innvandrere. Er det også hverdagsrasisme? Veilederen min er araber. Han bruker minimalt med tid sammen med meg og er alltid kort og korrekt, men jeg ser at han er en mye varmere og mer engasjert person sammen med innvandrerklienter. Sånn er fastlegen min også. Blir jeg diskriminert?

Anonymkode: 333db...687

Ja

• Liker 2
Skrevet

Det vi vet, er at aldri i menneskets historie har det eksistert et samfunn med så lite rasisme som det norske, og andre vestlige land. Selv ideen om at rasisme er galt, har kommet fra oss, den vestlige sivilisasjon. Lovverket i FN har kommet fra oss. Internasjonale konensjoner mot rasisme har kommet fra oss. I samtlige andre kulturer er rasisme en naturlig del av tenkemåten. Nettopp derfor er det også så lett for dem å tenke at nordmenn er rasister, eller at de forskjellsbehandles basert på sin etnisitet. Det er det de er vant til å gjøre selv i sin kultur.

• Liker 1
Skrevet

De som påstår at hverdagsrasisme i Norge ikke er noe problem, eller at det ikke finnes i noen stor grad, de er selv rasister. Så enkelt er det faktisk.

De aller fleste rasister er personlig overbevist om at de ikke er rasister. De legger derfor ikke merke til de som skjer rett forran øynene på dem.

Anonymkode: 862e7...92b

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som påstår at hverdagsrasisme i Norge ikke er noe problem, eller at det ikke finnes i noen stor grad, de er selv rasister. Så enkelt er det faktisk.

De aller fleste rasister er personlig overbevist om at de ikke er rasister. De legger derfor ikke merke til de som skjer rett forran øynene på dem.

Men hvorfor er det rasisme når TS må vente hos legevakten, men ikke når jeg må det?
Hvorfor er det rasisme når mørke blir stoppet av politiet når de kjører bil på natten, men ikke når jeg gjør det?
Hvorfor er det rasisme når en mørk person blir stoppet og får fartsbot, men ikke når jeg gjør det?
Hvorfor er det rasisme når utenlandske blir sjekket i billettkontroll, men ikke når norske blir det?
Hvorfor er det rasisme når politiet stopper og sjekker mørke personer som stemmer med en beskrivelse, når det ikke er rasisme når de stopper hvite med samme begrunnelse?

Kort sagt, hvorfor er kjipe opplevelser automatisk rasisme når personen er mørk, mens det er "ikke noe", "sånn som skjer" og "vanlig" når man er hvit?

Anonymkode: 209f7...9d2

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
12 timer siden, AlkoMann skrev:

Det er nytt for meg. De 40 år vet jeg, og noe får de, men at ALLE får 400000+  hørtes ikke ut til å stemme.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det rasisme når TS må vente hos legevakten, men ikke når jeg må det?
Hvorfor er det rasisme når mørke blir stoppet av politiet når de kjører bil på natten, men ikke når jeg gjør det?
Hvorfor er det rasisme når en mørk person blir stoppet og får fartsbot, men ikke når jeg gjør det?
Hvorfor er det rasisme når utenlandske blir sjekket i billettkontroll, men ikke når norske blir det?
Hvorfor er det rasisme når politiet stopper og sjekker mørke personer som stemmer med en beskrivelse, når det ikke er rasisme når de stopper hvite med samme begrunnelse?

Kort sagt, hvorfor er kjipe opplevelser automatisk rasisme når personen er mørk, mens det er "ikke noe", "sånn som skjer" og "vanlig" når man er hvit?

Anonymkode: 209f7...9d2

Fordi de er hjernevasket fra barnsben av, spesielt av politiske korrekte tullinger, at de er ofre og at det er pga hvite vestlige at de mislykkes i livet. Når de opplever noe urettferdig, som alle gjør uavhengig av hudfarge, så "må" det selvfølgelig skyldes "rasisme".

Vestlig kultur er en av de eneste(?) som evner å ta selvkritikk, noe det er stor mangel av i de andre. Derfor går mange rundt og tror at det kun er hvite som har forårsaket mye mørkt i historien (til og med hvite fordi det er bare den historien vi hører om). Og det offerkortet brukes for hva det er verdt.

Jeg har selv reist i mange land. Norge har en av de minst rasistiske kulturene jeg vet om. Tror mange her hadde fått sjokk om de tok seg tid til å reise litt, og da ikke på typiske turistplasser.

Anonymkode: 7a42d...696

• Liker 1
Skrevet

Absolutt. Jeg har to hunder som jeg gikk tur med  i et område preget av innvandring. Opplevde stygge blikk på hundene og på meg. Særlig da gaten ble trangere og en mann av utenlandsk opprinnelse prøver å ta så gid plass at jeg må flytte meg hvis han skal passere. Hat til voksen hvit mann med to "urene" hunder. Følte meg truet og syns det var ubehagelig.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt resonnement gjør det umulig for deg selv å benekte at du selv er rasist. Du spenner jo ben både på deg selv og alle andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, theTitanic skrev:

Det er nytt for meg. De 40 år vet jeg, og noe får de, men at ALLE får 400000+  hørtes ikke ut til å stemme.

Alle som er født i Norge må jobbe hvert år med pensjon om du da ikke blir ufør .En flyktning fra Eritrea på 50 år får 40 års opptjent pensjon og lønn om han får opphold i Norge. Sånn sett er egentlig ikke politikerne interessert i å løse flyktningproblemene på en rettferdig måte. Man tar inn noen til landet som klatrer fra fattigdom til rikdom på et år. Ifølge denne youtube snutten fortelles det at man har  kurs i Adis Abeba om hvordan man skal bli flyktning i Sverige. Man får instruksjoner i hva man skal gjøre og si når man kommer til Sverige . Mange av dem som får opphold drar hjem til sine hjemland etter en stund og betaler en advokat i Sverige for å ta imot brev og betale regninger . Dette skjer også i Norge  

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AlkoMann skrev:

Alle som er født i Norge må jobbe hvert år med pensjon om du da ikke blir ufør .En flyktning fra Eritrea på 50 år får 40 års opptjent pensjon og lønn om han får opphold i Norge. Sånn sett er egentlig ikke politikerne interessert i å løse flyktningproblemene på en rettferdig måte. Man tar inn noen til landet som klatrer fra fattigdom til rikdom på et år. Ifølge denne youtube snutten forteller at man har  kurs i Adis Abeba om hvordan man skal bli flyktning i Sverige.  Man får instruksjoner i hva man skal gjøre og si  når man kommer til Sverige . Mange av dem drar hjem til sine hjemland etter en stund og betaler en advokat i Sverige for å ta imot brev og betale regninger . Dette skjer også i Norge  

Lite troverdig kilde. Høres ut som noe nazi propaganda. 

Anonymkode: a9c91...c6b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...