AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #21 Skrevet 18. desember 2019 Har en adoptert søster, hverdagsrasisme er en daglig greie. (noe som jo ligger i ordet. Hun byttet nettopp navn til et steteotypisk norsk navn for hun nesten aldri ble kalt inn til jobb intervjuer. Med norsk navn blir hun kalt inn til ihvertfall dobbelt så mange. Hun får også skryt for hvor bra integrert hun er og hvor flink hun er i norsk Anonymkode: ce297...986 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #22 Skrevet 18. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er absolutt ikke hårsår. Dette blir for teit å si. Problemet er at de som aldri har kjent på rasisme selv vet ikke hva det er. Anonymkode: 23a1d...494 Når jeg er ute og kjører bil sent på kvelden/natta så blir jeg nesten alltid stoppet av politiet. Jeg er etnisk norsk, så jeg kan ikke skylde på rasisme. Når en ikke-etnisk norsk person blir stoppet i samme tidsrom er det automatisk rasisme som er årsaken, https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-mener-han-ble-trakassert-av-politiet-i-oslo-sor---de-stoppet-meg-pa-grunn-av-hudfargen/3423494081.html https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/skyldte-fartsbot-pa-rasisme-helt-utenkelig-svarer-up-sjefen-1.1207227 Anonymkode: 209f7...9d2 7
Kjæregutt Skrevet 18. desember 2019 #23 Skrevet 18. desember 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme? Jeg er "mixed" og mange mennesker har kommet med rasistiske kommentarer til meg og familie min. Men den verste opplevelsen jeg hadde var da en fetter fortalte meg "nig**". Endret 18. desember 2019 av Kjæregutt
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #24 Skrevet 18. desember 2019 7 minutter siden, Kjæregutt skrev: Jeg er "mixed" og mange mennesker har kommet med rasistiske kommentarer til meg og familie min. Men den verste opplevelsen jeg hadde var da en fetter fortalte meg "nig**". Nigger? Det er ikke noe galt, se på negere i andre land. De kaller hverandre niggere, se til usa for eks. Anonymkode: 572c2...60e 1
Fiskegrateng Skrevet 18. desember 2019 #25 Skrevet 18. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Har en adoptert søster, hverdagsrasisme er en daglig greie. (noe som jo ligger i ordet. Hun byttet nettopp navn til et steteotypisk norsk navn for hun nesten aldri ble kalt inn til jobb intervjuer. Med norsk navn blir hun kalt inn til ihvertfall dobbelt så mange. Hun får også skryt for hvor bra integrert hun er og hvor flink hun er i norsk Anonymkode: ce297...986 Hvis hun er adoptert, hvorfor fikk hun ikke norsk navn med en gang? 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #26 Skrevet 18. desember 2019 7 minutter siden, Fiskegrateng skrev: Hvis hun er adoptert, hvorfor fikk hun ikke norsk navn med en gang? Gir ikke en treåring et nytt navn. Anonymkode: ce297...986 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2019 #27 Skrevet 18. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er absolutt ikke hårsår. Dette blir for teit å si. Problemet er at de som aldri har kjent på rasisme selv vet ikke hva det er. Anonymkode: 23a1d...494 Ut i fra denne tråden så forstår dere ikke begrepet rasisme. Kom med noen GODE eksempler så kan vi snakke. Rasisme finnes så klart, men ikke i dine eksempler.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #28 Skrevet 18. desember 2019 Jeg får lite eller ingen hjelp av NAV til å komme tilbake til arbeidslivet. De prioriterer bare innvandrere. Er det også hverdagsrasisme? Veilederen min er araber. Han bruker minimalt med tid sammen med meg og er alltid kort og korrekt, men jeg ser at han er en mye varmere og mer engasjert person sammen med innvandrerklienter. Sånn er fastlegen min også. Blir jeg diskriminert? Anonymkode: 333db...687 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #29 Skrevet 18. desember 2019 22 minutter siden, theTitanic skrev: Ut i fra denne tråden så forstår dere ikke begrepet rasisme. Kom med noen GODE eksempler så kan vi snakke. Rasisme finnes så klart, men ikke i dine eksempler. Skal du fortelle folk hva som er rasisme? Anonymkode: 23a1d...494 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #30 Skrevet 18. desember 2019 27 minutter siden, theTitanic skrev: Ut i fra denne tråden så forstår dere ikke begrepet rasisme. Kom med noen GODE eksempler så kan vi snakke. Rasisme finnes så klart, men ikke i dine eksempler. Anonymkode: b5645...b7d 4
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2019 #31 Skrevet 18. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du fortelle folk hva som er rasisme? Anonymkode: 23a1d...494 Det sa jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #32 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, theTitanic skrev: Gullsmeder og eksklusive butikker kan fort skille på folk ved å se på kunden og gjette seg til om de har høy nok status (størst lommebok). Det er utrolig ufint, men trenger heller ikke ha noe med etnisitet å gjøre. Betjeningen er bare utrolig mye mer serviceinnstilt om det ser ut som om du er kapabel til å bruke hundretusen på klokker eller smykker.... Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 3
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2019 #33 Skrevet 18. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 Diskriminering og rasisme er ikke det samme. Ingen av delene er riktige, men det betyr heller ikke at de er like. Du antar hun ble diskriminert på grunn av hudfarge. Jeg antar hun ble diskriminert på grunn av antagelser om økonomisk status.
Kjæregutt Skrevet 18. desember 2019 #34 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nigger? Det er ikke noe galt, se på negere i andre land. De kaller hverandre niggere, se til usa for eks. Anonymkode: 572c2...60e Når et ord brukes sammen med andre fornærmelser, dette er ikke hyggelig. Dette bestemmer at personen tenker at jeg er annerledes og ikke på en positiv måte. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #35 Skrevet 18. desember 2019 Jeg er relativt opptatt av temaet rasisme, og har mange nære venner med mørk hud. Men hvis målet med denne tråden var å få økt fokus på rasisme, så har det feilet totalt. Det denne tråden viser, er at mange bruker rasismekortet i hytt og pine, når det i realiteten er tusen andre mulige grunner til at situasjonen ble som den ble. Det fungerer mot sin hensikt, fordi det fjerner fokus fra hva som virkelig ER rasisme. Som hvit har jeg også opplevd mange situasjoner der jeg kunne tolke ting dithen at jeg ble diskriminert. Fordi jeg var jente, fordi jeg var for tjukk, fordi jeg hadde feil syn på religion eller politikk, fordi jeg ikke hadde fine nok klær osv. Jeg vet om flere tilfeller der en politi har gitt bot, eller en lærer har gitt en anmerkning, og hvor anklagene om rasisme ofte kommer kjapt. Det er så håpløst! Det er enkelte som ser spøkelser på høylys dag, og andre som vet å utnytte muligheten for at noe - muligens kanskje hvis bare - kunne være rasisme. Når det er sagt, så er det såklart enkelte ord som begynner på n........ som ikke er akseptabelt å si. Men mange som bruker for eksempel «neger», sier det ikke fordi de er rasister, men fordi de lærte ordet da de var liten og ikke vet bedre. Det betyr ikke at det er greit å bruke det, men det trenger heller ikke å bety at personen som sier det er rasist. Anonymkode: f8d7d...798 8
Klossmajor Skrevet 18. desember 2019 #36 Skrevet 18. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 Du har kommet til en høyst spekulativ konklusjon fattet på ytterst tynt grunnlag. Du har ikke tilstrekkelig grunnlag til å kunne fastslå noe som helst om den butikkansattes motiv. Du var jo ikke engang tilstede. 4
AlkoMann Skrevet 18. desember 2019 #37 Skrevet 18. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sies at mange ikke vet om hverdagsrasismen før man har kjent på den selv, og det er nettopp det jeg gjorde på lørdagen som var. Jeg og min familie var i ett venterom, der vi hadde ventet lenge, da andre pasienter av en eller annen grunn ble tatt inn tidligere - fair enough. Vi ventet i flere timer og syntes det var helt i orden. Mens vi ventet så var det en som jobbet der som gikk rundt, og så at vi ventet lenge der, så rart på oss og bare gikk videre. Det kom etterhvert en annen familie, etnisk norsk, inn som satte seg ned. Etter en stund til så kom den ansatte tilbake, gikk forbi oss og til den andre familien og beklaget seg for at de hadde fått vente lenge. Både jeg og ungene reagerte på dette for det stemte ikke, og når vi gikk til personen for å forklare oss sa hn etter mye om og men at det var en misforståelse. Himlet med øynene og sa "da er dere foran de andre da". Jeg takket for det, smilte pent og satte meg ned igjen. Hele denne situasjonen var ubehagelig og trist, og jeg klarer ikke å fatte hvordan folk kan oppføre seg sånn. Dette gjør at jeg aldri drar tilbake dit igjen, fordi personen fikk oss til å føle oss mindreverdige Hva har dere opplevd av hverdagsrasisme? Anonymkode: 23a1d...494 Samtidig gifter 40 prosent av pakistanere seg med sitt søskenbarn etter 40 år i Norge. Folk blir rasister av diverse årsaker. Jeg føler at verken pakistanere eller innvandrergrupper er interessert i å assimilere seg i det norske samfunnet. Personlig tror jeg mange ville flyttet til sine hjemland om man la ned NAV i morgen . Norge er etniske nordmenns hjemland. Det er det eneste vi har .. 5
Kragebein Skrevet 18. desember 2019 #38 Skrevet 18. desember 2019 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, spekulasjoner, avsporinger nedsettende og hatefulle innlegg og svar til dette. Kragebein, adm
AlkoMann Skrevet 18. desember 2019 #39 Skrevet 18. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En venninne fortalte om en hendelse der hun var i en gullsmed-butikk, den ansatte satt å spiste bak kassa og rørte seg ikke. Så kom en litt eldre herremann, etnisk norsk, inn og dama hoppet opp etter få sekunder for å spørre om han trengte hjelp 🤬🤬 Jeg fatter ikke at dette faktisk eksisterer i 2019 (snart 2020) i Norge! Trodde vi var kommet lengre enn dette her! Man får ikke gjort så mye mer enn å sende inn en klage dessverre 💙💙 Anonymkode: f29e0...002 Politikere og generelt MSN har gjort sitt ytterste for å gjøre Norge til et multikulturelt land. Norge før 1990 var helnorsk. Altså det var etnisk norske verdier som var gjeldene. Når eldre personer sammenligner Norge i 2019 og 1990 drømmer de seg tilbake. De kjenner seg ikke igjen. Unge nordmenn tenker antageligvis annerledes . https://www.nrk.no/norge/anmol-_9_-har-brukt-hijab-pa-skolen-i-snart-to-ar-1.13082403
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2019 #40 Skrevet 18. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det endrer ikke på at det er hverdagsrasisme, denne damen i butikken tok et blikk på min venninne, så at hun var ung, brun i huden og dømte henne til å være for fattig til å gjøre noe særlig kjøp, mens sannheten er at hun er utdannet med master og har lønn på over 500 000kr og hun faktisk skulle gjøre et skikkelig dyrt kjøp, hun forlot butikken og de fikk ikke en krone av henne. Den litt eldre hvite mannen dømt til å ha en feit lommebok, og da en mer attraktiv kunde, men hvem vet hva hans bakgrunn er. Bare fordi det er en «forklaring» på denne behandlingen gjør det ikke at det ikke er hverdagsrasisme, min venninne ble dømt her sikker på alle punkter, ung, kvinne og brun i huden = fattig. Dette er ikke riktig på noe som helst plan, selv om det finnes en forklaring på hvorfor det skjedde. Anonymkode: f29e0...002 Er 500000 mye lønn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå